Piloții …

Să vă spun o poveste sau să nu v-o spun … Cred că am s-o spun, totuși … În orice port, pilotajul navelor care intră, ies, sau se mișcă pe acolo este un business frumos … important. Un business aparte, oricum l-ai analiza.

Vine vaporu’ în port, are nevoie de un ghid, să ne înțelegem. Un ghid cu pregătire de specialitate, apt fizic, că se urcă și coboară din mers pe nave în mișcare pe ape în mișcare, nu întotdeauna rectilinii apele … Omu’ face legătura cu serviciul de dirijare a traficului, raportează, coordonează remorcherele, trage aici, împinge la pupa, cu legătorii, voltează, molează, mă rog, ce e nevoie pe acolo … important, nu credeți?

Breasla e aparte, cam peste tot … modele de business generice nu există neapărat, sunt și firme de pilotaj, sunt și asociații profesionale, sunt și mixte … lucrurile evolează în timp și fiecare port a procedat cum a crezut de cuviință pe acest subiect . Numitorul comun este țâfna, învolburarea … peste tot, dar peste tot, piloții maritimi sunt ceva absolut aparte. Au generat și greve și directive europene, au făcut scandal când cineva i-a călcat pe coadă. Scandal mare. Mă rog, fiecare cu ale lui …

E, și ia spuneți, păi putea România să nu răsară cu un model absolut particular de-a înfige zambila-n brânză? Nu putea … chiar nu putea. Până la mișcarea browniană a securiștilor care este cunoscută sub forma de revoluția din 1989, pilotajul, ca tot ce mișcă-n țara asta, râul, ramul … era de stat. După, lucrurile s-au zgâlțâit și a apărut inițiativa privată … care a externalizat activitatea de la Administrația Portului Constanța. După ăi de-au cumpărat externalizarea, au mai apărut și alții … și după aia alții, inventându-se noțiunea de firmă de pilotaj cu biroul în geantă, la care funcționa bancul ăla … de ce n-a participat aviația albaneză la cel de-al doilea război mondial … că se îmbolnăvise pilotu’ … După asta, primii i-au dat în cremenal pe Administrație, că ei au cumpărat afacerea și nimeni nu mai are voie să respire pe acest subiect, ever. Mă rog … În 2000 pilotajul a fost concesionat pentru zece ani, pe zone. N-a rezistat nici concesiunea chiar de tot, că la un moment dat unii au lăsat docu’ la apă, pe zona Constanța Sud – Agigea.

În fine, se termină concesiunea, revine circu’ … apar câteva firme pe acest segment de activitate. Vine vaporu’, îi trebuie ghid, rețineți, da? Îi trebuie, da’ cum e selectat ghidu’, adică pilotu’ … Păi e selectat de către agent, de așa-zisa piață, nu? Da … Numai că la noi piața a însemnat coborârea incredibilă a tarifelor … discount-uri de până la 75% … la un serviciu de siguranță la care n-ar trebui să existe discount. Nu se poate face derogare de la conceptul de siguranță, de apărare a vieții umane pe mare. Poți pune preț pe o viață, sau pe alta? Nu poți … Chiar și așa, tariful de pilotaj a plonjat în continuă căutare de comisoane seducătoare pentru agenți … Și cine a suportat picajul tarifului? Păi, cine s-o suporte, calitatea serviciului … nu tu pilotine noi, nu tu brevete mari să vină să se facă piloți, nu te programe de instruire specifice …

La un moment imediat următor ceasului al treișpelea, adică 2012, portul intervine și, incredibil, pune condiții … firmele de pilotaj să fie de minimum atâția piloți, piloții să aibă atâta experiență, să aibă atâtea pilotine și așa mai departe. Portul exclude agentul din circuitul decizional, împarte serviciul pe intervale egale de timp între firmele existente, regularizând un serviciu de siguranță care n-a fost în stare să se curețe singur de imperfecțiunile pieței. Asta s-a mai întâmplat și pe la alții … prin anii ’80, în porturi din lumea a III-a, în zone unde etica unui business nenegociabil a ajuns subiect de negociere. A, că am ajuns și noi aici, scuze, dar nu e de mirare … de unde și până unde termeni de genul etică și nenegociabil în România?

Aveți impresia că s-a terminat povestea? Naah … Scrisesem ceva de condiții, nu? Condiții, condiții, da’ noi nu îndoim condițiile astea un pic? Și uite așa, stimați telespectatori, apare o nouă firmă de pilotaj … dar, în lumina concluziilor de particularitate a României, nu ne putem abține de la a inventa ceva nou … adică să completez … a apărut firma alcătuită din brevete și nu din piloți … Operațiunea de relaționare a brevetului cu persoana care-l poartă este complicată … brevetul e aici, dar persoanele lipsesc … mai fac voiaje, cu alte cuvinte sunt puțin cam plecați. Brevetul e aici, dar persoana nu poate să vină se se identifice cu poza din el, nu de alta, dar are vreo șaptej de ani și ori nu mai seamănă cu poza sau nu se mai poate deplasa până lângă brevet … Dacă intrăm la finețuri, gen câte manevre de nave maritime au făcut și anume ei, în ultimii ani, sau pe ce zonă, cum scrie la procedură … e jale.

Teoretic, asemenea acrobații de la poceduri și legi și ordine de ministru ar fi fost imposibil de conceput. Practic, noua firmă deja a livrat trei zile interesante de servicii de (ne)siguranță … Am auzit că unu’ coborâse de pe o navă de 300 de metri în marș, fără să informeeze și după aia urla după ea în stație să-i spună pe un’ s-o ia … Au lovit o barjă și, după aia, erau să dea peste Flaminia, nu o dată, ci de două ori, în căutare de știrile de la ora 5, probabil, că tot e Flaminia subiect de presă care nu înțelege de ce e subiect …

Da’ nu-i țara noastră interesantă? Aștept a doua tură, poate doboară vreun elicopter, ceva …

Anunțuri

8 gânduri despre “Piloții …

  1. AM URMARIT SUBIECTUL DE LA PRIMA APARITIE-singurul care a avut ceva de spus a fost Sergiu Floca unul dintre,,sute de catarge” si cel mai bun pilot pe care l-am cunoscut personal,in rest ceilalti tac ca ala,,in papusoi”,fara suparare nu aveti cu cine discuta acest subiect,multi dintre piloti stiti doar ca is facuti la apelul bocancilor ma refer la cei mai tineri,asa ca meseria nu se invata peste noapte ,e greu tata si dificil cand tu nu stii manevra navei de la remorcher dar sa urci pe un vapor,multi au avut noroc ca au m-ai prins pilotii batrani dar si aia sunt in disparitie,pasari rare,asa ca sistemul este defect si aici functia de pilot nu mai este ce era odata unde acesti oameni prestau nene cate 20 de manevre pe zi,astia au una la saptamana si atunci dau cu ostia in gard, sa nu va fie de mirare,in toate ramurile economice sunt promovati oamenii la fel,in sanatate,justitie,agricultura,mediu,e.t.c.traiasca tara noastra infloritoare bazata pe mediocritate si elevi de nota 7.o zi buna domnule comandat.

    1. Serge a sărit, da. Am exact aceeași opinie, e cel mai bun pilot din zonă. Meseriaș și sufletist. E foarte probabil să aveți dreptate, stimate domn, referitor la pregătirea domnilor piloți … De fapt, o să pun mâna și-o să scriu ceva pe acest subiect, așa, ca să vedem exact de la ce plecăm.

  2. Sa nu credem acum ca romanii au reinventat roata, ori siguranta-nesiguranta pe mare. Ai ramane surprins sa vezi la ce „standarde” se lucreaza in lumea asta, insa nu-i asa, cu totii pun viata mai presus de toate. Ne laudam cu „millions man-hours without LTI (lost time injuries)”, ne prefacem ca totul e ok, lumea e roz, pana apare un nou caz piper-alpha care sa zguduie putin sistemul coclit de putregaiuri.
    E bine ca-i criticam pe-ai nostri, insa din pacate asta e un sport mondial, sport in al carui pluton se zbate si Romania.

    1. Domnule Mironescu,
      Sunteți un narator iscusit asta e clar, însă câteva argumente nu ar strica sa se aducă la aceasta, , nuvela, , scrisa de domnia voastra:
      – acești piloți din cadrul aceste noi companii despre care susțineți ca sunt piloți doar pe hârtie ati încercat inclusiv dumneavoastră sa ii ademeniți cu sume interesante sa renunțe sa presteze pt aceasta noua societate. In condițiile în care și dumneavoastră sunteți deținător de brevet de pilot tot pe hârtie, ce suma v -ar motiva sa renunțați la ceea ce faceți acum?
      – prestarea serviciilor, apariția unor evenimente apărute în cadrul efectuării manevrelor….. cred ca în măsură își poate da cu părerea cei de la siguranta navigatiei sau un pilot asa ca mai bine păstrați-va resursele pt cei care va contesta și fac greve peste greve și pe care trebuie sa ii, , liniștiți, , doar sunteți săritor nu?

  3. Domnule om din port, nu sunt narator iscusit, dar cred ca stiu suficient de multe despre fenomenul care se derulează în port în acest moment încât pot să-mi permit să emit niște considerațiuni pe temă. Acum, chiar dacă tot argumentați anonim din sub pat, eu am să vă răspund, că tot vă dați om de port …
    1. Eu nu am nicio cădere să ademenesc pe nimeni. Nu sunt acționar la nicio firmă, nu mă interesează niciuna, mai mult decât cealaltă. Dacă ați fost informat că am încercat să ademenesc pe cineva, este fals;
    2. Am fost atât de norocos în viață încât mi-am permis să nu fac exerciții de contabilitate când iau o hotărâre. Neacționând niciodată în numele unei sume, nu vă pot răspunde la întrebare;
    3. Eu sunt pilot pe hârtie, da. N-am apucat să fac stagiatura pentru că nu am unde;
    4. Să știți că dacă incidentele sunt trecute sub preș, nu înseamnă că nu există. Și Flaminia și macaraua din 31, incidentul din 32 și toate acrobațiile astea pe care le face această firmă … iar analiza oricăruia dintre aceste evenimente o poate face oricine cu minime cunoștințe de manevra navei. Credeți-mă, eu am depășit nivelul minim;
    5. Greve, contestații? Serios? Când? Au fost greve la compania noastră și nu știu eu? Nu pot să cred, nu pot să cred …

    1. ,, incidentul,, din 32?…. interesant… interesați-vă vedeți pozele (sunteți un om important și găsiți acces) dar sa aveți în vedere și nava acostata în 33 cu 2 macarale plutitoare respectiv 2 barje în linie când regulamentul spune clar maxim, , una în dubla, ,- siguranță 0. In fine vorba dumneavoastră chestii trecute cu vederea ca multe altele. Cert este ca multe altele nu sunt în regula nici la celelalte firme de pilotaj doar ca nu sunt scoase în relief în acest moment… dar roata e rotunda.

      Nu am nimic sa va reproșez personal , mi-am expus o părere la fel ca și dumneavoastră. Multă sănătate va doresc și o seara buna

      1. Stimate domn, ideea e să înțelegeți că, dacă vă reproșează cineva ceva, nu este nepărat un reprezentant al aprigei concurențe. Eu sunt interesat ca serviciul de pilotaj să fie livrat la un standard de siguranță, punct. Cum v-ați autorizat și căpătat stagiu pe barje autopropulsate sau că lumea suspectează nu știu ce persoane din autoritate implicate în această firmă nu e treaba mea, deși mă pot exprima pe acest subiect. Iar dacă o fac, credeți-mă, o fac în deplină cunoștință de cauză și-n calitate de persoană care știe cum se elaborează și/sau interpretează o lege sau un ordin de ministru. Corect, nici celalalte firme nu sunt personificarea calității, au fiecare plusuri și minusuri despre care putem vorbi. Deocamdată, ca și reprezentant al unor companii direct interesate de calitatea serviciului de pilotaj, deci client indirect al unei escale de navă în port, vă pot dori cât mai puține evenimente nedorite în timpul turei dvs … tură pe care o privim cu alarmă, la acest moment.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s