Azi sunt răcit și-am plecat acasă … oamenii de peste patruj’ de ani fac roșu’n gât? Eu fac … așa că-s terminat. Îmi iau jucăriile și plec …

Dacă tot am plecat spre casă pe lumină, am șansa să-i văd pe catindați rânjind fasolea pe pereți … și ce văd acolo, pe panourile uslașilor care se văd parlamentari … Ei aduc portul acasă și-or să fie bani de pensii … Ei aduc portul acasă și reparăm spitalul județean … Ei aduc portul acasă și o să dăm pachete … Ei, adică Radu Ștefan și Nicușor Daniel … și cred că împart onoarea de a fi ei cu diverși candidați, adică s-au aninat pe panouri când cu unii, când cu ceilalți.

Bun, deci portul a fost plecat puțin și flăcăii ăștia doi l-au adus acasă. Foarte tare. Când a plecat de acasă e neclar, că pe el, adică pe portul modern, l-a născut Ministerul Lucrărilor Publice … de atunci, adică după ce-am murit cu pușca-n mână pentru independență la Plevna și România s-a scuturat de pașalâc, noul guvern a investit masiv în lucrări de referință … așa, în zona infrastructurii publice a Dobrogei revenite la patria mumă, s-a materializat perspectiva vizionară a tovarășului Saligny … podul de la Cernavodă, portul Constanța, silozul și altele asemenea … E, în suta asta de ani de viață în subordinea diverselor ministere, Portul Constanța a fost fugit de acasă … Ei îl aduc de pe unde fugise.

Eu am avut onoarea să fiu directorul portului Constanța. Organizația asta o să aibă mereu un loc în inima mea. Am business aici … performanța de trafic mă afectează direct. Dacă intră mai multe nave, dacă aste nave se mișcă prin port, dacă pleacă marfă la deal, toate astea sunt de interes direct pentru mine și buzunarul meu. Mă afectează dacă conducerea portului este de bun simț, iar care e pe la autoritate găsește nimerit să aplice legea uniform, tuturor … De cele mai multe ori nu este cazul … am niște exemple extrem de concrete, care ar face deliciul lumii portuare … încă nu m-am hotărât dacă să le povestesc aici. Mă mai gândesc … în fine … deci portul vine acasă … e adus acasă, mai precis. În virtutea perioadei petrecute la APC în subordinea ministerului transporturilor, când am fost întrebat, în declarații politice sau pe unde-am apucat să mă exprim, m-am opus vehement trecerii portului la primărie … Portul Constanța este mainport … este un hub adevărat. Sintagma poarta de intrare a mărfurilor în Europa nu este un joc frumos de cuvinte. Așa este … Poziția geografică nu este suficientă ca să-ți intre volume de trafic în traistă … ar trebui viziune. Ar trebui definit care este interesul acestui stat în transporturi, în general … și produsul portuar al României în particular. Ar trebui definite ținte clare de trafic, modurile de transport, politica tarifară și cea comercială a zonei portuare … ar trebui foarte multe. Astea-s motivele pentru care m-am opus … reducerea portului la orizontul municipal riscă să-i taie anvergura de hub continental, de cap de linie a două coridoare pan-europene … Corect, așa e …

Pe de altă parte, a făcut cineva de la minister ceva în direcția asta și nu știu eu? Ultima ministresă a transporturilor a desființat Departamentul Transporturilor Navale uite-așa, de chichi, că a vrut ea să scape de unul de acolo … viziune, produs portuar, strategie planetară … căcat, frate … la gară. Nea directorul general care și-a luat ouă-n cap mai prin februarie umbla de hăbăuc să dea portul în management la olandezi, adică exact la vrășmași … Toată povestea asta este absolut înjositoare pentru noi … aia înjura la telefon că nu știu ce nu înțelesese ea, ăla oferea portul la tarabă … incredibil. Așa preț am pus pe el, așa respect am arătat, așa port avem …

În concluzie, m-am opus, declarativ, trecerii portului la oraș din principiu și  pentru multe alte motive aflate în sarcina ministerului care minister n-a avut niciun fel de apetență să rezolve ceva …

Cheshire cat îi spunea lui Alice din Wonderland, când o întreba aia care e calea ca să plece … păi, depinde unde vrei să ajungi … Păi … nu prea știu … Eh, atunci nu contează pe ce drum apuci … Așa și eu, tânjind după înțelepciunea de pisică … dacă tot nu se face ce trebuie, ce contează unde e portul … la minister sau la municipiu …

Așa că … dacă vreți voi, portul care n-a fugit niciunde e adus acasă … la casa pe care n-a avut-o.

Anunțuri