Moș Crăciune, adu-ne alt port …

Acu’ parcă o sută de ani, încă absolut convins că pot schimba ceva în modul în care se derulează industria maritimă și portuară prin țara noastră, mă cer în audiență la un tovarăș ministru de transporturi … și m-apuc să povestesc ce merge prost. N-am apucat să termin pen’ că tovarășu’ ministru se apucase să caște, de interesat ce era … Ne-am despărțit în condiții absolut cordiale, stabilind ferm, cu strângeri de mână calde și privirea scufundată unul în ochii celuilalt, să pun mâna să transmit eu ceva pe un mail, personal, deh, dovadă de încredere ultimativă, și să vedem cum schimbăm în bine fața portului și a Dunării și a pavilionului și a școlii de marină.

Înflăcărat de empatia ministerială, pun mâna și m-apuc … și scriu. Și transmit pe un mail. Și punctez … și-n concluzie sumarizez … ministerul nu-și face treaba … peisajul administrației maritime și portuare este anacronic organizat și extrem de aglomerat, fiind, în general organizat funcție de vremelnicii conducători și ambițiunile lor de a dovedi secretarelor dash amante care face pipilică mai lung … instituțiile au activități redundante pe anumite paliere și există aspecte absolut scăpate de sun control pe altele … una peste alta, totul este varză. Above all that, și chiar mai îngrijorător, oamenii de profesie de prin minister și companii din subordine se împuținează … unii pleacă la mai bine, alții ies la pensie, unii se revoltă și chiar mor. În locul lor crește o specie ciudată de domni și domnișoare venită, specia adică, pe tot felul de influențe și relații și recomandări mai mult sau mai puțin politice, toate venite pe un fond absolut necoplanar cu nivelul și/sau experiența profesională a proaspetelor implanturi. Iar toate acestea s-au întâmplat cam deodată cu intrarea în noul mileniu, indiferent de cine a fost partidul și ministrul și regimul.

IMG_0721Bun. Mesajul a fost trimis și, cred că vă imaginați deja, ignorat cu mare talent. Într-un an de zile domnul ministru n-a mai fost ministru … a venit un altul … trubadur … cu voce și chitară … responsabil pe cel mai idiot act adresat sistemului transporturilor din România, acela prin care, cu siguranța omului care nu înțelege absolut nimic despre ce vorbește, a transferat acțiunile portului Constanța fondului Proprietatea și primăriei Constanța, rescriind astfel, în rău, traseul unei companii eminamente publice.

Timpul a trecut și nimic nu s-a întâmplat … în bine, în niciun caz … Au venit șefi, au plecat șefi și-au venit șefi iară … organizări s-au dorit a fi implementate, s-au pus în mișcare idei de management privat selectat din organizații politice municipale, s-au împănat consilii de administrație cu tot felul de specialiști în orice, dar nu în ceea ce trebuie … oameni care militează pentru maximizare de profit într-o companie care ar trebui să fie catalizator pentru businesul conex industriilor potuare. Portul Constanța a rămas încremenit într-o organizare absolut particulară, cu autoritate navală și administrație portuară fără valențe de autoritate și fără funcția de căpitănie … Canalul e gestionat separat, cum n-ar trebui, având în vedere că toată lumea mănâncă de pe urma aceluiași trafic, avem și o instituție separată, bugetară și populată cu vreo 60 de persoane, specializată pentru flux radio … justificată, poate, la începutul anilor ’80, dar nu în al doilea deceniu din secolul și mileniul următor … o instituție specializată pe salvări maritime în condiția în care, cu ocazia ultimelor evenimente generatoare de victime de douăj’ de ani încoace, adică m/n Sadu, 1988, Iu Xiu și Paris, 1995, mărețele noastre nave nici n-au putut ieși din port … știți, erau valuri …

Avem aceeași lipsă de viziune la nivel central care nivel tratează instituțiile ca pe unități separate și nu ca angrenaje apartenente aceluiași sistem care să atragă traficul și să-l indigeneze în dauna competitorilor noștri …

Eh, știți cum e cu treaba cu vântul și furtuna … cine seamănă vânt, aia culege … Asta facem, asta o să avem … adică traficul, adică volumele de marfă care ne alimentează pe toți, indiferent cu ce ne ocupăm pe aici prin port, operatori, agenți, furnizori de servicii sau altceva, or să migreze spre competiția din zonă care nu se oprește din dezvoltare ca să ne aștepte pe noi … Ilicevsk Odessa, Burgas, Istanbulul … toate se mișcă, toate investesc, toate încearcă să capteze clienți și linii de navigație și orice fărâmă de marfă.

Nici nu-mi dau seama dacă mai are rost să sper în vreo îmbunătățire a situației, în ansamblu. Puțin probabil ca mediul privat să-și depășească interesele de moment și să militeze spre o curățire a orizontului portuar … și la fel de puțin probabil e ca rezolvarea să vină ca urmare a vreunei revelații la nivel administrativ central. Chiar dacă, prin minune, s-ar cristaliza o opinie profesională care să taie în carne vie și să proiecteze o matrice funcțională la nivel portuar, este greu de crezut că s-ar găsi cine s-o implementeze …

Asta e, stimați tovarăși … dar … e și mâine o zi și ziua aia e Crăciunul … poate, mâine dimineață ne face moș Crăciun o surpriză și găsim sub brad alt port … sau, mai simplu ar fi să ne găsim cu tot cu port în altă țară … Ar fi frumos, nu? Păcat că o să ne trezim tot la noi în troacă … moș Crăciunul e în noi, da’ s-a cam ascuns.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s