Un capăt și-un început de drum …

Cum, căcat, au modificat ăștia împingătoru’ ăsta … Nava e îndesată și puternică … ca un pilier de rugby. Cinșpe pe nouă, motoarele principale pe punte, mișcarea transmisă la elici printr-un Z-drive pre numele lui Schottel … complicat de manevrat, adică avantajul de a fi manevrabil și foarte puternic te poate mușca exact de cur … La Z-drive manevrele sunt pe dos … la alea cu cârmă, vrei să vii la dreapta, pui cârma dreapta, aici n-ai cârmă, pui jetul de apă dreapta cu joystick-ul la stânga …

Mărturisesc că am simțit că o să ne distrăm la acostare când l-am văzut cum iese de după navele militare, în ușoară girație la tribord, dar în forță, mult prea în forță … se așterne perpendicular pe cheu și tot vine și vine … tot în forță … mă gândesc, acum răstoarnă mașinile, dar el nimic și trosc, intră-n cheu de se scutură becurile de pe birourile clădirii de alături, după care, largat de fenderele de cauciuc ale cheului, cu unul dintre motoare pornite, reușește o girație perfectă printre niște nave de vreo șapte ori mai scumpe, lovind cu extrem de multă baftă, circa un cauciuc. Nu știu cum de nu m-am scăpat pe mine când mi-au trecut toate prețurile astea prin cap …shadow 001

Bref, nava are exact vârsta mea, cu o retehnologizare acu’ 7 ani. Comanda, care-i nouă, mă rog, nouă … din 2007, are pupitru de lemn, toate venite de la olandezi sunt așa, cu tot felul de fițe … viteza și direcția vântului, girația, computerele de la principale și joystick-urile care le comandă puterea și direcția pe care se orientează elica, radiotelefoane, mă rog, ce trebuie omului gospodar.

Interiorul e o mare sufragerie, separată de bucătărie de un mare vitraliu, dacă vă puteți imagina … canapea, un corp de mobilă din lemn, lemn … masă, mochetă … Pereții acoperiți cu tapetul ăla lavabil, cauciucat, cum numai la navele din nord vezi. Scară de lemn, lemn sub puntea principală unde, uups, începe românismul … ioc tapet, uite melamină aborigenă, găurită-n fel și chip, trasee electrice la vedere, asta-i bine, aerul condiționat pus aiurea, asta-i rău, un compartiment vecin cu motoarele folosit drept cambuză, asta-i prostește, mochetă pe culoare, asta-i țărănie … cam dezordine și miroase a rapăn, asta se rezolvă.

După câteva zile de călărit bestia, tragem niște concluzii scurte … Nava a fost modificată în Olanda de o persoană slash grup de persoane slash șantier care a/au urât cuvântul scris și schemele și desenele. Modificările nu sunt trecute pe nicăieri, nu prea au logică, iar compartimentele presupus a fi etanșe, adică tancurile de bunker și balast, nu prea sunt ele etanșe că umblă motorina și apa pe sub punți pe-acolo de n-ai văzut. La un anumit moment, nava a mai parcurs niște reparații, la Brăila, din ce se povestește … din amprenta reparatorilor, tragi alte concluzii, și anume că cine le-a făcut a fost puțin cam bou … de fapt, nu, a fost foarte bou.
IMG_0134
Una peste alta, ce-am vrut să spun … Aparte de micile nejunsuri, lipsă planuri, modificări confidențiale și reparată de boi, nava e o minune a funcționalității. Scurtă, energică, se învârte-n loc. A fost într-un fel, și-a făcut treaba, a fost modificată pentru o viață nouă. Cum a fost modificată … bun, nu perfect, rapid, cu furnitură de cea mai bună calitate, aparatură, automatizare, de toate … dar fără birocrație, dom’le … Merge? Merge … hai, la treabă … Îmi aduc aminte, acum câțiva ani, pentru înălțarea comenzii unui mini – împingător, cea mai navală autoritate a României rămasă fără vapoare m-a pus să fac studiu de înclinare, cu greutate, cu girație … pentru proiectul ăla am dat mai mulți bani decât pe structura aia ușoară de termopan pusă peste comanda existentă …

Există în orizontul nostru maritimo – fluvio – canalo – portuaro și alte naționalități niște autorități/administrații care-și imaginează că singura lor misiune este să-și inventeze motive ale existenței … și cum rândurile lor se îngroașă cu fiecare guvernare, motivele se înmulțesc proporțional cu lipitorii de afișe angajați … și uite-așa, am ajuns, nu de foarte mult timp, să ne uităm cum se uniformizează în creștere tarifele pentru orice … tranzitul canalului ceaușist și nereparat tot de atunci, ecluze pentru care se aplică sintagma anterioară, staționarea în port, orice.

Trebuie să explice cineva, nu știu cine, că eu explic de câțiva ani și nu-mi reușește, rolul unei administrații tovarăși, nu este să facă profit. Nu e să piardă bani, corect, dar nici să propună creșteri tarifare la infinit, în speranța că domnul sau, mai nou se aude, doamna proptită politic în fruntea instituției o să înregistreze mirobolante depășiri și profituri și de toate. Pentru un mesaj electronic care conținea exact 4 (patru) rânduri, trimis de Autoritatea Navală Română, am plătit aproape 500 de lei … Și să nu vă imaginați că alea patru rânduri au conținut secretul Coca Cola …

De unde-am plecat și unde-am ajuns, iar m-am întors la castravete … Să rezum, în câteva vorbe … Nava e un instrument de a scoate profit pentru armator. Pe parcursul vieții sale operaționale, o navă dă de muncă la niște oameni, acolo … direct, adică personalului navigant, și indirect, celor ale căror competențe sunt legate de personalul navigant, adică celor care îi certifică medical sau profesional sau documentar. Pe parcursul vieții ei operaționale, nava tranzitează canale, cursuri de apă, porturi etc … generează business pe orizontala publică și pe cea privată … combustibil, piese, reparații, parâme, manici, becuri, vopseluri, pot continua la infinit. Influența factorului public, în România, pune în pericol toată matricea … iar navele sunt în primejdie să nu-și mai îndeplinească menirea, adică profitul.

Există mai multe soluții de rezolvare … Prima … să tragem navele pe dreapta, iar toți cei care atârnă de succesul navei să cadă-n bot, ceea ce mi-ar plăcea, în cazul unora … A doua … ăștia care ne fac probleme să pună dracului mâna pe carte, să evolueze și să-și înțeleagă poziția în lanțul trofic și să ne lase-n pace să ne vedem de treabă … și a treia, să schimbăm pavilionul și să contemplăm fericiți, dar mai puțin implicați, cum se vor canibaliza instituții rămase fără scop. Deocamdată suntem rămași în pronunțare.

Anunțuri

2 gânduri despre “Un capăt și-un început de drum …

  1. Domnul politician, si ce vrei tu de fapt?????
    Iarasi uiti unde traiesti!
    Si iarasi imi dai apa la moara pentru apelativ……

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s