Inchiziția academică

Am citit deunăzi cum un tovarăș profesor de la o universitate din țară, mai precis din Moldova și mai exact, Iași, se pronunța suficient și condescendent indignat vis-a-vis de nu știu ce ordonanță a guvernului prin care Ponta a renunțat la doctoratului lui manglă … dom’le, dar noi avem organisme care să denunțe doctoratul, dar asta nu se face prin lege, da’ nu știu ce, da’ nu știu ce … Bun, acum sunt absolut de acord că Ponta e puțin cam în rahat pe subiectul doctoratului dovedit măcar inspirat cam mult din lucrări anterioare și nemenționate ca fiind bibliografie … probabil că atât el cât și autorul real al lucrării nu și-au imaginat că produsul pe care l-au ansamblat ei cu unic scop al pedigree-ului intelectual al semnatarului neautor o să ajungă subiect de vâltoare academică și o vulnerabilitate cu aspect penal în contextul candidaturii la președenție. Da, Ponta e în mod cert în off-side aici și o rezolvare morală nu există, pentru el. Părerea mea.

Cât despre rezolvarea legală sau morală a situațiunii pe de-a întregul … hm, aici am câte ceva de spus …

Recunosc, pe subiectul educației, sunt un om cu idei preconcepute. Constănțean fiind, am fost la o școală de centru, generală 25, cotată relativ bine, la perioada anilor ’80 … de ce era cotată bine? Cum de ce … dintre absolvenți intrau mulți elevi la Mircea … Mircea, ajuns la apoteoza ceaușismului, singurul liceu de matematică fizică din oraș. Deci a existat o condiționalitate clară în mintiuca mea de elev, de pionier, că îmi fac treaba dacă intru la Mircea … Erau și alte licee bune, era fostul și actualul Ovidius, transformat în anii ’80 în liceu industrial, mai era și energeticul, dar în mintea mea și a celor de vârsta mea, performanță egal liceul Mircea. Iar intratul la Mircea însemna să fii aproape student.

Fac o paranteză … și la Mircea am intrat. După atâția ani, ca sunt aproape 30 de când am fost elev acolo, sunt mândru de asta. Ba chiar onorat, aș putea spune. Am cunoscut acolo aproape toți profesorii emblematici ai Constanței, oameni al căror nume este transmis peste generații, oameni care ne-au pus la dispoziție armele cu care am ieșit victorioși din toate încercările școlare sau academice ulterioare și consider că această instituție a stat la originea faptului că am avut o carieră profesională corectă …

Cam același șablon mental era valabil și apropo de facultate … ești la Mircea, intri la facultate … facultate performantă egal București. Lumea așa gândea. Aparte de chestiuni particulare, actorie, marină, aviație, meserii mai degrabă vocaționale care aveau alte destinații de pregătire, Bucureștiul însemna performanța … Bun, era București (drept, ASE, aeronave, automatică, electrotehnică, energetică, roboți industriali) și era București (metalurgie, sudură, material rulant și nu mai știu ce) … dar era București, tovarăși. Bucureștiul era aproape de Constanța, Bucureștiul însemna viață, Sportul Studențesc și Hagi, Steaua, echipa națională, da, dar la București era competiție la intrare și era creme de la creme a produsului academic … deci, în mintea noastră și a părinților noștri, facultate însemna București. Ba, la anii ăia, umbla printre noi o vorbă, ca să intri la Iași, Ploiești, Petroșani, tre’ să ai bani de bilet de tren.

Produs al ideilor preconcepute care mi-au creionat existența școlară, și acum, după atâta vreme, nu mă pot împiedica să observ originea pregătirii oamenilor cu care intru-n contact. Nu sunt singurul, am mai văzut și pe alții și e complet justificabil, zic eu. Am pus atâta accent pe învățat și pe examene, am depus atâta efort ca să ajungem titrați, deh, vorba părinților noștri, încât judecăm, de multe ori greșit, după parametri absolut subiectivi, pe unul sau pe altul care n-au avut același parcurs.

De multe ori greșesc, da … Nu cred că greșesc acum, dacă-l fac rahat autosuficient pe tovarășul care s-a sesizat cu indignare despre doctoratul lui Ponta. Aparte de faptul că e de la Iași, despre care exista convingerea fermă a generației mele vis-a-vis de relația de echivalență între examenul de intrare la vreo facultate și banii de bilet de tren, aparte că provine de la instituția academică care a emis diploma de doctorat a tovarășei Elena Ceaușescu, mi se pare de mare porc ca acum, după ce există o imensă promiscuitate academică în această țară, să te constitui tu în inchiziție academică și să sancționezi la Ponta ceea ce face aproape tot mediul universitar din țara asta.

Există instituții, auzi, care să se pronunțe pe doctoratul ăluia … A, da? Ia pronunțați-vă atunci asupra lucrărilor de doctorat ale majorității politicienilor … niște platitudini sinistre, de nivel de școală post liceală … și nu vă limitați la politicieni, tovarăși … Ia, dați o raită prin ministere, apărare, interne, unde-o să vedeți că toate funcțiile mari au doctorate … cum le-or fi făcut, ce aport au adus domeniilor în care au fost elaborate și la multe alte întrebări nimeni nu are răspuns.

Există instituții? Care-s alea? O fi aracetu’ sau aracis sau cum i-o spune … s-au strâns unii, niște profesori, care dau calificative universităților. Bravo. Niște unii, desprinși de viața reală, sufocați de șabloane academice absolut inutile azi ca și altădată, analizează calitatea universităților? Ha, dar dacă produsul, absolventul de azi, agramat și înarmat cu o groază de căcaturi inutile este absolut nepregătit pentru calitatea de intrat în producție, atunci ce înseamnă calitate la instituția care îi ia banii degeaba pentru anii de studiu?

Există universități particulare pentru care s-au coborât standardele abisal, există o imensă discrepanță între ceea ce cere economia azi și curricula menținută stufos și desprinsă de practică pentru a justifica norme și tot felul de nulități prin corpurile profesorale, există o imensă discrepanță între salariile profesorilor universitari, care muncesc cinșpe, optșpe ore pe lună pentru salarii de mii de lei și salariile profesorilor de școală generală și liceu, infinit mai responsabilizați de viață pentru drumul pe care o poate apuca un copil.

Sistemul e putred și trebuie napalmizat și reconstruit pe baze corecte, de bună intenție pentru absolvent și pentru parcursul ulterior al acestuia în societate dar asta conștientizând exact de tragedia existentă azi. Vi se pare că lumea academică ar conștientiza asta sau că e o dovadă de însănătoșire că tovarășul autosesizat, ca și alții care și-au construit o carieră cumpărându-și indulgențe cu masterate sau doctorate cadou la tineii politici, s-a năpustit pe Ponta, devenit țintă convenabilă? Eu nu prea cred, dar eu am idei preconcepute … Apropo, știți ce-i ăla tinel politic, nu? Tinel politic este politicianul absolvent de facultate la aproape treij’ de ani și a cărui lucrare de doctorat în silvicultură menționează, la pagina 56, următorul statement de-o valoare intelectuală indisputabilă: „Nuanțele de verde deschis sunt mai vesele, cele de verde închis sunt mai degrabă triste”. E? Ce spuneți … Apa-i udă, cerul albastru, verdele-nchis e trist, iar eu sunt doctor în copaci și Ponta a plagiat și să-și dea demisia ca să venim noi la putere, adică eu, adică doctoru-n copaci.

Partea nasoală e că vremea trece iar noi ne îndepărtăm tot mai tare de normalitate.

 

Lasă un răspuns

