Novac. Bebe Novac

Cu unanimitate s-a aprobat următorul statement … Cea mai proastă glumă a lui Bebe Novac a fost să moară. Cu nici măcar o săptămână înainte, la o întâlnire cu restul colegilor din promoția ’65, Bebe se văita preocupat … Bă, câți ne-au murit dintre colegi … Care o fi următoru’ … Nu-i nimic, las’ că vă organizez eu … Și i-a organizat … marți, ruptură de aortă, comă, terapie intensivă și, miercuri dimineața la 4, morgă … atât i-a organizat că nu i-a luat-o nimeni înainte …

La Bebe totul era ieșit din comun … cum să te cheme Novac Gruia Niculae Rene, să ți se spună Bebe, să fii din Breaza, Prahova și să ajungi ofițer mecanic maritim la douăj’ de ani, șef mecanic la nici treizeci și primul mecanic căpitan șef de port din lume?

Bebe Novac făcea parte din generația care s-a născut odată cu flota, a crescut și s-a maturizat în flotă și s-a dus odată cu ea … Spre sfârșitul anilor ’60 nevoia de ofițeri maritimi era atât de mare încât au fost câteva promoții grăbite spre absolvire … 1965 … 1968 … Ba prin ’75 a fost o promoție de ofițeri care au parcurs un program intensiv, de doi ani. Erau ani în care șantierele produceau 8, 10, 12 nave maritime, operarea lor înghițea …

Dacă te uitai la Bebe n-ai fi zis că e mecanic într-o sută de ani … bine, cred că nici el n-ar fi zis, săracu’ … toată viața și-a luat la mișto alegerea … Ce căcat oi fi căutat eu la mecanici, căca-m-aș în gura mea … Eu leoarcă de transpirație, mânjit, cu unghiile belite în mașină, ăștia de la punte se uită pe geam și fac concurs de cafele prin comandă … cu zațu’ pe stânga, cu lingurița pe dreapta … Hooo! La muncă, ‘ți-ai dreacului de putori … Aparent liniștit, suplu, tot timpul la patru ace, bărbierit …. dacă deschidea gura era jale. Mișto porcos, te făcea de rahat pe drumul cel mai scurt … totul era să nu se ia de tine. Pân’ la urmă nu scăpai, pentru fiecare avea rețetă …

În lumea noastră a anilor 70, Bebe era fiță maximă … era ca din filme. Motocicletă. Cască. Haină de piele … Încă o motocicletă. Kawasachi … Tumba cu roatele-n sus. Gata cu motocicletele, up to the next level … mașini. Tunate la Pitești. Jenți cu spițe. Aro de comandă verde metalizat … uhaa … Spectatorii erau în picioare … Nici nu-mi dau seama cam ce-ar trebui să mai facă Mazăre, de exemplu, care e acum damblagiul orașului, ca să ajungă la aura lui Bebe de la un moment dat … Omu’ era șmecher pentru că nu mai existau alți șmecheri iar genul lui de șmecherie era la același nivel cu oriunde în lumea largă … îmbrăcat cu gust, admirat, din flotă …. iar flota era toată Constanța.

Era aceeași promoție cu taică-meu. Au mers împreună pe mare … pe Brad și Felix, parcă. După ’80, au rămas la uscat … întâi Bebe, la Căpitănie, taică-meu mai apoi … Când a fost să plece să nu se mai întoarcă, taică-meu a deschis drumul … Parcă-i văd pe amândoi, sus pe undeva, ca pe moșii ăia doi din balcon de la Muppets, comentând veninos ce se mai întâmplă pe aici … iar dacă plictiseala-i mare, n-am niciun dubiu că ajung să se beștelească și să se spurce între ei …

Când taică-meu a murit, Bebe n-a plecat de lângă el o zi jumate … M-a mai trimis pe mine acasă, a organizat lucrurile … oamenii au tot venit să aprindă o lumânare … Bebe a rezolvat mai totul, eu eram oricum cu mintea aiurea, mama nu mai vorbesc … Acum, când s-a dus el, m-am pomenit cu un gol în suflet după taică-meu de parcă n-ar fi trecut 3 ani și …

E nasol când îți mor eroii, când mor oamenii care ți-au fost model în viață, cărora le-ai copiat comportamentul sau care te-au inspirat sau pe care te-ai bucurat să-i vezi sau să-i auzi. Cu Bebe acum, mai pleacă un membru al familiei Navromului de altădată, când vapoarele erau vapoare și echipajele erau echipaje, când, cu toate relele și lipsurile, se mergea pe mare și din plăcere. Din păcate, viața pe mare este altfel acum. Mai bănoasă, e drept, dar mult mai intensă și mai consumatoare, iar meseria s-a transformat într-una fără grafic emoțional. Asta e.

Sunt de acord că Bebe ne-a făcut o glumă proastă. Și-a greșit anul în care să glumească … putea să mai aștepte cu gluma măcar vreo zece ani … Oricum, n-am să-l uit vreodată.

 

 

 

4 gânduri despre “Novac. Bebe Novac

  1. Condoleante si Dumnezeu sa il ierte!Imi pare rau pentru pierderea suferita…nu exista cuvinte potrivite in astfel de momente,poate doar sa pastram un moment de reculegere in memoria lui….

  2. Pingback: gold
  3. L-am cunoscut pe Bebe in 99 eram director la Majestic in Mamaia.Aveam un client norvegian care facea afaceri cu el.
    Am petrecut multe clipe frumoase impreuna.Cand am aflat dandu-i telefon am intzepenit.
    Dumnezeu sa-l odihneasca

  4. M-ati lasat fara aer…Desi locuiesc in acelasi oras,aflu asta dupa mai bine de doi ani…Dumnezeu sa-l odihneasca!A fost asa cum l-ati descris,un PERSONAJ UNIC,la vremuri pasnice

Lasă un răspuns

