Erata cronicarilor de prin bordeluri …

Acum vreo câteva zile am comentat un articol al domnului jurnalist Mihnea Petru Pârvu apărut în Evenimentul Zilei pe 30 decembrie. Domnul jurnalist își povestea cicatricile pătimite într-un bordel din India, unde a ajuns cu m/n Snagov acum vreo 20 de ani. În postarea mea de pe blog am făcut o greșeală pe care vreau s-o îndrept acum … am avut impresia că domnul jurnalist este fost institutar, adică absolvent de Institut, adică ofițer de marină. Am greșit. Am fost corectat de un cititor mai informat care menționează că domnul în discuție nu a absolvit  institutul, ci doar doi ani în Liceul Militar de Marină, iar voiajele le-ar fi făcut în calitate de jurnalist și fin al lui Ghiocel Manea, ex-director Navrom.

Așa se explică ușurința cu care domnul Pârvu tratează niște subiecte tabu în lumea noastră.

Nu ajungem la potroacele primei zile a anului când apare și comentariul domnului jurnalist. Ia vedeți aici …

Este doar primul dintr-o serie de articole pe care le voi dedica vietii pe mare. Am destule de povestit din cele noua voiaje, cu porturi pe cinci continente, cu noua vapoare si tot atatea echipaje. Nu cred ca am ofensat pe cineva cu ceea ce am relatat. Numai prostii se supara cand le arati adevarul. Cyrus, neinsurat pe atunci, sigur nu s-ar supara, iar secundul a fost un “martor” mut. In plus, au trecut 20 de ani. Poate singurul care s-ar supara as fi eu, ca am reusit sa ma i-au singur la misto, dandu-ma in gat, cu discernamant, de unul singur.

Deci … n-am scăpat … ne așteaptă mai multe fapte de arme … nouă voiaje … porturi pe cinci continente … nouă vapoare și nouă echipaje …

În mod normal, în calitatea mea de președinte al Ligii Navale Române, organizație care-și propune popularizarea meseriei noastre și a mării și a vapoarelor și a echipajelor și a voiajelor și a continentelor, vestea pe care mi-a dat-o domnul Pârvu ar trebui să mă bucure. Uite-un tovarăș, cu ceva cunoștințe despre motivele pentru care plutesc vapoarele, angajat al unei publicații mainstream din România, care povestește despre cum este viața pe mare. Mărturisesc că, martor al unei perioade de cowboy-ism post revoluționar în care mari oameni de presă se visau armatori … și al consecințelor mediatice întâmplate când au fost refuzați … unii, că alții n-au fost … deci având toate astea în minte, nu pot spune că mă bucur.

Mai mult, sunt un mare consumator de istorie a fenomenului flotă maritimă comercială. A României … Apariția, performanțele, non-perfomanțele și dispariția pavilionului român se explică matematic, aproape. Mai mult, nu este un fenomen singular … aproape fiecare țară ex-comunistă are povestea ei, extrem de similară, cu o singură excepție … flota Germaniei democrate. Nicăieri, în schimb, implozia companiilor gestionare a flotelor naționale n-a generat asemenea consecințe … acuzații, dosare, arestări, murdărirea unei întregi bresle de truditori cinstiți, cum sunt ai noștri marinari. În toate astea, presa din România a avut rolul ei, de multe ori incorect. Și știți că e păcat? Pe vremuri, Navromul avea o oarecare politică de deschidere față de media … au fost destule echipe de filmare, reporteri, jurnaliști, regizori, actori care au primit on the job training la bordul navelor Navrom. Erau oameni care se pricepeau … s-au scris cărți, s-au făcut filme.

Când s-a inventat cazul Flota, n-am văzut opinii de oameni de presă introduși în fenomen, oameni care să spună ce și cum, sau să tragă semnale de alarmă, când a fost cazul … Am văzut, în schimb, campanii de presă duse prin ziare de mari jurnaliști ai vremii refuzați când și-au dorit vapoare pe post de jucării …

Astea sunt motivele pentru care sunt destul de circumspect în așteptarea seriei de articole ale domnului jurnalist … în opinia mea și a cititorilor avizați, cu primul n-a nimerit-o. Eu îl cunosc bine pe Cirus. Nu-l cunosc pe martorul mut care ar fi fost secundul. Relatările vertijelor sentimentale ale marinarilor sunt pitorești și fac deliciul întâlnirilor între colegi și camarazi de pe vapoarele de altădată … mă îndoiesc că ar trebui să se constituie în subiect de presă, chiar autoironic și cu discernământ expus. Am speranța că mersul pe mare a lăsat urme mult mai interesante și mai demne de povestit decât goana după Maytrei de bordel a domnului Pârvu, jurnalistul de pe Snagov, care scrie i-au separat, când nu e cazul …

 

 

 

 

Lasă un răspuns

