Flota reloaded

Mărturisesc smerit și politically incorrect … N-am o părere bună despre stindardul luptei împotriva corupției televizate … sau lupta televizată împotriva corupției, identificat în persoana lui Morar Daniel. Am dreptul la această părere. Împreună cu familia mea am pierdut ani din viață, nervi și sănătate pe caraghioslâcurile sinistre patronate de acest personaj. Ale lui și ale celor care acționează aidoma lui. Sunt convins ca toate mizeriile vor ieși la iveală, într-un final, nu știu când și cine le va pune pe display … să le vadă lumea și să se minuneze.

Deși încercăm să ne desprindem de prezentul pe care ni l-au rezervat, ieri am stat cu ochii pe televizor să văd ce spune omul care amenința să expună nu știu ce despre denea … în interviul de pe net părea că are sens, oarecum … oameni trimiși nevinovați în instanță, probe măsluite, instituție varză și condusă execrabil de un mediocru.

Când a început cu Flota, cu cele 300 de nave  nave vândute pe un dolar și cum președintele nu știu ce-a făcut, mi-am dat seama că n-are rost să îmi pun speranța că cineva va pune degetul pe rană … de unde deget … alt caraghios. Că lumea vorbește să se afle-n treabă e de înțeles, într-un fel. Țara e cum e, oamenii o duc greu, e în firea lucrurilor să porcești ceva sau pe cineva … Că o persoană care se dă ocupată pe tărâmul expertizelor sau ce zicea domnu’ că e, bate câmpii cu grație despre o chestiune inexistentă, aici deja e altceva. O mai spun o dată, poate desțelenim ceva …

1. Flota Republicii Socialiste România era aprig susținută de stat. Aprig. Financiar, comercial, tehnic, operațional, whatever;

2. Mai sus numita flotă era pe pierdere sănătoasă, cu peste jumătate din nave blocate pe motive tehnice și datorii, la 31 decembrie 1989 de 29 milioane de dolari;

3. Noua Românie rezultată după 1989 a declinat ajutorul, până atunci constant, pentru flotă, aruncând Navromul în groapa cu lei a propriilor neajunsuri financiare, comerciale, tehnice, operative;

4. Navromul s-a împărțit în trei: Romline, Navrom și Petromin. Fiecare dintre aste trei companii a încercat să capteze fonduri cum a știut, evidențiindu-se două soluții: închiriere în Bare-Boat sau asociere cu armatorii finanțatori;

5. Cazul flota se referă la 14 nave ale Petromin-ului la care soluția Bare-Boat se aplica mai greu, fiind vorba de nave mari, imobilizate pe motive tehnice grave. Petromin s-a asociat cu unul dintre marii armatori atunci, ca și astăzi, Klaveness. Unul a pus navele, altul banii pentru finanțare. Banii pentru finanțare veneau de la bănci. Banca nu finanța atunci, ca și acum, pavilion românesc. Vrei bani? Bun … îți duci nava în Liberia. Petroklav a înființat Petroklav Liberia, navele au fost transferate acolo pe un dolar, ca doar nu era să plătești bani pe taxe ca idiotul, s-a primit finanțarea, navele au circulat încă aproape 10 ani. După recuperarea investițiilor, după vânzarea navelor depășite de 25 de ani în majoritate, după ce mii de navigatori români au făcut serviciu și au fost plătiți anii ăștia, au rămas vreo câteva milioane de dolari. La Petromin. End of story.

6. Pe o motivație fantasmagorică, în opinia unor domni procurori care se ofereau să fie utili politic, ce-am scris mai sus e corupție. Dacă se poate, a președintelui. Au făcut ei o expertiză și-au pus-o la dosar. Ba s-a mai găsit și un navigator s-o semneze, fără s-o citească … șef electrician, devenit peste noapte specialist în management naval. Un căcat. Și raportul și semnatarul. Cazul flota, adică dosarul celor paișpe nave ale Petromin-ului, a ajuns unde trebuia. La gunoi, unde tre’ să găsim invențiile și făcăturile.

7. Cât despre restul lamentărilor oamenilor care n-au o idee foarte clară cu privire la flotă … 300 de nave vândute pe un dolar? De unde prostia asta? Navele au fost vândute pe foarte mulți dolari, în cazul unora, în contul datoriilor, în cazul altora … arestate și pierdute aproape degeaba, altele. Se putea face mai bine, banul public protejat, tonajul românesc reînnoit? Ohoho … la greu. Nu s-a întâmplat. Motivație? Simplist, s-ar putea rezuma în timing … momentul istoric parcurs de flotă imediat după 1989 a fost neprielnic din toate punctele de vedere … nu erau bani, nu era expertiză, nu erau oameni. A fost o democrație prost înțeleasă într-o lume foarte strictă, care sancționează orice greșeală. Și, după cum se vede, ne-a sancționat … Chiar și așa, adunat, navele Navrom tot au generat peste jumătate de miliard de dolari …

Pentru toate cele 7 motive de mai sus, nu cred că a venit momentul în care pe stindard să-l ajungă lipsa de performanță incorect de bine percepută de ambasadori sau alți funcționari europeni. Păcat. Dar am scris despre flotă.

Anunțuri

4 gânduri despre “Flota reloaded

    1. N-am ce OMT sa caut. Din 1993, prin primavara parca, Navrom, Romline și Petromin au trecut la FPS. Gestiunea comerciala, strategia si deciziile au fost luate de FPS. Ministerul a intervenit de citeva ori, cind a fost cazul sa se acorde ajutoare de stat pentru repatrierea si plata echipajelor arestate și neplatite, in perioada de deces a Bare-Boat-ului … 97 – 2000. Altceva nu prea e de adaugat pe-aici.

  1. pavilion liberian:
    – Comanesti – mineralier 171.000 tdw, construit in 1989
    – Carbunesti – mineralier 171.000 tdw, construit in 1990
    – Barbosi – mineralier 67.000 tdw, construit in 1991

    pavilion romanesc:
    – Bujoreni – 1991
    – 22 Decembrie – 1992

    WHY???

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s