Turismul de azi …

Și … pentru mâine și poimâine, vești bune. Vremea se îmbunătățește, vor fi temperaturi din ce în ce mai ridicate, la Brașov se vor înregistra la amiază 8 grade Celsius … zise o domnișoară cu fustă scurtă care se produce pe sectorul meteo la un post de televiziune din România. Perioada la care se referă este asta de acum, între Crăciun și Revelion, adică decembrie. 2012, ca să n-avem dubii …

Postul la care avem oportunitatea s-o urmărim pe individa asta este unul de business, sau măcar rupt dintr-unul de business … în naivitatea mea, mă gândeam că ar fi trebuit să existe o cultură a postului care să prezinte toate știrile din perspectiva afacerilor băștinașe … adică, în niciun caz, nu mă așteptam ca, în contextul în care vremea dă o lovitură sănătoasă întregului segment de industrie care trăiește de pe urma zăpezii și a turistului doritor de schi/sanie sau albul și imaculatul omăt, o idioată să afișeze un zâmbet de jur împrejur anunțând creșteri de temperaturi în decembrie. La o televiziune de business …

În fine, suntem pe Valea Prahovei acum. Aseară am umblat prin Sinaia, am mâncat acolo. Deși citesc în presă de cozi interminabile pe DN1, mie mi se pare gol pe-aici … Pensiuni cu o mașină sau două în față … Restaurante la fel. N-am văzut grupuri prin centru, hotelurile mari nu mi s-au părut foarte animate … asta în condițiile în care este vacanță școlară, zilele libere s-au brodit bine și zăpadă a fost, comparabil cu alți ani.

Am stat să mă gândesc de ce ar veni cineva aici … îmi dau răspunsuri din ce în ce mai greu, să fiu sincer. Drumul e cum e … parcă nu e așa de rău ca altădată. Bun, n-am trecut prin Bușteni, unde e marea blocadă … grămezile de zăpadă din stânga și dreapta drumului sunt mizerabile, pline de noroi întărit, totul pare jegos și răpănos. Stațiunea, de Sinaia vorbesc, suferă și ea, deși mai puțin ca altele, de aceeași aglomerare fără noimă ca și restul zonelor urbane … iar dacă orașele aglomerate agresiv își atacă doar locuitorii, în cazul stațiunilor tembelismul imobiliar îngroapă potențialul de business … Stațiunile au chichirezul lor și totul pleacă de la oferta fizică … totul se explică aproape matematic. Uite, Mamaia … are nu știu câte mii de metri pătrați de plajă, da? Da. În comunism, un turist avea arondați 4 metri pătrați, capitalismul i-a dublat. Bun. Asta înseamnă un număr maxim aproximativ de turiști care pot supraviețui în condiții decente pe plaja Mamaia. Asta ar trebui să însemne și un număr maxim de clădiri, hoteluri sau alte acareturi … Așa ar fi normal. Nu e cazul. Supusă mercantilsmului imobiliar al administrației locale, Mamaia este cea mai borală de stațiune pe care o cunosc. Seamănă din ce în ce mai mult cu India … E pe Facebook un profil … Turism de Altădată … acolo puteți admira vreo 5000 de fotografii cu stațiunile noastre de altădată … Îți vine să plângi, realmente … anii ’60, ’70 ne plasau oriunde în lumea civilizată. Oriunde. Am fost, am văzut. Oriunde. Acum … nu-ți mai vine să ieși din sufrageria proprie …

Bun … Sinaia, cam la fel, deși nu la același nivel … Sunt noi capacități de cazare … unele enorme, altele nu. Înghesuite între construcții vechi … se vede că nu sunt de acolo … Infrastructura stațiunii nu permitea o asemenea extindere. Din ce știu, inclusiv furnizarea de apă potabilă a fost problemă majoră până acum ceva vreme. Case între case, vegetație din ce în ce mai puțină … parcul din centru este neluminat și pare la fel de decrepit ca și restul stațiunii. Cinematograful din centru, un art deco disciplinat, este mascat de o dugheană unde poți servi cu talent shaorma și floricele. Mai sunt câteva conace vechi cu certă valoare arhitecturală … le cad tavanele și grinzile pe-acolo … Parcă sunt ceva legi care se aplică patrimoniului and shit … dacă sunt, în mod cert nu sunt aplicate.

Trist. De ce aș veni aici, deci? Doar așa, ca să-mi revăd stațiunea copilăriei mele, stațiunea unde veneam în cantonamente sau tabere cu școala sportivă sau casa pionierilor? Sau, mai bine, zis, să văd cum a ajuns stațiunea copilăriei mele după douăj’ de ani de democrație, că dacă vreau s-o văd pe aia, intru pe Turism de Altădată … Din păcate, avariile aduse zonei și patrimoniului arhitectural sunt iremediabile, cred. Și aici și mai peste tot …

Trist, da. Singurul lucru care nu este trist este tolomaca aia bucuroasă că se încălzește în miez de iarnă.

Lasă un răspuns

