În timp ce niște nătărăi se ceartă pe la televizor

M-am enervat. Azi. Vă scriu și de ce, să nu mă credeți damblagiu. Printr-un complex de împrejurări mi-au ajuns în mână niște artefacte. Dovezi ale existenței lumii noastre dispărute, lumea Navrom. Atâția ani au trecut de când nu mai avem vapoare, atâția ani au trecut de când se așterne praful peste tot ce-am construit vreodată în domeniul ăsta, atâția ani de când oameni competenți au fost înlocuiți de oameni superficiali, atâția ani de când nu mai contăm, încât ajungem să ne întrebăm dacă am visat că am fost vreodată o națiune maritimă.

Dar n-am visat. Ia uitați ce scrie aici, în introducerea materialului de prezentare al NAVROM, Romanian Steamship Company, established 1895: In the general context of the important economic development of the Socialist Republic of Roumania, we are proud to state that our merchant fleet is expanding very rapidly (…) We have the privilege being able to depend upon the efficiency and reliability of our national shipyards presently building vessels up to 150.000 dwt (…) Our fleet has majestically enlarged from 10 units representing 31.780 carrying capacity in 1960 to 105 newbuilts totalling 1.300.000 dwt by the end of 1975 (…)

DOC220617-22062017090513Nu sunt nostalgic, probabil că mai am câțiva ani până la ticul verbal pe vremea mea era nu știu cum, dar am niște draci de n-ai văzut când mă gândesc la ce nivel am fost și unde am ajuns acum, o adunătură de remorcați și de urechiști. Revenind la materialul de prezentare, din 1960 până în 1975 sunt 15 ani. În anii ăștia țara asta a fost capabilă să își cumpere sau construiască aproape 100 de nave. În anii ăștia, România populară și România socialistă au tot cumpărat nave de afară, tancurile, Prahova, Ploiești din Suedia, Oltenia și Argeș plus japonezele, Banat, Muntenia, Dacia, Crișana, vrachiere, tot japoneze, Reșița type,  8 bucăți, și altele, tot vrachiere de la bulgari, Bumbești type, cargouri de la sârbi, Dobrogea și București, cargouri de la englezi, Sinaia și Predeal și cargouri de la marele frate sovietic, Dîmbovița, Sălaj, Năsăud. Tot în anii ăia s-au construit cargouri la Turnu Severin, tip Caransebeș și tip Bega, seria de 4.500 Galați type la Galați și cea de 4.800 cu Brad cap de serie, tot la Galați și, tot la Galați, demarase seria de 8.700 tip Dolj. Aveam de toate, ce mai …Navrom 1975 (trase) 1

Toate navele astea, de la noi sau de afară, n-au fost cumpărate sau construite de niște tolomaci, să știți … Au fost generații întregi de profesioniști, de ingineri, de constructori, de economiști. Navromul a fost mai mult decât o companie, a fost o stare de spirit. Țara asta și-a dorit să nu depindă de alții, bun, erau alte vremuri. De fapt, erau oare alte vremuri? Dintotdeauna, de mii de ani, oamenii s-au bătut pe câte-o prăjitură, indiferent cum i-a spus prăjiturii. Am avut, în anii ăia, strategia de a ne crește pe noi înșine în domeniul ăsta, se observă din dinamica flotei de transport maritim a acestei țări. Mai întâi s-au luat nave de la alții, dar de la alții, națiuni maritime de top, Suedia, Japonia, Anglia … după care am învățat și am venit și noi din urmă, mai timid, cu tonaje mai mici, mai de pe lângă coastă, și, ușor, ușor, am sărit peste mulți de ajunseserăm, în 1975, să punem chila tancului Independența, de 150.000 tone capacitate.

Parcursul ăsta, de la o națiune capabilă să, stai, cum scrie aici, our fleet has majestically enlarged, deci, de la o națiune capabilă să-și dezvolte maiestuos flota, la atârnații care am ajuns, nu mi-l explic. Nu îmi pot explica cum ne-am prăbușit în halul ăsta și modul ăsta fatalist în care ne acceptăm soarta. Ni se pare foarte firesc ca școli în care țara asta a investit enorm să dispară, concurate de alte școli înființate de tot felul de frizeri, ni se pare normal să dispară institute de cercetare, privatizate pe doi lei sau lăsate în paragină, nu am comentat și nu am protestat și nu ne-am revoltat când obiective industriale majore s-au evaporat sau au fost sabotate chiar de instituții ale statului dar milităm pentru tot felul de prostii și ne indignăm proletar după vreo fentă sau alta.

Odată fenta dată deoparte, cu ce rămânem? Cu o țară în disoluție, cu învățământul angajat în competiția ascunderii procentului de analfabeți, o țară cu infrastructura praf, cu o cale ferată căreia îi sar șuruburile, cu Dunărea lăsată la mila ploii care vine sau nu vine, cu spitalele praf, concurate adesea din interior și așa mai departe.

Și când vezi cum am fost odată, te umflă plânsul, pe bune … și nu pentru că dispar industrii și dispar clădiri sau dispar companii sau șantiere sau vapoare pentru că toate au vârsta lor tehnologică și limite și tot, ci pentru că nu am pus nimic în locul unei ștachete ridicate sus, foarte sus, în multe domenii. Iar transportul maritim era unul dintre domenii, da? Din 1895 era, și-a trecut prin războaie mondiale, două, și prin comunismul cel blamat. L-am rezolvat după 1989. De tot. #aicinamrezistatinplm … Navrom 1975 (trase)

 

 

 

Anunțuri

7 gânduri despre “În timp ce niște nătărăi se ceartă pe la televizor

  1. Da, e pacat, e trist, e stupid ce s-a intamplat cu shipingul in Romania (ca de altfel cu toate ramurile economice). Dar tot nu facem nimic concret! Doar vorbim. Nu am vazut sa ne organizam intr-un partid care sa lupte pentru drepturile noastre spre exemplu. Da’ poate nu-i nevoie ca avem sindicate…

  2. Nu e vorba de nostalgie,ci de un mod de viata pe care unii nu l-au cumoscut,dar vorbesc despre el ca despre iad!Sa vii la remorca pe Marea Neagra nabadaioasa,sa se rupa remorca la 30 de mile de Constanta,4800 sa joace tontoroiul sub tine, e nimic pe langa o licitatie trucata sau Basescu sporovaind despre
    Corectitudine,uitand ca la Anvers se batea cu agentul,sa ia comisionul! Avem memorie scurta si flexibila,asta-i ghinionul!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s