Suntem în stare?

Circulă de ceva vreme printre noi, operatorii portuari, un chestionar legat de minusurile infrastructurii portuare pe care ar trebui să le semnalăm formal pentru ca Administrația Portului Constanța, grație noii sale abordări de deschidere și partener onest al sectorului privat portuar, să pună mâna să le corijeze.

Frumos, nu? Administrația Portului Constanța a decis să răspundă pozitiv semnalelor de alarmă ridicate de clienți la adresa infrastructurii portuare, tovarăși. Și ce am putea semnala legat de infrastructura portuară? Păi, sunt probleme foarte mari, probleme mari și probleme nu atât de mari. De exemplu, adâncimile bazinului portuar nu sunt asigurate la nivelul de proiect în foarte multe zone ale portului Constanța, adică navele nu intră întotdeauna la dană cu pescajul pe care cota teoretică ar permite-o. Aproape că nu există zonă dedicată navelor care furnizează servicii de siguranță, remorcherele se plimbă ca țiganul cu bocceaua în băț prin Agigea sau Midia, lipsesc trancheți prin dane, rețeaua de canalizare este, în mare, colmatată și deseori depășită în sezolnul ploios, nu există facilități de preluare a apelor gri și așa mai departe …2

Nu cred că surprind pe cineva când scriu că lumea transporturilor maritime s-a schimbat în ultimii 40 de ani. Categoric s-a schimbat. Schimburile comerciale se fac, pur și simplu, altfel astăzi față de anii 70, anii expansiunii portului Constanța în comunism. Privatizate în etape, terminalele sunt intercalate și îmbârligate, defluarea mărfurilor se face anevoios, toate căile de acces prin interiorul portului sunt gândite pentru altă eră, nepotrivite acum, fragmentate, îngrămădite și pe deasupra, mai și sunt pline de gropi și găuri. Accesul de la poarta I este de-un penibil absolut, mai ales la final de program, printre mașinile parcate-n drum la covrigăria semeață din zonă … cred că încet, încet aducem cu Mumbay de acum douăzeci de ani.

Bun, ne strângem sârguincioși ideile, le aliniem tabelar exemplar, le semnăm și ștampilăm, adică ni le asumăm și le trimitem Administrației Porturilor. Ce se întâmplă acum, ia să vedem. Păi, ce să se întâmple, nu se întâmplă nimic imediat, stați calmi. O să facem vreo ședință, două, în care o să ne asigurăm reciproc de sprijin necondiționat, deficiențele infrastructurii portuare punctate de noi se vor regăsi în tot felul de liste și listuțe care vor circula spre și dinspre ministerul Transporturilor, proprietarul portului, în numele statului. Într-un interval mai lung sau mai scurt de timp, mai probabil mai lung, se vor întocmi caiete de sarcini, în mod cert obiective și transparente în mod egal pentru toți participanții pe la licitații, după care se vor ridica pe SEAP și licita … analize, contestații, câștigători, vai de mine, discutăm de ani, aici. Discutăm de câțiva ani pentru remedierea unor deficiențe pe care le semnalăm noi, utilizatorii infrastructurii portului Constanța … da, că trebuia să semnalăm noi, măcar de 100 de ori, că în dana nu știu care cu adâncime maxim admisibilă 13.30 intri, fără să te pui pe uscat, la 12.60, în cel mai bun caz. Sau că accesul la poarta 1 arată de porc. Sau că n-ai unde sta cu un remorcher în tot portul Midia. Sau că, dacă plouă, ceea ce în principiu nu e rău, bufnesc canalizările prin terminale și contaminează zeci de tone de mărfuri. C-așa-i la noi, amuzant.

Admițând că am avea o putere mare, mare și am condensa timpul și toate deficiențele astea nu ar mai exista … Am avea mai mult trafic prin portul Constanța? În mod cert, nu, tovarăși. Pentru că, viziune. Pentru că viziune lipsă.

Ia să vedem, ca la școală, care este rolul unui port, al portului Constanța, că despre el vorbim acum. Teoria spune că un port, orice port, deci și Constanța, este un nod logistic intermodal, interfața dintre două, sau mai multe moduri de transport. Vine marfa pe apă, se descarcă, pleacă rutier sau feroviar, sau tot pe apă, pe căi navigabile interioare. Sau invers, vine cum vine, se încarcă la bordul unei nave maritime și pleacă pe apă. Ce credeți că determină un posesor de marfă să facă toate aceste operațiuni prin portul Constanța? Banul dictează, să nu ne amagim. Dacă costul escalei navei care ia sau lasă marfa convine, atunci marfa va trece pe aici, dacă nu, nu. Sunt situații în care marfa este captivă în zona de operare a unui port, e drept. De multe ori aceste cazuri sunt captivități voluntare, rod al unor parteneriate pe termen lung între porturi și cei care generează schimburile comerciale, nu discutăm despre astea. În alte cazuri, cum sunt cerealele din lungul Dunării cvasi captive de portul Constanța, se întâmplă un comportament auto suficient al porturilor față de useri, autoritățile portuare asumându-și meritul unor volume de marfă care n-au pe unde trece prin altă parte.

Și ca să nu vorbim de alții, hai să vorbim despre Constanța, că ne interesează nemijlocit. Să zicem că avem una bucată navă și ajungem la intrare la ora 22, sau pe acolo. Pilot la bord, remorchere, tot tacâmul. Manevra în Constanța nu e foarte complicată, în principiu să zicem că suntem acostați la ora 23.30. Admitem că escala navei durează 26 de ore, adică operăm o zi întreagă și plecăm ziua următoare, la 01.30. Ia să vedem, câte zile credeți că tarifează Administrația Portului Constanța? Trei zile, tovarăși. TREI. Adică, prindem jumătate de oră dintr-o zi și încă o oră și jumătate din alta, stăm 26 de ore, plătim 72.

Nu este singura problemă, aș putea scrie la nesfârșit, dar ceea ce doar ce v-am povestit descrie exact modul în care statul român, prin niște prepuși, își sabotează propria misiune. Asta este atitudinea generală vis-a-vis de aproape orice problemă majoră … inerție, lipsă de empatie și înțelegere a partenerilor de business, lipsa oricăror facilități de salvare a vieții umane pe mare, reacția de laissez faire în fața înghețului în porturile maritime sau pe Canalul Dunăre Marea Neagră, aceeași lipsă de reacție la faptul că Dunărea este nenavigabilă la capacitatea normală 7 luni din 12 și așa mai departe. Escala unei nave în Constanța e foarte similară cu jocul ăla din anii 90, Mario, nici nu știi de unde-ți vine un ciomag în rotulă … ba n-ai adâncime, ba vin și te controlează nu știu câți deși s-a inventat raportarea online dar ce contează și tot așa, la nesfârșit, când nu e una, e alta.

Ok, peticim drumurile și gonim chioșcarul care vinde covrigi la poarta I, rezolvăm lucrurile în portul Constanța? Nu le rezolvăm, din păcate.

Ce le rezolvă? Păi, cunoașterea exactă și asumarea situației deloc roze a transporturilor maritime și pe căi navigabile interioare din România și așezarea soluțiilor de rezolvare a problemelor pe grade de importanță și priorități. Grade de importanță și priorități naționale, mă văd nevoit să menționez, nu de alta, dar am văzut atitudini ale unor instituții și reprezentanți ai statului român care nu generează neapărat concluzia asta.

De fapt, înainte de orice, trebuie definit rolul pe care ni-l dorim în transporturile europene, trebuie să ne asumăm ca țară asta, e o sarcină nedelegabilă. Iar o poziție mai importantă a noastră apare în detrimentul altor porturi și state, înseamnă fluxuri și volume de marfă captate de la alții, înseamnă locuri de muncă și profituri atrase în dauna altora. Și asta ar trebui să fie clar. Nu de alta, dar când mai elaborăm Master planuri, ar fi de dorit să le facem singuri, nu să le dăm pe mâna vreunui specialist de pe la cei pe care-i afectăm că existăm, cum s-a mai întâmplat.

Suntem în stare de asta, ar fi întrebarea? Dacă nu plecăm de la această ipoteză, nici nu are rost să ne mai apucăm să demolăm chioșcuri pe la poarta I, II sau V. La ce praf o să fie prin port, o să considerăm oportune și alte chioșcuri, ne mai diversificăm de la covrigi la plăcinte, cine știe … poate o vulcanizare, o spălătorie, ceva. Ceva fără bon fiscal.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s