Continua poveste a flotei …

Ieri am stat de vorbă c-un prieten dom’ comandant posesor de agenție de crewing. Așa, și cum vă merge? Laurențiu, merge … cam șchiop, ce să-ți zic … Am pierdut tancurile, știi că aveam tancuri. Da … Păi, de ce le-ați pierdut? Din cauza comandanților și șefilor mecanici … Cum, dom’le? Păi, dacă nu se mai satură … În mijlocul crizei au vrut mărire de salariu … de la 7 la 10 mii pe lună … și scandal cu armatorul, care scandal s-a suprapus peste unul anterior declanșat tot de un comandant care s-a plâns la un pilot că n-are nu știu ce și s-a oprit operarea unui tanc de 150.000 vreo 2 zile … Și uite-așa, comandanții și șefii români au fost schimbați și aduși greci, care, după un voiaj, au spus că nu pot lucra cu secunzi și mecanici unu români, așa că i-au schimbat și pe ăia și au pus tot greci și, în câteva luni, au ajuns la nebrevetați și i-au schimbat pe toți cu filipinezi și gata cu tancurile … și asta de la domnii comandanți cărora nu le-au ajuns 7 mii pe lună … Iar după ce-a renunțat la noi, armatorul ne-a trimis exact cât câștigau tovarășii comandanți de la operare … încă vreo 3, 4 mii pe lună … Acum, pe vapoarele pe care le mai avem, nu lăsăm mai mult de 5 români … și, chiar și așa, câteodată sunt mulți … acum câțiva ani aveam exact doi … știi cine s-au bătut la mijlocul voiajului, nu? Ăia doi români … știi ce funcții aveau la bord, nu? Comandant și șef mecanic …

Povestea flotei … sau, vorba lu’ don Pedros, fie-i țărâna ușoară … căcatul flotei, var nestins, nu știu de unde venea vorba, cert e că n-am uitat-o, cum n-am uitat nici alte mostre de înțelepciune ale limbajului de vapor caracteristic echipajelor românești de care mie și altora lăsați de mers pe apă ne e dor când și când … Deci … povestea flotei, da.

Dacă ar fi să repartizez o vină pe categorii de cauze apropo de implozia Navromului aș spune că motivele pentru care am rămas fără flotă sunt împărțite între incapacitatea statului de a înțelege schimbările cruciale generate de lumea shippingului, incapacitatea proaspăt instalaților după ’90 de a aprecia exact ce dezastru poate genera încetarea bruscă a sprijinului de stat acordat flotei, deficitul de management real, direcționat corect spre eficientizare și menținerea tonajului sub control român și resursa umană pestriță, lipsită de tăria de caracter dată de o adevărata tradiție în îndeletnicirile pe apă și pe lângă apă.

Și, știți ce, paragraful de mai sus, deși lung, se păstrează ciudat de valabil și astăzi, când nu mai avem flotă … Există încă remanent, un strat de domni foști tovarăși, care nu realizează încă termenii unei ecuații aplicabile transporturilor navale pe mare sau pe ape interioare. Bun, nu-i neapărat vina lor, dacă ești peisagist de meserie nu ai cum să realizezi prin ce trece un armator nevoit să intre în conformitate cu ce-ți bese ție mintea.

Ships are like cabbage … nobody wants it but everybody needs it … zicea un fost profesor pe care l-am avut la Anvers și pe bune că avea dreptate. Nimeni nu ar trebui să dorească să fie armator … cine ar vrea, de bună voie, să investească azi sute de milioane în nave menite să iasă peste plus/minus un an, într-o industrie ultra super regularizată care le poate, sau nu, absorbi … O industrie în care nu controlezi aproape nimic … Nu controlezi trendurile economice, nimeni nu știe ce globalizarea poate oferi ca side dish, ce economii sunt emergente și care nu sunt, ce porturi cresc și ce porturi (Constanța) trag să moară, nu se poate prognoza, în totalitate, vremea și/sau valurile ciudate … în concluzie, să fii armator nu e neapărat o bucurie … sau, mă rog, ai o bucurie, că lumea fără tine nu se poate învârti, dar bucuria asta are doza ei de masochism.

Grație modului iresponsabil în care ne-am comportat cu zestrea navală a comunismului, noi suntem feriți de a fi armatori serioși … nu avem cerere, nu avem bănci, nu avem tradiție, nu avem mai nimic în termeni de tonaj real. Armatorii neserioși, ăștia care mai rezistăm pe aici, armatorii de vase mici, mici de tot, avem parte de o atitudine de mare excepție din partea acestui stat care nu înțelege că dacă tot tragi în martirii care mai au câte un vaporaș, două sau nouă, în scurt timp rămâi fără ținte iar oamenii care muncesc pe vapoarele astea n-o să mai aibă unde s-o facă.IMG_0055

Ultima emanație ministerială văduvește puținii armatori români rămași de privilegiul de a-și organiza programul navei proprii … este un act atât de desăvârșit inept și împotriva legislației internaționale încât e păcat să nu fie dezbătut cu toată atenția posibilă.

Aud tot mai des că dezastrul României a fost programat, că cineva ne-a vrut răul, că s-a urmărit să fim subjugați economic, că cineva de afară, musai de afară … Știți, părerea mea este că nu trebuie să subestimăm prostia cu ale ei consecințe … prostia și lipsa de educație dă șansa caracterelor slabe să renunțe la un viitor constant pentru un prezent plus bacșiș … așa ne-am pierdut vapoarele, așa din cauza câtorva, au pierdut echipajele românești în detrimentul altora, tot din cauza prostiei reprezentanților statului și a unui derbedeu de sindicalist o să ne pierdem și restul navelor și o să devenim o țară plină de autorități și administrații fără nimic de administrat … bănuiesc că pentru cei de afară, în continuă expansiune după piețe și industrii și forță de muncă ieftină, modul în care ne auto-sabotăm este absolut îmbătător … cred că se și distrează …

În fine … urmează studiul de caz, așa că stați pe aproape …

Anunțuri

6 gânduri despre “Continua poveste a flotei …

  1. Banuiesc ca e vorba de dolari americani pe luna lucrata efectiv. Si pe tancuri. Tipul respectiv ar trebui sa mai treaca si el granita. Fie si la moldoveni si ucrainieni, ca ma face sa rad. Sa fii comandant in ziua de azi, pe un tanc si sa pleci sub 10.000, mi se pare o aventura pe care nu as accepta-o nici ca agent de crewing. Pai sa fiu agentie de crewing si sa vina la mine un comandant cu pretentii sub 10000, nici macar nu ma asez la masa cu el. Felul usuratic in care isi trateaza propriul buzunar va fi si felul usuratic in care isi va trata meseria/functia.

  2. Place sau nu, nu inteleg de ce unii nu pricep ca pentru a intra in UE, s-au pus conditii drastice,pe care numai Petre Roman si Ilici le cunosc ?! Ilici cu rusii si Roman cu Occidentul. In ce priveste strict flota, le stateam multora in git ! Furam navluri cu preturi de dumping,iritind astfel rusii,grecii,francezii,italienii,etc.etc. Starea tehnica a navelor , era deplorabila, iar in ce privesc echipajele, in momentul in care libertatea a fost luata drept „libertinism”,plus faza cu „pile,cunostinte si relatii”,…s-a dus naibii profesionalismul ! Eternul scandal punte-masina s-a perpetuat (intretinut chiar si de catre cei de la CERONAV !)si la cei care plecau la alte flote,…si uite asa,..am ramas sa privim doar marea ! Romania, ca sa aiba flota, trebuie sa aiba in primul rind o economie „beton”, si piete de desfacere pentru produsele sale. Dar cum industria este la pamint,agricultura la fel,…si cu oameni politici tip Prazolea von Tartasesti sau Crin Mucciollini,…ma tem ca nici in mileniul 50 nu vom reface flota ! Spuneam ca s-au pus conditii drastice pentru intrarea in UE. Sigur ca da, pentru ca UE a crezut ca „expansiunea” la 27 de tari, va fi de fapt o expansiune de piete de desfacere pentru tarile „de baza” ale UE. Nici macar unul dintre „desteptii” UE nu si-a inchipuit ca distrugind locurile de munca ale romanilor,bulgarilor,polonezilor,ungurilor, etc.etc. se vor trezi cu o imensa migratie, in cautare de locuri de munca pentru supravietuire ! Sint de 14 ani intr-o tara din „elita” celor 6 de baza ale UE, si abia acum se vorbeste despre consecinta „conditiilor” cerute de UE , pentru aderare. Asta cind se duc tratative cu Serbia,Ucraina, sau Moldova . Au realizat de fapt ca „globalizarea” nu aduce neaparat progres ! In schimb, aduce multi migranti, cu alta cultura, alta educatie,etc.etc. Plus infractionalitatea aferenta !Iar piata de desfacere la care visau,…cu preturi „europene” dar cu salarii din Congo, nu prea faci treaba ! Plus ca interesele USA si Rusiei in ambient energetic,…au generat conflicte care „impun” preturi aberante ! Putin este mort daca Iranul reincepe exportul la petrol, si pretul barilului cade la 60 de dolari /baril ! La fel si Bush, care are interese directe ca asta sa nu se intimple ! Si-atunci,…se mai inventeaza un Irak, o Sirie,un Egipt, un Bin Laden, etc.etc. Ca de fapt, petrolul da tonul si la preturile celelalte ! Nu credeti ?!

    1. Dom’ comandant … Eu cred ca aveti dreptate în multe aspecte care s-au derulat asa cum spuneti. Cât despre flotă … indiferent cât de subiectivi ne propunem să fim, eu cred că atâtea vapoare România pur si simplu nu poate duce. Iar in anii globalizarii si liberalizarii aproape complete a pietelor, nici nu prea conteaza propria economie. Cred ca banii in shipping sub pavilion român pot fi atrasi de-o politica fiscala isteata, in primul rând și apoi de altele, mai putin importante, dar nu de neglijat, santiere, forta de munca umana specializata etc. Iar când vorbesc de shipping, nu vorbesc de ceea ce întelegeam noi prin flota, vapoare mari si asa mai departe. Nu, nu … cabotaj, sea-river shipping, feeder services prin apropiere. Shipping de guerrilla.

  3. Eu faceam referire strict la momentul 1989, cu ce mosteneam in acel moment ! Deja in 1992 eu navigam la greci,pe o nava -spital,cu care am fost in razboiul din Abhazia (Rusia-Georgia-Abhazia). Am cunoscut si ce aveau altii,…si credeti-ma ca multe dintre „epavele” noastre, erau net superioare tehnic . In mod cert, aveti dreptate : Romania nu-si putea permite o astfel de flota ! Insa,…sa fim si mai onesti, …si noi ne-am batut singuri cuie-n bocanci, pentru ce am mostenit.
    Sa dau un exemplu ?! Daca-mi explica careva cu ce excela fostul electrician Bobu Mihai ca sa ia 2 nave in bare-boat , cu doar 100 de dolari in buzunar, sint dispus sa cer iertare ca mi-am permis sa-l citez ! Trebuie cumva sa amintesc si alte nume de pe la „Cadre” de la Navrom, care erau mari „armatori” ?! Ar trebui sa insir toata protipendada politica actuala (constanteana), mai putin citiva prinsi cu mita-n sac,aflati la racoare.

    In fine , sa lasam „durerile”. Acum, ma tem ca ce spuneti dumneavoastra in finalul mesajului, fara sa ma injurati,…ramine doar un vis ! Cel putin, mileniul asta, nu vom vedea interes guvernamental pentru asa ceva .Cu putin noroc, arheologii viitorului, cind vor gasi osemintele noastre imbibate cu ceva saratura de mare si gust de apa de tanc,…vor mentiona in manualele de istorie,…ca in Romania, au fost si navigatori! Si nu putini, ci peste 10 mii !

  4. NOVOSHIP si NAVIBULGAR, va spun ceva?Ei nu au „plecat ” cu mostenirea flotei comuniste?…, dar uite ca sunt pe piata si reprezinta traditia navala a tarii lor!Toate flotele comuniste europene sunt pe piata si ..cu bune rezultate!!!Noi ……????

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s