Nu de mult, am auzit, recunosc că mi-a scăpat breichiniuzu’ …  am auzit deci, că proaspătul numit interimar la conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța pe criteriul că așa a venit la rând se împăuna cu realizările de profit ale companiei pe care tocmai a început s-o interimeze … și-am mai reținut ceva … cică a formulat un panseu de mare excepție … cică are vechime de șase luni în calitate de membru al Consiliului de Administrație, deci se pricepe la condus porturi …

Bun, al doilea statement este atât de strălucit în prostie încât nu mă apuc să-l combat … el trebuie lăsat pentru a fi admirat și admirat și iar admirat.

Cu profitul iar nu-l combat, mă îndoiesc că pot explica suficient de civilizat, dar respectuos, aș vrea să supun atenției următoarele aspecte:

Să presupunem că avem un convoi … un motor vapor plus circa o barjă. Ambele amândouă se încordează să transporte circa 7200 to marfă … Să vedem, să cercetăm, să analizăm, să comparăm costurile portului Constanța versus portul Rotterdam …

A. Constanța

Proforma DA timp estimat de operare 3 zile – 5131 euro …

B. Rotterdam

1 săptămână                     704 euro;

2 săptămâni                      1282 euro;

3 luni                                7129 euro;

1 an                                  24491 euro …

Mențiune: vorbim despre aceeași navă, aceeași cantitate de marfă și de tarife reale care se întâmplă as we speak …

Concluzie:

3 zile în raiul câinilor vagabonzi, a țiganilor care cotelesc prin tomberoane, a personajelor care atârnă de câte un bidon în veșnică nevoie de motorină, în împărăția drumurilor desfundate și a grămezilor de fier vechi, în regatul jmecherilor cu numere de Bulgaria cărora, dacă le deschizi port-bagajul, îți regăsești aproape orice, de la bucăți de cablu tăiate de cine știe unde până la rotoare de turbină … 3 zile, deci, în acest context îmbătător, valorează cât 2 luni și aproape jumătate de intrări, ieșiri și staționări în portul Rotterdam unde nu plătești santina și apa potabilă, nu plătești taxe de căpitănie, plătești asistență la remorcaj doar peste forța 7 iar electricitatea costă cam jumătate decât ce plătim noi pe-aici …

Cred că niciodată nu mi-am dat seama atât de exact cât de norocoși suntem cu adevărat aici, la Constanța, că avem atâtea și atâtea oportunități, și câini și gunoaie și de toate și suntem guvernați de experiența de șase luni în Consiliul de Administrație al portului a proaspăt interimarului meritocrat.

Reclame