Cel mai lung voiaj al tatălui meu a fost de 10 luni fără două zile. Cu Mărăști, navă de 15.000 de tone, multifuncțional cu semirapide. A plecat pe 3 iulie 1981 în voiaj și s-a întors pe 1 mai 1982 … sud cu nord, garnisit cu un arest la Liverpool, chiar de sărbători. Taică-meu spunea că a fost cel mai mișto voiaj al lui … echipaj tânăr, nava aproape nouă, voiaj bănos … îmi povestea … bă, nu-ti spun … când să punem pe drum spre casă, după aproape zece luni de voiaj, primesc o radiogramă de la Teo Acujboaie de la navlosiri care-și cerea scuze, dar are o variantă de Italia pentru India … până la urmă, varianta a căzut, dar trei sferturi din echipaj se bucura că ne continuăm voiajul … deh, povești … Din voiajul ăla am rămas cu un tablou, o fotografie aeriană a Mărăștiului în Canalul Englez, frumos înrămată … Skyfotos Ltd. New Romney, Kent, England … Nava frumos vopsită, opera moartă, castelul și bigile albe … în fapt, aproape albe, o canțarolă de galben la un butoi de alb … opera vie, eterna fașă a Navromului … Cât am stat în casa părinților am dormit cu tabloul ăla la cap … când mă uit la fotografie îmi aduc aminte de comentarii la română și alte aventuri școlărești.
Ne-am tot mutat. Și eu și ai mei … tabloul a ajuns depozitat într-un beci umed iar fotografia s-a lipit de sticlă … frumosul nostru Mărăști nu mai era Mărăști … Dau de ea, hai cu ea la meseriaș, să vedem ce salvăm … Ce navă e asta, întreabă uvrierul … Mărăști, scrie pe ea … O mai avem? sau … a vândut-o și pe asta Băsescu? … E, a vândut un căcat, spun delicat … Cum, dom’le, nu le-a vândut el pe toate? N-a vândut el flota? Nu, domnule. Consuma mai mult decât producea și a dat faliment … Păi așa e toată tara … Da. Așa e toată tara. Nu mă rezolvă nea caisă cu fotografia, plec, mă enervez, desprind poza de sticlă și stric poza, normal … Nava rămâne aproape neatinsă, o să văd cum o rezolv … Pe drum, mă tot gândesc la omu’ ăla … și mă minunez și după aia nu mă mai minunez. Flota s-a dus din cauze foarte simple … a fost construită din motive ne-economice, într-un mod absolut sinucigaș, din punct de vedere tehnic … a fost operată de o resursă umană fără istorie în meserie care a ajuns la o maturitate profesională abia în anii de declin ai flotei … din punct de vedere economico-financiar a evoluat într-un mediu protecționist subvenționat de statul comunist. Când România a făcut pasul în lumea reală, toate s-au dat peste cap … subvenția a dispărut, neajunsurile tehnice au ajuns flota din spate, echipajele și-au descoperit sindicalsimul arestându-și propriile nave iar urmarea a fost simplă. Faliment. Am postat aici, în octombrie, sub titlul Ză Fliit, un material care explică toate astea pe înțelesul tuturor, de fapt, așa credeam, speram eu, ca am explicat pe înțelesul tuturor … wishful thinkin’ … îl preia un domn care ne spune cum mitul marinarului Băsescu a fost spulberat de Mironescu și nu mai știu ce … Cum au ajuns la Băsescu, chiar nu realizez, pe bune … Fiecare navă are povestea ei. Fiecare navă a căzut pentru motivele ei. Unele arestate pentru datorii armator, datorii la echipaje, motive tehnice de neremediat, unele s-au scufundat, altele s-au vândut în contul datoriilor altor nave și tot așa … A, că toate se puteau face mai bine, că se puteau vinde la second hand când încă mai valorau ceva iar fondurile astfel obținute puteau sta la baza unui parc de nave performante, privatizabile ulterior, asta-i altceva … toate astea și multe altele se puteau face, da. Nu s-au făcut, nu. Și e simplu de tras concluzii acum, după douăj’ de ani … dar atunci, cu datorii de peste treizeci de milioane de dolari în piață, cu o flotă ca un muzeu plutitor pe cap, cu echipaje care se certau pentru te miri ce … cu presiuni de la tot felul de personaje care de care mai publice care se visau armatori și care generau tot felul de anchete prin presa vremii … complicat de asumat decizii chirurgicale. Și au rămas neasumate. Statul român trebuia să-și asume flota, atunci, imediat după 1990. Trebuia să gestioneze problema. Avem niște nave, multe, două treimi în pană. Avem o datorie enormă. Avem opțiunea asta și asta și asta. Nimeni nu și-a asumat nimic iar finalul se știe. A, ba da, scuze. Călărind valul simpatiei internaționale, printre interviuri și materiale prin Paris Match, guvernul, prin vectorul cu pulovăr roșu fără gât, și-a asumat decizia de a retrage sprijinul financiar acordat flotei maritime comerciale, decizia de nu mai finanța cele aproape 70 de construcții noi, aflate în diverse faze prin șantiere și, nu în ultimul rând, și-a asumat decizia de a înființa o școală navală la 5 km de alta existentă … și-a asumat numai prostii.
Iar acum … Ce observ, din nou, este nevoia pe care o simt mulți de a explica lucruri pe care nu le cunosc. Mitul marinarului … auzi. Incredibil.
Am de mult oful ăsta pe suflet. Lucrurile trebuiau spuse. Trebuiau spuse atunci. Acum … fără vreo strategie maritimă care să-și dorească o Românie maritimă, am rămas cu un parfum penal peste toate când, de fapt, este vorba de multă incompetență și dezinteres … fără nave, fără armatori români, am rămas fără obiect de lucru pentru o resursă umană care, după 20 – 30 de ani de marinărie, abia prindea calitate reală. Păcat. Și păcat și de poza Mărăștiului avariată de anii de restriște … păcat, da … adică nu mai arătăm bine nici în pozele trecutului.
„Nu, domnule. Consuma mai mult decât producea și a dat faliment” este un cacat (iarta-mi franchetea) de explicatie.
Ca nu este asa, e faptul ca majoritatea acelor nave duse pe apa sambetei au navigat vreo 10 ani dupa ce au parasit proprietarul, recte statul roman.
Ba, daca dai o fuga azi in port, le mai intalnesti. Au nume arabesti sau de prestatoarea la Pelican care l-a impresionat pe habib, proprietari care consuma falafel, ful si oaie, pavilioane de Moldova, Georgia sau North Korea. Dar naviga.
Daca tot ne respectăm reciproc, stimate domn, eu spun că ar trebui să păstrăm un standard al discuției în contradictoriu … și nu mă refer la căcat aici … Explicațiile din finalul postării domnului comandant sunt exacte. Iar faptul că navele au navigat după ce-au fost vândute nu este un argument că nu trebuiau vândute. Trimiterea la navele intrate în posesia tovarășilor arabi are limitele ei. Corect, Deva și Baia Mare au fost vândute la începutul anilor 90, ambele având o vechime de peste 27 de ani. Ambele au mai navigat încă vreo 5 – 6 ani, corect. Chiar nu ne aducem aminte cum? Trei sferturi din marfa nemanifestata, conditii de siguranta pa, acte expirate, registru international pe partea cealalta a globului, echipaje super reduse si fara scoala … E o solutie de business specific unei lumi din care nu cred ca am vrut sa facem parte chiar toti. Iar solutia nu a tinut tot timpul …ex m/n Tohani, pus pe uscat la nord de intrarea pe Sulina poate depune marturie. Eu am mai spus aici, fiecare nava are povestea ei. Stiu majoritatea povestilor, daca nu pe toate. Cu argumente, date, cifre si evenimentele de mentionat. Îmi aduc aminte ce șpritzuri de jale a tras taică-meu când s-a vândut Cozia, la chinezi, arestată pentru datorii istorice Navrom – Romline, a suferit de parcă ar fi pierdut pe cineva din familie. Iar asta e scenariul care s-a aplicat multor nave. Chiar si in anii de glorie, flota nationala a României a produs paguba, per total. Luată pe bucăți, erau grupuri de nave care, pe perioade relativ scurte luate în analiza, au fost pe plus, de exemplu m/n Tuzla și m/m Tutova, Piatra Olt și Caranbese pe linia de nord și mai sunt câteva … În majoritate, varză. La finalul anilor 80, a fost o linie pe care-au intrat 2 P-uri … Pașcani și Păuliș, parcă. Constanța – Mersin sau Iskenderun, cărau mărfuri generale, mai precis closete și instalații de budă. La consum de 54 to/zi, era mult, mult mai rentabil să ții navele la cheu iar echipajul, paid in full, la Poiana Brașov …
Stimate „ActOfGod”, ma tem ca sinteti complet in afara subiectului, iertati-ma ! Cel mult, adeptul „Latrina 3” ca prea le spuneti cu foc ! Ca unul care a facut parte din „scenariul” descris de d-l CLC,si nu cu una, ci cu circa 22 de nave (19 la Suez in 1996 si 3 la Venezia in 1999), va contrazic CATEGORIC ! Ca sa va convingeti, cereti va rog tov. Magureanu, raportul tehnic de la nava „Caciulata” din 1996, si cu ocazia asta, poate va explica si cum a taiat gentile subsemnatului in aeroport in Bucuresti,ca sa obtina niste documente ,in care erau ceva nume „sensibile” : Bobu, Chitu,Vacaroiu,Iliescu,Nastase,Petre Roman,Mohamed Shaufique-Price Water and Coopers,etc.etc. Sint convins ca….daca nu au disparut la Berevoiesti,…gasiti ADEVARUL ! Daca nu, nu-i bai,…exista inca copii,…dar „afara” !Cu ocazia asta, poate justifica si tentativa de crima pe drumul Arad-Nadlac din 2000-Noiembrie,prin „accident” rutier asupra unui WV Vento rosu-CT- 12- RML la vremea aceea !Nu de altceva, dar exista un martor extrem de incomod (de alta nationalitate) care a facut o plingere oficiala in acest sens, la ambasada statului sau de origine !
Acestea fiind spuse,presupun ca realizati ca este bine sa-i lasati pe cei care cunosc bine situatia ….sa vorbeasca, nu presupunerile dumneavoastra ,sau „sugestiile” voiculesciene !
Navele de care amintiti, care naviga,…trebuie sa intelegeti ca au fost preluate de diverse tari (armatori) aduse imbunatatiri,inlocuite eventual motoarele, sau ce nu functiona,…si duse in tari cu pavilion de complezenta, care nu au exigente atit de mari ca cele ale Amiralitatii Britanice. Si, naviga,….dar va garantez ca nu intra in toate porturile, daca nu respecta anumite caracteristici. La vremea respectiva, financiar vorbind, Romania nu-si putea permite sa lichideze datoriile NAVROM-ului, si in acelasi timp sa faca imbunatatirile cerute,plus platile echipajelor si cele curente de intretinere:apa,combustibili,uleiuri,piese de schimb,hrana,materiale de intretinere, etc.etc.Stiu, e crunt sa va dezamagesc,…probabil asteptati o anumita satisfactie, dar,…acesta este adevarul, nu ce vedeti dumneavoastra la „Latrina 3” !
Nu prea inteleg ce are „crezul” tau politic (pe care-l deduc din formularea „latrina 3”) cu evidenta.
Amice, ma repet: da o fuga in portul Constanta: se numesc ba Kamal, ba Luminita, ba Insh’allah, dar NAVIGA.
Ca anumite porturi sunt intangibile, posibil. Mie practica mi-a aratat ca n-a existat nava veche cu care sa nu ating vreun port al Europei.
Adevarat, cu taxe mai mari decat pentru „NB”, dar nu li se refuza accesul in port.
Conform legislatiei maritime internationale, daca nu ma amageste pe mine memoria (si nu cred ca o face), dreptul de port si sanctuar se revoca in caz de razboi intre statul cu portul respectiv si cel cu pavilionul navei. Caci porturi ciumate nu mai exista.
Da’ or sti altii mai altfel.
Ca o paranteza, sfatosule: cu vechiturile alea se cara sare din Egipt, iarna, pentru Europa rutiera.
Iar din Gela / Italia, tot cu ele se incarca.
Stii cand voi crede ca vrei sa abordezi serios subiectul? Cand vei pune in discutie un anume OMT din ’97.
Pana atunci, ne mai ciupim, ne mai gadilam, mai radem.
Il pun, daca ma lamuresti despre ce e vorba.
Daca in mai 1993 Piatra Olt intra in Malta sa lase un piston pt. o alta nava romaneasca aflata in deriva pe linga insula si cu pilot la bord se produce un incident minor si este retinuta 4 zile dupa care ia o nava la remorca de la Navrom pina la Pireus si e depasita pe Bosfor de un tanc Japonez cu motorul oprit despre ce vorbim aici?flota?manageri?profit….
Da, domnule, vorbim exact despre asta … Primul meu voiaj de ofiter III: Constanta – Alicante, asteptare 21 de zile navlu sud Cartagena, mars in balast Cartagena – Bilbao, încarcare Bilbao pentru Constanta. Un voiaj de maxim 3 saptamini s-a derulat in 6; de unde profit …
Inchipuiti-va ca pe vremea lui Ceasca se facea voiaj cu mineralier (Panamax) in balast spre India ca sa vina cu mizeria de minereu care era mai mult pamant, spre a fi prelucrat la Galati. Asta era una dintre ideile geniului din Carpati. Desigur ca se primea navlu de la stat ca sa se acopere voiajul full.
Voiajul era desigur in mod normal invers: mergeai catre Far East cu ingrasaminte din Black Sea si daca prindeai ceva inapoi bine daca nu retur sau repozitionare America de Sud pentru incarcare grane. Desigur nimeni habar nu avea de asa ceva la noi la momentul respectiv.
Cum va inchipuiti ca flota putea supravietui dupa o asa abordare… nimeni nu stia pe ce lume este.
Mai adaugati si o criza profunda pe piata navlurilor la momentul respectiv si va iese o omleta excelenta, cu nave vechi, echipaje demotivate, probleme tehnice, staff tehnic la shore-office de multe ori nepregatit pentru multele probleme ce au aparut.. si asa mai departe.
Doru, corect … Asa este, iar asta este numai un exemplu. Alta relatie full gaură a fost tradiționala Brazilie, Tubarao and shit, cu interventia masivă a statului pentru rentabilizare … se mergea pe navlu aprobat de Consiliul de Ministri, fara nicio legătură cu piața navlului pe relația respectivă, la un profit acceptat de 15%. Adică in loc sa iasa in gaura, cum ar fi iesit orice nava din piata, Navromul iesea pe profit 15% … Si fiecare grup de nave are povestile lui, cifrele lui, perioadele lui si asa mai departe. Nu ma dau mare dar le am cam pe toate … Ca e cite-un luminat care maninca cacat ca vai, flota noastra, ce s-a intimplat cu ea, a vindut-o Basescu, asta e, oamenii sunt cum sunt, au interesele lor si simpatiile lor. Ce mi se pare trist este ca unii colegi de-ai nostri au acelasi gen de discurs, ceea ce mi se pare impardonabil pentru un ofiter de marina care a inteles, cit de cit, cum e cu mersul pe mare. Asta e.
Doar ce m-am intors in Ct, dar plec din localitate pana saptamana viitoare. Asa ca n-am avut timp sa raspund si iar cred ca n-am.
Insa „Voiajul era desigur in mod normal invers: mergeai catre Far East cu ingrasaminte din Black Sea si daca prindeai ceva inapoi bine daca nu retur sau repozitionare America de Sud pentru incarcare grane. Desigur nimeni habar nu avea de asa ceva la noi la momentul respectiv.” daca ar citi Stefan Rizea asa ceva, s-ar strica de ras.
Posibil si Ianorescu.
Mdea. Sursa : Ziare.com :
„Cea mai veche companie de transport maritim isi incheie activitatea
Cea mai veche companie de transport maritim de marfa, Stephenson Clarke Shipping din Marea Britanie, a vandut ultima nava si iese din afaceri.
Infiintata in 1730, compania a intrat in proces de lichidare, potrivit unui anunt al firmei de contabilitate Tait Walker. Stephenson Clarke Shipping mai are doar noua angajati si a vandut ultima nava in iulie, informeaza Bloomberg.
Indicele Baltic Dry Index, format in baza tarifelor pentru transportul de materii prime precum cereale sau carbune, a scazut cu 55% in acest an.
„Anuntul privind Stephenson Clarke a aratat cat de dificil a devenit climatul economic pentru transportul maritim. Stephenson Clarke a fost o companie istorica si regretam sa auzim astfel de vesti”, precizeaza un comunicat al Camerei de Transport Maritim din Marea Britanie.
Interesant, nu? Dar eu,…am asaaa o vaga banuiala . Nu cumva tot Basescu a vindut-o si pe asta domnule „Act of God” ? Ce spune Voiculescu ?!
Gând la gând, dom’ Comandant … exact la asta m-am gândit și eu când am citit câ ăia și-au vândut ultima navă … n-or da, frate, vina pe Băse și pentru asta …
Toa’su Hugo, matale compari mere cu pere si astepti sa aplaud nebuneste. Lasand de-o parte faptul ca puterea matale de intelegere este puternic viciata de faptul ca (probabil) ai vreo perspectiva de a deveni vreun Willy Branza de Italia, motiv pentru care tot vituperezi cu „mogulul cel rau” in sus si jos, aceeasi putere de intelegere in fraza ti-a fost atrofica de mic. Caci ce altceva sa inteleg eu din elanul tau pro-basist cand ceea ce am spus la inceput nu acuza pe nimeni ci doar spunea ca explicatia sintetica „Nu, domnule. Consuma mai mult decât producea și a dat faliment” este doar un cacat de explicatie si nu poate acoperi tot.
Am incercat sa-ti citesc caznelile literare pe site-ul tau. N-a mers. Prefer sa-l citesc pe Mironescu. Scrie cursiv, nu are fracturi logice foarte dese, are verb. Motiv pentru care raman in a-l citi pe el si ma dezic de tine 🙂
Revenind la stapanul blogului: cauta OMT din ’97, cel care l-a scapat pe Teo Skandalidis de nave. Si vei avea o surpriza. Habar n-am cat de placuta sau neplacuta, dar sigur „surpriza”. Asta daca nu ai cunostinta de el, asa cum pretinzi.
Stimate domn, departe de mine sa polemizez cu dumneata. Ramii la parerile dumitale,…insa am o rugaminte: incercati sa respectati interlocutorul, ca nu-mi amintesc sa ne tragem de sireturi, si nici sa fi consumat aceeasi gamela de fasole pe undeva ! Eu v-am respectat, dar probabil nivelul dumneavoastra de bun simt in discutii ,sufera de…LIPSA ! Daca nu va place site-ul meu, ma tem ca cei citiva neuroni pe care ii puneti in circulatie,…sint dati de mult la casare, nu-i vina mea ! Nu v-am invitat eu sa cititi, retineti ! Ca sa intelegeti ce scrie acolo, trebuie un minim IQ, si, sincer ma indoiesc ca detineti un ADN compatibil cu ce trebuie ! Stiti de ce ? Pentru simplul motiv ca printre persoanele care citesc acolo,si care ma urmaresc constant, sint si doi profesori universitari,Ar fi primii care m-ar admonesta,mai ales ca mi-au fost profesori !Prin urmare,…e bine sa va abtineti ! Sint si persoane simple acolo,…dar incercam sa mentinem un oarecare standard.Ca sa lamurim o chestiune,…unde am spus ca sint „pro Basescu” ?! Ca vad ca insistati in timpenie,…
Tot ce stiu despre Basescu, este ca a fost vecin cu mine, ca am avut aceeasi meserie, ca datorita dumnealui am reusit sa repatriez un echipaj neplatit de 2 ani, dupa 15 luni de arest la Suez, si ca a fost ALES presedintele tarii. Asta nu inseamna ca sint de acord cu domnia sa in tot ce face !
Acestea fiind spuse, va invit sa va revizuiti limbajul, si sa nu poluam blogul colegului cu frustrarile noastre, da ?!
Toa’su Hugo, daca n-ai priceput pana la varsta asta, am sa incerc s-o simplific eu pentru matale: respectul se impune, nu se cerseste. Matale nu ai reusit la primul punct, nu mai intinde mana la mine pentru el!
Pe langa faptul ca esti un veleitar de duzina legat de prestatiile-ti cu plaivazul (eu iti spun ca nu te „gust” eu, tu tii sa mentionezi ca te citesc altii, ca si cum as fi negat ca ai fi citit si tu de cineva), nici macar n-ai treaba cu grafia in limba romana. Nu mai stau sa-ti sap in haznaua-ti „literara” de dincolo, dar iti voi da de la ultimu-ti post: „sint dati de mult la casare”. C-or fi „de mult”, c-or fi „de putin”, habar n-am. Dar cuvantul pe care-l cautai este asta: DEMÚLT adv. Cu mult timp înainte, de multă vreme. ◊ Mai demult = odinioară. De demult = din trecut, de altădată. – [De4] + mult. Sursa: DEX ’98 (1998).
Hai, succesuri la bac, captanos.
Vaaai,…am ajuns sa va compatimesc stimate domn ! Suferiti de mult timp de aceasta „pandemie” balcanica, numita de catre specialistii in materie (italieni) „Parkinson intelectual” ?! Bine, italienii sustin ca-i tratabila, dar numai la ei ! Nationalism, deh ! Eu in schimb, ma indoiesc ! Si in Romania au fost tratate diverse personalitati si cu rezultate multumitoare, dar nu complete ! Vezi Antonescu,Titulescu,…etc. No,…nu generalul Antonescu, ci un personaj contemporan . Nici marele ministru,…ci „micul Titulescu”…contemporan epocii plagiatului actual. Dar,…ma rog, cu putina vointa, sint destule „stabilimente” unde puteti inca recupera din cei 7 ani de „Academie” incipienta a vietii, pentru ca asta era de fapt subiectul discutiei : cei „7 ani de acasa” ! Exista adevarate „oaze de cultura” in Romania: Socola,Sapoca,Nifon,Spitalul nr. 9,…unde puteti trata accesele de veleitarism si de „intelectual balcanic”. Vi le recomand cu incredere ! Teribil cita lume suferinda in Romania asta !
Neaos, pe romaneste,…ce-i scris mai sus (ca trebuie sa-ti desenez dumitale ca sa pricepi !) inseamna :
„Ma du-te-n ….socialismul stiintific a lui Ion Iliescu mai draga !” Fara tancurile sovietice, fara mineri si fara „Pravda” !
Bine, exprimarea este „plastica” ,pentru ca nu ne permitem sa poluam blogul colegului cu expresii triviale,dar sper sa intelegi macar esentialul .
„Socialismul stiintific” l-ai dedus din nuielusa cu care-ti dadu DEXul peste deste? 🙂 Ca altfel nu vad legatura. 🙂
Vai de steaua ta, baiete.
Dle Hugo Victor se pare ca le stii pe astea cu vapoarele dar esti cam patimas.
Si daca tot esti patimas macar sa ai pentru ce ……..
Dar sa-l aperi pe Chioru mi se pare ciudat ori esti…..ori esti………..
Ok stai in Italia , ai lingushit vre-o companie italiana si acum stai la maina…….si maninci macarorni ..dar nu te mai baga peste marinarii romani ca nu le stii durerile…….
De cind nu ai mai facut un voiaj dle HUGO ???
Sau te duci si d-ta asa la vrajeala 2 luni sa pastrezi brevetul…..
Din cauza asta nu mai avem flota ………Poate e mai bine ……
Decit sa ai o turma de oi flamande si rapanoase mai bine sa nu le ai ……..Se pare ca generatia d-tale dle Hugo nu a vrut sa avem o flota buna …………Poate nu au mai vrut sa avem flota deloc.