Zbor final …

„The gratitude of every home in our island, in our Empire, and indeed throughout the world, except in the abodes of the guilty, goes out to the British airmen who, undaunted by odds, unwearied in their constant challenge and mortal danger, are turning the tide of the world war by their prowess and by their devotion. Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few. ” Winston Churchill, despre Bătălia pentru Anglia.

Nu știu cum și de ce, dar la astea m-am gândit aseară, auzind că Adrian Iovan a murit. Nu l-am cunoscut, nu știu despre el altceva decât considerațiuni mondene, dar nu mi-am putut înfrâna un moment de reflexie amară la știrea că nu mai e. Iovan nu a fost vreun cruciat cu aripi care să apere România de invazii sau cuceritori … România a fost invadată și cucerită fără luptă, din păcate … Omul a fost un slujbaș onest, care și-a riscat viața în fiecare moment în care s-a dus la slujbă … că a fost în agricultură sau poștă sau la Tarom, Iovan s-a jucat cu destinul și variabilele pe care le presupune zborul, în general, și zborul în România, în particular. Asta pentru că, precum știți, orice job care se derulează în România are provocări neașteptate și cu potențiale consecințe incalculabile.

Întotdeauna am respectat piloții de avioane … avem și o parte comună, corect, navigația e aceeași în aer și pe apă … dar, parafrazându-l, timid, pe Churchill, mi se pare că mai niciodată în altă situație, un om sau grup de oameni nu încredințează mai mult viața lor sau a celor apropiați decât atunci când o încredințează unui pilot când zboară într-o parte sau alta a lumii ăsteia devenită din ce în ce mai mică. Depindem de omul ăla și de modul în care gestionează el tehnologia, de atitudinea lui, de gradul de sănătate, de dispoziție și, nu în ultimul rând de talent …

Am citit că Iovan a pontat peste 13.000 de ore de zbor pe Boeing 737 … am zburat și eu de vreo 3, 4 ori cu el, acum câțiva ani … era pe Paris, parcă. Întotdeauna jovial, bun vorbitor de engleză, un om absolut okay care m-a dus sau m-a adus în siguranță, pe mine și pe ăilalți tovarăși de drum … și, ca pe noi, alte mii de pasageri în aste treișpe mii de ore.

Bun … ce-am făcut noi, ca țară, cu oamenii ăștia supuși stressului fenomenal al tehnologiei și meteorologiei și a răspunderii pentru viețile oamenilor din spate, oameni cu creierul bombardat de informație crucială în interpretare și pensionabili la 50 de ani? Cum ce-am făcut … ne-am căcat în capul lor și le-am tăiat eroic și contabilicește pensiile … Cât aveai tu pensie, măi Iovane, 2000 de euro? Măi, pensia asta nesimțită, dar nu ți-e ție mai bine cu 14 milioane … Ia ia tu 14 milioane ca să nu te stresezi că ai bani mulți …

Și Iovan și alții ca el, bătrâni dar tineri în același timp, cu nevoi și familii și credite, ce-aveau să facă … zboară încolo, încoace cu tot felul de trompete, care mai de care mai decrepită, unii învățând pe alții să zboare, alții taximetrie aeriană sau cine știe ce altă msiune.
Ultimul zbor al lui Iovan a fost spre prelevarea unui organ, iar finalitatea tragică a zborului îi adaugă un plus de nobilitate, nu știu cum să spun … Zburând cu un avion vechi de peste treij’ de ani, în ceața asta cretină care nu ne mai lasă, nevoit să coboare până-n copaci și lăsat prizonier în carlingă de aceeași țară care i-a tăiat pensia, Iovan a decis o ultimă decolare, definitivă și irevocabilă …

Păcat de el, păcat de puștiul care va crește fără tată, păcat de manifestul pentru aprecierea decentă a acestei caste exclusiviste pe care l-a susținut până în ziua în care a căzut. Ar fi un semn de respect reparatoriu ca această tragedie să genereze o altă perspectivă a modului în care se desfășoară aviația în țara asta … ca organele prelevate să nu mai fie transportate cu aparate contemporane cu Aurel Vlaicu, ca operațiunile de salvare și căutare să fie abordate de altă manieră decât rușinea asta de acum, când 6 ore n-au fost suficiente pentru localizarea câtorva telefoane mobile în funcțiune și așa mai departe …

Oricum, a murit ca un bărbat.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s