Repetiția ca rețetă de succes

Editorialul celui de-al 90-lea număr al revistei Marea Noastră s-a mai vrut scris. A fost scris și a ieșit ceva, acolo … după care a primit critici. Cică mă repet … mă vait de aceleași lucruri … Okay, critică asumată, editorial rescris … ocazie cu care, observ vigilent, mă repet iar … Normal că mă repet. Nimic din ceea ce-am scris aici, din ce-am semnalat ca deficiență a vieții noastre profesionale, absolut nimic n-a fost remediat … ba, dimpotrivă. Să procedăm la enumerat, nu neapărat în ordine …

Administrația maritimă a națiunii române este pe niciunde. Dacă stau bine și mă gândesc, nici nu e bine definită … cine e administrația maritimă și ce vrea ea să facă. Incapabilă să se definească exact, administrația maritimă și-a suit în tren agenția de implementare … deocamdată Autoritatea Navală este la București. În lumea reală, pavilioane naționale nu mai există, dar există națiuni care-și amendează panoplia legislativă pentru a atrage tonaj sub pavilion propriu. La noi … hm, noi suntem originali aici, tratându-ne cu pavilionul ca pe o nedorită corvoadă. Taxă unică de tonaj, legislație europeană armonizată, monitorizarea școlilor și cadeților … puah, complicat. Ia, mai bine-l externalizăm … pe pavilion. Facem un butic, mic, mic … la care se vinde pavilionul României. Bun așa … În rest, rămâne cum am stabilit … varză.

Cu învățământul de marină stăm foarte bine. Mai bine de-atât suspectez doar desființarea. Producem absolvenți pe stoc, ofițeri mai puțini … vreo 12% din absolvenți ajung posesori de brevet. Restul … în viață. Atât cei 12 la sută care brevetează cât și celelalte 88 de procente complementare învață teoria meseriei de la oameni care n-au mers pe mare. Avatarurile legii învățământului, deh … Nu poți preda navigație dacă nu ai doctorat. Nu poți preda încărcarea sau stabilitatea navei dacă nu ai doctorat. Așa zice legea … Dar știți ce zice practica? Dacă nu ești validat de mersul pe mare nu poți preda navigația sau manevra navei sau tehnologia transportului maritim chiar dacă ești doctor … Iar calitatea produsului școlii de marină din România, altădată apreciată, suferă. Suferă calitatea, va suferi și salariul … sau locul de muncă. Toate se leagă … Agențiile de crewing semnalează, de ceva vreme, situația asta … Deocamdată își exersează vocea la câte-un perete … ba la Constanța, ba la București.

Care să fie numitorul comun al ambelor necazuri de mai sus … păi, care să fie … examinarea. Suntem un popor de specialiști și, mai nou, specialiste. Priceperea la marină a devenit sport național. Experți maritimi, profesori, examinatori sau examinatoare plenty … calci pe ei ca pe dude. Domnișoare circa ofițeri doi cu dispensă predau materii de specialitate domnilor comandanți. Îi ascultă. Îi testează. Sunt prezente în comisiile de examinare care se bucură de aceeași indecizie locativă ca administrația maritimă … să fie oare București … să fie oare Constanța … Userii, adică examinații, proaspăt absolvenți sau ofițeri cu vechime, stau într-un picior pe la ușile ministerului, instrucționați cu politețea recunoscută de jandarmi … Din comentariile de pe forumuri n-am tras concluzia unde-i avantajos din punct de vedere al costului cumulat, oficial sau neoficial …

Nu cred că am exagerat cu nimic în poveștile de mai sus. N-avem cadru legislativ și, după comportament, nici nu ne interesează să-l elaborăm noi. Nu ne interesează să extragem beneficiile expertizei românești care, la nivel de inițiativă individuală, există. Se pare că parametrul calității a dispărut din analiza performanței învățământului de marină care are o legătură din ce în ce mai slabă cu proprii săi clienți.

Sistemul de pregătire a resursei umane din transportul maritim primește lovituri de peste tot. Centrul de perfecționare a personalului din marina civilă a devenit interesant pentru antreprenori de tot soiul și, de parcă atacul acestora n-ar fi suficient, au apărut și fisuri interne … nu vă gândiți la prostii …

Toate astea se întâmplă acum. Deși a fost o vreme în care România a avut 300 de nave, toată această anvergură maritimă n-a avut adâncime în timp iar ființa noastră maritimă nu a prins rădăcini … de aia suntem așa, în bătaia vântului acum. Deși situația este chiar alarmantă, n-am sesizat proteste, n-am văzut poziții profesionale ale industriei. Să fie lehamite, să fie înțelepciune, să fie resemnare … Ăștia suntem.

Mă repet, așa este, dar nici nu sunt lucruri de ascuns sub preș. Nu-mi dau seama dacă mai avem resursă de revenire la normalitate. Chiar și așa, Liga Navală Română își va menține poziția critică la adresa prezentului sectorului nostru de activitate. Cu riscul de a plictisi sau, de fapt, cu orice risc.

Anunțuri

10 gânduri despre “Repetiția ca rețetă de succes

  1. O radiografie realista si pertinenta. Mai trebuie solutii. Da, din pacate legislatia invatamantului este facuta de si pentru profesori fara practica prea multa, interesati doar de o cariera universitara. O solutie ar fi, inainte de doctorat, care nu se va mai face pe banda rulanta, este ca la Senatele academiilor / universitatilor noastre, inclusiv navale, sa existe deschidere pentru impunerea unui minim de ani de practica, de ex. 5 ani, atat pentru puntisti cat si pentru mecanici si electricieni. Alta: cercetarea stiintifica sa nu se mai faca tot in laboratoare, sa se impuna si cea efectuata direct la bordul navelor si exploatare, la conducerea agentiilor. Altfel sunt povesti nemuritoare cele predate studentilor sau rezultate din pretinsele cercetari. Sunt convins ca Liga Navala Romana va organiza alte dezbateri despre viitorul – posibil – al invatamantului de marina si navelor, asa cum a facut acum cativa ani, tot cu dvs. la carma. Sunt alaturi si va doresc succes! Schimbarea in bine este de durata, grea si cu sacrificii. Cat despre asistentele ajunse lectori si examinatori, fara a fi misogini, nu pot decat sa le doresc o alta cariera, cel mult administrativa.

    1. Multumim, domnule Asofronie. Aveti dreptate pe verticala si orizontala. Doctorate in dorul lelii pentru cariere universitare destinate pregatirii generatilor de viitori someri, specialisti in nimic. Cu solutiile … jale mare …

  2. Aveti perfecta dreptate e plin de doctori de tipul”nu se stie din ce cauza” , multi cu accent de Chisinau. Ar mai trebui lamurit un aspect: 5 ani de practica in general sau si cativa la nivel managerial?

  3. Domnule Comandant Mironescu, v-ati pierdut incisivitatea si curajul! Pai la anvergura si gravitatea situatiei, la cum va cunosc su pe Dvs, ceva nu est in regula. Doar un simplu exemplu: O domnisoara asa zisa Ofiter Punte, care habar nu are unde este prova si unde este pupa navei, care a trecut cu excelent examenele de Expert 1 si 1 A in cadrul Ceronav, in mai putin de sase luni, are tupeul sa evalueze Ofiteri de Marina care chiar au navigat si au comandat nave maritime fara ca ea sa posede competentele necesare, singura ei competenta fiind cea lasata de Eva si norocul ca este protejata unui alt fenomen al navigatiei terestre…Cum putem sa corectam astfel de aspecte? Are cineva vreun raspuns. Da’ ce nu inteleg eu este de ce Comandantii care sunt evaluati de tanara in speta, nu au verticalitatea sa o recuze???

  4. Laurentiu, se pare ca faci aceeasi „greseala” pe care o fac si eu, anume cea in virtutea careia consideri presa ca avand rol educativ, nu doar informativ, asa cum sustin de fapt reprezentantii ei. Am avut disputa asta cu ani in urma cu jurnalisti de prestigiu, toti sustinand acelasi lucru. Pentru ei educatia se face doar in scoala si in familie. Nu i-am putut contrazice, pentru ca desi faptic stiam ca am dreptate, scriptic nu aveam. Deci „Marea Noastra” e totusi o revista, atat si nimic mai mult, chiar daca tu ti-ai dori sa fie altceva.
    In ceea ce priveste „doctorii” din invatamantul romanesc cred ca nu avem ce comenta, invatamantul insusi e condus de „lautari” cu titlu de doctor. O singura tara in lume produce mai multe „diplome de carton” decat noi, India, iar in Romania, in special in multinationale, cultura indiana e data drept exemplu.
    No other comments!

    1. Eu imi doresc ca Marea Noastra să fie vocea specialistilor care sa se poata auzi. Nu-mi doresc sa faca educatie pentru ca educatia, asa cum o vad eu, este un campionat, mai multe campionate si nu un meci de-o etapa … Cu diplomele ai perfecta dreptate. Noi si Gupta …

  5. Cu parere de rau pentru ante-comentatorii mei, vreau sa stric un pic imaginea asta de „maschilism” in marina, si vorbind de colegele noastre care au o solida pregatire (teoretica) marinareasca,amintesc doar PRIMA PROMOTIE (1979) Liceul Ind. Navrom,care a avut o clasa intreaga de fete, foarte bine pregatite . A doua promotie, a avut doar doua absolvente,dar nu cunosc parcursul lor profesional ulterior.si,…din prima promotie,amintesc doar doua doamne:Sevinci (Sevi-pentru colegi si prieteni,actualmente in Canada,absolventa a unei prestigioase universitati)(Vezi http://www.Colegiimei.ro pentru detalii) si Mihaela, sotia unui coleg de liceu si facultate-Luca Emil .Din pacate,nu cunosc sub nici o forma parcursul celorlalte colege de promotie,stiu doar ca nu au fost acceptate la Institutul de marina,datorita politicii comuniste,insa GARANTEZ ca erau extrem de bine pregatite,si ar fi putut examina cu rezultate deosebite ORICARE dintre colegii Comandanti,nemaivorbind de alte functii . Daca ar fi avut posibilitatea sa urmeze si facultatea,sint convins ca ar fi fost TOATE excelenti colegi CLC . Am avut ocazia sa cunosc o doamna CLC in Italia,si va garantez ca,…pastrind feminismul si delicatetea tipica,era un excelent PROFESIONIST.Din toate punctele de vedere !
    Nu trebuie sa plecam de la „imagini preconcepute” ca sa judecam profesionalismul colegelor stimati colegi ! Biologic vorbind,sintem diversi,dar …din punctul de vedere al inteligentei,ma tem ca facem o mare greseala sa nu apreciem capacitatile colegelor noastre ! Fiti obiectivi,nu mergeti pe sabloane preconcepute, care,…ma iertati nu cred ca ne fac cinste ! Parerea mea.

    1. Domnule Comandant, una-i una si alta-i alta … Si Sevi si Mihaela si mai multe fete de la capitanie sunt profesioniste crescute la altă școală … astfel de educatie de specialitate nu se mai intimpla in zilele noastre. Si nici caractere frumoase nu mai găsesti pe toate drumurile. Acum găsesti dudui cu experienta zero ajunse conjunctural sa taie si sa spânzure … a se vedea comentariul colegului de mai jos, indreptatit, de altfel.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s