Comisarul Sergiu

Ce neinspirație și la Sergiu Nicolaescu să moară, domnule … Da, da … a murit și, uite, a dat prilejul unui aprig display de mizerii și discuții și de toate.

Am deschis editorialul cetepeului așteptându-mă la tonul și veninul revărsat acolo. În cartea lui despre filmul românesc, cetepeul l-a mai călcat în picioare pe Sergiu Nicolaescu … l-a spurcat apăsat și cu o plăcere care depășește alte otrăvuri lansate în spațiul public de marele jurnalist redus la o rubrică pe internet. Cum i-a zis azi … cel mai bun manipulator al maselor de figuranţi neplătiţi în cinematografia română sub comunism … frumos. De mare excepție.

Ieri, scurgându-ne la vale din Bucovina, în luptă cu traficul din Moldova, mereu cu o viteză, două în spate, în luptă cu gropile și drumurile nesemnalizate și indicatoare șterse sau incomplete … ieri, spuneam, o mai aud la radio nu știu care târg din zonă pe una care-l spurca aplicat pe omul stins din viață cu vreo trei ore în urmă. Critic de film, zicea ea … Îmi aduc aminte de ea acum, o gugălesc, da. Critică filme. Azi, în lipsă de filme, insistă criticându-l iar pe Nicolaescu pentru că, sacrificându-și integritatea morală, și-a făcut filmele cu sprijinul armatei comuniste, în timp ce alții, ca Pintilie sau Săucan, s-au îmbolnăvit sau au emigrat pentru că n-au putut face filmele pe care și le-au dorit … Asta în contextul în care doamna critic a publicat o carte taman cu unul dintre cei doi regizori apărați la baionetă peste omul încă neîngropat … sau incinerat, mă rog …

183554_132828826785191_5192987_nMărturisesc smerit, eu mă număr printre fanii lui Sergiu Nicolaescu. De la Pistruiatul încoace, rol în care s-au recunoscut toți puștii care și-au trăit copilăria între ’75 și ’90 … Mi-am tăiat pantalonii deasupra genunchiului și am spurcat proasta inspirație a maică-mii care m-a născut fără pistrui … Deși mare consumator de film, de film românesc, eu nu știu vreun film de acțiune de-al nostru care să-l bată pe comisar, fie el Miclovan sau Moldovan sau whatever … Eram la plajă, în vara lui ’78 sau ’79, la Vega, când se filma Nea Mărin miliardar și mă număr, împreună cu restul colegilor mei, printre figuranții neplătiți ai lui Nicolaescu … în anul 4 de institut, în ’89, mărșăluind în armură pe lângă 2 Mai pentru Coroana de foc … Da … mare netrebnicie a făcut omul ăsta … Dar știți care era alternativa? Să nu vă imaginați că ne vedeam de treabă și mergeam la școală … nu, tată … Mergeam în agricultură, la porumb sau la struguri …

Acum … apropo de sprijinul armatei pentru filmele lui Nicolaescu … Un alt film drag mie este Yanks, cu Richard Gere … l-am văzut când aveam vreo 12 ani, îl revăd când și când. Filmul are ca subiect interacțiunea între comunitatea locală britanică și americanii campați în zona de sud a Marii  Britanii în perioada pre D-day … Dacă citiți de pe Imdb forumul filmului o să constatați, cu surprindere, că figuranții care au făcut pe americanii pe-acolo au fost furnizați, cu miile, de unitățile militare din zonă … sunt oameni spre șaij’ de ani acum care-și aduc aminte cu plăcere că au stat la cafea cu Richard Gere și cum săreau prin noroaie îmbrăcați în uniforme de GI … Gratis. Armata reginei asta a făcut. S-a pus gratuit la dispoziție lui Schlessinger, regizorul mârșav adică, pentru a recrea atmosfera din 1944 … pentru ca filmarea să se întâmple în Marea Britanie, pentru ca industria locală să beneficieze de aportul de capital, pentru ca economia să se învârtă. De aia.

Filmele lui Nicolaescu nu sunt capodopere. Unele nu sunt nici măcar succese de public. Chiar fan al lui fiind, eu nici nu contabilizez filmele de după 1989 ale domnului Nicolaescu. Pe de altă parte, suntem câteva generații de români care știu pe de rost replici din filmele lui. Bucăți întregi din filmele lui … Suntem câteva generații de români care, de ieri, sunt poate un pic mai triști.

Integritate morală? Când l-am întâlnit eu, stând de vorbă despre Zile Fierbinți, mi-a spus în clar că a făcut filmul ăsta ca să poată face altul, Osânda, mult mai aproape de controversă și pasibil de cenzură. Așa, și? Oamenii îndrăgostiți de film știu că în industria asta compromisul învârte roata de când lumea … sunt de notorietate compromisurile actorilor sau regizorilor, nevoiți să facă filmele pe care nu și le-au dorit, constrânși de clauze contractuale sau de politicile studiourilor … Anii ’50 au arătat mizeria din lumea artistică americană supusă nebuniei lui Mccarthy … s-au turnat între ei, s-au spurcat, s-au șantajat și s-au interzis unii pe alții. Așa, și?

Criticii scoși la rampă de moartea domnului Nicolaescu povestesc de clișeele propagandistice din filmele istorice … daaa … mare greșeală. Vroiați adevărul despre Mihai Viteazul? Vă doreați să știți că Mihai Viteazul era un mercenar cam boschetar, cu tată necunoscut și care a făcut Marea Unire din 1600 pentru că a fost plătit s-o facă și că a rămas fără cap când începuse, ca orice băiat de-al nostru, să muște mâna care l-a hrănit? Toate filmele istorice din lumea asta sunt propagandistice. Toate transmit câte-un mesaj. Mihai Viteazul transmite ceva despre cum ne-am fi dorit să fie un erou al neamului … Popoarele devin națiuni transmițând povești despre eroi și dreptatea care triumfă … Noi n-am parcurs drumul ăsta … Calitățile reale ale celui care a fost Mihai cel mai viteaz le vedem în ADN-ul nostru, cel care ne desenează istoria plină de caracter, determinare și responsabilitate … după cum știți. Citiți-l pe Boia și vă lămuriți cum e cu figurile publice ale României și ce-au fost ele în stare să facă pentru cinci minute sub pulpana popii …

Vorbim de integritate morală acum? În perioada asta? Cred că suntem nebuni la cap … Așa cum răsfățul pe care și-l îngăduiau copiii lui Ceaușescu este o glumă palidă față de tiribombele beizadelelor de azi, așa și cu derogările de la morala siderală reclamată de criticii lu’ pește … Nicolaescu, ca și alții, o fi fost nevoit să pupe-n fund și să laude mari realizări … Nu se compară cu degradarea valorilor și principiilor și jungla care este astăzi în România … ca să nu spun că și dacă vrei să pupi în cur, n-ai ce realizări să lauzi …

Am avut ocazia să-l cunosc pe domnul Nicolaescu. În 2011. Avea 81 de ani … Înalt încă, îmbrăcat la patru ace … super elegant, Breitling la mână. Ne-am întâlnit la Senat și am stat de vorbă despre Zile Fierbinți, filmul lui cu vapoare și șantier naval. Discuția am publicat-o în Marea Noastră, după ce mi-a trimis câteva fotografii care să marcheze existența lui de elev al școlii de marină, inginer, regizor și actor. Nu m-am putut împiedica să nu-l admir live, gândindu-mă ce vremuri a prins omul ăsta, ce viață a avut … câte destine a influențat și ce urmă lasă în viețile altora … Un adevărat bărbat, curtenitor, politicos … imi aduc aminte cum m-a condus la lift … M-a făcut să mă simt important, deși eram fix nimeni în ploaie.  Și bărbat a și ieșit din scenă … N-a mai candidat, deși ar fi avut locul din Senat în buzunar … Demn, a luat cuvântul, și-a luat la revedere și a plecat.  Drept. Capul sus, pieptul de oraș înainte … Și de ieri a plecat de tot. A plecat și i-a lăsat pe caraghioșii ăștia să-l mai muște de cur puțin sau pe alți caraghioși să spună cât e de eretic și cum nu va avea el slujbă religioasă … altă dramă, ce să-ți povestesc … pentru un popor care chiulește de la muncă o săptămână ca să stea la coadă la moaște, vă dați seama ce tragedie.

Eu sunt, da, mai trist de ieri. Mi se pare că a dispărut o altă cărămidă din edificiul emoțional care sunt eu. Sunt convins că mulți colegi din generația mea gândesc la fel. Oamenii care l-am văzut pe comisar de zeci de ori, oamenii care ne-am bătut cu ceilalți nemuritori … cei care ne-am dorit un câine lup doar pentru că așa avea Pistruiatul și așa mai departe. A dispărut un om care a marcat industria în care a profesat. De multe ori, s-a confundat cu industria în care a profesat. Eroii imaginației lui ne-au marcat copilăria. Și asta e mare lucru și va rămâne peste vâltoarea zilelor de azi.

8 gânduri despre “Comisarul Sergiu

  1. Unii viermi vor sa se transforme in fluturi, dar… raman tot muste d-alea verzi … si mananca…
    A fost un OM. Caruia ii multumesc. Si asa ar trebui sa facem toti!
    DUMNEZEU SA-L IERTE !!!

  2. Mai avem pana mioriticii sa se poarte normal si uman in astfel de situatii, avem traditie in domeniu. Mi-am adus aminte de Jurnalul lui Mihail Sebastian unde afli lucruri inedite despre mostrii sacrii ai scenei din anii 40: unii au fost sacrii alti monstrii, ocupatia pricipala fiind localizata tot prin zoona fesiera cu muscaturi sau pupaturi dupa caz.
    In alta ordine de idei am fost si eu „exploatat” in tinerete ca figurant in Pistruiatul ( a fost filmat in Oradea), Toate Panzele Sus, in Vlad Tepes si amintirile sunt mai mult decat placute.

  3. Am revazut Mihai Viteazu, acum, cu adultului, nu a copilului ce il vazuse acum 35 de ani. Mie unul imi transmite exact mesajul asta despre MV: „un rebel ajuns din greseala in gratiile marilor puteri, care a sfarsit imediat ce a uitat mana ce l-a hranit”. Ba mai mult, urmaream filmul si la un moment dat o intreb pe nevasta-mea: Becali a vazut filmul Mihai Viteazu, ori MV a vazut filmul Gigi Becali?
    Pana la urma si Hitler a ajuns celebru tot incercand sa-l imite pe Napoleon. 🙂

    1. Are Lucia Boia o carte care face ordine prin istoria pe care o știam noi … care, se pare, n-a fost chiar deloc așa cum am învățat-o. În ceea ce-l privește pe Mihai Viteazul, aia că era fiul lui Pătrașcu Vodă e manglă … omu’ era cam boschet, tată necunoscut, născut pe lângă Dunăre și-i cam plăcea bătaia … Dar, deh, cine știe cum va fi pictat Becali peste ani și ani … Mă tem că, pentru un preț corect, Becali poate capta o felie consistentă în manualele de istorie ale nepoților noștri.

Lasă un răspuns

