Amestec de sulină cu panseluțe …

Domnu’ amiral, ce pupa-i asta, că eu n-am mai văzut așa ceva … Amiralul Ștefan, cu undița în pupa Fortunei, se concentrează pe apa Dunării și nu prea are chef să-mi răspundă mie cum e cu pupa navei de pe care pescuiește … Domnu’ amiral … nimic. Trage de undiță și-n loc de vreun monstru, scoate un breloc … un guvide de 5 cm … Se enervează și îmi răspunde … Ehe, măi Laurențiule … e navă de fluviu, ce vrei … asta a fost construită la Brăila, prin ’52 … și punea mine, uite, are șine în borduri … Are, e drept … Da, dom’le, da’ cu pupa asta … parcă-i fier de călcat. Ieri, mă uitam la acostare, când a pus mașina înapoi, elica azvârlea apa vreo juma de metru în bord … ce evazaj, ce randament pe elica aia … Domnul amiral nu mă bagă-n seamă … iar după aia a fost navă de demagnetizare. Așa. A fost. Și nu puteau s-o facă să arate ca un vapor … Ba puteau, dar în ’52 … era viața grea. Eh, bine că-i acu’ ușoară …

Suntem veniți la Sulina. Acțiunea tradițională a Ligii din fiecare septembrie. E al treilea an în care particip. Timpul trece altfel, cred că e secunda mai lungă … Aici mă simt extraordinar … e liniște și am timp să-mi iau gândurile la întrebări.

Plec pe cheu bombănind despre navele făcute de agricultorii care n-am încetat să fim nici acum, când nici agricultură nu mai facem. În prova navei cu care am venit se lăbărțează o pată de hidrocarburi, da’ cui îi pasă … în lungul cheului sunt înșirate bărci de pescari. Pe majoritatea vezi inscripționat un număr de mobil … sunt toți mari întreprinzători, plimbă lumea prin deltă și explică cum de crește stuful … ia uite la ăsta, are discotecă-n barcă. Mă uit mai atent, într-unul din chesoanele presupus a fi etanșe are înfiptă o boxă care generează zgomot folcloric.

Mai la deal înțepenesc … cu babordul la cheu, o rusoaică. Șalupă rusească. Cred că erau câteva sute prin toate porturile în România. Sănătoase și de încredere ca un cal de povară. Cu astea ajungeai la vapoarele în radă la Dunăre. Astea erau în Dana 10 alandala ordonate, cu astea ajungeai de la vapor la’nghite pui, de la dana 40 în sus … șalupe bune, frate, da’ uite ce-a pățit asta … e prima șalupă pe care o întâlnesc în viața mea care să aibă dantelă la hublouri. Nemaipomenit. Până la panseluțe mai e un pas. Marinari adevărați suntem.

Periodic, o dată, de două ori pe an, am parte de-o ceartă sănătoasă la Ligă. Geppetto, Dumnezeu să-l ierte, făcea o față … Doooomnule Comandant … când lungea o-ul, știam că are ceva să-mi spună și-o dă pe după cireș … Da, dom’ Amiral … Domnule, ați scris că n-avem tradiție și s-a supărat lumea. Cum adică n-avem tradiție … avem. Unde-avem domnule amiral … n-avem, dom’le nimic. De-aia suntem cu marina unde suntem. Nu mai avem nave, nu mai avem nimic. Și cine-i lumea asta, domnule? Nu mi-a spus niciodată cine-i lumea. Lumea era și gata. Lumea putea fi unul sau patru. Doooomnu’ Comndant, aveți dreptate, da’ nu e de spus asta … Probabil că avea dreptate Geppetto.  N-o fi fost de spus. Eu nu sunt un exemplu de diplomație și înțelepciune, ba dimpotrivă. Sunt repezit și neinspirat. Da’ nu sunt tolomac și am făcut școala la timpul ei. Și poate dacă spuneam mai mulți că ceea ce se întâmplă n-ar fi trebuit să se întâmple, poate n-aveam pupa ca fierul de călcat și panseluțe la hublou. Poate am fi avut școli de marină și nu producție de masă de aspiranți fără aspirantură … nu știu dacă e cuvânt, dacă nu e, l-am inventat eu … și poate nu am fi avut un amiral al marinei române care să moară-n ușa unității și să fie lăsat cu coca-n sus o oră să-l vadă populația civilă și să facă poze cu el …

În rest, Sulina ca în fiecare an … cu mai multe case la vânzare. Inclusiv cinemotograful unde am văzut și aprofundat de treizeci de ori Profetul, aurul și ardelenii când eram copilul tatălui meu, comandant al navei Felix … pun mâna și sun la numărul afișat … un sfert de milion de euro. Nici nu i-am mai zis la revedere, am închis și gata … auzi, un sfert de milion de euro … nebuni la cap, un sfert de milion de ani să stea cu cinematograful la vânzare.

Nave nu prea trec, nici măcar turcești, după fier vechi. O fi ziua în care marfa se transportă cu submarinele … Asta e … Așa am ajuns. Pașalâc. Dăm bună ziua la bordură și întrebăm dacă avem voie să avem o firavă părere. Cum a zis Stallone în Expendables 2 … You almost had an ideea … Așa și noi … aproape că avem o idee … putem avea îndrăzneala de a cuteza de a o comunica? … Nu știm, să vedem, ne mai gândim … ați făcut progrese enorme, adevărat. Nu îndepliniți totuși condiția patru, punct doi, aliniat 6. Ne-am dorit poziția asta … poziția ghiocelu-n așteptare. Bravo nouă. Atunci nu trebuie să ne mai mirăm că trăim din amintiri. La Sulina sau oriunde în altă parte. Punct.

5 gânduri despre “Amestec de sulină cu panseluțe …

  1. Laurentiu eu zic ca Marina Militara noi nu am avut niciodata.. Adica o reala capabilitate de a purta razboi pe mare..

    Ce Dumnezeu cand imi aduc aminte pe ce nave militare am fost in practica.. Si cand am fost pe o nava americana mi-a cazut fata. Si aia te duceau, iti aratau tot, la noi era totul Strict Secret, mai mare rasul…

  2. E hai, hai , lasa si tu acum cauti motive , ba ca nu are pupa cum trebuie ba ca are perdelute …..
    Mai bine cheama-l pe Basescu si da-i un brevet de CDT ca i-a expirat , dar practic ce sa mai faca cu el …….ca flota ioc….
    Si acum cu privirea aia de vultur .cam greu iar aia care-l treceau prin examene s-au cam dus si ei ……………..

  3. Termina cu prostiile. Cum „nu avem traditie”? Pai „panzarul moldovenesc” de pe Voronet si propaganda epocii de aur spune ca avem. 🙂
    Eu intotdeauna am crezut ca reprezentarea aia de pe peretii manastirii a fost cam cum s-au pozat romanii cu masinile strainilor in fata la Rex. 😀

Lasă un răspuns

