Privatizarea portului întregului popor …

Și căzu guvernu’, fraților … Și căzu. Și-n loc de guvernu’ căzut, se ridică măre, altu’ … Unicolor, sau aproape. Și de ce mă interesează că a căzut guvernul, când ar trebui să mă doară la bască … Păi, mă interesează … pentru că, de o bună bucată de vreme încoace, asistăm la distrugerea sistematizată a unuia dintre cele mai importante obiective ale României ctitorite de Ceaușescu … portul Constanța. Și ne aflăm cam la momentul în care acest proces început, în termeni reali, din 2007, sub semnătura unui trubadur rătăcit pe la Ministerul Transporturilor, se apropie de glorioasa finalizare.
3.Nicolae-Ceauşescu-Vizita-Portul-Constanţa-1aprilie-19701
Când am spus că portul Constanța a fost ctitorit de Ceaușescu n-am glumit și nici măcar ironic n-am fost. Până în anii ’70, portul Constanța era cam un sfert din ce avem azi … se cam termina la șantierul naval … de-acolo mai erau niște rezervoare de petrol, care mai sunt și astăzi și-n rest … pârloagă … deci, ce erau, vreo treij’ de dane … un port rural, cu un trafic modest.
1983SantierCanalDunareMareaNeagra
Din 1976 încoace se schimbă treaba … piticu’ s-a încordat, s-a apucat și de canal, digul de nord a mers aproape 5 kilometri în larg, a apărut nevoia și digului de sud, are și ăla vreo doi … și uite-așa, în 1989 eram aproape de nivelul de azi, realizând acest enorm complex portuar fluvio-maritim. Capacitatea maximă a portului Constanța depășește orice am fost noi în stare să atragem până acum, când, la 25 de ani de la uciderea lui Ceaușescu, n-am putut nici măcar să atingem maximul de operare al portului, atins în 1988.

Cred că niciunui alt obiectiv al epocii de aur nu i se aplică mai bine “efort al întregului popor” … portul Constanța a fost realizat, da, cu efortul întregului popor. Canalul, parte a acestui complex, la fel … mai cu deținuți, mai cu diribao, mai cu muncitori de prin toată țara, elevi, studenți, care se molipseau de brigadierită … așa s-au făcut toate.

După 25 de ani, Portul Constanța e încă dator acestui popor. Dator vândut oamenilor care și-au rupt de la gură, poate, dator elevilor și studenților care ar fi avut dreptul să-și petreacă altfel vacanțele și soldaților care ar fi trebuit să fie soldați și nu artiști la sapă … Bun, viața s-a schimbat, economia centralizată n-a mai fost centralizată iar piețele tradiționale are României și-au pierdut tradițiile … Producția pe stoc s-a terminat, fabricile și uzinele României Socialiste au ajuns cumpărate pentru pământul pe care îl ocupau, iar volumele de mărfuri pe care le generau s-au oprit iar portul a ajuns mai gol și mai gol și mai gol. Terminalele din port s-au tranzacționat și ele … pe ministere, că unele erau la transporturi, altele la industria chimică, altele la construcții de mașini. Unele s-au privatizat MEBO, cumpărate pe bani împrumutați de directori pe apartamente, altele s-au vândut pe bani la sacoșă, fiecare are povestea lui, fiecare a parcurs altfel interesanta perioadă de după 1989.
3
Cert e că, așa, cu terminale azvârlite în economia de piață care nu prea a fost economie de piață, portul a rămas al statului, da, al țării, dator românilor care mâncau salam de soia poate și din cauza lui, măcar un pic … dar al lor, deși dator. Portul a rămas la stat, la minister, așa cum ar trebui să fie. Porturile, în general, și porturile mari, în particular, sunt entități eminamente publice, sunt concentrări de infrastructură irepetabile, fac parte dintre chestiile cu care niciun om politic n-ar trebui să se joace. Nu te joci cu Dunărea, cu delta, cu barajul Vidraru, cu Porțile de Fier, cu resursa de apă potabilă, cu sarea … nu poți să mai faci o Dunărea alături, nu? Sau să scoți altă sursă de apă potabilă, sau să faci alte baraje …
E, și în 2007, apare un pulete, ocupant al fotoliului de ministru al transporturilor, care, dându-se liberal de formațiune, trece el 20% din port fondului proprietatea … și alte 20, gratuit, consiliului local. Că așa a vrut el … ba, am înțeles, la momentul respectiv, mai întreba în stânga și-n dreapta nedumerit, dar de ce să nu i-l dăm pe tot lu’ Mazăre, că el vrea … Un bou. A deschis calea furtului portului Constanța.

Acum … a căzut guvernul, se reia meciul … portul Constanța trebuie privatizat, listat la bursă, transferat la autoritatea locală … unii vor să cumpere acțiuni și să se umple de bani, alții, Mazăre, vrea profitul portului ca să subvenționeze gigacaloria. Gigacaloria din Constanța. Dar portul Constanța e al României, au muncit și oameni din Banat și din Moldova și întreprinderi din București și de la Severin … se poate finanța și gigacaloria lor?

Pentru cei care, accidental, ajung să citească ce mai scriu eu pe aici … NUMAI PORTURILE DE PAPUAȘI SE PRIVATIZEAZĂ. Pe unde s-a întâmplat, și nu s-a întâmplat în foarte multe locuri, privatizarea a dat greș. Cele 7 porturi privatizare de madam Thatcher au ajuns să fie renaționalizate din cauza absenței investițiilor în infrastructura portuară. Porturile, mai ales cele mari, sunt motive de atragere a comerțului internațional, motive de distribuire a plus valorii pe orizontală, nu de maximizare de profit. Marfa este cel mai volatil și instabil parametru din lume, pleacă exact pe unde-i place mai mult … pe unde e autostrada mai ieftină, pe unde-i operatorul mai eficient, pe unde sunt taxele cele mai prietenoase, pe unde-i portul cel mai sigur … vrei profit că ai un fond privat prin tine și pui taxe mari, foarte bine, le încasezi luna asta, că luna cealaltă-ți plaecă toată lumea și taxezi pe mă-ta.

Am înțeles că noul ministru a chemat pe tov director de la port să-i traseze cum e cu privatizarea și transferul portului la mazărea locală. Dragilor și dragelor, cu mâhnire în suflet vă spun, dacă astea se întâmplă, putem să ne apucăm de altceva. Și, știți ce, probabil că o să se întâmple … așa cum s-au vândut resursele subsolului, cum s-a vândut Sidexul, așa cum s-a pus la pământ aproape orice activitate economică cu potențial din România, așa o să se ducă și portul pulii de suflet. Că am fost buni să ne rupem spinările să-l construim din pârloagă, dar nu l-am apreciat și renunțăm mult, mult prea ușor …

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s