ANR – follow up …

Apare siajul revocării comandantului Mihei din funcția de director general al Autorității Navale Române. Online, Timpul scrie că i se trage de la contractul cu ză geormans, adică firma germană înmatriculată în Cipru care și-a propus să gestioneze sarcinile care revin statului român, în domeniul shipping-ului, pe următorii treij’ de ani … Scrie alt ziar că domnul Mihei ar fi fost nepoliticos cu ei … i-auzi, breaking news, niște unii, adică germanii ciprioți vin să facă nu știu ce, cam dubios, așa, iar tu, ăla care te-ai pricopsit cu chestia asta de la un predecesor sprințar în a semna orice căcat, ar trebui să fii puțin cam pe sub mochetă, să nu ridici ochii în sus, să prezinți unghiile la control și, într-un final, să spui calcă-mă stăpâne, aici, pe gât, că e mai moale și nu cauzează bătătură … hai, la gară …

Vroiam să comentez o singură chestie … am văzut ce mizerie a putut să erupă în mini-presa noastră de cumetrie, pe-aici, pe la Constanța, în ultima perioadă, la articolele în care ANR ținea capul de afiș … ce vâltoare, ce injurii, ce ferme luări de poziție anonime … ce simplu e să scrii vome de după cireș …  ăla-i prost, ăla-i bun, aia-i curvă … Nu sunt neapărat de acord cu ce-a spus fostul director Șagău, deși … sunt anumite aspecte care măcar ar trebui să pună pe gânduri pe cei care s-au simțit vizați … Năduful cu care s-a exprimat și faptul că și-a asumat în clar o opinie este un lucru cert și are partea lui pozitivă.

Cu sau fără contract de pavilion, Autoritatea Navală Română este o agenție crucială pentru dezvoltarea transporturilor pe apă prin și-n afara României. E o instituție crucială pentru cei aproape 35000 de români, căpșunari ai mării, în flota lumii. Faptul că aceasta instituție a beneficiat de această bătaie de joc pe parcursul anului scurs este trist, pentru că indică, de fapt, că habar nu avem ce să facem cu ieșirea la mare și, mai ales, nu știm ce să facem cu Dunărea. Cine nu avem habar? Noi, țara asta. Nu mă apuc s-o dau politic, că nu mă mai interesează și nici nu ar fi foarte corect … Tarele ministerului sunt vechi, transced o guvernare, iar incompetența perindată pe acolo este sedimentată și a trecut ceva vreme de când am văzut vreun puseu de bună intenție în zonă.

Întrebam deunăzi ce ar putea opri contractul ăsta … Mi s-a replicat că oprobiul public, eventual sindical … M-a bufnit râsul … sindical? Care sindicat? Al cui? Oprobiul public? Care public? Ce public? Cine e afectat direct, personal, de externalizarea atribuțiunilor din domeniul maritim ale națiunii române? Nimeni, sau mai nimeni … ah, că în timp administrația maritimă va dispărea sau se va reduce la perceperea de tarife oficiale, în bani și neoficiale, de regulă în motorină, la vreo navă rătăcită pe la noi, asta-i altceva … Consecințele să le deconteze ăia care vin după noi, eventual. Dar ăia sunt așa de bezmetici și de încântați când promovează bacalaureatul fără să știe să scrie încât n-o să realizeze … așa că, ce mai contează.

Din păcate, Autoritatea Navală a ajuns să culeagă roadele lipsei de coaie. Testosteronul instituțional se menține, odată avut … și a fost, să știți, o vreme în care nu orice fătucă se apuca să-și dea cu părerea pe subiecte de specialitate. Am trăit, ani de zile, cu un singur decret al navigației civile, un act categoric, neinterpretabil, dar culmea, oarecum flexibil, ingera schimbările periodice generate de IMO. Deh, nu mai e cazul, acum … ordine peste ordine și ordonanțe de îți vine să-ți iei câmpii … Iar poziția instituției, hm … Îmi vin în minte zeci de acte sau de adrese date pe cant, pe care le puteai interpreta în fel și chip. Vrea nenea să facă școală de marină, chiar dacă n-are profesori și n-are mai nimic, de fapt … să-i dăm o aprobare, să nu-i dăm, dar mai bine o dăm de gard cu un punct de vedere … vrea nu știu cine să ajungă nu știu ce deși n-are școală în domeniu? Îi dăm aprobare, nu-i dăm, vedem, cercetăm, ne scobim în nas, merge și așa, frate … și tot așa.

Acum, vrem pavilion … ce dracu’ să facem cu el … las’ că face Antena 3 steag la Clinceni și intrăm în Guiness Book, e suficient.

 

 

 

Anunțuri

4 gânduri despre “ANR – follow up …

  1. Rolul contractului ar fi fost acela de a oferi companiei cipriote (Ilvana Holdings Limited, adică EUFOR – European Flag of Romania) care urma să opereze prin compania germană (la care faci tu referire), ca agent specializat, un suport pentru a iniţia demersurile de a contacta marii armatori germani şi europeni şi de a-i convinge să îşi înscrie navele sub pavilion românesc. Pentru această activitate, „ză geormans” urma să încaseze sume substanțiale de bani pentru fiecare navă înmatriculată sub pavilion român. În comparație, sumele încasate de statul român ar fi fost infime, chiar dacă toată răspunderea aplicării convențiilor internaționale la care România este parte rămânea în sarcina acestuia. Mai mult chiar, contractul semnat conține,din auzite, clauze (ex. aprobarea tacită a acordării dreptului de arborare după 12 ore de la înregistrarea cererii, obligarea autorităţii de a depune eforturi în vederea obţinerii dreptului de arborare a pavilionului UE, ca alternativă la pavilionul român pentru navele înregistrate în registru) menite să transforme Autoritatea Navală Română, o instituție ce exercită autoritatea statului român în domeniul siguranței navigației și securității navelor, într-o instituţie “la ordinul şi dispoziţia“ agentului economic, cu obligaţii care încalcă deosebit de grav cadrul legal specific.
    ……….şi nu numai !!!!!!

  2. ..şi încă ceva ,aprobarea de către Parlament a OG 19/2012 ( care modifică O.G. 42 – privind transportul naval) s-a soldat în martie 2013 cu respingerea propunerilor de modificare a cadrului juridic de acordare, suspendare sau retragere a pavilionului românesc, ceea ce a condus la imposibilitatea de a materializa contractul încheiat cu RIFA. Aşadar, cadrul juridic în vigoare (OG nr.42/1997 cu modificări şi completări ulterioare prin OG nr.19/2012) prevede în continuare că: „ În numele Guvernului, ministerul prin Autoritatea Navală Română acordă, suspendă sau retrage dreptul de arborare a pavilionului roman.”

    1. În 2010 Liga Navală Română avea un draft de lege de pavilion care stabilea un regim preferențial pentru armatorii doritori de pavilion al României. Propunerea noastră respecta exact cadrul legislativ existent și venea în linia persrpectivei europene a ajutorului de stat în shipping. Inițiativa noastră legislativâ nu a fost sprijiniită de nimeni, stimate coleg. Eu nu spun ca nu era perfectibilă dar era un punct de plecare. N-a interesat pe nimeni o inițiativă în numele meseriei sau al țării. Am observat exact perplex cât de repede a trecut mangla asta prin toate furcile caudine ale legislativului … comisie, plen … toate într-o viteză incredibilă pentru unul care a fost în parlament și a văzut exact cât durează orice. Da, deocamdată 42-ul e încă valid … șubred, dar valid. Încă ANR-ul mai există, cu alte cuvinte. Să vedem cât.

      1. Probabil că „cineva” a văzut în acel draft o oportunitate de a face o afacere.Şi iată a apărut un contract! Un contract cu clauze fără suport legal,abuzive şi în defavoarea statului român.Atâta timp cât ministrul transporturilor declară că „nu ne vindem pavilionul, că oricum nu avem ce vinde”,te mai miră ceva? Ce se va intâmpla daca mâine,poimâine apar alţi “ză geormans” care preiau , de exemplu, administraţia aviaţiei civile?
        Ştiai că prin contract, ANR se obligă să transfere orice subvenţii,scutiri de taxe sau sprijin financiar acordat la nivel naţional sau internaţional ȋn vederea operarii unui registru internaƫional naval secundar către “ză geormans”? Atunci cum incurajezi tu,stat romȃn, dezvoltarea sectorului maritim? “ză geormans” pot mări taxele de utilizare a registrului după bunul plac,desi tarifele ANR sunt stabilite prin OMT. Și uite așa „ baieții deștepți” ȋncearcă privatizarea unei parți din Guvern!
        Atâta timp cât contractul cică este secret,tind să cred că aceste clauze sunt reale.Cum a putut fi semnat un astfel de contract fără acordul Guvernului sau măcar a MT?
        Competența acordării dreptului de arborare a pavilionului român aparține Ministerului Transporturilor,care realizează acest lucru în numele Guvernului român prin intermediul ANR.
        ANR-ul există și va exista! Odată si-odată „buboiul” tot se sparge!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s