Flota socialistă … what if

Nu de puține ori m-am întrebat dacă s-ar mai fi putut face ceva cu vapoarele din flota republicii socialiste. Nu sunt singurul care s-a întrebat … sunt câțiva foști colegi sau oameni parte a fenomenului care mi-au pus întrebarea asta, dacă s-ar mai fi putut face ceva. Dacă s-ar mai fi putut salva ceva.

Nu dețin eu adevărul absolut. Ce dețin eu, și asta nu mi-o ia nimeni, este a afecțiune absolută față de mare și față de meseria asta de umblător pe mare, meserie pe care o consider și acum, când nu-o mai exercit decât sub aspect teoretic, cea mai frumoasă și bărbătească ocupație din lume. Grație ambițiilor comuniste și a rezultatului lor în transportul maritim am pătruns într-un sistem de elită în care altfel, poate, n-aș fi apucat s-o fac. Am avut șansa de a lucra la Navrom, am apucat ultima parte a sistemului de învățământ de marină serios din România, am apucat să văd portul Constanța plin de vapoare românești și să muncesc astăzi în același port, dar fără vapoare românești. Nu mă pot împiedica să nu gândesc dacă am fi putut face ceva să nu ne pierdem modul nostru de viață.

1989 ne-a luat pe nepregătite, cum altfel, a fost o lovitură de stat, da’ ziceam și eu … Tehnic, flota era varză. Din 301 nave jumătate stăteau pe dreapta. Navromul avea între 30 și 40 de milioane de dolari datorii în piață și nicio strategie de-a-și reveni. De fapt, la ce să-și revină, exact? În definitiv, relațiile pe pierdere erau întreținute de megalomania comunistă. În raportul lui Dăscălescu se vorbește despre starea tehnică deplorabilă a navelor și se pomenește de șantiere, ici și colo, ca nefiind suficient de performante dar nu se pomenește de lipsa de performanță comercială, de relații păguboase din start. Starea tehnică era dezastruoasă, corect, dar asta a fost efectul … cauza a fost lipsa de viziune tehnică plecată de la faza de proiect și terminând cu strategia de asimilare cu orice preț a echipamentelor navale în industria autohtonă. Șantierele au fost nevoite să pună în operă ce primeau din amontele industriilor constructoare de mașini … În fine.

Deci, 1989, 301 nave, vârsta medie a flotei 16 ani … starea tehnică, tragedie. Bun, deci, ce-ar fi fost de făcut … Cred că inițial, gândirea a fost corectă. Spargerea companiei în mai multe, pe categorii de nave. O gândire comercială și mai aplicată ar fi fost păstrarea brandului Navrom, deja activ în piață de 35 de ani sau pe acolo, ca o companie de management sub umbrela căreia să fie nu 3 companii ci 10, dacă nu mai multe, după practica internațională de atunci și de-acum, adică nava și compania. Navromul ar fi trebuit să stea deasupra, neatins și curat, iar navele să fie tratate ca unități de business separate.

O greșeală atunci a fost faptul că nu ne-am putut desprinde emoțional de vapoare. Era deja 1990, vapoarele nu mai erau vapoarele de altădată, rod al transpirației unui marinar pornit de jos, ajuns căpitan și proprietar de un vapor, apoi de două și apoi de nouă vapoare. Capitalul din spatele navelor s-a schimbat treptat în anii ’70 și ’80 … armatorii de altădată au dispărut și au apărut bănci, fonduri de pensii, fonduri de investiții, entități care tratau navele fără emoția proprietarului care urcă cu ochi umezi schela vaporului său, entități în goană după profit și după diminuarea continuă a costurilor, entități pe care le durea la bască de pavilionul național … E bine cu pavilion Ngwane, cu capitala la Mbabane? Apăi acolo se merge, banul nu are miros iar la finalul zilei compania trebuie să iasă pe plus că altfel vin cu furcile pensionarii sau dentiștii sau care a pus bani în fondul de investiții care a finanțat compania.

Imediat după revoluție noi am fost prea atașați de vapoare. Toți cei care au ocupat funcții de directori atunci, secretarii de stat, comandantul ajuns ministru ajuns primar și președinte și acuzat absolut aiurea de vânzare de nave, toți au fost în stare să facă absolut orice numai să nu vândă. Bareboat sau asociere cu unul sau altul, totul, dar să nu vândă. Imediat după revoluție au fost vândute câteva corpuri de navă, trase la parcul rece de 5, 6, 7 ani … Vrancea, nu mai știu care era. Erau scoase la vânzare de dinainte de 1989 că Navromul a vândut nave înainte de Revoluție bine mersi … Argeș, Sinaia, Ploieștiul au navigat pe la alții după ce-au fost vândute de Navromul comunist. Vânzarea navelor face parte din shipping, numai tolomacii ăștia zgomotoși, experți a vorbi prostii despre vapoare, prezintă totul ca un cataclism. Nu îmi aduc aminte dacă anumiți ziariști care se doreau armatori au contribuit la înghețarea vânzărilor de nave în anii de început … cert e că renunțarea chirurgicală la navele neperformante ar fi fost calea corectă și, din diverse motive, dar în principal emoționale, zic eu, nu s-a adoptat.

Vă dau un exemplu … Navromul a construit o serie lungă de nave, de 4800 tdw, la Galați și Brăila. Au fost vreo 35 – 37, nu știu exact, cu Brad cap de serie … O serie de Nnave absolut execrabile a cărei construcție s-a întins pe 12 – 13 ani. Corp ca o copaie, coșmar pe vreme rea, motoare principale Yugoturbina de-ți cădeau în bulău, s-au schimbat principalele, erau auxiliarele varză și tot așa. Trei morți la datorie: Sadu, lovit de digul de nord al portului Constanța în decembrie 1988, Slatina la cheu în Galați, Topoloveni în bulău, decembrie 1989. Nu exista absolut niciun motiv ca aceste nave să nu fie vândute în secunda 0 virgulă unu după 1990. Vă mai dau un exemplu, P-urile, Ro-Ro … produceau pierdere mai mică dacă stăteau la cheu și-și țineau echipajul la Poiana Brașov decât la voiaj … nu mai aveau ce căuta, la revedere … Fiecare tip de navă ar fi trebuit analizat ca performanță economică și fiabilitate și ce era sub linie făcut vânt fără păreri de rău.

Dacă aș putea întoarce timpul, vorba lui Cher … Din 301 nave aș fi păstrat navele de 8700 cu Szulzere, adevărații cai de povară, că ce s-a făcut la Tulcea, cu motoare semirapide, la revedere … Baziaș-urile, Tuzla și Tutova, ar fi fost de ținut, cargourile nemțești nu îmi dau seama, consumau cam mult, cargourile mari Valea Albă type ar fi mers și ele, cu atenție, dar ar fi mers. Vândute toate râiele s-ar fi eliminat pierderile și s-ar fi obținut bani suficienți pentru eficientizarea treptată a mineralierelor mari și a tancurilor. Cu un comportament precaut și pragmatic ne-am fi contractat la 50 – 60 de nave relativ fiabile și ne-am fi putut regândi strategia referitor la cele aproape 70 de nave aflate în diverse stadii de construcție la nivelul anului 1989. Cu niște echipamente civilizate, vapoarele ar fi performat și ar fi reîmprospătat tonajul pe ideea new for old … una intra, alta ieșea … n-avea rost să te întinzi prea mult la schimbare de sistem. Iar existența tonajului autohton ar fi revigorat, probabil, și perspectiva asupra pavilionul român care atunci și acum este grevat de gândire de conțopist păgubos …

După cum știți, n-a fost cazul să se întâmple nimic din cele de mai sus. Flota a plecat de la Ministerul Transporturilor în 1992. Ca și Taromul. La FPS. Taromul a fost recuperat de minister prin ’97, că era spre disoluție. Navromul nu, interesele erau prea mari, eram în perioada guvernului de 15.000 de specialiști și 200 de nepoți ai lui Diaconescu … Taromul a fost salvat, chiar cu prețul a câtorva zeci de milioane de euro pierdere pe an. Câteva zeci de mii de oameni care mergeau pe mare n-au fost subiect al atenției oamenilor politici, că ei nu se deplasează cu mineralierul, în interesul națiunii. Deh, discutăm inutil acum.

În alte țări ale blocului CAER flotele au fost tratate cu infinit mai mult respect. Navibulgar a rezistat companie de stat până acum doi, trei ani când a fost privatizată și pavilionul bulgar încă flutură. Polonezii s-au dus ca flotă de stat mult mai repede dar au reinvestit și au încă nave ca armatori privați. Cel mai categoric s-au mișcat nemții democrați care au vândut tot ce-au avut ca nave la mâna a doua, cu broker unic, imediat după 1990. Banii au fost reinvestiți în construcții noi, containere, vreo 40, iar compania ulterior privatizată.

Dezastrul de la noi ne aparține, el n-a fost replicat niciunde. Pe hârtie, pur teoretic, ar fi fost posibil să ne mișcăm de maniera încât să nu dispară chiar toate vapoarele din România. Date fiind microbul ăsta al autodistrugerii pe care îl avem inoculat, condițiile de atunci, calitatea emanaților în funcții, statul milițienesc care este prezent și astăzi, deznodământul nu avea cum fi altfel. Am fost mai speciali în prostie mai întotdeauna … noi am dus-o mai prost ca ăilalți comuniști, am fost cei care am avut cea mai restrânsă gamă de libertăți, am fost singurii care ne-am împușcat foștii lideri, printre alți 1700 de oameni, victime cunoscute ale unui adversar necunoscut … are revoluția vreun criminal, ceva, dar unul identificat pe bune? Nu are … Iar odată libertatea obținută uite ce-am fost în stare să facem cu ea …

Opinia publică a fost dirijată să spurce astăzi pe Traian Băsescu acuzându-l că ar fi vândut 14 nave. Nici nu avea calitatea, că flota nu mai ținea de minister iar navele au fost vândute de FPS, proprietarul lor … și nici emoțional nu-l cred capabil. Și ca pe el, pe mulți alții. Oameni educați de Navrom, intrați în flotă și în meserie și crescând odată cu ea, părtași la procesul ăsta de expansiune a tonajului și a dimensiunii navelor și a companiei, oamenii ăștia nu au putut depăși bariera necesității aproape fiziologice de-a trage linie și de a renunța la navele neperformante. Nu cred că la momentul ăla, în 1990, era cineva în stare să-și asume atare sacrilegiu. Iar depășit momentul și cu țara intrând în altă dimensiune a politicii, cu circul ăsta politic cotidian, flota, ca orice altă structură economică din țara asta, a fost condamnată.

Lucrurile astea ar trebui spuse. Din mai multe motive ar trebui spuse dar primul la care mă gândesc este redarea adevărului în ceea ce privește unii oameni terfeliți în mod criminal de niște milițieni. Specialiști, comandanți de nave, șefi mecanici, ingineri pe la șantiere, oameni aflați absolut accidental în parcursul firescului răsucit spre a fi interpretat penal de niște canalii. Oamenii ăștia au suferit, au stat în arest, au avut sechestru pe case sau pe mașini doar așa, ca să fie masa mai bogată. Luați unul câte unul acum, la douăj’ de ani după evenimentele cu pricina și n-o să constatați nicio acuzație reală. Numai o bălăcăreală imundă redactată de niște non-persoane, fără vreun act care să susțină vreo vinovăție. Toți au fost tratați la grămadă … au vândut flota … Cine a vândut, cum, cu ce bani, cui etc nu contează … au vândut. Nea Vasile, inginer, domiciliat în două camere în Tomis IV a vândut flota … hai, sictir, lichelelor … Din păcate asta a fost în stare țara asta să facă, să își dea puterea pe mâna unora care-și bat joc de cine le stă în cale, de cine li se spune, de cine are ghinionul să fie cu un centimetru mai înalt sau pentru orice alt motiv matur.

Ca să închid cercul … s-ar fi putut salva ceva? Da, acționând imediat, da, acționând categoric și fără sentimente patriotarde exhibate la televizor. Strategic și organizat. Dar asta o spun acum, după 25 de ani. Și tot acum spun că, odată depășit momentul, meciul a fost pierdut, cu Navromul ca și cu restul obiectivelor economice de interes strategic pentru România lui Ceaușescu. Are Băsescu vreo vină? Față de cele 16, de fapt 14, nave ale dosarului inventat de milițieni, absolut nicio vină. Față de situația în care suntem? Hm … are exact aceeași vină ca noi toți foștii ofițeri de marină implicați într-un fel sau altul în administrație și care nu ne-am bătut suficient sau n-am știut cum să ne batem pentru a ne conserva ca breaslă. Cu alte cuvinte am cam fost înfrânți și acum trăim printre amintiri și povești nemuritoare cu marinarii români care marinari sunt cu un pas și jumătate în istorie.

Anunțuri

22 de gânduri despre “Flota socialistă … what if

  1. -Ok,si cei care trebuiau sa actioneze pozitiv(referitor la flota), la acea vreme, nu au fost platiti pentru asta?
    -Aici nu vorbim de 16,….nave sunt peste 300!
    -Navele nu erau”conforme”, bine ,soluti…toate vandute conform economiei de piata sau fier vechi si din banii rezultati tot faceam 30-40 de nave eficiente, asa ca pentru economia din tara noastra…sau daca economia noastra era „clasat” , navigam asa”tramp” si tot aveam de lucru cateva sute, mai incasa si statul,….
    -Dar de” ciordit” mai era..?Aici e ….cu off!
    -Ala nu e de vina , ala nu… dar care au fost in functie la vremea aceea au facut ceva in afara de a incasa diurna….(paradisuri..fiscale)
    -Nu e corect sa nu raspunda nimeni,dar sa iasa la pensie multi de pe urma flotei cu un simplu „clasat”!

  2. Da, domnule comandant, in mare parte cred ca aveti dreptate. Dar boborul vrea singe,boborului ii place circul, iar showul e intretinut aproape zilnic de presa in mare parte impostoare. Singurii care cit de cit mai stiu si mai inteleg ce inseamna vapor si marinar sinteti domniile voastre, care traiti in Constanta, sau imprejurimi udate de mare sau de Dunare, marinari, fosti sau actuali si familiile. Eu sint sef mecanic maritim, promotie 1987 si locuiesc (dintotdeauna) la Cluj. Sint exotic aici. Clujenii mei l-ar ingropa pe d-alde Basescu (ca nume generic)-cel-care-a-vindut-flota, dar am prieteni care si acuma, dupa 30 de ani pe mare, cind ne revedem, ma intreaba: „da voi mergeti si noaptea?”, „da’ voi ce mincati acolo? doar peste?” si alte bazaconii. Dar in rest sint toti specialisti in flota care a fost vinduta de Basescu, Marinescu si altii. Si evidenta nu o vor accepta niciodata. Asta-i crucea. Sanatate din partea lui Florin Oniga/sef mecanic.

  3. „povesti nemuritoare cu marinarii români care marinari sunt cu un pas și jumătate în istorie”? eu cred ca nu aveti idee cam cati „marinari” ies de pe bancile UMC-ului si a Academiei si a mai noului Colegiu Nautic de spuneti asta.Si da, e dureros sa inveti o meserie care la noi in tara practic nu mai exista, dar de pe urma careia pretentiile statului roman sunt mult prea mari pentru ce ne ofera, dar de care suntem legati pe viata din cauza „titlului onorific de cetatean roman”. Patetic!

    1. Domnișoară, având în vedere cu ce mă ocup acum, adică cu navigația la Ceronav, imaginați-vă că am exact idee câți absolvenți ies din cele două instituții și jumătate și, mai trist, știu și câți brevetează, adică sub 15% … și mai știu că dintr-o grupă de 20 la un curs de radar plotting sunt toate șansele ca să existe măcar jumătate care nu știu ce e ăla un relevment și v-aș mai putea explica destule experiențe. În rest, oarecum de acord cu dvs și oarecum nu. Dacă ați avea proiecția a câți ofițeri români ies din sistem și câți vor ieși în următorii 5 ani și daca ați centraliza părerea relativ unanimă a agențiilor de crewing despre calitatea noilor intrați ați concluziona că situația este tragică și nu patetică.

    2. Sinteti sigura ca „Patetic!” final are intelesul pe care credeti ca il are? Atentie, seamana cu englezul „pathetic”, dar nu e totuna. DEX ar putea sa va dea mai multe lamuriri. Iar daca va gindeati la „jalnic” cumva, de ce nu l-ati pus pe acela?

  4. Pentru cineva din interiorul fenomenului, argumentele ar putea sa para cami rostogolite, incoerente uneori si adesea pe langa esenta.
    Navele, in afara celor aflate in santierele de reparatii programate sau accidentale si in afara catorva scoase din uz, neincetat plecau incarcate full din porturile romanesti de la Dunare si de la Mare si se intorceau in aceleasi porturi la descarcare cu marfuri straine. Da, existau probleme tehnice serioase dar nu stateau navele la cheu din aceste cauze si nu din aceste cauze au fost vadute navele romanesti. Timp de 25 de ani toate cargourile, incepand de la cele mai mici de 600 t Dwt pana le cele mai mari, containerele, mineralierele, cele de transportat animale, petrolierele, dotate cu motoare principale si auxiliare si instalatii frigorifice si instalatii de incarcare/descarcare de toate tipurile din lume,au functionat pentru ca AVEAU CE INCARCA DIN ROMANIA ! Asa deci, dupa`89 cand economia acestei tari a cam fost pusa la pamant si n-au mai existat marfuri la export ( si nici in CAER nu mai eram) navele au fost trase pe dreapta iar „pe dreapta” inseamna cheiaj, combustibil, echipaj, rugina etc.

  5. Pentru domnul Petre,…un exemplu de „functionalitate” : nava „Alexandria”. Facuta la Galati,15 mii tdw ,nou nouta, primul voiaj la Alexandria. S-au dus turbinele la principal. Comandant, regretatul Opincaru Constantin, Sef Mecanic, regretatul Vasilache Dan.La al doilea voiaj (Japonia) cu tabla navala de la Galati, linga Rodos,se rupe o biela. Se desface MP,si o piulita de siguranta de la podul de forta, cade in capul Sefului Mecanic(nu fusese asigurata cu splint)si acesta moare la Atena, 12 ore mai tirziu. Piese de schimb,…de la Resita . Anul 1987. Deci,…cam asa erau de bune navele ! Noi, daramite vechi ?!

    In ce priveste dupa lovitura de stat,…”Caciulata”- 1996.1997 -dupa un an la Port Suez, nava in bareboat la Dl Bobu, trebuia sa privesti bine unde pui piciorul, ca puteai sa cazi in magazii. . Vinduta de Dir. Chitu si Mohamed Shaufique (Price and Coopers). Raportul de stare tehnica facut la bord de subsemnatul, avea circa 50 de pagini de defectiuni si lipsuri .

    Fostul „Histria” (Sun Pollux) 1999- La Marghera (Venezia) vindut din cauza datoriilor,… unor italieni.Au facut nava de transport produse chimice (pulberi) din ea. La fel , la Marghera ,si „Aiud” (din seria „Alexandria”) si „Frunzanesti” (7800 tdw ) vindute de acelasi „inoxidabil” Mohamed Shaufique (Price and Coopers) tot la Venezia.

    Am dat doar citeva nume. Astia stiu unde-i flota ! Si evident, Tov . Vacaroiu,Nastase, Iliescu,…ca ei erau la butoane !

    Deci, despre flota stimabile,…sa vorbim noi, Comandantii care am trait tragedia, nu fitecine, jurnalist sau politician de 2 lei sau Prazolea „dottore de Catania” !

    Si apropos de Basescu , stie cineva, ca daca nu era el, la Port Suez mureau 19 echipaje de foame in 1997 ?

  6. Poate ar trebui sa ne limitam cu totii la un film de genul asta

    http://my.mail.ru/mail/alex.costantin/video/_myvideo/1323.html

    cind mai avem amintiri din ,, epoca de aur ,,
    Si cred ca majoritatea vad marinaria inca asa cum e prezentata in filmul asta .
    Pentru cei din Cluj deja sa ajunga sa faca o baie in mare e o
    mare aventura daramite sa plece si peste mari si tzari.
    Dl sef mec cred ca e privit ca un rebel fara cauza.
    In loc sa stea frumos in batatura sa intre intr-un partid politic
    de exemplu PDL acum vopsit in PNL umbla noaptea pe pustii cu vaporu pe intuneric si fara faruri de ceatza.
    Pai , ce ar fi facut Boc la vapor mai mult decit wipper sau ospatar.
    Dar asa la Cluj a stat cumintel a facut frumos la Basescu si acum e primar din nou.
    Ca s-ar putea sa nu termine mandatul asta e alta problema.
    Dar nici noi nu eram siguri cind plecam in voiaj ca ne si intoarcem acasa teferi si nevatamati.
    Asa ca una peste alta e mai bine ca nu mai avem flota ca stam acasa bem rece bere la bidon si vin de care vrem si cit vrem si
    nu ne mai scoala nimeni sa facem carturi in toiul noptii cind oamenii normali la cap stau in pat cu nevestele lor, sau cu nevestele marinarilor plecati in voiaj ,de la cvaz la caz , ca doar nu o sa lasi nevasta celui mai bun prieten sa o rezolve vre-un nenorocit si sa o umple de boli .
    Prietenul la nevoie se cunoaste ,, e proverbul preferat al marinarilor.
    Acum lasind mistoul la o parte , vrajeala asta ca e mai bine fara flota ca oricum era o adunatura de fiare vechi …..asta pute rau de tot.
    Da , flota a fost supradimensionata cu nave care unele consumau mai mult decit produceau.
    Dar si strainii alearga dupa navluri cu limba scoasa, tzin minte ca am facut un voiaj odata in ballast din India pina in Brazilia pe timp de vara prin Oceanul Indian cind e vremea musonului de ne-a luat dracu 3 saptamini am crezut ca nu mai ajungem la mal.
    Si era nava destul de mare vreo 15000 tdw.
    Ne juca ca pe o coaja de nuca in lighean si cind ne prindea intre 2 valuri prova pupa si luam cite un ciocan credeam ca ne rupe in doua.
    Asa ,ca a facut bine Basescu ca rezolvat flota ca stam si noi acasa cu familia , neveste , amante , copii , nepoti fiecare de la caz la caz
    Pina si dl Mircea Basescu a renuntat sa mai zgirie apa cu vaporul lui pe care l-a si incendiat cind a revenit de la reparatii din Japonia , poate nu i-a placut ce culoare i-au dat aia la bordaj , poate vroia verde metalizat si aia au gresit culoarea prostii dracului, asa ca s-a apucat omu si acum impacheteaza pui de gaina pentru soldatii americani.
    Gata mai cu atita marinarie ce dracu aveti in cap numai filme cu pirati.
    Si asa ca sa ne arate ca ne vrea binele expresedintele Basescu
    ne-a luat jucariile si le-a dat la alti copii .
    Acum aia se mai joaca cu ele care sunt inca bune altele le-au vindut pe la talciocul de jucarii si gata game over .
    Ce atita flota , FLOTARI , nu flota gata cu flota ca uite nici nu am avut flota .
    A dat DNA-ul ca nu exista prejudiciu in dosar deci clar , nu a existat nici flota .
    Clar asta a dorit sa ne demonstreze DNA-ul.
    Experimentul Philadelphia cu 320 de nave nu cu una singura ca prostii aia de americani.
    Ridem glumim dar flota nu mai avem .
    Am ramas doar cu FLOTARILE si sa zicem mersi si asa care inca mai putem sa facem flotari ca o sa vina o vreme cind
    si asta cu flotarile o sa devina istorie …………..

  7. Domnule Comandant, vă urmăresc cel publicate, cu real interes, cu nostalgie și cu sentimental sincer că și dumneavoastră încercați să restabiliți adevărul. Pentu toate acestea vă mulțumesc
    Gh Antonescu -asistent medical- navigator IPO și NAVROM între 1985 – 1993

  8. Oameni buni, asa cum erau ele, bune ,rele, navele,de ce au fost date in bareboat?
    Cum justifica ecrocii ,din transporturi navale la acea vreme ,darea in bareboat, au facut dupa 1990 un demers in care sa arate starea de fapt
    a fiecarei nave in parte?
    Erau unii platiti, de Statul Roman cu bani buni sa faca o analiza tehnica a fiecarei nave si cele care nu mai corespundeau, sa fie vandute iar in functie de incasari sa achizitioneze cateva nave noi, eficiente pe deplin?
    Ei, acesti MARLANI acum sunt „clasati” si nu raspund in fata legii..de ce?
    Simpu:
    -luai la acea vreme in bareboat in functie de spaga(altfel nu exista explicatie) ceva nave si desi stiai ca unele sunt neeficiente , faceai cateva voiaje pana cand incepeau platile(catre Satul Roman in urma contractului de chirie a navei,echipaje,autoritati portuare,etc);
    -nava era arestata si proprietarul trebuia sa plateasca toate aceste costuri, care depaseau valoarea navei…
    -proprietarul navei ..eram noi toti(Statu)….si nava pa,pa,tutu..!
    -Chiriasul navei , ramane cu „casul „de pe toate navlurile incasate pana la arestarea navei, si culmea tupeului prin intermediul unor firme „exotice” participa si la lictatia unde nava e vanduta si prin alte” inginerii financiare”, o castiga si o vinde ca fier vechi in Turcia,India, etc ,de unde mai castiga alta”plus valoare” valutara…
    -Si uite asa, toti care au fost la „timona” flotei din 1990 pana la disparitie, ERAU ANGAJATI STATULUI, PLATITI, IESITI LA PENSIE UNII, iar pe de alta parte au luat prin intermediul contractelor bareboat bani grei la negru……..(navele nu se dadeau chiar asa pe ochi frumosi).
    Pe scurt: –
    -exista Histria Shipping,GSP,etc , care chiar daca au
    „spart „cu furatul la acea vreme , macar au si investit in aceasta industrie si chiar daca poarta pavilioane straine si nu sunt recunoscatori PAVILIONULUI ROMANESC, macar hranesc marinari romani si poate la un moment dat vor arbora pavilionul care i-a facut sa fie ce sunt in prezent….
    -si uite asa corb la corb nu-si scoate ochii, si nimeni nu e vinovat…adica totul e clasat..legal!
    – vant din pupa tuturor!

    1. pentru -ai nostrii-

      o radiografie mai corecta ,a situatiei-flotei istorice-NAVROM-nu se putea-

      Tot ce ai scris -TU- AI NOSTRII-sustin si confirm-

      Oricum sa stii…-ai nostrii– …FPS-manarit de MARLANII in cauza-TOATE APROBARILE LE-AU DAT ASTIA DIN FPS-

      poate fii tras la raspundere…fara nici un fel de jena-..referitor ..la DISPARITIA FLOTEI ROMANESTI.

      In ceea ce priveste NAVIGATORII Romani-..

      JOS palaria pentru -acestia- sunt Sute …repet ..Sute de Comandanti/SEFI MECANICI romani ..pe ..sute de nave ..de la pasagere..LA NAVE SUPERSPECIALIZATE..

      .si nu mai vorbesc de miile de ofiteri si nebrevetati…care in marea lor majoritate sunt toti…de nota 10.

      Avem si superspecialisti…in shipping…navigatie..mecanica navala…etc..sa dau numai cateva exemple-Uta Chintoan,Udrea Mircea..comandantul Popescu..din USA…si toti Sefii Mecanicii romani..de inalta clasa …care ii baga in boala pe superintendentii-INDIENI-si nu numai….cand vin sa le controleze lor navele.

      Oricum -meseria asta se face pe mare-

      Daca Marea te accepta…..,

      si orice pauza la USCAT mai mare de 6 luni de zile se simte in experienta si pregatirea oricarui ..navigator…Daca nu ai mai plecat de jumatate de an sau un an…simti..ca esti deja depasit de mersul ..pe toate planurile(legislativ,profesional,tehnic..)al meseriei..de ..Ofiter Maritim sau Mecanic ,…sau oricare din functiile de la nava…

  9. -Poate sunt depasit, dar e clar, flota nu o mai putem recupera asa cum o stiam, dar unele prejudicii de pe urma furturilor se mai pot recupera..dar nu se vrea!!!
    -In alta ordine de idei, profit de acest blog,FELICITARI, Domnule Mironescu, sa va propun tuturor marinarilor si nu numai , sa infiintam o societate pe actiuni(SA), fiecare sa participam cu 100,200,300$..si cu ajutorul unor fonduri comunitare sa achizitionam o prima nava maritima conforma cu cerintele maritime actuale,nava care sa fie prima dintre o noua flota maritima romaneasca bazata pe principiile economiei de piata, sub pavilion roman,si care sa indeplineasca toate normele internationale!!!
    -Daca pare exagerat si nerealist , acest proiect, dragii mei , va rog, sa nu ma blamati, se spune ,” ca din nimic se poate face ceva, daca se vrea!”. nimicul exista,..vointa exista???
    -Tinem aproape in CH 16 NAVROM(blogul Laurentiu Mironescu)!

    1. Oare cine a bagat-o pe asta cu „ai nostrii”? Se scrie corect „ai nostri”, si chiar daca sint marinar, am pretentia ca am facut o scoala buna, atit gimnaziu, cit si liceu si apoi facultate.
      inainte de a ne constitui in fundatii, asociatii sau S.A -uri, propun pentru inceput ca cei care comentam aici sa o facem mai ingrijit, respectind gramatica limbii romane, respectindu-ne astfel atit pe noi insine, cit si pe cei care ne citesc parerile, si impunind in acelasi timp respect.
      In replica la comentariul anterior, eu unul nu sint de acord cu formularea: „se vrea…”. Este foarte generala, nu se adreseaza nimanui. De catre cine nu „se”? Sau „se”?
      Apoi, undeva pe la mijlocul comentariului e o contradictie de termeni (oximoron parca-i zice): „principiile economiei de piata” vs. „sub pavilion roman”. Las la o parte „pavilion roman” in loc de „romanesc”, dar daca la ora actuala vrei vapor competitiv, una din primele conditii e sa-l inregistrezi sub pavilion de complezenta, pentru simplul fapt ca nu platesti taxe, si asta e perfect legal. Platind taxe statului roman, faci din start o investitie nerentabila. Vrei sa fie nerentabila doar de dragul de a arbora pavilion romanesc? Poti s-o faci la cabina, la careu, la sala de conferinte etc. Si asta fara a plati taxe.
      Apoi, tot la ora actuala, shippingul e sub nivelul marii, si se pare ca nu e o afacere profitabila, poate doar in sfera navelor specializate (si foarte scumpe). Izul patriotard din „pavilion romanesc” se poate domoli cu clarviziune si daca tot e sa ne „mindrim ca sintem romani”, asta s-ar putea rezolva cu nave cu pavilion de complezenta, cu echipaj romanesc, apartinind unei firme cu capital 100% romanesc, daca-si are rostul. Ideea cu echipaj full romanesc personal mi se pare o alta fundatura, dar e de discutat. O fundatie mi s-ar parea mai potrivita. Alte idei?

      1. Domnule mecanic(sef),
        Gimnaziu,liceu,facultate,…va lipseste elemntara..de ce:
        -Dupa „.”(punct) se incepe CU LITERA MARE….
        -IMPUNAND SE SCRIE CORECT..impunind e in capul matale..
        -Stii cum e ..”merge masina merge marina, da ,dar important e pe unde merge…”,CONTINUAM….?
        -Revenind la ale noastre: transportul pe apa e inca cel mai eficient,”sub nivelul marii” e toata economia in general, cu tendinte de revenire….dar nu putem avea pretentii de”fini”analisti macroeconomici..
        -Sa revenim, la ce cred ca stim cel mai bine…”ma intorc la tine mare albastra”…
        -Vant din pupa ! (SI ..HAI, BAIETI, HAI, CA SE POATE,..INCEPUTUL E GREU..)

  10. sunt multe posibilitati de a actiona…Cine ??? sa se ocupe de aceste Idei…UN AZIL DE BATRANI PENTRU MARINARI…Franta are…Anglia are…si cred ca toate tarile nordice….Repet..Cine sa se ocupe de aceste initiative…O Fundatie ?…eu personal sunt deacord…sa particip…

  11. Echipaj „full” romanesc,…., bine ca exista echipaj roman si mai e si full,.., dar nu asta era ideea daca veni vorba si de acel „i” , era o figura de stil neintelesa de tine….pavilion national de ce te sperii..?
    Germania,Franta,etc, tari civilizate nu au flota sub pavilion national?
    Taxe se platesc oriunde, indiferent de pavilion,…a, valoarea e diferita,..vorbeam de ce a fost pradat Statul Roman?,..sa nu platim nimic.,.de aici am plecat ,nu?
    Nu tata, plateste ,poarta pavilion national,si o parte din taxe se intorc.. sub forma: profit reinvestit,fonduri comunitare, siguranta pavilionului a UE in general,etc……si mai e si MANDRIA DE A PURTA LA CATARG PAVILIONUL NATIONAL!
    Sunt multe de povestit ,dar,se pare ca esti de acord cu o fundatie,foarte bine,forma juridica nu conteaza pentru inceput, dupa …mai vedem ce si cum…oricum vorba ta”alte idei”?

    1. Amice, uite care-i treaba: „full românesc” reprezintă o sintagmă destul de comună, cel puțin în rîndul nostru, al marinarilor și mi se pare acceptabilă, atît scrisă, cît și rostită.
      Pe cînd, atunci cînd scrii „ai noștrii”, dai dovadă de faptul că nu prea ți-a priit școala, de la un cap la altul.
      În plus, te sfătuiesc să nu faci judecăți apriori (poți folosi aplicația roDEX dacă întîmpini greutăți în a înțelege anumiți termeni), de genul „f. de s. neînțeleasă de tine”; de felul meu sînt destul de „înțelegător”.
      Cînd ai să fii la nivelul economic al Germaniei, sau al Franței, s-ar putea să-ți permiți să ai și nave sub pavilion național. Eu unul lucrez de vreo 15 ani la o companie cu capital german, condusă de un armator german foarte cunoscut, care are aproximativ 100 de nave, dintre care nici una nu mai e înregistrată sub pavilion german. Și omul dă de muncă la sute de germani, și pe lîngă ei alte sute de salariați de alte naționalități. Eu cînd spun la cine sînt angajat, nu spun că sînt angajat la o firmă din Marshall Islands.
      Altfel, pavilionul românesc „la catarg”, mi se pare o găunoșenie, o strategie economică păguboasă, dacă nu chiar moartă din start, cu atît mai mult cu cît are un puternic iz naționalist, cel puțin în exprimarea ta; „mîndria de a purta la catarg pavilionul național”. Sugestie: l-ai putea numi pe Vadim Tudor manager general în cazul ăsta, și pe Funar contabil-șef, ce zici? Dacă e vorba de plătit taxe, reia textul meu în care spuneam de o firmă cu capital 100% românesc, deci: salarii (taxe), locuri de muncă (taxe) etc. etc. Eu unul sînt sătul și de purtat pavilion românesc la catarg (nu-mi mai trebuie), și de trîmbițări patriotarde fără nici un suport economic. Cînd am întrebat „alte idei” mă refeream totuși la idei realiste.

    2. Acum serios, taie și mata un i din ai id, că-i mai mare rușinea … Pavilioane naționale așa cum au fost ele până în anii ’70 nu mai există azi. Taxele au gonit armatorii sub pavilioane de complezență, fenomen cunoscut sub numele de flagging out … Statelor nu le-a convenit subiectul, dar le-a luat vreo 20 de ani să se trezească, să se inspire de la pavilioanele de complezență și au înființat, începând cu Olanda prin ’92, registre naționale similare celor de complezență, taxe unice pe tonaj etc, generând fenomenul flagging in … În România aflată sub conducerea contabililor de sorginte ceaușistă, așa ceva este imposibil. Ăsta-i motivul pentru care ajungi la concluzia că trebuie să fii extrem de tâmpit să ai de-a face cu autoritățile române în vreun fel dacă poți evita acest lucru. O vorbesc din experiență amară, am fost atât de mândru să am la pupa navei mele pavilionul român încât l-am schimbat din cel olandez și plâng și acum, după 7 ani …

  12. dle comandant materialul este foarte obiectiv.V-ati gindit cu siguranta si la viitor.V-as ruga daca ati putea reveni cu opinia dumneavoasta privind un nou inceput.Va fi posibil sa avem iar o flota maritima ,de stat sau privata.

  13. Buna seara! Ma numesc Georgeta Clapa ,sotia ofiterului mecanic Gigel Clapa.Pe data de 12.08.1998 am fost anuntata ca sotul meu s-a aruncat in ocean – Oceanul Indian – de pe puntea navei Eleni, apartinand NAVROM Constanta.Nici pana in ziua de astazi nu stiu ce s-a intamplat acolo. Daca cineva stie ce s-a intamplat acolo as fi recunoscatoare! Va multumesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s