Mulțumesc, domnule amiral

Deci … astăzi scurt. Suntem la două zile de la alegerile locale din 2016 și rezultatele sunt definitive. La Constanța, candidatul de pe ultima turnantă a Partidului Național Liberal, amiralul Vergil Chițac, a pierdut. Candidatul Partidului Social Democrat a câștigat.

N-o să mă apuc să vait dreapta și să mă plâng că mafia măzăristă a câștigat. Discuția între stânga și dreapta care e pe buzele celor care se imaginează politicieni mi se pare falsă și consumatoare de timp. Sunt absolut convins că majoritatea celor care se exprimă doctrinar habar n-au ce diferențiază stânga de dreapta.

Nici nu cred că alegerea lui Decebal Făgădău este cel mai rău lucru din lume. Făgădău nu e Mazăre. E relativ tânăr, e constănțean, e mircist. A, a fost crescut de Mazăre, adevărat, a stat în umbra lui, i-a fost vice-primar, dar asta nu înseamnă neapărat că are apucăturile lui Mazăre. Sunt convins că încet, încet toată fauna aia din primărie, atârnătorile buzate ale lui mițu sau pițu sau alt virtuos măzărist o să cadă de prin rafturile primăriei. Poate avem noroc ca primarul ales să-și mai aducă aminte cum arăta Constanța înainte să-i cadă Bonduelle pe cap, cu singurul medaliat olimpic la înot Răzvan Florea consilier poate o punem de câteva bazine și niște terenuri de sport, cine știe …

Eu nu (mai) am buletin de Constanța dar, dacă aș fi avut, l-aș fi votat pe amiralul Vergil Chițac pentru mai multe motive dar cel mai important dintre ele este competența. Competența reală, nu lăbăreala cu care suntem obișnuiți în ziua de azi. Omu’ e real deal, liceul militar de marină și șef de promoție la nave, la Galați. Vergil a avut o carieră care a evoluat lent, organic, nu i-a căzut nimic din pom, o funcție bine îndeplinită a adus-o pe alta și tot așa …

Sunt absolut convins că procentele de astăzi ale PNL-ului la Constanța nu le aducea niciun alt port drapel. Niciunul din liderii mai mult sau mai puțin vizibili ai PNL-ului de azi. Pentru că amiralul a fost altceva, a fost din alt film. Și pentru că filmul politicienilor provoacă greață, amiralul a fost votat, nu glumă. Bunul simț al domnului amiral a făcut minuni … lejer, fără să acuze la nesfârșit greșelile trecutului, fără să răspundă agresiv nimănui, cu vechime de până în 100 de zile în partid, amiralul a adus la vot ștampile care nu s-ar fi pus vreodată pe altcineva …

Felicitări, domnule amiral! Mult succes în orice carieră veți alege de-aici încolo.

Și acum mulțumirile … Acum vreo 5 – 6 ani, poate puțin mai mult, s-au pus bazele unei construcții instituționale. Construcția instituțională era o școală, dar nu foarte școală, de marină. Școală de marină la un lac. Lac din București. Care școală, prin tot felul de influențe, mai mult sau mai puțin ortodoxe, avea misiunea să distrugă un monopol al statului, acela al instruirii și perfecționării continue obligatorii a personalului navigant, și să-l transforme într-un monopol privat. Din ce se vorbește pe la colțurile meseriei noastre, ideea ar fi plecat de la un exmatriculat profesor de navigație din academia navală și ar fi beneficiat de aceeași platformă de influență care a făcut posibilă cea mai ticăloasă inițiativă de care am auzit eu în viața de adult, externalizarea pavilionului român. Către o căsuță poștală. Din Cipru. Nu prea contează asta acum pentru că nu a venit momentul să intru în amănunte, cert e că influențe au tot fost. Mulți din casta asta a noastră s-au opus, au protestat, au făcut tot ce a depins de ei ca mangla asta mizerabilă să nu se întâmple. Nu s-a întâmplat, dar consecințe au tot fost iar una dintre ele a fost că, pentru a acomoda pseudo-absolvenții școlii care nu prea era școală, cu suportul absolut de neexplicat al Autorității Navale Române, a fost alterată Clasificarea Ocupațiilor din România iar meseria de ofițer de marină a devenit accesibilă și fără studii superioare.

Okay, deci … de pe data de 3 iunie 2016, ministrul muncii, familiei și protecției sociale și președintele Institutului Național de Statistică au modificat Clasificarea Ocupațiilor din România iar ocupațiile de ofițer de marină punte, mașină sau electrician au devenit accesibile exclusiv absolvenților de studii superioare de specialitate. Iar această modificare a fost posibilă datorită efortului domnului amiral. Și pentru asta, tot respectul și mulțumirile mele, domnule amiral. Ați îndreptat o mare nedreptate.

Asta nu înseamnă că sistemul educațional de marină și-a rezolvat vreo deficiență majoră. Ba dimpotrivă, e momentul rescrierii corecte a întregului scenariu. Momentul rescrierii corecte a întregului scenariu și, mai important, din motivele corecte … nu pentru că este cineva care-și dorește schimbarea buzunarului statului cu al lui ci pentru că, fără o arhitectură fluentă a sistemului, o arhitectură care să aibă omul care merge pe mare în centrul său, vom pierde orice avantaj comparativ pe care l-am avut vreodată.

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri

4 gânduri despre “Mulțumesc, domnule amiral

  1. Mulțumesc frumos Laurentiu pentru aprecieri , știu ca sunt sincere si izvorâte dintr o inima de Comandant. Așa ca de la Comandant la Comandant …
    Vergil Chitac

  2. Multă rușine pentru considerațiile la adresa fostului comandant al F111 , comentariul privind nava Neptun, vă rog să vă cereți scuze pentru că dvs nu ați fost nici măcar o oră pe o navă militară. Încercați măcar o ieșire de 2ore cu o astfel de navă și apoi emanati impresii. Este foarte ușor să-ți da-i cu părerea când nu ai încercat niciodată o manevră fără pilot și remorchere. Numai băieți isteți în flota comercială!

    1. Stimate domn Adrian, sau stimată doamnă Adriana … nu-mi dau seama din adresa scrisă pe dos … bun, s-o luăm sistematic. Când îți dai cu părerea „dai” se scrie fără cratimă. Așa, să înțeleg că v-a deranjat considerațiunile mele despre fostul comandant al crucișătorului Mărășești, admițând că e una și aceeași navă cu F 111. Bun, ce-am scris este părerea mea. Aș vrea să rețineți că aș fi putut scrie mult mai multe lucruri neplăcute, atât despre voiaj, în general, cât și despre persoana respectivă, în particular. Am păstrat o notă de pitoresc, pentru că nu vreau să fac rău nimănui și, în toată povestea, important e altceva, nu fostul comandant din marina de război. Era importantă nava Neptun, erau importante voiajele noastre, camaraderia, prieteniile păstrate peste zeci de ani … nu un tovarăș care nu și-a depășit, în niciun moment, poziția de supraveghetor, de vătaf … Credeți-mă, înconjurat de puștani de 21 de ani avizi de cunoaștere, ar fi putut rămâne în memoria noastră ca un marinar sfătos, ne-ar fi putut oferi imaginea unui model, ceva … Bun, e părerea mea și la revedere. Cât despre ieșirea de 2 ore cu o navă militară și manevrele fără pilot și remorchere, lăsați impresiile celor care se pricep mai bine. Nu vă imaginați ce distanță enormă este între o navă comercială din flota lumii și o navă din flota militară a României. De fapt, pentru că nu realizați, vă permiteți să scrieți la caterincă despre noi .. pentru că NU aveți idee ce înseamnă lumea reală. Lumea reală nu se rezumă la inspecția de dimineață, raportul companiei și ieșirea la pensie la 50 de ani. Deci nu îmi cer scuze că nu am de ce.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s