Love story cu nave …

Prima oară când am trecut prin Râmnicu Vâlcea aveam peste 35 de ani … câțiva ani după ce mă lăsasem de mers pe mare. Vă spun sincer că nici n-aș fi trecut pe acolo dacă numele acestui oraș n-ar fi avut o rezonanță aparte pentru mine …

A fost odată, ca niciodată, când numele ăsta se scria altfel. Rimnicu Vilcea. La momentul ăla se și pronunța altfel. Romeo India Mike November India Charlie Uniform and the second name Victor India Lima Charlie Echo Alfa. Deși a trecut atâta timp, îi știu toate caractersiticile pe de rost … Indicativ … YQCO. Lungime peste tot 106.12 … Lățime 14.80. Pescaj max 7.062. Toate-n metri. Înălțime de construcție, greutatea navei goale … Nu cred că e ceva care ține de nava asta să nu știu …

Deși m-am urcat pe ea în 1990, am făcut cunoștință cu un an mai devreme … în 1989. La Iskenderun. Eram student, în voiajul de practică, venisem cu Neptun-ul din nord, descărcam parte din marfă acolo. Portul plin, am făcut două zile de radă. Bun, să nu vă imaginați că Iskenderun este vreun Rotterdam … e ceva de genul Cobadin cu două cheuri și zece dane … În port, două nave românești. La epoca aia, era imposibil să nu găsești o navă românească în partea asta de lume. Deci, două piese la descărcare, Rimnicu Vilcea și Gheorghieni, ambele de 4800, ambele vopsite negru, corpul, și cu

  ocru de Scornicești, suprastructura și bigile … arătau ca o reclamă la cum să nu   mergi pe mare … Neptun-ul, nava școală, albă, ca o lebădă … Au ieșit din port ambele nave, una după alta … trec maiestuoase și fumegânde pe lângă noi. Până să virăm noi ancora să intrăm la dană, Gheorghieni-ul crapă și rămâne în derivă, Rimnicu Vilcea îi dă bice și dispare după orizont.

Peste un an, după lovitura de stat din ’89, în ultima vacanță de student am decis să fac un voiaj. La plecare, câteva nave. Printre ele și cele două lebede căzute-n budă, Gheorghieni și Rimnicu Vilcea. Am ales-o pe-a doua, neuitând de întâmplarea de cu un an înainte …

A fost prima navă … și ultima, până să ajung comandant. Am mai plecat, am revenit, iar am plecat, iar am revenit. O râie de vapor … construită în 1973, un proiect nefiabil, cu un principal slab, Sulzer făcut la sârbi, te lăsa când îți era lumea mai dragă … fâlfâia în bulău, aveai impresia că nu mai poate când lua câte-un ciocan … Cât am stat pe ea, o groază, nu cred că a fost piesă în motorul ăla principal să nu se strice … axul de la clapeți s-a torsionat, muzicuțele baleiajului varză, ungători, cuzineți, pompe, turbina … eram cu carcasa de la turbina pupa fisurată prin Biscaya, cu motorul undeva între încet și jumătate înainte, în drum spre Bordeaux când mi s-a născut copilul. Niciodată n-am văzut Biscaya mai calmă ca atunci. Parcă mergeam pe Siutghiol spre insula Ovidiu.

De fapt … dacă fac o recapitulare, râie cum a fost, pentru mine nava asta a fost cu mult noroc … realizările care au contat pentru mine le-am avut împreună, vaporul ăsta și cu mine. Primul voiaj, prima funcție de ofițer, prima casă, cele câteva mașini schimbate și, în special, copilul … Cum să nu-i știu eu atunci toate măruntaiele și acum? Mi se pare o necesară formă de respect pentru fierătania care mi-a marcat o consistentă parte a vieții … Prieteniile pe care le-am legat pe Rimnicu Vilcea rezistă și astăzi … cu mulți dintre foștii băieți din echipaj, astăzi, suntem la fel de împreună ca-ntotdeauna. Care e în viață, care e prin țară, nu se poate să nu ne auzim … vapoarele au legat oamenii atunci când însemnau mult mai mult decât un loc de muncă … vapoarele erau a doua familie. Câteodată chiar prima.

Mi-a părut rău că n-am făcut măcar un voiaj de comandant pe Rimnicu Vilcea. Chiar și plecarea de pe navă a fost destul de lipsită de glorie … eram arestați în Anvers, pentru datorii armator. Am plecat să prind examenul de comandant, cursul de promovare începuse de câteva zile. Vaporul arăta impecabil, totul era perfect funcțional … echipajul a plecat pe bucăți. Fără bani. Nava s-a vândut după câteva luni. Majoritatea băieților și-a primit banii după aproape 10 ani … eu nu i-am primit nici în ziua de azi, vreo 5 – 6 mii de dolari.

Am revăzut nava acu’ vreo 2 ani. A ajuns în Constanța să facă docul pentru un ultim voiaj. A rămas și fără bigi, cu ocazia docului. Echipaj arăbesc. Era în dana 19, cu babordul la cheu, la așteptare încărcare fier vechi … marfa care ne caracterizează de o bună bucată de vreme. Am vrut să urc la bord. Mirosea a oaie din scară și mi-a trecut … am zis să rămân cu simțurile nealterate de falimentul vaporului meu de suflet. Și-a încărcat fierul și a procedat spre India, la tăiat. Nici măcar asta nu i-a reușit, sub noul nume … A fost sechestrată de pirați câteva zile, eliberată cu pac-pac … era un singur marinar român la bord. Sub nu știu ce miracol, încă plutește sub pavilion nord corean. Incredibil. Nava asta nu vrea să moară.

Comercial vorbind, cât a navigat sub pavilion român în perioada economiei de piață, adică până în 1998, nava asta a pierdut bani. Mulți. De exemplu, în anul ei cel mai bun, 1995, când n-a stat o zi fără angajare, la reparații sau aiurea, a pierdut vreo 200.000 de dolari … obosită tehnic, consumuri mari … povestea întregii flote a României socialiste, cu mici variațiuni pe temă. Bun, erau tipuri de navă care erau pe plus, sau pe un civilizat break even, dar, pe ansamblu, flota națională a mers pe pagubă la bugetul de stat. Lumea noastră, dispărută azi, a existat între 1960 și 1989. Treizeci de ani. Comunismul a fost cel mai important armator al României. Comunismul a generat ambițiile navale ale acestei țări și falimentul comunismului a dictat și soarta flotei naționale. Tehnic vorbind, greu de imaginat ca o economie de piață să poată naște o navă ca Rimnicu Vilcea. O aberație tehnologică a anilor ’70. Comercial vorbind … comercial nici nu are rost să mai vorbim, și când mergea, producea pierdere.

Sentimental vorbind … aici e greu. Fierul ăsta, ca altele asemenea, au generat realizări, prieteni, viață. Toate la un loc ne-au format, ne-au marcat. Greu să uiți. Dar, mă rog, lumea se schimbă. Cei care au mai prins nave ale Navromului sunt din ce în ce mai puțini. Un 4800 văzut cu ochii de astăzi, pare desprins din Linia Maritimă Onedin … De fapt, și restul flotei, cam tot de pe-acolo.

Nu-mi dau seama ce ar fi de învățat din povestea de azi. Că flota a fost și nu va mai fi? Că investițiile făcute aiurea sunt falimentare garantat? Că timpul trece? Din toate câte puțin, probabil. Sau … Cred că povestea flotei ar trebui predată la școlile de marină. Am vedea cum a fost, cum s-au dus toate de parcă n-ar fi fost, am afla povești despre oameni și marinari și despre nave și poate toți am fi mai buni.

Anunțuri

3 gânduri despre “Love story cu nave …

  1. Domnule Laurentiu v-as pupa. Aceasta postare o sa imi permit sa o copiez si sa o arat unui bun amic cu care m-am certat pe tema flotei… Acum nu judec ca erau si nave bune (putine), ca s-au vandut cum s-au vandut, etc. Ci doar ca 90% din ele erau fiare vechi.
    Dar, ele au facut si un lucru bun: au facut prieteni. Au generat amintiri.

    1. Gabi, dacă vrei să îl lămurești pe bunul tău amic, copiază materialul pe care-l găsești sub titlul Ză fliiit… Răspunde mai aplicat la ceea ce ar însemna eterna retorică … ce s-a întâmplat cu flota. Flota a sucombat sub propria-i lipsă de performanță. Ah, că se putea face ceva pentru conservarea industriei sub pavilion român, asta da. Dar statul neînțelegând că lipsa dorinței de a interveni rapid, în 1990, echivalează cu falimentul flotei, n-a acționat nici rapid și nici altfel … și așa s-au dus dracului toate. N-au lăsat nimic în loc, în afara unor făuritori de opinii care nici nu înțeleg ce întreabă. Nici dacă vroiam s-o stricăm nu reușeam atât de bine. Am fost supremi…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s