Piloții de vapoare …

Am avut o senzație de nesiguranță w/end-ul ăsta … N-am dormit, m-a durut capul … Măi, ce să fie, nu mi-am găsit locul … am fost pe la birou și sâmbătă și duminică după-amiază. Îndreptându-mă spre dana tehnică, simțeam cum îmi crește pulsul … ajung acolo, nimic. Navele pluteau în liniște, vântul a căzut bine de tot … e frig, dar soarele parcă dă se se-ncordeze. Și-atunci? Ce să fie, ce să fie …

Ah, uite și explicația, nu știam de ce mă simt în primejdie …  mai avem câteva ore până să scăpăm nevătămați de cea de-a treia tură a nou apărutei companii de pilotaj din portul Constanța, compania alcătuită din brevete și câteva by-pass-uri … so far, so good … n-au căzut elicoptere, n-am pățit nicio breșă-n vreun dig, chiar cutremurele de la Galați și-au găsit explicația … totuși, amenințarea plutește …

E, și-n orizontul ăsta aflat sub potențiale amenințări, primesc ecouri ale panseurilor de mare excepție ale unui cuvântător de pe acolo … cică s-au hotărât, gata. Viața așa cum o știm s-a sfârșit … S-au hotărât, ne omoară pe toți. Cumpără pilotine, cumpără remorchere, cumpără portavioane, iar serviciile portuare de siguranță vor fi toate ale lor. Într-un an, doi. Cu tot cu noi, ăștia de prin bătătură … Mda. Vedeți de ce n-am dormit eu în w/end …

Și acum să recapitulăm … Pilotajul maritim este un serviciu de siguranță oferit navelor care fac escală prin porturi, în cazul de față, portul Constanța. Conform legii, Administrația Portului avea câteva variante … să-l livreze singură, să-l concesioneze, sau să-l livreze prin intermediul unor companii specializate. Administrația a ales calea numărul trei, a pus câteva condiții, iar cei care au satisfăcut condițiile s-au pornit să livreze serviciul. Având în vedere că nu au fost puse condiții legate de vârsta piloților care activează în firmele respective, cum, necum, s-au adunat aproape șaptezeci de piloți, cât pentru trei firme … fiecare firmă, cu modul ei de-a vedea problema … la una sunt piloții acționari, la alta sunt co-acționari, la cealaltă mai mult angajați. În fine, treaba s-a pus pe roate, iar de un an, pilotajul s-a derulat pe de trei … Se lucrează-n ture, fiecare firmă câte trei zile și tot așa. Până acum … Până acum. IMG_0275

Suma de bani aferentă serviciului de pilotaj este de natură să farmece pe oricine … e de discutat și cine e oricine în ecuația asta … e, și cu gândul la bani și la nedreapta soartă, s-a coagulat un pol interesant de foști piloți … și de foarte foști piloți … și de foști patroni de piloți. Polul a început să coaguleze, s-au făcut presiuni și oferte incredibile, sume de bani au fost oferite și vehiculate … și, cu largul concurs al autorităților, s-a reușit un conglomerat de piloți și de brevete și de piloți fără expertiză pe nave maritime, dar, ce să-i faci, dacă vrei cu adevărat, poți … și cum și-au dorit cu adevărat, au putut și iată-i la a treia tură …

Acum … am înțeles că domnii, citind postarea mea anterioară de pe blog, își pun întrebarea ce am eu cu ei. Ba am fost acuzat că am încercat să racolez piloți de la ei sau nu mai știu ce, o tâmpenie. Acum, cu riscul de-a îi supăra și pe alții, am să scriu cam cum văd eu problema …

Pilotajul este un serviciu de siguranță prin excelență. Și remorcajul este considerat serviciu de siguranță, deși sunt opinii și opinii. Ambele, chiar de siguranță fiind, au o misiune importantă pe care Administrația se pare că a cam pierdut-o din vedere … să ofere siguranța asta la un preț competitiv, care să nu ridice costurile de escală ale unui port nu prea favorizat de soartă, cum e Constanța, în acest cul-de-sac care este Marea Neagră. Iar dacă bariera de intrare în cazul remorcajului este considerabilă, că 17 remorchere nu găsești pe toate drumurile, în cazul pilotajului lucrurile au stat altfel … Și totul pleacă de la bani … ca mai totul în viață, nu? Nota de plată cumulată pentru pilotajul navelor maritime este exact jumătate din cea pentru remorcaj, cu alte cuvinte 21 de piloți, lucrând câteva zile pe lună, câțiva șoferi, câteva pilotine și câțiva dispeceri, de regulă neamuri de-ale piloților, primesc jumate din cât primesc 17 nave cu sute de oameni în echipaj și compartimente tehnice și toate acareturile aferente. Păi și nu era normal să vrea și alții să atenteze la prăjitura asta?

Am stat de câteva ori să mă întreb ce-aș fi făcut dacă aș mai fi fost director al portului … mă rog, și să fi avut putere să fac ce cred că e bine pentru port, nu pudel politic dădător din coadă la stăpânire … Nu aș fi optat pentru pilotaj in-house Administrație și nici pentru concesiune, pentru că perioada 2000 – 2010 a generat niște concluzii care justifică eliminarea concesiunii ca variantă. Aș fi optat tot pentru a treia variantă, dar cu anumite condiții, inclusiv tarifare … nu mai vorbesc de vârstă sau standarde profesionale pentru piloți. Ar fi fost de dorit o asociație a piloților, dar de unde atâta altruism în cazul nostru … Corporația piloților din Olanda a evoluat de la grupul specializat desprins din marina militară în asociația non-civil servant de astăzi în peste 150 de ani … deh, alți oameni, altă perioadă, altă viață … Cert e că aș fi încercat controlul costurilor de escală ale navei, iar abordarea serviciului de pilotaj ar fi reflectat asta.

Revenind … nu mă interesează mai deloc că a apărut o nouă firmă de pilotaj în portul Constanța. Ce mă interesează este că apariția acesteia a tăiat, pe ici, pe colo, legea, prin părțile esențiale … Ce mă interesează este că Administrația nu-și face treaba, nu prognozează costurile, nu face management strategic, iar momentul în care ne vom înscrie pe o curbă descendentă a traficului nu este departe. Apariția firmei de pilotaj nu mă interesează, dar faptul în sine este un indiciu al faptului că lucrurile sunt scăpate din mână iar soarta noastră, a celor care ne câștigăm pâinea de pe urma vapoarelor și a portului, nu este neapărat roză.

Și chiar nu e, credeți-mă … Un mare terminal de containere se construiește la Istanbul, bulgarii cresc în trafic ca Greuceanu, asemenea și Ilicevsk – Odessa și noi? Noi ce facem? În loc să milităm necontenit, vorba lui Dem Rădulescu în Secretul lui Bachus, pentru diminuarea costurilor navelor care vin pe-aici, să încercăm să le facem să mai vină și-n continuare …. fierbem, ca proștii în suc propriu, uităm de clienți, uităm de misiunea noastră, aia de a atrage trafic, uităm de Dunăre, uităm de toate lucrurile corecte.

La mangle nu ne bate nimeni … ia uite, servicii de siguranță furnizate de oameni de 74 de ani …

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s