Run Forrest …

Life’s a box of chocolates … you never know what you’re gonna get … Monumental film Forrest Gump. Am și plâns la el … Dar nu firea mea de minoză era subiectul …

Rămas la uscat, în ’99, am rămas și fără bani … normal. Și având în vedere talentul meu de a sta travers sistemului, reușisem să fac fix un rahat din poziția mea la Inspectoratul Navigației Civile … n-avem nici bani, n-aveam nici liniște, ba mă certam și cu nevasta. Nevasta număru’ unu, să ne-nțelegem. Și mă învârt de un voiaj prin lighean, Damietta, Alexandria … cu fostul Mediaș, rebotezat Iosif S. Navigație ca în anii șaizeci … vaporul înduioșător de depășit tehnic … În fine, la plecare, vine un nene de la port … dom’ comandant, aveți o sută de tone de apă de luat … Am, bărbate. Și cum le vreți? Păi în tancuri, mă gândeam, că n-am loc în cadă … Nu, nu … pe bune sau ca și până acum? Stai, frate, ia-mă încet … intervine agentul care sesizează că am răspuns la întrebări care nu trebuiau direcționate la mine … îi dă ăluia o sută de dolari și gata cu apa în portul Constanța … dacă ar fi fost pe bune, era o mie, parcă … Mă uitam la neguțătorul de apă … elegant, avea un soi de salopetă pe el, curat, brățară și unghiuță crescută la degetul mic, după moda vremii, deh … s-a suit într-un Cielo gri, mașina personală, nu a portului.

Plec în voiaj … o minune de excursie … vremea frumoasă, vaporul fără belele majore dar haiducie … Bosforul fără pilot, agentul la descărcare anunțat prin telefonul mobil, acte mai lejer … la întoarcere, în balast, nu vedeam ce-am în prova, așa era de ridicată, făceam 6 cu 6 dar niciodată n-am venit mai odihnit dintr-un voiaj … Ajungem final de septembrie, nava în rada interioară. În ziua plecării în al doilea voiaj, ups, sunt numit directorul portului. După nu multă vreme ajung să mi se explice cauzele absolut filozofice ale pierderilor de apă de la sucursala servicii port … păi nu e viața o cutie cu bomboane?

Vineri, august 24 … Ziua sfântului Bartolomeu, nu? … Nava Italia dă să ajungă la dană, în portul Midia … ghinion … între ea și dană se interpune nefericit un banc de nisip, iar nava eșuează. Comandantul o dă pe pilot, pilotul că hâr, că mâr … Nici nu are importanță foarte mare cine a fost de vină pentru manevra în sine. Responsabilitatea totală a pilotajului, ca și a remorcajului, stă în poala portului, de scurtă vreme … Era, de altfel, o chestiune de timp până rupe unu’ cheul, sau se pune pe uscat, sau faultează vreo macara … și atunci apare chestiunea filozofică următoare … de ce s-a băgat portul parte activă în derularea acestor activități? De ce și-a redefinit rolul … din ăla care scoate la tablă și dă cu rigla peste dește, în scos la tablă? Pilotajul, ca și remorcajul, avea niște aspecte de corijat, asta da. Noua orânduire nu le-a corijat, ba dimpotrivă … N-au nimerit bomboana cu lichior … au dat de aia cu căcănel … și ca să fie distracția maximă, au nimerit o navă agenturată de Idu, despre care știe toată lumea că dacă ai făcut o greșeală te-ai rezolvat de hemoroizi … Omul este definiția profesionalismului, livrează la cel mai ridicat standard și așteaptă exact același lucru de la cei cu care lucrează.

Din ce aflu … se mai pregătește o bomboană … militând pentru liberalizarea pieței cursurilor de instruire, am înțeles că ne pregătim de o competiție interesantă … monopolul de stat se dorește desființat și o aprigă competiție creată. Aveți impresia că toate se vor desfășura în numele calității … sunteți naivi. Vor exista niște prozeliți ai diplomelor date pe neve … cam cum se întâmplă și cu învățămânul superior pe la ei prin bătătură … și-or să dureze toate exact până clienții or să spună mai des ceea ce spun mai rar acum … ca suntem cam proști pentru banii nevoiți să-i plătească europenilor care suntem …

Uitați-vă, bă, la Forrest Gump …

Lasă un răspuns

