Ministerul Comunicării Transporturilor

Sâmbătă noapte, mă rog, pe la unșpe, primesc un telefon de la un om pe care-l știu dintotdeauna, ținând cont că, pe la cinșpe ani, mă învăța artimetică … Laurențiu, îl știi pe ăsta? și-mi zice un nume de care n-am auzit … Nu îl știu. De ce? Păi, e consilier la Ministerul Transporturilor și se aude că ajunge în Consiliul de Administrație de la port și mă gândeam dacă are minte în cap sau, ca de obicei, vine vreunul pe o sinecură … Nu îl știu. Bine, pa. Pa.

Nu-l știu, nu-l știu, dar hai să vedem ce poate omu’, dacă tot o să capete câteva mii de lei pentru o ședință pe lună. Tastez, găsesc persoana, hopa, persoana dă inteviuri. Unde le dă el, păi le dă într-o revistă pentru oameni deștepți, revistă care iese rar în tiraj mic, costă scump, dar arată bine, o mai și citeam, când aveam răbdare. Bun, premize bune, poate e băiat instruit, poate știe, poate vrea. Mă apuc să citesc, cu speranță, jumătatea de pagină care schițează portretul tehnocratului advisor la un ministru tehnocrat în guvernul tehnocrat care ne va scoate din căcat, no rhyme intended, dar așa s-a potrivit.

42 de ani, asta-i bine. Tânăr, dar nu prea tânăr, dacă a muncit cu adevărat, are șanse să fie un om cu ceva experiență, dispus la efort și de pe urma căruia să câștigăm ceva cu toții. Vai, primul șut în fundația de tehnocrat, omul vine din comunicare unde a găsit în comunicare mediul de lucru pe care pare să și-l dorească orice tânăr – oameni inteligenți, atmosferă plăcută, vizibilitatea muncii, salarii motivante … cu alte cuvinte exact ce nu există în transporturi. În transporturi interesele sunt enorme, proiectele sunt enorme, competiția este internaționalizată iar oamenii care se ocupă de toate aceste proiecte prin minister sunt puțini, deprofesionalizați și demotivați. La început, din cauza salariilor de mizerie, au fost nevoiți să accepte tot felul de paleative salariale, participații prin consilii de administrație din companii despre care n-aveau habar, apoi, îndulciți la beneficiile venite astfel, au început să le caute. Rezultatul a fost unul care, de unde-l privești, n-a făcut bine nimănui iar mediul, în timp, s-a transformat într-unul toxic și neprincipial, care este parte a problemelor transporturilor din România și nu o soluție.

Limba de lemn a domnului tehnocrat continuă: a acceptat (postul de consilier, probabil) pentru că are încredere în noua echipă de guvernare și știe că sunt oameni care au venit la muncă pentru a da ceva înapoi societății. Deja m-am ridicat în picioare la această frază, îmi pare rău că nu mă puteți vedea. Abureala continuă: (…) venisem cu așteptări joase modelate de gândirea stereotipă la stat nu se muncește. (…) Însă am găsit aici oameni care muncesc de dimineață până seara târziu, de multe ori și în weekend. Oameni care își știu foarte bine meseria și sunt conștienți de impactul muncii lor în societate. Yes, mate, exact, mi-ai luat vorba din gură, toată lumea își face bine meseria și muncește pe rupte, iar rezultatul o arată. În transporturi, ca și în România, toate merg ca pe roate, infrastructura inexistentă sau ieșită din orice norme de siguranță, unde e existentă, parcul feroviar pericol la adresa oricărui călător, Dunărea nenavigabilă, taxe enorme la toate administrațiile multe și redundante din sistem, porturile rămase fără business pentru că s-au dezvoltat fără minte, România ajunsă coșmar rutier, toate sunt nemaipomenite, rod al muncii unor oameni care robotesc pentru că știu că au impact în societate și care așteptau unul ca tine, să comunice marile realizări, în timp ce țara se surpă peste noi.

Nici nu are rost să mai comentez restul jumătății de pagină … planificare, monitorizare (…) reorganizarea și remodelarea proceselor de lucru (…) toate, realizabile datorită domnului consilier care, în baza experienței sale de director de comunicare, îi va ajuta (pe ministru, secretarii de stat și consilierii Prim-ministrului) cu un stil de lucru structurat, concentrarea pe obiective și cu o abordare mai directă și informală, out-of-the box.

În finalul apoteotic, domnul consilier, spre norocul nostru, al tuturor, nu exclude varianta de a rămâne în administrația publică dacă își va forma o echipă cu care să se conecteze ca valori, obiective și mod de lucru.

E, ce spuneți? Meserie, nu? A dat bulanul peste noi. Un domn cu background în comunicare, advertising, marketing et al, absolvent de nici nu vreau să mă gândesc ce rahat particular, va sfătui decidenții pe strategii de transport. Strategii naționale de transport. La ministerul transporturilor … iar pentru că tot a venit el din convingere, alături de oameni care se sacrifică în numele interesului național, ia hai să intre el, într-un consiliu de administrație al unei companii naționale de interes mai mult decât național, despre care n-are nicio idee, dar de unde va lua o indemnizație consistentă, procent din salariul directorului general care are vreo 7000 de euro pe lună. Gen.

Acum, ce să zic, nu că ăilalți foști membri din Consiliul de Administrație al portului Constanța, care doar ce au fost invalidați în justiție, ar fi fost mult mai buni. Problema e alta.

Pentru a urni țara asta din fundătura în care se află e nevoie de o resursă umană la care calitatea profesională să fie fundația pe care să se așeze un comportament care să activeze în interesul acestei țări, resursă conștientă de misiunea sa și dispusă, într-adevăr la a da ceva înapoi. Partea tristă este că, la fel ca în absolut orice sistem de calitate, că a reconstrui o țară scăpată la vale e o provocare a calității la superlativ, angajamentul este de sus în jos. Descoperiți efectele vreunui angajament în transporturi sau oriunde vă îndreptați privirea în țara asta? Și atunci de ce m-aș mira să citesc portretul auto schițat al tehnocratului … venit din comunicare, cu povești despre cât de bine era acolo, ce frumos a găsit el prin administrație și cum o să-i sfătuiască el pe toți, de la premier până la secretarii de stat, la, cum rahat a spus, ah, remodelarea proceselor de lucru. Okay, ia remodelează-le, frate, ca în comunicare, la Vodafone sau pe unde ai mestecat tu prin ceață …

Deci, o să mai avem un sinecurist în portul Constanța. Cu acest prilej, putem contrazicem cu hotărâre zvonurile cum că premierul vrea să vândă portul, nu, domnilor și doamnelor. Nu îl vinde nimeni, dar, stați pe fază, va avea un stil de lucru structurat, cu o abordare mai puțin formală, out of the box, adusă de tehnocrații specialiști în comunicare. Și așa, nu-l vom vinde, ci îl vom pierde de tot, că și așa pierdem trafic zi de zi, așa cum am pierdut și multe altele importante sau mai puțin importante.

IMG_0010

 

 

 

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s