Am cravata mea … sunt pionier …

Image

Mi-a scris un coleg care îmi citește materialele pe aici că povestirile mele sunt mai frumoase decât întâmplările-n sine. Eu zic că nu-i adevărat … amintirile noastre acum romanțează ce s-a întâmplat, toate ni se par mai frumoase, că ne aducem aminte cum eram puști și la început de drum.

Eu mă bucur că am prins vremurile pe care le-am prins. Mă bucur că parcursul meu școlar a fost înainte de ’89, măbucur că am fost pionier, dacă vă puteți imagina … apropo, pe mine m-a făcut pionier pe vapor, unde se putea oare, pe Cugir. Mineralier … am fost foarte emoționat când am primit cravata aia … mă bucur că în liceu am trăit atâta presiune, mă bucur că am prins școala de marină așa cum era, cu flotă națională s-o susțină, cu contract care să te țină 9 ani în flotă, să-ți plătești școala … a fost cam aceeași școală făcută și de taică-meu, severă și de marină … nu fabrica de diplome de astăzi, desprinsă de mare, de vapoare, de uniforme … școală care te pregătește să fii hostessă sau asistent vânzări la telefoane. Toate au avut farmecul lor … iar nu toate erau fermecătoare.

Chiar și așa, e păcat că s-a ales praful de toate. Și a început cu gâfâiala flotei, împărțită pe de trei după 90, în căutare de finanțare pentru retehnologizarea pruncului născut mort care erau navele fabricate-n România. În fine … A existat o vreme, să zicem 1990 – 1991, în care s-ar fi putut face câte ceva pentru conservarea pavilionului român. O vreme complicată a fost. Dacă factorii de decize are fi avut coaie, ar fi decis să vândă vreo 150 de nave, iar cu banii obținuți ar fi construit 25 – 30 noi și moderne. Și așa, tot am fi adunat vreo 160 – 170 de nave funcționale care s-ar fi putut privatiza pe bune, care ar fi menținut pavilionul României la pupa unor nave, care ar fi dat de muncă la foarte multă lume. Pe mare și la uscat.

Factorii de decizie n-au avut obiectele mai sus menționate în dotare … iar flotei i-au trebuit vreo 10 – 12 ani să dispară urât din viața noastră. Nave arestate pentru datorii la furnizori, arestate de echipaje care și-au adus aminte, prin comportament, că numai cu o generație în urmă pândeau vitele pe islaz … Dacă ar fi să fac un clasament, personal, al cauzelor din care s-au pierdut navele României socialiste, aș pune pe primul loc incompetența care punctează de două ori: incompetența și dezinteresul factorilor de decizie și incompetența proaspeților armatori berbotiști, scuzați scrierea fonetică dar aș vrea să-i fac cât mai de rahat cu putință … după asta, rolul absolut distructiv pe care l-au avut sindicatele în anii de început … în loc să disciplineze oamenii, să acționeze în interesul lor, pe termen lung, s-au comportat ca niște portavoci tembele, cu propria agendă comercială, cu magazine pentru mărfuri în consignație, cu alte alea … Corupția, traficul de favoruri vine târziu, în anii FPS-ului, când se luau aprobări de vânzare pentru nave vândute cu luni bune în urmă … În anii de început, da, era loc de întors … dacă s-ar fi vândut râiele energofage și obosite moral, la scrap sau second hand și s-ar fi investit în 15 portcontainere, să zicem, și încă vreo 15 product carrier, acum am fi respirat încă … Ah, și am uitat ceva … presa … sau anumiți corifei ai ei. Erau șefi de ziare care-și doreau vapoare, domnule … și, ca să le capete, ce războaie au declanșat ei prin ziarele pe care atunci le citea cam toată lumea. Unii dintre cruciații de presă au și luat un vapor sau două. Alții n-au luat și au avut grijă să-i beștelească în lungi campanii de presă pe cei din cauza cărora n-au devenit ei armatori.

Și timpul a trecut și ființa maritimă a României a intrat la apă până a ajuns ce este azi. O administrație maritimă care are circa o navă sub propriul pavilion, două școli și-o sub-școală de marină, care nu sunt de marină, de fapt. Un centru de perfecționare, unde lucrez și eu și de unde mă uit cu îngrijorare la vremurile care vor veni. Cu un lucru bun am rămas. Am rămas cu vreo 20.000 de oameni care merg pe mare, e drept, în flota lumii. Pregătiți peste medie. Apreciați, zic eu, accept și corecția de subiectivism. Trendul este descendent, de înțeles. Școlile produc mult dar brevetează puțini, oamenii care au pus echipajele românești pe lista albă a flotei lumii sunt cu 20 de ani mai în vârstă față de când luau lumea-n piept … se mai retrag, se apucă de altceva … În fine, mai vorbim despre astea …

Și am mai rămas cu plăcile, cu poveștile, cu prieteniile … sper într-o concentrare a energiilor maritime, cât le mai avem. Școlile ar trebui să dea tonul, să vadă peste ani. Să mișcăm ceva, totuși, strategic. Să nu rămânem ca pescadoarele alea pe nisip din Marea Caspică. Ruginite și sinistre … Brrr … De aia mă bucur că am prins și altceva. Și cravata roșie și școala cu biciu’ și pasul de defilare în facultate și vapoarele … Vapoarele au meritat toate sacrificiile … și pasul de defilare-n facultate și liceu’ cu biciu’ … Cravata a fost mișto, nu se pune la sacrificii …


Anunțuri

4 gânduri despre “Am cravata mea … sunt pionier …

    1. Cum sa nu mai existe … Exista. Bun, era sa nu mai existe acu’ vreo 10 – 12 ani, Marina Militara a vrut sa-l taie, dar pina la urma au gasit o rezerva de normalitate si au restaurat nava asa cum era. Arata foarte bine, bricul Mircea, perfect operational. Daca ai poze cu tine, cravata si Mircea, scaneaza-le si trimite-mi-le mie. Hai, bafta, pionier expirat ce esti …

  1. E seara in care te napadesc. Am fost facut pionier pe un VPR, trebuie sa caut fotografia sa vad daca apare inmatricularea. Despre bric, daca mergi la Muzeul de Istorie vei gasi receptorul din statia radio, un REDIFON fabricat in 1952. A ajuns intamplator la mine in 1995, l-am salvat de la a doua casare, l-am reconditionat, i-am pus tuburi noi si l-am facut sa mearga. Dupa ce nu am mai avut loc in casa pentru el, l-am donat muzeului cu conditia sa il expuna.

    1. In zona noastra, barbate, greu s-au lasat pionieri la apa altundeva decit in port, vapoare comerciale sau militare. Am pozele, eram cutremurat de importanta. Cit despre receptor, chiar stiu si cum arata, n-am stiut ca-i de la tine. Uite, vezi, stiam eu ca esti baiat super valabil, acum, cu donatia asta, mi-ai confirmat-o.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s