Ședința de ieri

Ieri am fost la o ședință … prima ședință patronat – Administrația Porturilor Maritime Constanța de când am fost directorul instituției amintite … numai că, de data asta, am stat pe partea cealaltă a baricadei.

Administrația reprezentată de noul director comercial, reprezentant al noii echipe manageriale, reprezentantă a noului guvern … patronatul … vreo 10 – 15, reprezentând peste trei sferturi din traficul portuar. Al portului Constanța …

Reprezentantul noului ajunge să fie prezentat vechiului … după care își exprimă bunele intenții. Că vrea să ajute să crească traficul. Și noi să ne simțim bine. În portul Constanța. Nu mi-am putut înfrâna un zâmbet amar … în 24 septembrie 1999 am fost numit directorul general al companiei unde băiatul ăsta e director comercial acum … compania avea 1500 de angajați și bani pentru încă vreo 5 salarii … era profitabilă pe spatele fluctuației de curs valutar, dar în realitate pe pierdere … obligații față de parteneri de afaceri care tropăiau pe la uși după bani și investiții întârziate … La momentul 1998 exista un studiu al lui Thomas Gibb care releva inconsistența oricărei structuri administrative portuare în afara unei autorități, adică un soi de hibrid între Administrația portului și căpitănie … Studiul menționa necesitatea unui master-plan care să impună traiectoria strategică a portului … aveam și-o foaie de parcurs pentru remedierea acestor deficiențe structurale.

Nimic nou sub soare, zice Ecleziastul … După numirea din 1999 am avut parte de aproape doi ani de distracție majoră … compania s-a redresat, investițiile s-au reluat, de la 1500 de angajați am ajuns la sub o mie … S-a semnat și realizarea master-planului, pe un grant japonez de un milion de dolari, adică moca. S-a demarat și realizarea terminalului de containere. Una peste alta, n-a ieșit rău … și știți de ce? Compania a fost condusă cu bună intenție … nu neapărat optim, genial sau revoluționar … Cu bună intenție. Am avut bafta să lucrez cu niște oameni pricepuți și să am Consiliul de Administrație populat cu oameni de valoare din minister … vorbesc de perioada în care oamenii de valoare nu erau pe cale de dispariție în ministerul Transporturilor. Am avut bafta de un ministru care să nu intervină pentru absolut nimic … În afară de un telefon la început când care mi-a spus „Laurențiu, să nu faci aceeași greșeală ca mine să crezi că ai noștri colegi marinari sunt mai cinstiți și mai deștepți ca alții … că nu sunt nici una, nici cealaltă …”, eu n-am primit alte indicații apropo de angajări sau altceva … a, ba nu, mi-a mai zis ” … directorii … poți să-i dai pe toți afară. Cred că poți să-l păstrezi pe ală de la tehnic. E el pedeserist, dar nu te interesează pe tine astea … ”

Okay, chiar așa stând situația, tot ce-am realizat n-au fost decât mici victorii administrative. Mișcarea de esență, realizarea Autorității portuare, n-a reușit … N-a reușit nici directorilor care au venit ulterior în funcție … bun, nici nu aveau cum să reușească cât timp aveau capace din partea directorului de resort din minister, care, spre ghinionul portului, s-a eternizat în funcție peste câteva guvernări. Master-planul a durat vreo doi ani și, în loc să devină documentul de referință a managementului portuar, a ajuns fix maculatură. În anii 2003 – 2004, portul s-a dezvoltat haotic, atomizând operatorii și a devenit un conglomerat mai degrabă similar Tartouseului sau Beirutului de altădată și nu Anversului sau Rotterdamului. Realizarea mea de forță, aia pentru care am făcut economii, sistemul de dirijare a traficului, în loc să fie modalitatea prin care ajungea căpitănia la administrație, a fost transferat politic la nou înființata Autoritate Navală …

În anii care au trecut s-a politizat absolut totul … politica de personal a devenit partizană și comandată de la minister, iar directorii intermediari nesimpatizanți ai guvernului în funcție au dispărut. De altfel, ministerul comandă absolut tot, iar asta se poate face de azi pe mâine, fără niciun studiu de impact sau consultare a stakeholderilor. Blitzkriegul pilotaj/remorcaj intrat în forță la 1 august anul trecut este elocvent … noi schimbăm condițiile în care se derulează aceste activități, iar ce spuneți voi, cei afectați, nu prea contează … Și dacă guvernul tot comandă tot, atunci a comandat și un alt master plan … care, sunt convins, va avea soarta celuilalt, dacă filozofia de management îmbinată cu politica va continua în această manieră.

Directorul comercial de azi, reprezentant al noului, echipă, guvern etc, este posibil să fie bine-intenționat. Probabil că este, probabil că vrea să arate că e ceva mai mult decât o numire politică a unui șef de organizație de tineret într-o funcție executivă dintr-o companie națională. Eu îi doresc succes, deși știu că tot ce va afla de la patronat nu va putea rezolva. Patronatul îi va spune că-și dorește predictibilitate și un parteneriat real cu administrația care să nu se reducă la o atitudine de genul „vrei intrare în port atunci semnezi nu știu ce” … sau adrese la care se răspunde după 8 luni. Ori ce predictibilitate se poate aștepta de la Administrație atâta timp cât află de acte care schimbă peisajul portuar din Monitorul Oficial.

În fine … mai discutăm.

Lasă un răspuns

