Incorect și arogant dar adevărat, tovarăși …

Acum vreo două zile am făcut o aroganță pe Facebook întrebând retoric unde sunt premianții de altădată, absolvenții liceelor alea de peste suta de ani vechime din fiecare oraș mare al României, oameni care au performat în școală și în profesie. Unde sunt, din moment ce cv-urile politicienilor și ale celor care formează agenda publică a zilei de azi fundamentează pe background de liceu industrial tot felul de înfrângeri academice gen spiru haret, dimitrie cantemir, bioterre și alte bășini, în specializări care mai de care mai inutile … management (pronunțat măneigiment), științe administrative, comunicare, științe politice, relații publice … Unde sunt, din moment ce premierul peltic și tehnocrat la care se uită cu speranță o groază de oameni este absolvent de agronomie, școală rezervată repetenților anilor ’80, că așa era percepută atunci.

Ce-am scris este incorect, dintr-un anumit punct de vedere. De fapt, este incorect azi, când avem oarece limite în exprimarea publică și un procent consistent de populație trecut prin instituții de învățământ superior wannabe gen spirucantemirecologică, trecere care le-a permis accesul la un strat social de titrat, cum se spunea altădată, la o muncă mai lejeră, în condiții mai bune financiare etc. Ce-am scris eu este incorect din punctul lor de vedere. Oamenii au optat pentru forme de învățământ autorizate, s-au înscris, s-au chinuit mergând sau șpăguind pe la chestiile alea numite facultăți sau universități creștine sau nu mai știu cum, le-au absolvit și acum ce am eu cu ei, nu?

Păi am, da. Că au optat pentru o scurtătură altădată imposibilă și au accesat niște forme de antreprenoriat academic dependent de cantitatea prozeliților atrași. Mulți, enorm de mulți, sunt posesorii unor diplome neacoperite de nicio competență reală. Foarte mulți dintre ei nu profesează în domeniul studiat, e adevărat. Dar alții, mulți și ei, înarmați cu aceste diplome, au avut acces la joburi publice unde-și transferă lipsa de competență și care au pocit România până la limita insuportabilului de azi.

Învățământul nostru este putred până la cotor și dincolo de el, cred. Mi-am adus aminte de pățania unui prieten despre care am mai scris cu ceva ani în urmă. Posesor de copil adolescent elev la gimnaziul liceului nostru, îmi povestea scandalizat ce-a i s-a întâmplat copilului propriu la școală …

Deci, lucrare la nu știu ce materie, asta scria acolo-n legea ei. Un coleg face o fițuică cu ce se dădea în lucrare, o aruncă sub bancă după care, hop, mâna pe sus să semnaleze nelegiuirea. Alexandra că nu e a ei, ăla că a văzut el, asta se ambalează, că nu e scrisul ei pe fițuică și ea a scris altceva în lucrare, ăla nu și nu … circul împarte clasa în două, jumătate că Alexandra nu copiază, cealaltă jumătate în expectativă. Profesoara nu știe să reacționeze și nu ia nicio măsură. Se termină ora, copilul o sună pe mă-sa care o liniștește, au avut noroc că nu m-a sunat pe mine că mă teleportam de oriunde eram, luam copilul de-o aripă și mergeam cu fițuica aia la inspectorat, la minister, la președinte, le dădeam foc la școală. Și după aia stau și mă gândesc … băi, așa se comportă un băiat în clasa a șaptea, măi? Păi la vârsta lor băteam maidanele de dimineața până seara, fotbal, bicicletă, săream dintr-un copac în altul, mergeam pe la cercuri la casa pionierilor, tabere, drumeții, meciuri, cantonamente, de toate. Iar licheaua de coleg al fii-mii, de asta se ține el la vârsta asta? N-au viață socială, n-au prietenii, n-au nimic, au în cap numai idioțenii, turnătorii… își aleg prietenii pe interes, cum dispare interesul, s-a dus și prietenia. Ăsta, la 14 ani, este viitorul bărbat al României de mâine.

Deci, acest bărbat al României de mâine, pus în fața unei alegeri, oare ce va alege el, oare? Drumul corect, adică drumul greu, sau drumul mai simplu, mai recompensatoriu pe termen scurt dar supus negocierilor și compromisului de la termenul scurt mai încolo?

De multe ori facem greșeala, sau nu știu dac-o facem toți, dar eu o fac destul de des, să compar vremurile când, de fapt, vremurile sunt de necomparat. Educația este unul dintre cel mai mare eșecuri ale României post 1989. Un eșec anunțat de multă vreme, că nu s-a întâmplat de azi pe mâine. De multă vreme sistemul și-a sucit punctul de interes, de la elev sau student, la propriul beneficiu. Au apărut manualele alternative, pline de tâmpenii și inepții, au fost autorizate forme improprii de studiu, începând de la grădinițe în apartamente la universități, curriculele sunt aglomerate cu un balast enorm de cunoștințe inutile, lipsite de valoare viitoare, s-au inventat materii pentru a acomoda toți loserii prin învățământ. Ghiozdanul elevului de azi nu mai e ghiozdan, e troller … se dau teme care confiscă timpul copilului îndepărtându-l de joacă și de maidan, de ce oare? Păi a apărut altă industrie, uite, after school-ul, nu trebuie să îi dăm o justificare economică, ce contează copiii, lasă-i să muncească, ce le trebuie joacă, să învețe, că altfel ajung toți golani, ee …

Toate se leagă, să știți. Școala românească de azi s-a dovedit incapabilă să reacționeze la schimbările societății, incapabilă să reacționeze în fața manelizării generalizate, nu știu dacă ați avut ocazia să vedeți playlist-ul unui majorat din ziua de azi … toate ciorile geluite și retardate și pline de bube de aur pe degete și titluri nobiliare de municipiu, de la vâlcea, de la craiova, incredibil. Generațiile viitoare sunt mutilate de prost gust și de convingerea că, în școală, se poate orice … se poate chiuli, se poate învăța absolut nimic, se pot batjocori profesorii sau se pot schimba profesorii, dacă au proasta inspirație să-și facă meseria.

Generația care ne va schimba nu pune preț pe nimic altceva decât material, viața e o continuă tranzacție. Din păcate pentru noi și pentru ei, viața este mai mult decât atât, iar intangibilele îi dau savoarea și crează condițiile pasului înainte. Cu generații motivate exclusiv de etajele inferioare ale lui Maslow e complicat să facem pasul înainte iar alții nu-l vor face pentru noi. Alții ne taie pădurile, ne vând avioane vechi la preț de noi și așa mai departe, după principiul mărgele de stică pentru băștinașii care am ajuns.

Eh, și plecasem de la școală. Mă gândeam Johannis, adică un profesor de fizică însurat cu o profesoară de engleză, și-ar fi dorit mandatul de președinte marcat de măcar o realizare, ori de unde ar fi putut începe dacă nu de la meseria lui aflată în cel mai prost moment al ei ever. Cred că m-am gândit prost. Sigur m-am gândit prost. Am scris despre licee și despre școli și examenele de altădată, măcar astea sunt repere fixe. Poate am supărat pe unii, asta e, nu-mi cer scuze, că n-am de ce. Dacă înțelege măcar unul dintre cei care au citit că așteaptă degeaba rezolvări de strategie națională de la un absolvent de agronomie care nu s-a atins de nimic important în anul ăsta în care a aterizat la guvernare, tot e o chestie bună.

2 gânduri despre “Incorect și arogant dar adevărat, tovarăși …

  1. As fi de acord cu ideiile dumneavoastra daca nu ar avea o tinta politica! Ciolos! El este absolvent de Medicina veterinara! Iar in Agronomie intrau oameni care au tinut economia Romaniei! Intr-adevar, la facultatea de Agronomie intrau elevi de la liceele agricole care nu erau la nivelul celor de la ,,teoretic”, dar in cadrul ,,Agronomiei” erau facultatile de Horticultura, Medicina veterinara, unde se invata carte, nu gluma! Absolventii de aici au platit datoriile Romaniei!

    1. Domnule, eu nu am o țintă politică. Și, spre rușinea mea, nici nu am știut că domnul Cioloș a absolvit medicina veterinară, pentru că ironiile mele sunt absolut nemeritate, în acest caz. L-aș considera la fel de nepotrivit pentru job, dar nu l-aș mai lua în balon pentru parcursul școlar. Datoriile României le-au plătit românii, nu numai absolvenții de la veterinară.

Lasă un răspuns

