Pionieri la vârsta a doua …

Auzi, Bihorul ce navă era? … mă întreabă un prieten azi, noi pe drum fiind de la docul Sorena unde am văzut, pe viu, o lecție deschisă despre cam cum trebuie construit un remorcher … Bihorul? Un cargou de 8700 … uite, cum e aia de se vede în dana militară, peste fregată … i se vede prova … aia-i fostul Dej. A luat foc, la un moment dat … înainte de lovitura de stat din ’89 … a stat într-o dană oarecare, la parcul rece, până a cumpărat-o marina militară să o facă navă școală … îi zice Albatros acum. Așa era și Bihorul … cred că au fost una după alta, pe la începutul seriei … De ce întrebi? Pe Bihor m-a făcut pionier, zice el, 42 de ani, tată de doi băieți … Pe mine pe Cugir … Deh, momente care rămân întipărite în minte toată viața …

Mda … Pe Cugir am jurat, pentru prima oară, cu mâna strânsă pe drapel … dar ce emoții am avut, dar ce încântare, ce încântare … și-am jurat să-mi iubesc patria, să fiu harnic și disciplinat și să cinstesc cravata roșie cu tricolor … cred că nu am dormit noaptea de dinainte … Îmi aduc aminte că era o grupă de pionieri cu doi ani mai mari ca noi care făcea mezanplasu’ … aveam un prieten printre ei, vecin de bloc, super fotbalist, juca la Chimpex fundaș și era figura centrală a maidanului nostru dintre A6 și A7 … avea și ghete cu crampoane, erou, erou, ce mai … ăla ținea steagu’ obiect de legământ …

Ceremonia era organizată în careul navei, iar comandantul, în uniformă, era parte activă în piesă, mai punea câte-o cravată, mai strângea câte-o mână de proaspăt pionier … se cânta imnul și noi toți, livizi de emoție, ne asumam să muncim și să învățăm și să fim fii de nădejde ai patriei noastre care era tot România și atunci.

Azi … în sistemul educațional din România nu mai avem organizație de pionieri sau vreo altă formă de organizare a puștimii … nu mai există Daciada sportului de masă iar Parcurile pionierilor au fost retrocedate, ca la Brașov, sau au devenit cluburi ale elevilor, loc de refugiu pentru profesorimea căzută din tramvaiul politic … cercurile s-au desființat, din secțiile de sport au mai rămas fix, pix … terenurile sunt în paragină sau pe la unii și pe la alții … nu mai sunt tabere gratuite sau expediții prin coclauri sau pe Dunăre. Acum e fiecare pentru el.

Copiii zilei de azi își selectează altfel eroii … nu din micul sau mai marele sport, nu din cărțile copilăriei noastre, cărțile pe care le citeam de cinci, șapte, zece ori … Cireșarii, Winnetou, Jules Verne în întregime, Cavalerul Pardaillan … erau cărți din care îți alegeai plastelina caracterului … Winnetou era viteaz și nu mințea și nu bea, Old Shatterhand dădea cu pumnul și avea doborâtorul de urși, Pardaillan a fermecat-o pe Fausta și era jmecher … Cireșarii erau exploratori și deschiși spre aventură și schiau pe la Binaia și Șușteni și au găsit castelul fetei în alb …

Și fiecare dintre noi am fost la anii noștri și pionieri și Winnetou și câte puțin din Pardaillan sau căpitanul Nemo, am găsit și câteva castele … crescând, am început să căutăm fete în alb sau în alte culori … unii le-am găsit, alții mai caută și azi.

Ce e curios … Eu am fost mult mai apropiat în traseul copilăriei și al educației de ai mei decât este copilul meu de mine. Eu am împărtășit cu părinții mei aceleași amintiri, am citit același gen de cărți, am învățat în același sistem de învățământ, după aproape aceleași manuale, după același gen de culgeri … Între cei de vârsta mea și copiii noștri este cu totul și cu totul altă poveste pe care, mărturisesc cât se poate de sincer, nu o pot înțelege. Copiii noștri au fost lipsiți de strictețea școlii cu cravata roșie și drapelul și imnul și restul și aruncați într-o lume manelizată și fără reguli. Sunt convins că nu am confiscat în România acest fenomen, sub diverse forme îl regăsim și pe la alții … Ce nu găsim pe la alții, este țigănia religioasă generalizată … prosteala asta tembelă cu cozi pe la moaște și cretine care se dau cu capul de pământ pe la biserici și mânăstiri. Religie în școală? La ce servește, exact? Vi se pare că a servit prezența religiei în școli în ultimii 15 ani … a fost ferită de păcate tânăra generație cumva și n-am auzit? Elevi de vârste din ce în ce mai fragede batjocoresc profesorii, îi scuipă, îi înjură, îi amenință … vi se pare că smerenia ortodoxă a avut efect? Ce gen de cetățeni ne pregătim pentru viitor, ce gen de lideri? Îi vom selecta la proba de viteză, care îndeasă mai multe cruci pe minut, sau cum?

Am auzit că puștoaica asta de 15 ani, premiantă și lăudată de toată lumea, dispărută și regăsită, are duhovnic … dar că duhovnicului nu i se poate reproșa nimic, zice popimea siderată pe la televizor … Duhovnicului i se poate reproșa că există în viața acestei copile care, la vârsta asta, n-ar trebui să aibă alte griji decât teza la artimetică și, în niciun caz, sfânta treime sau pătrime sau cum să se aștepte s-o scoată divinitatea din belea, fără muncă. Dă-mi, ajută-mă, ferește-mă … cu asta ne educăm vlăstarele. Bravo la noi … Păi nu era mai frumos în careu la Bihor sau pe Cugir, ziceți voi …

4 gânduri despre “Pionieri la vârsta a doua …

  1. …’neata ! Cum n-am somn dar ma consider prieten pun si eu o intrebare : Marasti, Marasesti, Oituz – poze sau link-uri pe unde gasesc, nu de alta dar imi fac album de ”15,000 tdw” !?
    …si mai comentez : daca flota-i gata, de ce n-o luam de la capat ?

    1. Cum te consider chiar foarte prieten, chiar și fără somn, raportez … toate s-au dus de suflet … Cât despre luat de la capăt … Mugure, asemenea structură maritimă este irepetabilă … n-avem cum o lua de la capăt.

  2. Mugur, nu mai ai unde sa mai faci flota in Romania… doar daca-i vine cuiva ideea sa comande ceva nave pe la coreeni sau chinezi, poate asa sa le mai botezi Gostinu, Marasti, Oituz, Libertatea, Biruinta…

Lasă un răspuns

