Discuție la pupa …

Discuție la pupa … La navele românești, puntea pupa, mai mare sau mai mică, era podiumul unde se înnodau toate … acolo era grătarul de w/end, acolo se bea cafeaua de dimineață și de după-amiază, acolo se pescuia în ancoră sau derivă, acolo se puneau plăcile … Terminasem prima parte a operării din Nigeria, ieșisem din Lagos, închiriați în Time/Charter, cu un rest de marfă, soda ash, pentru Warri. Ăsta-i un port inland, capitala Delta State … renumit pentru frumusețea femeilor. Pusesem pe drum spre intrarea pe Escravos … ăsta-i o mizerie de fluviu, mâlos și mirositor … sunt vreo șaij’ de mile up-river … mă dezmorțeam la puntea bărci după manevra de ieșire în așteptarea intrării pe fluviu … la pupa, în jurul cabestanului, lecție deschisă … un aj’ mec seminariza pățanii postume … Fără să vreau, auzeam și mă minunam …

Fraților, dar era contractul făcut prost … Navlositorul care era grec și-a tras banii din contrastalii și proștii noștri de la navlosiri au pus botu’ iar noi am rămas fără bani … dar am rezolvat-o, am făcut grevă … a venit aitiefu’ și am arestat vaporu’ și am frecat-o vreo 3 luni în Franța până a plătit Romlainu’ … pân’ la urmă a fost mișto, mi-am luat un uopel cadet maro …

Nu mai țin minte cum îl chema pe aj’ mec … Era un lache, oricum … nu era marinar de proveniență, venea de la o intreprindere de reparații, IMN sau aiurea … caracter urât, bârfitor și turnător la birouri. Nu i-am zis nimic atunci, nici nu m-am luat de el … în definitiv, omul era idiot și greu de condamnat pentru ce-i ieșea pe gură în timpul liber. În cinci fraze, profesorul de la cabestan a trecut prin jumătate din exploatarea navei … cu siguranța pe care ți-o dau cunoștințele puține, nea manivelă a măturat cu navlosirile Romline care luaseră șpăgi și făcuseră contracte greșit, nu știu ce vină aveau contrastaliile acolo … după care povestirea s-a încordat apoteotic, echipajul arestând nava care le cam dăduse de mâncare … Toate s-au finalizat elegant, trei luni de așteptare a banilor pentru echipajul ieșit pe plus, în final, cu vacanță în Franța și uopăl maro … În toată povestirea, echipajul era eroul pozitiv iar cel negativ este navlositoru’ grec ‘oț … care a fugit cu banii.

Complexul armator – navlosirile corupte este prostul satului … Zâna bună ITF-ul care a arestat nava … iar premiul binemeritat uopălu’ …

Boli grele aici … ne caracterizează la greu și contribuie la explicarea orizontul ăsta sinistru pe care ni l-am făurit. Exploatarea comercială a unei nave e treabă grea și vocație, chiar … Navele produc și mai mult nu produc bani … linia de demarcație între profit subțire și dezastru comercial este incredibil de subțire. Contractele, piețele, fluctuațiile de prețuri ale navelor, reparațiilor și combustibililor, legislația care se schimbă în timp ce-o citești și, să nu uităm, resursa umană internațională și mai bine sau mai prost pregătită, toatea astea sunt ingrediente într-o supă care, deseori, are gust de rahat. Cei mai pregătiți și mai norocoși câștigă bani când și când iar când pierd, o fac mai puțin decât ceilalți … Complicat de explicat aj’ mecului revoluționar care, caracteristic nouă, bălărea cu mare talent despre ceea ce n-avea cum să înțeleagă … făcea atmosferă și, fără să știe, propăvăduia o stare de spirit.

Am făcut grevă, a venit aitiefu’ … am arestat nava, am frecat-o trei luni … ne-am luat banii … ne-am căcat pe compania lor … Asta era motto-ul multor echipaje românești ale anilor ’90 … Din păcate lipsa rădăcinilor marinărești a echipajelor noastre și-a arătat efectele după 1989. Odată teroarea securității eliminată din subconștient, mulți dintre marinarii români disciplinați și harnici de frica suspendării avizului de navigație, și-au dat în petec … iar mersul vieții nu-l schimbă nimeni … obiceiurile proaste se învață foarte rapid, sau vorba domnului Georgescu, șef timonier împușcat de un infarct în ’98 la Dubai: dom’ căpitan … mai ușor dai maina decât să iei vira …

Multe nave au fost arestate pentru datorii ale companiei la echipaje … La astea se adaugă cele arestate pentru datorii în piață sau deficiențe tehnice și așa mai departe … și uite așa, și cu aportul nostru consistent, companiile de navigație României nu mai există.

Avem un talent deosebit de a mânca rahat și a ne tăia craca de sub picioare … la asta nu ne bate nimeni, sunt sigur. Azi … azi avem prea puține față de perioada în care aveam un sistem întreg care trăia din vapoarele sub pavilion românesc … și școli și șantiere și întreprinderi de tot felul … și avem mai multe față de viitorul destul de apropiat în care vom avea fix nimic. Perioadele nu se compară, corect … azi nu mai există flote naționale. Schimbări au fost peste tot. Națiunile maritime s-au adaptat … taxă unică de tonaj, pavilioane de complezență, politici de subvenție indirectă gen banii dentistului … au făcut ce-au făcut și s-au adaptat. Ne-am adaptat și noi. Nu am luat nicio măsură, am scăpat de toate navele … Nu am mai vrut să fim națiune maritimă. Ne-a reușit. Uraa …

8 gânduri despre “Discuție la pupa …

  1. He he he… Laurentiu… cuvinte inchegate, pline de adevar spuse pe intelesul tuturor… din fericire acei cativa ce au avut curajul sa se debaraseze de genul de „marinari” [doar cu titlul] fericiti de un „uopal cadet” au ajuns pe unde au ajuns si fac faima natiunii romane… dar… putini stiu de ei… pe langa faptul ca au invatat ce inseamna responsabilitatea si alte asemenea, au invatat sa fie modesti, la locul lor, lasand ca aprecierile sa vina de la altii…
    laurentiu, felicitari pentru texte… te urmaresc de mult…
    keep in touch…
    dupa „cabestan” si marfa, probabil era un vaporas micut, gen 7800? nu mai pun la socoteala draft-ul pentru warri…

    Rares .:.

    1. ex-Simeria, 8700, corect. Multumesc pentru aprecieri, Rares. Intr-un fel, blogul asta se datoreaza si nevoii de-a-i cunoaste pe aceeia pe care i-ai pomenit … plecati de ceva vreme, intrati în sisteme închegate si bine platite, responsabili si respectuosi. Daca, prin miracol, toti oamenii astia ajung sa fie cunoscuti si sa conteze cumva, poate si varza noastra de administratie maritima poate prinde gust … Ne auzim, sigur. Bafta, wherever u are.

    2. He-heeee Rares frate,…erau multi „ingineri” din astia, mai ales in CM ! Toti cu „pregatire” ! Pe la Salvare, pe la Poarta 2,cunosc caz,marinar simplu insa,…fost croitor ! Dar, de ce sa nu recunoastem, si in CM au fost oameni competenti, profesionisti chiar ! Cunosc un caz, fost Sef Mecanic, acum inginer sef la Turbine Boeing (sper ca asa se scrie !).Locuieste in Canada, dar lucreaza in SUA. Mi se pare aberant sa mentinem eterna rivalitate punte-masina, si sa nu recunoastem si meritele „negrilor” din CM.Am cunoscut un Aj.mec…..un adevarat erou ! Nu era din flota, venea de pe la CET, dar daca nu era el,…ma duceam la fund cu „Caciulata” in 1996. Sa-i dea Dumnezeu sanatate ,lui si familiei lui, o mie de ani, fara capitale ! O piticanie de om, inimos si foarte bun profesionist ! Dupa nume, sa zic ca ne-am cunoaste,insa nu pun mina-n foc ! Cu stima, din Venezia, ex CLC Teodorescu (nu mai profesez de circa 11 ani meseria). Mi-am mai adus aminte de un caz, fost coleg de facultate, fost CLC si el,…ciudat tare. Provenea din sectia militara (liceu),dar a terminat la comerciala.Acum,…este paznic la un far, undeva la capatul pamintului, prin Argentina ! Un altul,…prin Tahiti, ce-o face acolo, nu stiu ! Si cel mai tare,…tot fost coleg de facultate (I se spunea „generalul” )….sef de trib , prin Gabon parca ! S-a insurat c-o „bastinoasa” si a ramas pe acolo ! Ne-am imprastiat prin toata lumea !

      1. Brother 🙂 Laurentiu, astia sunt oamenii ce ar trebui promovati si afisati peste tot… adevaratele valori nu ciuca-muca care habar nu are pe ce lume traieste… si sunt destui… poti umple spatiul de emisie zilnic, cate doua ore pe putin cu povestea fiecaruia… dar… nu face „raiting”. momentan sunt offshore Ghana… discutam o idee de genul celei de mai sus cand ma intorc? avem cunostiinte… avem legaturi… poate iese ceva… sigur o sa primim ajutor din mai multe parti… te imbratisez …

      2. Rares, eu chiar cred ca ar trebui demarat ceva … Nu mizez pe ajutorul multor parti … nici macar pe ajutorul putinelor parti. Doi. Cinci … Daca suntem 7 suntem o groază … Dar chiar si asa, ceva trebuie facut … cit mai avem ce ne aminti. Cind ajungi acasa, iti stau la dispozitie, barbate. Anytime. Uite, suntem doi deja …

      3. Multam fain pentru viitorul timp acordat… chiar mi-ar face placere sa punem tara la cale…
        cat despre oferte… fac parte din aceeasi categorie… prefer sa vad in fiecare dimineata cand imi duc fetita la scoala sau imi conduc sotia la poarta, cum flutura drapelul in curte… drapelul nostru… probabil asta m-a facut sa refuz [la fel ca si tine] Danemarca [Maersk’s Regional QHSE Manager…] si alte cateva oferte groase, cu 6 cifre inainte de virgula sau punct, depinde de sistemul financiar la care faci referire [ 🙂 ] si prima era 2… in fine…
        cat despre neimplinirea profesionala… nu cred ca trebuie sa ai regrete… ai fost unul dintre fericitii ce au avut sansa de a gusta din apa din tanc, apa al carui gust, precum se spune, nu il vei uita niciodata… e ceva special, la care au parte doar cei ce sunt cu adevarat cu inimia pentru apa marii si a oceanelor… devin patetic? nu plange, eu deja da… 🙂

        ai grija de tine si… keep in touch…

        de la ENI Ghana citire 🙂

  2. Chiar daca nu marinar, am avut ocazia sa lucrez vreo 5 ani in afara, in sisteme inchegate, bine-platite cum aminteste Laurentiu. Am revenit in tara acum 2 ani, exact pentru a face ceva, sa schimb ceva, in bransa in care activez. Mi-au zis toti ca sunt nebun, ca n-am acceptat sa ma mut cu familia in Olanda asa cum mi se propusese.
    Dupa doi ani in care am fost un fel de Don Quijote, luptandu-ma cu morile de vant, ba mai mult, cu implicati politic intr-un domeniu care nu are nimic in comun cu politica, am hotarat sa renunt si sa revin la a munci in sisteme inchegate si bine-platite.
    Va exista insa totdeauna un regret al neimplinirii profesionale, in ciuda conturilor crescande din banci. Sunt insa multi care nu ma vor intelege si pentru care banul inseamna totul.

Lasă un răspuns

