Tipătescu. Președintele Tipătescu …

Săptămâna proaspăt încheiată presa locală a povestit despre concurență … Un anumit tovarăș, persoană importantă, nu-i spui numele … s-a apucat să transmită un punct de vedere vis-à-vis de subiectul contondent al serviciilor de siguranță din portul Constanța. Care, în opinia lui, nu sunt organizate în mod corespunzător. Și care ar trebui organizate în mod corespunzător. În opinia lui. Punctul de vedere a fost transmis celor care l-au solicitat, a fost prelucrat … și, în mod absolut accidental, strecurat și presei locale, cea care cugetă liber … care presă a reacționat anunțând despre serviciile de siguranță din porturi. Ce-a anunțat … cum, ce-a anunțat, ce scria în punctul de vedere … necorespunzător, organizare, reorganizare, na, na, la poponeț, obraznicilor …

Bun, deci, dacă tot a apărut la gazetă, am să vă povestesc despre cum se face o manglă.

Serviciile portuare, nu toate, doar două, au un caracter special, vă imaginați. Nu le poate furniza oricine, nu sunt neapărat complicate, dar pe parcursul unei prestații de pilotaj sau de remorcaj al unor nave maritime, consecințele lipsei de pregătire, de experiență, de inspirație, ale condițiilor meteorologice sau, pur și simplu, ale ghinionului sunt greu de comensurat. Cu alte cuvinte, nu operezi pe creier sau lansezi rachete, faci o sumă de operațiuni, nu simple, nu foarte complexe, dar dacă ai zbârcit una din operațiunile respective, problem.

Ăsta-i motivul pentru care, oriunde în lumea asta care plutește în economia de piață și-n mediul concurențial mai demult și mai bine ca noi, pilotajul și remorcajul navelor maritime au bariere consistente la intrare … Nu oricine cu brevet de pilot poate pilota nave prin porturi. Nu oricine cu un remorcher sau două poate face remorcaj la nave prin porturi. Statele sunt partenere cu furnizorii de servicii. Bun, nu se admit derogări de la starea tehnică a echipamentelor, de la siguranța navigației, de la normele de poluare, de la pregătirea resursei umane sau starea ei de sănătate. Normele impuse însă sunt în concordanță cu ritmul industriei și adaptate pe nevoile ei … mă îndoiesc că un remorcher din portul Anvers are nevoie de trusa completă de pirotehnice sau de plută de salvare de 8 persoane, dacă are un echipaj minim de siguranță de circa 3. Oamenii evoluează, că de-aia sunt parteneri, nu … Autoritățile au interes ca furnizorii de servicii să-și poată face treaba în siguranță economică și operațională, să-și poată plăti oamenii, să poată face investiții în echipamente noi, care să funcționeze cu mai puțin combustibil și ulei și care să nu-ți crape când împingi la tavers … să existe pilotine noi, sau, ca la Rotterdam, elicoptere, ca nava să nu întârzie un moment că pilotul n-a putut ajunge că erau valuri sau bătea o briză de nord cu 7 la 8 Beaufort.

Eh, la noi povestea serviciilor portuare e lungă și cu peripeții multe, multe, toate generate de lipsa de viziune a mai marilor politici care au decis eficientizarea portului Constanța și a activităților care se întâmplau prin el prin privatizarea MEBO … Terminalele s-au desprins de pe la ministere, foștii directori au ajuns noii patroni, care, după câțiva ani, după ce și-au vândut procentele căpătate cu truda poziției scaunului, au ajuns chiar milionari, milionari. a La rândul ei, IEP MTTc, adică Administrația Portului de astăzi, a început să patineze prin economia de piață pe care n-a prea înțeles-o de la început … adică a renunțat exact la activitățile ce țineau de core business și care erau și ultra profitabile … și, uite-așa, s-a vândut pilotajul. Unora. După care, pe vid legislativ, au apărut alți piloți. Primii cumpărători au dat portul în judecată că au cumpărat afacerea și nu trei răpciugi de pilotine și zece pensionari și că de ce portul a autorizat și alți piloți. După nu știu câți ani chiar au și câștigat.
Remorcajul s-a desprins și el și s-a privatizat MEBO. Pe la sfârșitul anilor ’90 au început să se tragă pe parâme, de la Dunăre, câteva remorchere, câte unul, câte două și după aia nouă. Știți cum fac moldovenii când îți vin în vizită … întâi vine unul, umil. Ăla-ți cere voie să ți-o aducă-n casă și pe soție, că-i bolnavă. Soția are o soră, fată bună … aia are și aia un clopotar, care vine și el. Și … într-un final, când vine tot neamu’, te scot pe tine din casă, că ei sunt mai mulți. Așa și ăștia … întâi timid, că Dunărea îngheață și să nu se spargă … după aia, că tot erau aici, au început să presteze … iar administrația le-a autorizat trompetele și i-a lăsat să respire, chiar dacă la privatizare, compania de remorcare existentă preluase vreo 600 de marinari portuari.
IMG_0115
Mă rog … timpul a trecut. Au apărut și alte companii de remorcaj. Pilotajul a fost concesionat zece ani, după care a revenit la situația concurențială a remorcajului care n-a apucat să fie concesionat. Știți ce a înseamnat concurența în portul Constanța? Goana furnizorilor de servicii după clienți … pilotajul ajunsese la discount-uri de 70 de procente, remorcajul venea tare din spate cu peste 50 … companiile ajunseseră decapitalizate, într-o situație tehnică deplorabilă … ce să mai vorbim de investiții în echipamente noi sau în instruirea echipajelor … Nu elaborez că mă enervez …

În 2012 Administrația Porturilor, fostul IEP MTTc adică, instituția care are obligația prin lege de a asigura că portul furnizează servicii de siguranță în cea mai deplină siguranță și nu în nesiguranță, a reacționat și a introdus niște bariere în fața prostituției. Vrei să faci pilotaj? Foarte frumos … 21 de piloți, păpușă, și după aia pilotezi. Vrei să faci remorcaj? Excepțional … vii cu 17 remorchere și intri pe piață și remorchezi cât vrei tu … Plus că a intervenit, ca parte activă, în circuitul banilor … Administrația îi recoltează, își oprește ce-i de oprit, mult, puțin, iar după aia plătește furnizorii de servicii … iar un gest nobil, că erau momente în care-ți vedeai banii după 2, 3, ics luni … Și uite-așa, cam în ceasul al chiunșpelea, un act administrativ corect a ajuns să îndrepte consecințele competiției fără reguli … companiile se recapitalizează, se schimbă echipamente vechi de când lumea, ușor ne normalizăm.

Sau, poate nu … Zilele trecute, după cum raportam, pe un nene președinte, sosia domnului Tipătescu după ficsonomie, îl apucă glagoria epistolară … emite puncte de vedere. Omu’ e președinte și se pronunță pe subiectul cu care v-am plictisit mai sus. Nu e treaba lui, dar el se exprimă. Mai mult, face și recomandări … cum să fie treaba prin port și cine trebuie să autorizeze una, alta. În mintea lui și-n lumina experienței sale de circa zero ani în domeniu, cerințele Adminsitrației sunt excesive. Cum adică să ceri atâtea remorchere pentru a putea furniza un serviciu de siguranță de interes național … remorcajul navelor maritime se poate face și cu trotineta, nu-i așa? Autorizarea să n-o facă administrația care are obligația legală să asigure furnizarea serviciilor de siguranță și care are rol de autoritate portuară ci Autoritatea Navală, care, oricum, te inspectează o dată pe an și o dată la 4 ani și, în general, prin căpitănii, de câte ori are chef …

Citind idioțenia cu pricina am rămas pe gânduri și am ajuns la următoarea concluziune … am aproape 15 ani de când am rămas la uscat … am avut stagii profesionale la Inspectoratul Navigației Civile, la Administrația Porturilor și la Centrul de Perfecționare al Marinei Civile … toate în Ministerul Transporturilor … am un mandat de deputat, la comisia de industrii și servicii, unde am dat cu sapa tot în transporturi … am fost unul dintre norocoșii care au din slujbă un hobby … pentru mine munca n-a fost, mai niciodată, muncă, muncă ci o ocazie de a face ce-mi place … Ei bine, în toți anii ăștia de prezență în zonă, eu așa ceva n-am mai văzut. N-am mai văzut. Un astfel de gen de manipulare nu am văzut și nu am mai auzit să se fi întâmplat.

Punctul de vedere de la cetățeanul îngrijorat Tipătescu nu valorează nici cât hârtia pe care a fost printat … Nu face referire la nicio lege, normal, că ce scrie el acolo este în contradicție cu legea, se exprimă pe un subiect care-l depășește și care nu are nicio legătură cu vreunul dintre obiectele lui de activitate. Punctul lui de vedere nu are nicio valoare în instanță, ci are numai un scop emoțional … El va sta la baza viitoarelor acțiuni ale ministerului care, se aude, străpuns de grija pentru liberul acces la piața serviciilor portuare, va interveni categoric și va liberaliza piața serviciilor de siguranță, transformându-le, la loc, în servicii de nesiguranță.

A mai încercat din decembrie încoace și n-a ieșit. Acum își ia avânt din nou … și, uite, ce spune o autoritate în materie, cum trebuie să fie lucrurile … însuși dom’ președinte … Sincer, cred că onor’ ministerul ar trebui să-și îndrepte eforturile în altă direcție. Dom’le, organizarea porturilor europene o găsești pe internet … Faci o pauză de la Solitaire, și începi să cauți … cum e la Anvers, unde s-au coalizat 2 firme de remorcaj, cum e la Hamburg, unde s-au cuplat 5 firme, cum e la Rotterdam, unde sunt trei … Peste tot există o autoritate portuară care AUTORIZEAZĂ … Autoritățile navale sau maritime au drept de veto al activităților care se derulează pe APĂ … în general, ce se întâmplă în sistemul nostru fluvio-maritim-portuar este anacronic și trist … Mă îndoiesc că ceva bun se va întâmpla. Ceva rău, cu mare drag …

Eu am speranța ca domnul președinte să își asume responsabilitatea celor scrise în punctul de vedere cu pricina. Să nu-l auzim, peste vreun an, că spune că n-a știut, că a semnat cu stiloul la tâmplă sau cu mustanța în vreo foarfecă.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s