În general, un port este o chestie mare. Portul Constanța este o chestie foarte mare. Nu a fost niciodată un port natural, portul Constanța este o pltaformă portuară muncită, cucerită în război cu marea. Războiul a însemnat peste 8 kilometri de diguri în mare și a fost câștigat înainte de 1989 prin efortul întregului popor. Râul, ramul, gen.

2

Am riscat să pierdem tot ce a fost construit de popor cu râu și cu ram. Prin lipsă de știință, chiar de la început, din 1991, când s-au făcut greșeli care au efecte și acum. Prin lipsă de viziune, pe parcurs. Bun, asta-i cronică, nu există încă definită ceea ce înseamnă strategia navală a României … Prin prostia anumitor personaje, în anumite momente. Spre exemplu, în 2007, actualul președinte al PNL, ajuns spre ghinionul nostru ministru al transporturilor, a desprins cu o nonșalanță caracteristică doar marilor beții, 40 de procente din portul Constanța. 20 le-a dat, ilegal, Consiliului Local al municipiului Constanța, alte 20 le-a dat Fondului Proprietatea. Uite-așa. Ba, din ce știu de la martorii momentului, omul se aventura în retorici de gen: ce e, dom’le, portul ăsta? De ce să nu-l dăm pe tot? Mda …

De ce a fost o prostie, eh, din mai multe motive, dar încerc să simplific. În economia unui lanț de transport, portul este un mic magnet … poate atrage, sau poate respinge, nu foarte tare, pentru că nu portul este motivul pentru care marfa trece pe acolo, motivul este nevoia de mobilitate a mărfurilor prin zona respectivă. Marfa poate fi captivă, pentru anumite perioade de timp, adică să deservească zone din apropierea unui port iar operarea mărfii prin portul respectiv să fie implicită. Cazul fericit. Când nu e captivă, marfa e în tranzit, adică trece pe la tine pentru că la tine e mai bine, adică mai ieftin. Portul Constanța nu mai are soluții captive, altele decât cerealele din România, care depind și de alte chestiuni, cum ar fi ploaia, Dunărea etc … Sidexul, care era captiv cu minereul prin Constanța, produce azi oțel cât pentru 7 tigăi, îngrășămintele românești au fost torpilate patriotic judiciar și nu mai există, deci nu suntem tocmai cazul fericit.

Cu doi fomiști printre acționari, cum ar fi primăria lui Bonduelle, și proprietarii din fond obsedați de dividende, cum credeți voi că s-a comportat portul ca magnet anii ăștia? A atras sau a gonit trafic?

Portul a fost orientat spre o maximizare inconștientă a profitului, adică taxe mari și investiții canci. Aveam cu toții o mare mulțumire sufletească știind că se distribuie dividende de zeci de milioane de euro în situația în care noi, cei chiar captivi pe-aici, abia ne târâm de la zi la zi. Uite, vă dau un exemplu: cred că portul Constanța este singurul loc din lume unde 4 minute sunt egale cu o zi. Tarifar, asta înseamnă, adică dacă stai cu nava în portul Constanța o zi și 4 minute, plătești două zile. Așa am ajuns, spre exemplu, ca nave fluviale să deconteze 36 de zile pe lună.  Cred că-i și puțin cam ilegal, de fapt.

La un moment dat, acum câțiva ani, s-a procedat la o contraofensivă. Oamenii s-au așezat la masă, administrația, operatorii, sindicatele, toți conștienți că așa nu mai merge.

Prima victimă a fost primăria lui Mazăre, ale cărei acțiuni, ilegal transferate, s-au întors la stat. Ministerul transporturilor a fost de acord că legea de organizare a activității portuare trebuie schimbată. Și s-a schimbat. Cu toată lumea de acord. Se face, se votează. Ajunge la promulgare. Ups, stai așa.  Nenea ăla fost premier prin accident și care, mai nou, rezistă prin piețe, are o străfulgerare și face el, nu altcineva, consecință a competențelor dobândite în liceul agricol și facultatea de agronomie, o sesizare că legea propusă de ministerul guvernului al cărui șef era chiar el ar fi neconstituțională. Legea se returnează, se schimbă patru virgule, neconstituționale la legea asta, absolut constituționale la alte legi, trece iar prin parlament, ajunge iar la promulgare. Dar, ce, credeți că viața e chiar așa ușoară, nu e, tovarăși … Se autosesizează președintele, alte  patru virgule. Chiar înainte de vacanța de vară, ca să fie deranjul mai mare. Okay, asta e, mai punem trei lei, mai tragem o dată … se schimbă și aceste patru virgule, iar comisii, iar parlament, vot final în unanimitate, promulgare și dom’ profesor semnează, fraților. Pe 29 noiembrie 2017 semnează … sper că nu și-a stricat stiloul de nervi.

Ce a schimbat legea de suntem noi bucuroși? Păi, a schimbat mai multe, dar importante sunt două schimbări. Prima, a înființat un consiliu de supraveghere sub consiliul concurenței care să monitorizeze costurile și modul în care administrațiile portuare își îndeplinesc obligațiile față de operatori … apropo, știți cum arată un contract de orice cu administrația portului Constanța? La administrație sunt trecute două obligații și la partenerul administrației trei pagini, adică ești cetățean european, ai dreptul să cam taci … și a doua schimbare, cea mai importantă, impune un minim de 75% din profitul net a fi dedicat investițiilor. Sfârșit de poveste. Al acestei povești, scuze.

Legea nu e perfectă, vă imaginați. E importantă că așază lucrurile. E un prim pas. Pașii următori ar fi optimizarea costurilor în bani și timp de-a lungul lanțului de transport pe sector românesc, costuri care trebuie gestionate în concordanță cu porturile care se află în competiție cu noi, în special cele de la Adriatică, mereu cu ochii pe prăjitura noastră. Bani și timp înseamnă Dunăre adâncită, dragaj și navigabilitate crescută. În fine, mai vorbim pe subiectul ăsta.

Ce mai e important … a fost important că au fost înfrânți. O victorie de etapă, desigur. Cine au fost înfrânți, nu știu și nici nu îmi imaginez. Am ajuns la concluzia că am o consistentă cantitate de prostie pentru că eu nu îmi imaginez cum unul de-al nostru, ajuns într-o funcție unde trebuie să performeze în numele statului român, nu o face, ba o face chiar în detrimentul nostru. Aș vrea să știu anul ăsta, 2017, dedicat luptei de gherilă legislativă, pe spezele cui se va deconta în final? Plătește fostul premier, absolventul de liceu agricol, dedicat interesului național? Orban, bărbatul trubadur care a făcut atâta pagubă prin neștiință și dezinteres, plătește ceva? Un caraghios sinistru, care cred că nici astăzi nu știe ce responsabilități a avut el pe la minister.

Și mai e ceva, culmea, câștigat în urma acestui ping pong legislativ. A crescut gradul de conștientizare a politicienilor aflați, într-un fel, în ruta portului vis-a-vis de problemele din activitatea portuară. Am auzit un secretar de stat spunând că portul Constanța nu trebuie să aibă valențe imobiliare și trebuie să atragă trafic. Asta  e mare lucru. Mare. Sper că mai apuc momentele în care performanța politică din România va fi interpretată prin prisma realizărilor pentru România. Aveți impresia că alții fac altfel? Doar declarativ …

Auzi, lege pentru portul Constanța din România votată în unanimitate. De Parlamentul României. Incredibil.

 

 

 

 

Anunțuri