Din păcate, Constanța nu oferă mari oportunități de business … Am câteodată impresia că am căzut de pe planetă … N-am avut cine știe ce industrie, să recunoaștem. Acum … suntem cu ce-am avut, împărțit la paișpe …

Până în ’89 am avut minunea aia de întreprindere … ICH. Construcții hidrotehnice … Mare, mare. ICH-ul a făcut portul ăsta atât cât este el. Tot mare … Prea mare pentru descrescânda noastră pricepere, se pare … ICH-ul a făcut primul canal … l-a făcut și pe al doilea. Mai avea puțin și aducea și Bucureștiul la Dunăre. N-a fost să fie … și mare așa cum a fost, de ICH s-a ales praful. S-a spart în alte câteva întreprinderi, cu foști directori din linia a doua deveniți manageri de primă linie în noile frânturi de construcții hidrotehnice. Unde ne aflăm peste douăj’ de ani? Bucățile de ICH sunt toate în cap, utilajele vândute, iar cei patruj’ de mii de marșăluitori prin praful Dobrogei care-ncotro. Iar acum nu suntem în stare să facem de capul nostru prelungirea de câteva sute de metri a digului de nord … c-așa e-n tenis.

IMN-ul, în cap și asta … cui îi trebuie mecanica navală de la Constanța? Șantierul Naval Constanța, care are doar nasul afară din apa neagră a crizei, construiește cu furnituri de afară … nu poți să condamni înfrângerea în fața eficienței, dar nu poți înfrâna părerea de rău … după IMN și după altele, de pe Constanța, Năvodari sau Mangalia …

În fine, nu foarte multe au fost, acum sunt și mai puține … a rămas portul, grevat de propriile-i neajunsuri, și turismul, torpilat de prea mult măzărism prin primăriile de pe malul mării. Să ne înțelegem, măzărismul nu este un atribut caracteristic primarului Constanței … nu. Măzărismul este o stare de spirit … este transa în care ajunge un exemplar  al urbei slash comunei slash satului, cătunului sau oricărei alte comunități, odată ce este ales primar. Deodată, exemplarul își traduce visele-n fapte, devine un mare consumator de domnișoare, împroprietărește pe alți tovarăși, retrocedează teren mai mult decât are în suptordine, dă autorizații cui vrea, blochează pe ghinioniștii pe care nu-i vrea și așa mai departe … Deci, portul, secătuit de ghinionul de a fi reformat de douăj’ de ani încoace, care operează fier vechi și cereale și în care provider-ii de servicii se prostituează cu parandărături de 50% … și un turism al cărui simbol este stațiunea Mamaia, un kitch grețos, plin de blocuri galbene și verzi și balustrăzi de inox și case parcă copy-peistuite de la Râșnov, cu acoperiș ascuțit și lemne pe-afară … un coșmar manelist care nu se mai termină.

Buun … deci au rămas astea doo … nu știu cum e în turism, dar despre ce se întâmplă prin port am idee … și-o mare întrebare. Băi, fraților … care sunteți pe acolo, directori, port, autoritate, administrație și alte acareturi … Cât mai aveți de gând să angajați toate farfuzele și geluiții absolvenți de șagunebioterresau alte școli de frizerie universitară? S-au umplut toate birourile de puleți specializați în marketing sau administrație publică sau masteranzi în managementul curului … sau juriști. Neapărat juriști … Nu vă este clar că businessul care rulează prin port are nevoie de altceva? Marea este vocație, portul nu este departe. Aici îți trebuie școală de specialitate … trebuie să vezi cum se mișcă marfa, să înțelegi ce vrea marfa de la tine … portul obișnuia să fie o comunitate plină de cutume și de cărări bătătorite și de nea Vasile de la Romcontrol și de nea Nae de la Navlomar și de ăla și de ălalalt … iar prin toată comunitatea asta de fără reguli plutea o ciudată formă de respect pe care am întâlnit-o și prin alte porturi ale lumii.

Nu mai e cazul … Comunitatea este tot fără reguli dar au dispărut barierele alea invizibile care făceau totul să meargă … azi, absolut totul e posibil … azi, ne pregătim să murim separați deși am putea supraviețui împreună.

Iar viitorul … hm. Speranța noastră de mai bine, speranța pe care o nutrim că vom dezvolta portul Constanța este un soi de fata morgana. Serviciul public portuar e torpilat de nepoți și nepoate. Parcă le văd, pilindu-și o unghiuță cu un ștrass lucitor, neapărat mov … Dar, ce mai trafic, dar ce marfă … dar s-avem pardon … mai bine ne uităm la peisage … iar dacă nu sunt peisage, mai bine cad pe gânduri …

La închiderea ediției … Am înțeles că șeful sistemului de dirijare a traficului din portul Constanța este o odraslă. Odraslă de șef de serviciu de la primărie … Fără studii … știți ce face odrasla, de ce răspunde el? De Vessel Traffic Services, Search and Rescue and Safety of Navigation. Om fără studii de specialitate răspunde de căutare și salvare dar promovat pe bază de funcție de tată … Dom’le, nu spune nimeni să nu-ți ajuți copilul, dar nu era mai okay să-l faci șef de piață sau pe taximetre sau pe dunga albă de pe mijlocul străzii? Cu noi ce-ai avut? Noi … noi, ce vină am avut?

Absolut incredibil. INCREDIBIL. Considerați că am urlat absolut animalic …

Nici nu știu cum să închei … Ar trebui să fac un site, nene. Să expun toate fraudele astea. Să vadă lumea … Nu că s-ar schimba ceva, dar măcar ne râdem amar că din toate ce-am avut, am rămas cu doo … care vedeți cum sunt.