Depășit …

Depășit … învechit … așa m-am simțit azi, la exercițiu cu domnii ofițeri, din care unii master and chief mate wannabe.
Intru în simulator, intru-n meridian instantaneu, recunoscând poziția. Sorin era deja acolo, la butoane, explicând oamenilor ce și cum … 2 grupe, un handy-size gol, plecare din dana 4 – 5 pe puntea mare a simulatorului și un container feeder, din 55 pe una mai mică … ambele cu prova pe ieșire, ambele cu bow-thruster, vânt civilizat, soare și frumos, manevră până-n radă, zona 2 de ancoraj. IMG_0069

Aveți parâme așa și așa, faceți passage planul, tralala … Ia uite, Constanța, apuc să mănânc un rahat … un cursant dă din umeri, nedumerit, oarecum … Întreb: n-ați mai plecat din Constanța? Nu cu vaporu’ … Nu, eh? … n-am mai întrebat, dar cred că niciunul din restul grupei nu mai fusese cu vaporul prin Constanța. Ce se vede pe hublouri este relativ corect, imaginea care apare e ușor de recunoscut … bun, nu există docul Sorena, cresc niște copaci suspecți prin terminalul Socep, dar în rest … se vede valea portului, A-urile unde am copilărit … macaraua de 900 de tone a șantierului naval …

Ies și-ncep să mă vait pe holuri … ia uite, frate, și eu bălăresc de flotă pe aici, de Navrom și de vapoare de-ale noastre și cum era odată … cred că se uită unii la mine ca la nebuni.

Oare mai interesează pe cineva cum a fost? Ceea ce se întâmplă acum este atât de diferit, fără poezie, dar cu bani mulți, mult mai mulți … contractele sunt mai scurte, vapoarele mult mai noi, mult mai performante dar totul se măsoară la secundă, rotația porturilor este infernală, presiunea enormă, birocrație, pirați all over the place … navele devin din ce în ce mai mari, echipajele mai mici și mai pestriț naționale … națiuni maritime se lasă de navigat iar altele le iau locul iar lupta pentru un voiaj începe să conteze.

E foarte posibil chiar să nu mai intereseze cum a fost compania națională de transport maritim a României … sau mult prea puțin. Neavând tradiție reală în marinărie, nu avem nici vocația înregistrării exacte a timpului … prea puține dovezi ale multor perioade s-au șters, prea puțină lume le cunoaște sau le analizează. Aparte de faptul că e păcat ca evidența muncii atâtor oameni să dispară, resetarea experienței anilor ce-au fost dă posibilitatea repetării greșelilor care au cam fost … slavă Domnului. Și știți ce, chiar le revedem repetate as we speak … în principal risipa, care nu ne iese din obicei, chiar dacă ne batem cu găinile pe dude.

Dacă-mi explică cineva cum o națiune relativ mică și fără tradiție consistentă în shipping își permite să țină două instituții de învățământ superior de stat … cum de Constanța este locul de pe glob cu cele mai multe simulatoare de navigație din lume, vreo patru existente și unul pe vine, cum producem în jur de 1000 de absolvenți de universitate de marină în condiția în care nu avem decât un armator și jumătate și ne lipsește politica de pavilion și nu asigurăm practica absolvenților și ne batem joc de ei.

Cele de mai sus sunt retorice și nu poate da nimeni răspunsuri pertinente, dar credeți-mă, toate înseamnă risipă de bani publici și privați și rezultate din ce în ce mai dubioase. Bun, acum nu știu de ce oi fi făcut trimitere la comuniști, că astfel de lucruri atunci nu erau posibile. În anul în care am terminat eu și alți aproape 600.000 de decreței liceul, adică cea mai numeroasă generație a României, au fost scoase exact 30 de locuri la concurs, specializarea navigație, comerț, adică cea mai restrânsă promoție din 1965 încoace, promoția tatălui meu, dar dacă Navromul asta a comandat, apoi asta a avut. A considerat că doar 30 de noi ofițeri poate asimila, chiar dacă avea 300 de nave. Acum cine face judecata asta exact?

N-o face nimeni iar producția pe stoc va continua, în absența unor reglementări reale. Cel mai important port de plecare al României va rămâne aeroportul Otopeni și noi, ultimii ieșiți din sistemul socialist de învățământ de marină, vom ajunge la parcul rece … Ce chestie, definiția obsolete din thesaurus, se referă tot la nave … of a discarded or outmoded type; out of date: an obsolete battleship … adică la muzeu, acolo e locul nostru.

Anunțuri

2 gânduri despre “Depășit …

  1. O meserie veche care nu îmbătrânește niciodată.Depasita e doar piata forței de munca de la noi.
    Elementul de extraneitate l-a avut mereu marinaria. Întreaba un vânzător de capsunari ce vrea sa însemne extraneitatea asta si veți vedea cine sunt depășiții .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s