Unde-s melcii salvatori …

În seara asta m-am dus la film. Românesc. Singur, Adrianei nu-i plac filmele românești. Mie îmi plac, așa că m-am dus singur … la muol … Despre oameni și melci … Râsu’, plânsu’ … să mor eu.

Parchez mașina lânga sala Lahovari … mergeam la plenare de pionieri, pe vremuri … am fost nomenclaturist, ce mai … acum, e sediul Partidului Democrat Liberal acolo. Nu mai sunt membru, dar îmi crește tensiunea când mă gândesc la țigănia din PDL Constanța … așa că, plin de dispreț, îmi las mașina în fața sediului, pe ale cărui trepte doua fete și-un ciocârlan făceau concurs la scuipat semințe. Ce v-am zis eu … țigănie.

Stânga, pe Cuza Vodă, dreapta pe Mihai cel mai Viteaz, după colț dau să intru-n Tomis. În muol … nu înainte să evit o coliziune cu o pirandă și al ei balaur care se spurcau de zor la ieșirea din pasaj … ea tatuată, el nu … ea cu șalvari, el cu un casetofon care tocmai rupea o turcească … duminică seara, strada aproape pustie … incredibil ce rezonanță poate avea mizeria aia în spațiul ăla delimitat de Casa Modei și Tomis. Tomis Muol …

Intru, slavă Domnului … iau belet, mă aștern în sală … în față un pulete de l-am văzut prin ziare, protagonist în telenovele și concursuri pentru subrete și gospodine … omu’ încerca să capteze atenția sălii, aproape goală altminteri, cu povești despre nu știu ce vizionări. Vizionări la Buftea, vă rog frumos … Un caraghios … Începe filmul. Povestea e haioasă … Aro Câmpulung e falimentată de propriul director, adică de Dorel Vișan … în beneficiul unor francezi, tată și fiu, care mințeau lumea că transformă uzina în fabrică de conserve de melci, dar de fapt, vroiau să achiziționeze uzina și să vândă utilajele … muncitorii … dar cine sunt muncitorii? Fuck’em … Și liderul de sindicat, care o îndopa pe secretara la care directorul făcea radă, citește un anunț în care află că o clinică americană recoltează spermă, pe 50 $ șarja … Face el și restul proletarilor socoteală și gata, în deplina opoziție a consoartelor revoltate, plănuiesc să-i dea în cap pe dolari, să cumpere fabrica. Fabrica ARO … Liderul de sindicat proaspăt lăsat de nevasta geloasă pe secretară se duce cap de pod, livrează, după care se întoarce la fabrică și umple-un tren de ciocănari aprigi, gata să rupă borcanele … Sunt refuzați. Clienții doresc spermă de blonzi, studenți, IQ mare, nu material produs de uvrieri de Câmpulung … Oamenii se întorc nescuturați, spre bucuria nevestelor care-i iartă mărinimoase … Liderul de sindicat nu primește nici banii pentru onanismul de început, cică nu poate face copii, că are nu știu ce … Îi spune nevestei fugite la mă-sa, afirmând viguros: niște tâmpiți, da’ Viorel (nota redacției: copilul) are ochii mei … Nevasta pare vinovată, dar dacă Viorel are ochi de sindicalist, nu mai comentăm. Merge și-așa … Filmul se termină cu uvrierii, altădată manufacturieri ai SUV-ului României, culegând melci pentru francezul fiu, cuplat cu secretara. Și gata …

Povestea parcă aruncă încă o binemeritată găleată cu rahat peste privatizarea întreprinderilor de stat ale României socialiste … în majoritate date pe doi lei, sabotate de proprii directori, acum mari patroni sau milionari obișnuiți cu plaja de la Cannes sau Monte Carlo. Se arată grotescul demisiei fabricii ARO, despre care știu și eu niște povești pe care nu le pot scrie sau spune cuiva … Realizarea e chiar mișto, cred că au filmat în Câmpulung … în orașul ăla încremenit, în care nu se întâmplă nimic …

Recuzita caracteristică perioadei mi-a adus aminte cât eram de caraghioși … secretara cu tricouri de la fondul plastic și egări … cu centuri lăsate pe-un șold … Dorel Vișan cu sacou la două rânduri și cravată multicoloră … biroul cu lambriu … telefoanele … apartamentul lui, de lux, de … în dormitor trona inteligent un fototapet … apogeul arivismului tont în comunism … să ai un perete cu o cascadă fotografiată. Sau vreun palmier, ceva … Spre deosebire, secretara era mai amărâtă … n-avea fototapet, dar avea o carpetă, o răpire din serai, sub clar de lună, cu paloșul sclipind, viteazul o fura pe frumoasă …

Cei câțiva spectatori erau și nu erau pătrunși de atmosfera filmului. Eu, care am parcurs-o, am recunoscut perioada și articolele pe lângă care mi-am trăit adolescența și tinerețea … am râs și n-am râs la poante.

Se termină, cobor, plec. Pe drum înapoi mă uit mai atent la case … am copilărit aici, le  știu de când lumea. În două sute de metri sunt 3 case de vânzare … În locul frizeriei din apropiere de Tomis sunt jocuri mecanice pentru lombrozienii care se înfig în bacalaureatul din ziua de azi. Hop și-un cazino, mic … Ce caută chestiile astea în centru, nu știu …

Zona, altădată aglomerată și sclipitoare, e mizerabilă și kitchoasă … plină de țigani. Plină. Și murdară. Mi se pare un spațiu decrepit și fără de speranță. În buricul orașului … Nu pot împiedica să fac paralela cu orașul mort din film … Constanța miroase a mort. Și nici măcar laba salvatoare nu se întrevede …

Anunțuri

13 gânduri despre “Unde-s melcii salvatori …

  1. Cata dreptate ai Stimate Laurentiu Mironescu! Dar…ce este de facut???
    Din pacate mascarada din fruntea Constantei se reflecta pe toate strazile orasului.

  2. Mare dreptate, dom’le! Si trebuie sa recunosc ca ma distreaza teribil limbajul, modul in care realizezi expunerea. Cred ca nici nu ar fi atat de savuroase povestioarele tale intr-un limbaj literar; stiu ca este intentionat si tocmai de aceea apreciez arta expunerii.
    Altfel, critic aprecierile la adresa PDL, dar trebuie sa recunosc ca ceea ce spui este adevarat si ma bucur ca nu „explorezi”…
    In alt plan, DA, privim si mergem mai departe la „negura” orasului. Nu stiu ce am putea face; dar stiu cu certitudine ca votam „inconstienti” de fiecare data convinsi ca am ales bine.
    Sunt ingrozita si neajutorata… Ma intreb de ce mai avem nevoie sa reactionam…

  3. Cam asa arata toata Romania ……din pacate.
    In fiecare oras este o piramida trofica care va fi vesnic la putere.
    Eu cunosc vre-o 5-6 milionari din Constanta care se simt foarte bine in acest oras.
    Cred ca si d-vs cunoasteti dar daca e sa spuneti numele o sa evitati.
    Asta este cheia Romania trebuie adusa la cel mai de jos nivel ca sa poata fi condusa usor.
    Daca-ti plac filmele romanesti cauta Patul conjugal …..
    Acolo la final este un peisaj apocaliptic in care un tinar adolescent se plimba printre ruinele unui fost combinat si in final se cupleaza cu fosta secretara a lui taica-su care fusese director de cinematograf…Ghe .Dinica si care avea si el un of..Daca aveam liceul nu mai stateam LA CULTURA……..
    Asta e maestre ..degeaba suferi in tacere treaba e mult mai profunda………

    1. Stiu filmul, demențiala replica … Da, cunosc câțiva milionari din Constanța. Sunt șanse să-i cunosc chiar pe toți. Nu e nepărat o legătura intre starea lor de fericire si România. Unii se simt bine, altii nu. Unii ar fi fost milionari oriunde, alții nicăieri altundeva … România este suficient de jos de ceva vreme, iar aici a ajuns fără ajutorul nimănui … ne-au lăsat liberi și am rezolvat-o singuri. Nu sufar deloc in tacere. Treaba e profunda, corect. Și de nerezolvat … Părerea mea.

  4. Pai daca zici ca-i cunosti aproape pe toti inseamna ca te simti bine si d-ta acolo.
    Apropo unul din milionari este proprietarul cladirii in care functioneaza CPLMC sediul nou ?? Corect ??
    Eu cind am vazut cum se scufunda Romania am zis Pas.
    Treaba e profunda dar se poate rezolva , dar nu se doreste.

    1. De unde pina unde aceasta matura concluzie? Ii cunosc, ne-am intilnit, stiu despre ei. Nu inseamna ca ma simt bine in tara asta care parca se prosteste pe zi ce trece. Incorect. Cladirea in care functioneaza Ceronav (aka CPPMC) este fix proprietatea Ceronav. Ceronav este o companie de stat care gestioneaza instruirea in domeniul maritim, iar daca s-ar dori pastrarea unui minim standard in educatia maritima, atunci s-ar conserva situatia existenta, nu perfecta, dar cea mai buna in situatia noastra. Foarte bine ca ati parasit Romania care se scufunda … Treaba este profunda si nerezolvabila pentru ca rezolvarea este dorita cu adevarat de un numar prea mic de persoane.

  5. Nu vreau sa fac polemica , mai ales ca nu sunt sigur dar ultima data asa se vorbea ca CERONAV platea chirie pentru cladirea aia noua de pe malul marii lui B.G . mare milionar si patron de tot ce misca in Constanta , riul ramul , toate sunt ale lui aproape ……
    Si nu stiu ce-l recomanda ca vorba aia daca-l cauti bine e si el doar un paravan. Hai sanatate ca deja schimbam sensul articolului tau. Te-ai dus la film dar filmul era cu tenta dramatica ….. Sa fim pozitivi , si vorba lui Dinica de ce sa fim suparati ?? Mai bine un cintec vesel sa cintam.!!

    1. Daca de Bosânceanu e vorba, informația este inexacta. Ba chiar nu-mi aduc aminte daca Bosinceanu a dat vreodata pe la Ceronav … din 2002, de când sunt eu aici, nu-mi aduc aminte. Iar de recomandari si paravane, sincer, n-am date. Eu il stiu de bine. Până una, alta, este singurul român care (mai) controlează tonaj maritim în prezent. Ba chiar construiește vapoare, pe praful ăsta, când trei sferturi din armatorii lumii nu se simt prea bine.
      Da, hai, un cântec vesel să cântăm, să ne distrăn ca greierii, vorba soacră-mii …

  6. Si eu am crezut ca Bosinceanu chiar construieste vapoare, cind am vazut ca lansa la apa o noua nava…..!!!???
    Sincer m-am bucurat , dar apoi am aflat ca era vorba despre un vechi tank petrolier care datorita noilor reglementari maritime trebuia scurtat cu citiva metrii 10-12- nu stiu exact ca sa poata tranzita Bosforul……Deci practic era o nava veche si rebotezata !!! Ceausescu facuse din astea cu nava Vrancea care se spunea ca e cea mai lunga nava care avea pupa construita in India si prova la Constanta , in urma unei esuari
    fiind lasata de armator statului roman.
    Si uita asa a aparut nava Vrancea…….. cu un motor principal foarte bun dar cu confort minim pentru echipaj, vorba aia fusese construita pentru echipaj de indieni.
    Cind iei nave petrolier si mineraliere si nu le mai dai inapoi iar apoi reusesti sa acaparezi un santier naval e usor sa faci afaceri….
    Si mai stiu din astea destule , si tu cred ca stii ……
    dar privim problema din ipostaze diferite.

    1. E … frate, informeaza-te întâi și înjura dupa aia … Bosânceanu are 11 product carrier de 41.000, proiect autohton. Nu neaparat foarte bun, dar destul de flexibil, ceea ce e okay in piata asta. Are citeva minusuri in constructie, mai ales cele la inceput de serie … aveau niste vibratii, ultimile sunt okay. In afara de astea 11 pentru el, SNC-ul a mai facut vreo 10 pentru afara. Din ce stiu eu, in vreo 2 ani o sa puna in constructie o serie de 50.000, tot product carrier, proiectate joint cu o companie din Hamburg, nave care vor fi cele mai verzi din lume. Stiu asta ca a avut un interviu in revista Ligii si mi-a spus atunci. Navele scurtate au fost petrolierele tip Independenta, nave pe care le-a scurtat cu citiva metri, de dragul taxelor de la Bosfor.
      Vrancea a fost cea mai lunga nava din lume, pupa construita in India si prova la Galati …
      N-am informatii sa fie ceva foarte magaresc in privatizarea santierului. Birfe sunt, sigur, dar unde nu maninca românul cacat … Constantean atasat de mare si ce e pe alaturi, ma bucur ca nu l-a luat sa-l taie, cum au facut cei mai multi din miliardarii de carton ai Romaniei. Faptul ca face vapoare si da de mincare numai la echipaje românesti il face pe Bosinceanu o persoana in fata careia imi voi scoate palaria.

  7. Se vehicula prin 2002-2003 ca GB vrea sa privatizeze CERONAVul. S-a opus atunci, pe langa puscariasul AN, prietena ta Abramburica. Caci cumatrul Michi le Bacshish tot facea demersuri, asa cum a facut si pentru SNC.
    In ceea ce priveste „zona sclipitoare” din trecut, lucrurile sunt mai complicate. In principiu, orasul este viu. El isi muta / fixeaza singur noile repere. Noile „zone sclipitoare”. Nu cred ca prin HCL / HCM se poate decreta „aici este noua zona cool a orasului”.
    Faptul ca din punct de vedere urbanistic epoca de aur avea tabieturi si tabuuri si incerca sa faca orice oras sa graviteze in jurul unui centru marcat de cladirea in care trona prim-secretarul, ar trebui uitat. Vezi Bucurestiul: centrul s-a mutat de pe Victoriei/Magheru spre Dorobanti si Baneasa. De fapt, asta am invatat-o la primele mele iesiri p-afara cand, produs al sistemului din care veneam, m-am urcat in taxi si am spus „in centru”. Taximetristul s-a uitat ciudat la mine si m-a intrebat „in care din ele, caci stiu vreo 7”.
    Oricum, Constanta are o mare problema de proiect, mostenita tot din sistemul trecut. Este orientat cu spatele la mare. Si cum nu-l poti darama pe tot si sa-l reconstruiesti, incerci debusee.
    Mie mi se pare penibil ca intr-un oras la mare zona cafenelelor sa fie bdul Tomis si nu ceva cu vedere spre mare. Dar o asemenea zona generoasa (ca spatiu) nu prea exista.
    E prea mult de vorbit despre asa ceva. Probabil, in timp (dar intr-un timp mai lung, desigur), orasul isi va „naste” si o astfel de zona.
    Dar noi n-o s-o mai apucam.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s