Ieri a fost o zi tihnită, așa cum se cuvine să fie o dumnică, așa cum se cuvine să inchei o săptămână, dacă vrei să ai parte de refacere pentru zilele ce vor veni … Bun, deci în tihna noastră de duminică ne-a luat foc casa. De la șemineu, deh … fițe vrei, de fițe ai parte. Poliție, pompieri … casa plină. Ozzie, după rețeta de la percheziția manglitorilor de la denea, printre picioarele tuturor.

Focul se stinge, rămâne fumul și apa prin plafon … mirosim a cabană de-o stea de pe vremuri … În fine, depășim … scăpăm cu pagube minime și cu retorica întrebare când gura mă-sii s-or termina toate belelele astea …

Somnul vine greu după atâta adrenalină. Mai bine, că am revăzut Parfum de femeie, cu Al Pacino. L-am văzut și revăzut, are douăj de ani de când a apărut … De fiecare dată când îl revăd am câte-o mică revelație, dom’ colonel Pacino aducându-mi aminte de ce din filmul ăsta rețin cele mai multe replici.

Oh, Charlie, you’ll have a tough life … spune dom’ colonel

tânărului discipol de ocazie, văzând dovada de integritate oferită de acest licean amărăștean și bursier care refuză să-și toarne niște colegi, de bani gata, care au făcut niște aroganțe prin curte, pe acolo.

Now is fuck your friend and fuck his wife too … America, 1992? Ha … păi ce să vorbim de România 2012, unde lipsa de caracter devine virtute … Deci să fii corect și integru e nașpa, la noi și oriunde. Bun așa.

Filmul are mai multe momente mișto … și tangoul cu fata aia superbă și mersul, orbește la propriu, cu Ferrari-ul roșu pe lângă podul Brooklin, dar finalul este partea mea favorită din film … e o lecție deschisă în care se predă cam ce înseamnă caracterul. You are building a rat ship here … Adică asta vă doriți voi de la cei pe care îi școlarizați aici, să toarne, să dea pe goarnă? A vessel for seagoing snitches … Interesantă analogie cu lumea maritimă dar analogia din film mă face să-mi aduc aminte de lumea noastră. Când, la primul voiaj, cu Neptun-ul, ieșeam în Atlantic, eram botezați.

Ne adunau pe toți la puntea de lemn, puntea pupa unde era și o piscină de 15 metri pătrați și, în haiul și uralele tuturor, echipajul ne făcea de porc, cu săpunadă în cap, ăștia de la punte, cu motorină și vaselină și stupe pe după ceafă pe cei de la mașină. Zeul Neptun al ultimilor ani era un motorist, Vasile din 23 August de Constanța, am auzit că a murit, săracu’. E, Vasile era actor, se costuma, se machia … el interpreta un rol acolo, nu glumă … avea un brici, cu mai multe fețe, cu el te rădea întâi, cu fața corectă pe care scria un viguros „să înveți” și „să fii cuminte” … iar la un moment dat, o dădea pe bune cu îndemnul de luptă din flotă „sa nu fii curvă” și „să nu mănânci căcat” … Cu alte cuvinte și peste ani, dom’ colonel a punctat aceeași deficiență a oamenilor puși în fața unor decizii … să nu fii curvă … cu două fețe, adică … să nu mănânci căcat, adică să nu torni, să fii integru, să fii de bază …

Tirada lui Pacino continuă … Be careful what kind of leaders you’re producing here … Charlie won’t sell anybody to buy his future …  Corect … în film, este posibil. În realitate … complicat. Sau, mă rog, poate la ei se poate … și probabil că se poate. Corectitudinea se educă. Dacă din școală cei ce vin din spate sunt educați în spiritul unor principii simple viața de adult se înscrie pe alte coordonate și toată lumea e mai bine … și statul și cetățenii lui. De asta tot spun eu că am pierdut meciul cu țara asta … educația în spiritul unor valori unanim apreciate, în spiritul corectitudinii, a demnității nu este pe agenda învățământului nostru, văduvit acum și de bagajul moral al celor 7 ani de acasă … copiii vin cu acest bagaj din ce în ce mai ușor, părinții nu mai au timp să se ocupe, nasol.

Am ajuns la răscruci în viața mea … Întotdeauna fără excepție am știut care-i calea cea bună. Întotdeauna. Niciodată nu am apucat-o pe acolo … și știți de ce? It was too damn hard … În română nu sună așa frumos … too damn hard …

Dar așa este. Ajungi, ca părinte, la niște dileme. Mi s-a întâmplat. Cum ești un părinte bun, să-i spui copilului cum să facă sa-i fie bine, sau cum e corect? Într-o lume ideală, ambele recomandări ar coincide. În România de azi, de prea devreme, recomandarea lucrului corect atrage consecințe triste … Bun, asta n-o rezolvăm noi, pe bloguri sau facebook, dar măcar comentez să am impresia că nu stau degeaba …

Dar, de fapt, nu mi s-a întâmplat numai asta … nici eu nu mi-am turnat colegii, când era foarte simplu s-o fac. Eu, la răscruci, am luat-o pe drumul corect. Și mi-a fost greu, da. Am ajuns la pușcărie pentru asta. Așa, si? Păi vă spun eu … ajung la altă vorbă demențială din film …

When in doubt … fuck.. Gata dom’ colonel. Procedăm…