This is the world we live in

Sâmbătă seară, movie, The Gunman … Cu fii-mea, că nevestii mele nu-i place Sean Penn. Cu Oscarele lui, două, cu tot, nu-i place … păcat, 55 de ani și super tăiat, cred că n-are 5 procente grăsime pe corp … Ajung acasă și-l verific pe Imdb, nu pe Penn, pe film … și ce văd la user comment … eroii de ieri, eroii de azi meci la baionetă, asta vis-a-vis de tema filmelor de acțiuni în care joacă actori trecuți bine de prima tinerețe.Sean-Penn-Shirtless-Spain

(…) The next generation of „action heroes,” they’re all tied up in goofy costumes in safe-as-hell comic book movies and young adult book-to-movie adaptations, ensuring that the youth today remain the againg youth of tomorrow, ready and willing to suck down childish pop over and over again (…)

(…) I guess the overall game has changed. That machismo thing doesn’t ring the same bells today as it once did. Movie companies realized they can get more money by getting more women in the seats, thus spawned the Brad Pitt Pretty Boy Culture.

That and the overall emasculation of men over the past two decades… Men aren’t allowed to be men anymore. We’re supposed to be stay at home dads, and our boys are not allowed to stand up and fight if another boy is challenging them (…)

Ha, schimbăm orice coordonate și ce familiar sună … copilăria noastră versus copilăria de azi … școala de acum patruj’ de ani versus școala de azi, care nu mai este despre elevi ci despre părinți, fotbalul de ieri versus fotbalul de azi … lumea de altădată versus lumea de azi. Stau și mă întreb dacă victoria inovației de azi asupra piedicilor de ieri nu are și o parte întunecată care ne văduvește de plăcerea câștigării bătăliilor cotidiene care fac viața viață și nu film aseptic cu eroi corecți politic care roșesc când trag o bășină. Eu nu mi-aș concepe ziua azi fără laptop, fără net pe telefon … dar o comentez pe fii-mea că stă prea mult pe whatsapp … și de ce o fac? Că eu știu să fac și altceva … încă citesc, privesc sportul ca pe o religie și mai am noțiuni de blue collar ale meseriei mele … ceea ce n-aș putea avansa ca valabil pentru cei care vin din spate. Mă gândesc că trecerea de la o generație la alta o face propaganda „dă bine”, aia care transmite de la un palier de vârstă la celălalt chestii netransmisibile altfel, dar care-i propaganda aia, că ia uite de ce avem parte.

În opinia mea, filmele de azi nu mai sunt filme, ci desene animate … un soi de Chip și Dale mai agresive populează ecranele iar ce se mai întâmplă pe acolo, cum țâșnesc ăia în salturi și fac tumbe și nu mai știu ce este extrem de neverosmil, tovarăși, pentru mine, cel puțin, educat în lumina materialismului dialectic și istoric. Ținta? Păi care-o fi, păi care-o fi … a zis unu’ în clar … tineretul de azi să rămână tineretul de mâine, gata să sugă agadele penibile de câte ori e cazul … Bărbaților le este interzis să fie bărbați azi … Corect. Îmi aduc aminte când eram puști, în locul blocurilor de pe Traian azi era un mic univers, Maracana, cu un teren de fotbal de dimensiuni corecte, înconjurat de copaci și vegetație. Culmea, nu Mazăre l-a stricat, el a stricat restul Constanței și Mamaia … Revenind, cred că pe un sfârșit de vacanță, aveam până în zece ani, m-au prins vreo doi flăcăi acolo și mi-au dat o mamă de bătaie de n-am văzut … fără motiv, nu ne cunoșteam. I-am luat și eu amprenta dinților unuia pe un pumn, în fine, am fugit juma’ de kilometru fără să respir .. ajung acasă, taică-meu, de regulă pe mare, mă vede și mă întreabă diplomat: ce-i pulică, ai luat-o pe coajă? Ia vino încoa’ să pun spirt pe mâna aia … auzi, dar v-ați mușcat ca fetele? Și la ochi, se învinețește, da’ n-ai treabă … Eu nu plâns, nu scandal, doar ciudă că mă bătuseră ăia, el râdea, nu reclamații, nu telefoane la poliție, nu scandal, nu doctor, nu televiziuni … Eu așa am crescut. Generația noastră așa a crescut. Și mie așa mi se pare normal … îți mai iei un șut în cur, poate și-un tuberman după ceafă, dar ziua se termină și vine alta și dai tu și deodată devii un adult care înțelege că lucrurile se mai rezolvă și așa.

Eh … se pare că nici prin alte părți lucrurile nu se mai rezolvă așa … our boys are not allowed to stand up and fight if another boy is challenging them (…)

Spațiul public la noi … hm, noi, ca de obicei, trebuie să ajungem, într-un fel, mai catolici decât papa. La noi, bordelul televizat este de un prost gust absolut, care depășește mult superficialitatea anilor ’90 din Italia, Spania. La noi eroii manufacturați sunt și de-o idioțenie de flutură stindarde … Drăgușanu, Pârciu, Mârciu și care retardați mai se adună. De ce, nu-mi explic. Sau poate că denaturarea pieței, abundentă în televiziuni neplătitoare de taxe, a lăsat loc de exprimare la toate ipochimenele cretinoide, indiferent de sex. Cred că și implozia învățământului contribuie consistent …Nu știu dacă e orchestrată, dar, oricum, e convenabilă situația. Protagoniști tâmpiți, fabricați arătoși convenabil, concentrarea manipulată a interesului public pe tot felul de idioțenii, extragerea chirurgicală a noțiunilor de bază a unei națiuni din orizontul public gen: mândrie, patriotism, responsabilitate, asumare etc …

Sunt deja peste douăzeci de ani de când, în Scent of a Woman, Al Pacino atrăgea atenția directorului liceului care vroia să recompenseze un turnător și să exmatriculeze un elev care refuzase să-și toarne colegii, alminteri niște bulangii … Be careful of what kind of leaders you are producing here … Eh, filme, filme … la noi lucrurile sunt clare, probabil că filmul n-a fost apreciat prea tare, nu ne-am recunoscut în el … la noi turnătoria este promovată la nivel de politică de stat, avem bărbați pișăcioși în parlament și parlamentari care n-au tupeu să pună ordine în justiție și să elimine abuzurile marilor justițiari, altminteri măcar puțin complici cu furtul avuției naționale din ultimii 25 de ani, avem și presă scandalizată de furtul banului public care, să vezi comedie, a ajuns binișor și pe la ea … apropo, asta mi se pare absolut definitoriu pentru noi, să-l înjuri pe varan după ce-ai lucrat cinșpe ani la el, ai ajuns pe sticlă acolo, după ce ți-ai luat casă pe bani împrumutați de la el și ți-a botezat copiii … Minunat, deci despre ce vorbim, despre ce formatori de opinie vorbim, despre ce model de cetățean, despre ce model de lider? Și ne mai mirăm că ne grăbim să ajungem slugi la alții, cu nimic mai corecți, cu nimic mai buni … Asta-i lumea în care trăim că pe asta ne-o făurim … deh, românul e ctitor din neam, ce vreți …

Mda. Filmul. Filmul … un alt soi de Jason Bourne, respect infinit pentru modul în care arată nea Șon … impecabil. Old school. Mult mai bună decât ce-i azi. Ca și lumea.

Lasă un răspuns

