Hai acasă portule …

Azi sunt răcit și-am plecat acasă … oamenii de peste patruj’ de ani fac roșu’n gât? Eu fac … așa că-s terminat. Îmi iau jucăriile și plec …

Dacă tot am plecat spre casă pe lumină, am șansa să-i văd pe catindați rânjind fasolea pe pereți … și ce văd acolo, pe panourile uslașilor care se văd parlamentari … Ei aduc portul acasă și-or să fie bani de pensii … Ei aduc portul acasă și reparăm spitalul județean … Ei aduc portul acasă și o să dăm pachete … Ei, adică Radu Ștefan și Nicușor Daniel … și cred că împart onoarea de a fi ei cu diverși candidați, adică s-au aninat pe panouri când cu unii, când cu ceilalți.

Bun, deci portul a fost plecat puțin și flăcăii ăștia doi l-au adus acasă. Foarte tare. Când a plecat de acasă e neclar, că pe el, adică pe portul modern, l-a născut Ministerul Lucrărilor Publice … de atunci, adică după ce-am murit cu pușca-n mână pentru independență la Plevna și România s-a scuturat de pașalâc, noul guvern a investit masiv în lucrări de referință … așa, în zona infrastructurii publice a Dobrogei revenite la patria mumă, s-a materializat perspectiva vizionară a tovarășului Saligny … podul de la Cernavodă, portul Constanța, silozul și altele asemenea … E, în suta asta de ani de viață în subordinea diverselor ministere, Portul Constanța a fost fugit de acasă … Ei îl aduc de pe unde fugise.

Eu am avut onoarea să fiu directorul portului Constanța. Organizația asta o să aibă mereu un loc în inima mea. Am business aici … performanța de trafic mă afectează direct. Dacă intră mai multe nave, dacă aste nave se mișcă prin port, dacă pleacă marfă la deal, toate astea sunt de interes direct pentru mine și buzunarul meu. Mă afectează dacă conducerea portului este de bun simț, iar care e pe la autoritate găsește nimerit să aplice legea uniform, tuturor … De cele mai multe ori nu este cazul … am niște exemple extrem de concrete, care ar face deliciul lumii portuare … încă nu m-am hotărât dacă să le povestesc aici. Mă mai gândesc … în fine … deci portul vine acasă … e adus acasă, mai precis. În virtutea perioadei petrecute la APC în subordinea ministerului transporturilor, când am fost întrebat, în declarații politice sau pe unde-am apucat să mă exprim, m-am opus vehement trecerii portului la primărie … Portul Constanța este mainport … este un hub adevărat. Sintagma poarta de intrare a mărfurilor în Europa nu este un joc frumos de cuvinte. Așa este … Poziția geografică nu este suficientă ca să-ți intre volume de trafic în traistă … ar trebui viziune. Ar trebui definit care este interesul acestui stat în transporturi, în general … și produsul portuar al României în particular. Ar trebui definite ținte clare de trafic, modurile de transport, politica tarifară și cea comercială a zonei portuare … ar trebui foarte multe. Astea-s motivele pentru care m-am opus … reducerea portului la orizontul municipal riscă să-i taie anvergura de hub continental, de cap de linie a două coridoare pan-europene … Corect, așa e …

Pe de altă parte, a făcut cineva de la minister ceva în direcția asta și nu știu eu? Ultima ministresă a transporturilor a desființat Departamentul Transporturilor Navale uite-așa, de chichi, că a vrut ea să scape de unul de acolo … viziune, produs portuar, strategie planetară … căcat, frate … la gară. Nea directorul general care și-a luat ouă-n cap mai prin februarie umbla de hăbăuc să dea portul în management la olandezi, adică exact la vrășmași … Toată povestea asta este absolut înjositoare pentru noi … aia înjura la telefon că nu știu ce nu înțelesese ea, ăla oferea portul la tarabă … incredibil. Așa preț am pus pe el, așa respect am arătat, așa port avem …

În concluzie, m-am opus, declarativ, trecerii portului la oraș din principiu și  pentru multe alte motive aflate în sarcina ministerului care minister n-a avut niciun fel de apetență să rezolve ceva …

Cheshire cat îi spunea lui Alice din Wonderland, când o întreba aia care e calea ca să plece … păi, depinde unde vrei să ajungi … Păi … nu prea știu … Eh, atunci nu contează pe ce drum apuci … Așa și eu, tânjind după înțelepciunea de pisică … dacă tot nu se face ce trebuie, ce contează unde e portul … la minister sau la municipiu …

Așa că … dacă vreți voi, portul care n-a fugit niciunde e adus acasă … la casa pe care n-a avut-o.

19 gânduri despre “Hai acasă portule …

  1. Din cate imi aduc aminte, „recuperatorii” amintiti de tine au mai „reparat” o data spitalul judetean, probabil la fel de mult ca Centrul vechi, poate aduc inapoi si hotelul Continental, ca la Cazino n-au putut sa se afirme din cauza Lenutzei, care le-a luat-o-n fata. Pana una alta avem un primar care n-a mai facut nimic in ultimii 8 ani, in afara de cateva pachete cu alimente pentru pensionari si ceva circ ieftin in Mamaia.
    Si nu pentru ca n-a avut bani.

    1. Daca mie imi este adresata intrebarea, eu spun cam asa … Mazare a autorizat demolarea finala a hotelului fara sa astepte o hotarire definitiva in justitie. Continentalul facea obiectul unui litigiu. Acum, ca sa fim drepti, nu mai stiu exact timeline-ul constructiei, daca demolarea incepuse si Mazare a rezolvat-o definitiv. La momentul ala l-am aprobat, parca. Acum, nu l-as mai aproba. Cu virsta, devii mai intelept, cred. Mi-ar fi placut ca orasul sa mai aiba hotelul. Arhitectonic era foarte armonios … art deco clasic, elegant. O cladire a copilariei si adolescentei multora din cartier, din generatia mea si mai mari.

  2. Istoric, demolarea este inceputa de Mihaes pe vremea cand era primar PDist. Blocata in istanta si ramasa ruina vreo 2 ani in centrul orasului. Deja baietii spuneau „ne vedem la Beirut, pe locul fostului Continental”. Apoi, odata cu venirea lui Mazare, se ia decizia ca ruina sa dispara in totalitate.
    Logica era simpla: procesul se putea prelungi la nesfarsit si, indiferent de verdict, se putea reconstrui / plati sau ce e azi.
    Care ar fi fost rostul tinerii aleia si azi acolo?
    Da’ hai sa dam si noi din gura, ca „si noi ehhhh…avem oameni si mai stim si noi”.
    Cateodata mi se face lehamite.
    Am mai discutat noi doi despre ce inseamna barfa/pseudo-informatia. „A zis ministrul”.

    1. Corect, corect … Promit sa nu mai dau din gura sa ranesc mazaroiu’ … Si-mi aduc aminte, chiar l-am aprobat atunci. Era pusti si la inceput de drum si entuziast oarecum. Dupa 12 ani … Un oras mutilat si fara viziune a ajuns Constanta sub el. Pacat. La ce popularitate are si ce produs politic a ajuns si-ar putea permite orice, inclusiv sa faca ce trebuie.

    1. Corect, din nou. Nu e. Dar după 12 ani în functie, cu toate cele la locul lor, case, masini si basini, cu o cota de popularitate care-ti securizeaza orice scrutin, ce i-ar mai trebui? Ce-ar fi sa le puna pe toate la locul lor … usor, asa, pe nesimtite. Azi un pic, luna viitoare inca putin și te trezesti, pe nesimtite, cu un oras normal. Parca tu-mi scriai aici de Constanta ca sta cu curu’ la mare … Adevarat. Există o supapa de dezvoltare spre mare … Modernul sau fosta plaja Muncitorul … citeva sute de metri care ar putea fi terasati de-o maniera absolut civilizată, armonios arhitectural, fara anomalii pe spagi cu blocuri construite la juma’ de metru de alte blocuri … si toate s-ar suci inspre bine.

  3. Ei, hai lasa nu mai fi asa suparat , ca daca te vor coopta intr-o alianta ceva nu cred ca o sa zici NU .
    UIte colegul si prietenul tau Mircea Banias s-a reorientat .
    A fost reevaluat si acum cred ca rinjeste de pe afise.
    Cu Mazare va stiti doar din Institut ca a-ti fost promotie 1991 cred. Cred ca stiti si ce nr purtati la pantofi ca sa nu mai zic altele.
    Asa cum a distrus Mazare Constanta Hoteluri, restaurante linia de tramvai etc etc acum se uita spre port si mare lucru daca nu-l rezolva daca vin la putere.
    Daca esti asa suparat pe Mazare spune unde lucra maica-sa si taica-su ca sa stie lumea cine conduce orasul Constanta .
    Hai ca stii , dar nu vrei sa spui ………..iar eu daca spun nu am nici un cistig.Vorba aia .Informatia inseamna putere….
    Nu va mai smiorcaiti ca a ajuns orasul Constanta la cheremul lui Mazare. Din clipa cind Flota a disparut orasul Constanta a devenit in oras ca oricare altul.
    Flota comerciala era sarea si piperul , acum servitzi de 12 ani numai MAZARE si nici voi nu stiti de ce ………
    ps Cred ca esti bucuros nevoie mare ca l-au facut dosar lui Gigi Chiru prietenul tau asta in GHILIMELE fie spus ca cica dadea medicamente la batrini si nevoiasi in orasul Constanta prin fundatia lui ……….inventiv machedonul , dar niste brinza nu da ??
    Cit despre blocuri care s-ar putea construi in sistem de terase cred ca ar dura 100 de ani ca sa se construiasca si alta suta de ani ca sa se vinda..
    Cine dracu ar sta in asemenea blocuri ??
    Doar ai casa in Eforie Sud si cunosti problema caselor de pe Faleza.
    Asa sa ne dam cu parerea e usor si da bine la proiecte frumoase dar e mai greu de construit.
    Romania cheltuie cei mai multi bani pe proiecte de autostrazi si avem autostrazile construite de Ceausescu ………
    E greu dle e greu ……..La cit se fura , la cheful romanului de munca si la ce conducatori ne alegem sa fim fericiti ca mai existam pe harta lumii .

    1. Prietene, or citesti ce scriu eu pe aici or nu citesti … si cred ca nu citesti. Eu am terminat cu politica de tot. Am refuzat un colegiu aproape sigur eligibil acum 2 saptamini. Nu ma intereseaza nimic din ceea ce face domnul care rinjeste de pe afise. Ma doare exact la basca de Gigichi si ce-a patit el. Intr-o tara normala, asa cum era Romania odata, Gigichi ar fi fost sef de sala la un restaurant de periferie … poate, dupa ani de munca, gestionar … Acum vorbim de potentialul senator Gigichi. La ce a facut baiatul asta pe unde a fost, ar trebui sa fie multumit doar cu problema de la referendum.
      Am fost aceeasi promotie cu Mazare, Constantinescu si Strutinschi, da. Nu stiu cit poarta Mazare la picior, dar stiu ce era maica-sa. Stiu si ce era tatal lui Nicusor.
      Cit despre politici de dezvoltare urbana as putea sa-ti dezvolt niste chestii sau sa-ti spun unde sa te documentezi, dar cred ca esti o cauza pierduta. O iei iar cu mingicarii de genul celor mai sus … ce-a facut unul sau altul sau alte trairi de la distanta despre ce-am sa fac eu și ai devenit obositor. N-am niciun interes sa-ti clarific convingerile, n-avem cum ne intilni vreodata, nu ma mai intereseaza vreo cariera publica asa ca n-are rost sa mai pedalezi pe subiectele astea.
      Ca o concluzie despre Flota … uite ce e, ca parte a segmentului politic spumega despre flota ca despre nu stiu ce avutie a tarii care s-ar fi furat, e de inteles. Antena 3, RTV, unii, altii care nu inteleg despre ce vorbesc dar au misiunea sa manince cacat, e iarasi de inteles. Ca un ofiter de marina care a absolvit o institutie de invatamint superior de marina si care a navigat, asa cum ai spus, sa vorbeasca despre Flota este absolut de neinteles. Flota nu a existat decit ca dosar fabricat care privea 14 nave, si dosarul ala fara obiect. Restul vapoarelor s-au pierdut cu aceeasi frenezie a distrugerii pe care o dovedim fata de orice avutie publica inainte si dupa 1989.

  4. Cum se spune … „Paduri fara uscaturi nu exista”. Sunt convinsa ca o cunoasteti foarte bine, si ati avut timp si disponibilitate de-a lungul timpului, impreuna cu asociatii dvs pe care i-ati avut in decursul timpului, si care, ghici , sunt buni „prietenari” cu cel care face subiectul acestui post , fosti consilieri judeteni, cercetati penal de catre DNA, implicati in afaceri in care „cumetriile” sunt la rang de cinste. Pentru mine a fost destul de amuzanta si chiar interesanta, scurta colaborare cu asemenea „uscaturi”. Ma gandesc intens, dar nu prea tare (ca nu se merita), cum e sa traiesti intr-o continua senzatie de greata provocata de propria varsatura. In opinia mea, exista 2 feluri de afaceri : afaceri care genereaza valoare si, implicit profit, si, bisnita (practicata la nivel inalt , in Constanta).

    1. Domnisoara, sincer, nu stiu la ce consilieri judeteni, asociati cu mine si cercetati va referiti. Cit despre afacerile din Constanta care creaza profit … hm, ma indoiesc ca sunt foarte multe. In general, in zona noastra, afacerile profitabile sunt excluse în afara cercului de „prietenari”. Esti in cercul ala … okay, respiri, nu, boh, ghinon … respiri o data pe minut sau chiar mai rar. Pina nu mai respiri.

      1. Lasati-ma, va rog , sa folosesc exact acelasi stil care va caracterizeaza pe dvs., acela de a nu da nume. Au mai incercat si altii, cu alte ocazii, si din pacate nu au reusit. Le doresc pe aceasta cale, lectura placuta, stiu ca urmaresc acest blog. Unele metode si tactici au ramas adanc inradacinate :))

      2. M-am prins, domnisoara … Am fost asociati, corect, am fost si prieteni, dar a fost asa de demult incât persoana la care faceti referire a dispărut din gândurile mele. Nici n-am stiut ca are probleme de acest gen. Pe de alta parte … cumetriile cu pricina evolueaza pe tangenta la lege si erau de asteptat si astfel de consecinte. Da … practicile sunt inradacinate si dezvatul este greu.

  5. Dle , zici ca nu te intereseaza politica dar dai cu batzul prin gard cu indirjire……………Am mai citit citeva postari despre politica lui Gigichi cum il numeai d-ta…….
    Despre parintii lui Mazare spui ca stii unde lucrau dar nu scrii nimic.
    Despre Flota o dai cotita ca au fost doar 14 nave in dosarul Flota restul s-au pierdut cu frenezie…..
    Adica lasi sa se inteleaga ca Chiorul nu a avut nici o implicare nicaieri si niciodata………..Cred ca si d-ta ,, Esti cu nashul in suflet,, dupa cum a declarat intr-o convorbire inregistrata un procuror DNA Dragomir parca unul din cei 3-4 care aproba interceptarile telefonice in Romania.
    Iar despre mine daca zici d-ta ca sunt o cauza pierduta asta e, mai grav e ca d-ta nu mai ai nici o cauza.
    Acum daca Basescu se scufunda se pare ca si cauza d-tale s-a pierdut . Deci si d-ta esti cu o cauza pierduta …………..
    Ca doar la MAI ai ajuns din CAUZA lui Basescu stie toata lumea. Dar de ce ai plecat de acolo e secret…cu vrajeala cu sticlele de vin si ce mai scrie la dosare asta e pentru prosti.
    Cit de prosti ne credeti d-lor politicieni ???

  6. @Bingo: de ce a plecat de acolo nu e chiar secret. 🙂 Exista si un meta-mesaj in ceea ce a iesit „pe sticla” la arestare.
    Intreaba-l de sofer, sigur se oftica 🙂

  7. Pai da, la momentul actual soferul s-ar putea sa aibe grad si functie mai mare decit cel care pe care il plimba cu masina…..
    Efectiv nu cunosc prea multe despre problemele celor 2
    tinere talente din PDL , respectiv dl Mironescu si dl Banias , dar stiu o vorba care li se potriveste foarte bine……….
    S-au nascut TALENTE si au murit SPERANTE.
    Asta ca sa fiu si eu rau pentru ca am fost catalogat , de dl Mironescu ,,o cauza pierduta ,, .
    Prefer sa inchei aici si sa nu mai comentez caci mai am vre-o 2 asi in maneca dar prefer sa zic ,, CU SEC ,, ca la poker.
    A nu se confunda cu altceva care incepea tot cu SEC……..
    si care dadea fiori acum 20 de ani.
    Si poate mai da fiori si azi unora.

    1. Domnu’ Encica, ultimul mesaj pe care mi l-ai trimis m-a facut sa-ti citesc expozeurile la care te-ai aventurat pe propriu-mi blog, ocazie cu care am vazut ca in afara de provocarile gramaticale la care esti dezarmat, ti-ai permis sa ma intepi si sa ma jignesti de citeva ori, in general prosteste si bazat pe radio șant. Esti o cauza pierduta, da, in sensul ca este mult prea mult de lucru pe nivelul de cunostinte de care dispui ca sa am speranta ca vei intelege de flota sau de altceva. Am murit speranta? Am fost eu speranta dumitale, in vreun fel? Daca da, trebuie sa-mi revizuiesc aprig comportamentul. Imi asum greseala de a te fi bagat in seama, lucru care nu se va mai intimpla. Iar ca situatia sa fie biunivoc terminata, te invit sa nu mai citesti ce scriu, stimate domn. Iar daca in dumneata zace o neostoita pofta de a explica poporului ce te munceste cu flota, cum te duelai mata cu nu stiu ce comandant pe care l-ai pus la punct, cu blocurile care nu se pot construi sau cu orice altceva, pune mina si exprima-te, domnule … exprima-te pe un blog sau site sau urla la luna. Sunt convins ca ai bucata dumitale de auditoriu … Si foloseste-ti acolo asii din mineca. La mine n-ai spor, ca eu am cu ce ma sterge la fund.

Lasă un răspuns

