Am fost, n-am fost …

Pe la începutul lui decembrie ’89, anul trei și patru navigație comercială suntem convocați la o ședință în port, în sala de comandament … eram anii mari, unii se pregăteau de voiajul cu Neptunul, alții doar ce veniserăm și ne pregăteam de stagiu. A fost un soi de lecție deschisă unde începeam să amușinăm ce se întâmplă-n flotă, organizare, una, alta … La final, concluziile le trage un tovarăș, cam agramat, secretar de partid pe platforma port … Orezeanu, parcă. Mi-l aduc aminte perfect, costum gri, pulover pe gât, relativ tânăr, da’ veninos. Măi, tovarăși viitori ofițeri … pauză de efect, privirea severă înainte … ce an sunteți voi? Trei … patru … Aha … altă pauză de efect … ia să vedem … câți membri de partid sunteți voi în anul trei și patru, tovarăși? Se ridică partizanii în picioare … mulți de anul trei, peste jumătate din anul patru. Eu, nu, că nu eram. Și ne bagă tov. Orezeanu mortu’n casă … Nu e în regulă. Voi știți ce se întâmplă dacă nu sunteți membru de partid? Știți că nu puteți ajunge comandanți de navă sau șefi mecanici? Știți cât de greu ajungi membru de partid la bordul navei? Trebuie să stai minim un an pe aceeași navă, în același colectiv iar rata de primire în partid este 2/5, adică la doi ofițeri se primesc cinci nebrevetați? Vă cam jucați, tovarăși, vă cam jucați …

Bârrr … am zis că înțepenesc … fusesem propus în anul II, am avut o restanță la Baze radio, la revedere, în anul trei am avut iar note mari, era să mă dea afară din școală că am lipsit la trei apeluri de dimineață consecutive … iar la revedere. Ce mă fac … mă și vedeam absolvent de școală militară ambarcat pe vreun remorcher în portul Constanța, fără aviz pe motiv de neimplicare politică. A doua zi i-am făcut marcaj secretarului de partid pe companie, colegul meu de la Mircea, Sichitiu, și gata, recomandare, ședință pe 15 decembrie. Într-o joi …

15 decembrie 1989 … ora 15.00. Corp facultatea Navigație, organizația de partid a catedrelor navigație și radio, unite post congresul al XIV-lea. Secretar de partid căpitan rangul III Traian Moșoiu. Împricinați elev sergent major Mironescu, elev sergent major Nedelcu, elev sergent major Ionescu. Ne prezintă Sichitiu, elegant, trei tovarăși de nădejde … disciplinați … mă mir cum nu i-a căzut tavanul în cap când m-a făcut pe mine disciplinat … Moșoiu o ia din drop … da, da, sigur … Tovarăși. Este o zi importantă pentru organizația noastră de partid. Primirea de noi membri este o ocazie importantă, nu-i așa, ca organizația să respire, ca organizația să capete forță … în lumina angajamentelor luate la cel de-al paișpelea congres al partidului … lalalala … Ajunge și la noi … normal, începe cu mine. Elevul sergent major Mironescu … eu îl cunosc bine pe tovarășul Mironescu … pauză. M-a luat cu frig … să vezi ce căcat spune ăsta acum .. și spune, frate … da … îl cunosc. De fapt, în primii ani ai tovarășului Mironescu în insititut, eu m-am întrebat foarte sincer dacă este sănătos la cap … grave probleme de disciplină. Arogant. Individualist. Cât am fost OSPI (ofițer de serviciu pe institut) nu l-am găsit niciodată, dar absolut niciodată la studiu. Liniște … îmi aduc aminte perfect, doamna Jurian, profa noastră de baze radio, dispozitive electronice și alte alea stătea în primul rând … se uita la mine cu o privire nu neapărat surprinsă … confirmând, oarecum, ce spunea Moșoiu acolo … Doamne, ce rușine mi s-a făcut. Eram ca racul … n-am putut scoate un cuvânt … ăla bălărea acolo. Parcă începuse s-o îndulcească … În ultimii ani, tovarășul Mironescu s-a maturizat, totuși. Are note foarte bune, văd. Mai puține probleme de disciplină. Bun, el este și sportiv, știți … spus pe tonul, bun, este și puțin handicapat … Cu puțin efort, tovarășul Mironescu poate deveni un membru de bază al organizației noastre

Da, fraților … îmi venea să intru-n pământ. Nedelcu și Grizzly au trecut rapid … eu, pământ de flori … Am semnat ceva acolo, nu mai știu … s-a terminat ședința, am plecat. Primirea noastră trebuia confirmată de nu știu cine.

Sâmbătă, 17 decembrie 1989, învoire de sărbătorire a marii realizări … Noi, cei trei ultimi mușchetari ai comunismului în compania a șasea, parcă eram anul patru, i-am invitat pe restul colegilor la cramă la Continental, la o bere comunistă. Toți trei am venit îmbrăcați în roșu, dovadă a atașamentului față de valorile perene ale luptei de clasă … eu nu știu de unde am avut atâta tupeu. Parcă s-au ținut și discursuri mobilizatoare.

Mare realizare, nu-i așa? La Timișoara deja începuse dansul … îmi aduc aminte că ultima noastră învoire în institut a fost de 24 de ore, adică până duminică seara, dar cine era să se întoarcă duminică seara în școală … majoritatea am venit dimineață. Surprise … Toți ofițerii fuseseră convocați de duminică în unitate, dormiseră în paturile noastre sau pe aiurea … prima persoană de care îmi aduc aminte la intrarea în companie era Abilu’, comandantul de batalion, care se întindea pe hol … dormise în cancelarie, pe undeva. Se vede treaba că era cotoioasă … n-aveau timp să se ia de noi … la inspecția de dimineață am fost informați de evenimentele de la Timișoara. Ne-am preluat armamentul din dotare plus 4 încărcătoare pline. În Institutul de marină s-a trecut la fază ore de curs pentru elevi și pușcoacele lor … noi în bănci, pușcoacele în cuier, încărcătoarele cu muniția de război aferentă peste tot. Și așa am tot ținut-o până a fugit dictatorul și sinistra lui soție …

Niciodată n-am știut să răspund când m-a întrebat cineva dacă am fost membru de partid. Am fost, n-am fost …

Colegii de ședință? Dan Nedelcu navigă acum, după o pauză de vreo 10 ani, chief mate, ofițer DP pe un remorcher off-shore … scoate comori din ocean. Grizzly Ionescu n-a prea mers pe mare. Reporter la Contrast, om de afaceri, consultant politic … de mine, sunteți informați, cred. Toți trei suntem divorțați … una peste alta, ia uite, nivel moral dezastruos, n-am fost o achiziție pentru resursa de partid. Abilu’ a ieșit la pensie pe la patruj’ de ani, a intrat în asigurări, scrie cărți și cred că pot spune că suntem prieteni … Cu rangul 3 Moșoiu m-am întâlnit prin ’94 la Lattakia, eu secund pe Râmnicu Vâlcea, el pe o navă militară aflată în circuit în Mediterană … A urcat la bord parte unei delegații de ofițeri, invitați de comandantul nostru. Când m-a văzut în scară să înțepenească … n-a știut cum să reacționeze. Ce era să spun … mai ales că, dacă e să fiu cinstit, cam avea dreptate în modul în care mă înfierase proletar. Ne-am pupat, am stat la masă împreună, seara ne-au întors invitația. Suntem prieteni de atunci, e membru al Ligii Navale, ne vedem cu plăcere când ne vedem și a fost unul dintre primii care mi-au dat mesaj văzând înscenarea deneaului la televizor.

În concluzie, oi fi fost  membru de partid. Sau poate nu. Chiar cu acest statut politic incert, am ajuns comandant de cursă lungă, adică ce mi-am dorit de copil … cum, necum, mi-au fost suficiente 7 zile să sabotez pecereu’ din interior … ați văzut ce s-a ales de el. Acum am altă țintă, tot din trei litere, și nu partid.

 

 

 

16 gânduri despre “Am fost, n-am fost …

  1. ,,Vă cam jucați, tovarăși, vă cam jucați …”
    ,,Nu e bine, domnu’ chestor, nu e bine…..”
    Ticurile verbale nu se pot uita usor. Mai rau e cand ele se materializeaza.
    :))

  2. Bre, scrie si tu la usa „nu scuipati pe Base, nu radeti de el, nu-I luati numele in desert etc” sa stie omul ce sa nu faca cand iti intra’n casa.
    Nu de alta, dar unii mai si glumesc. Iar paralela lui Real e chiar nimerita.
    M-ai facut sa rad 🙂

    1. Și chiar uitasem, dar mi-a adus aminte colegul meu de bancă pe facebook … cum făcea partizanul … Noi știm tot. Tot știm despre voi … exact așa și mincinosul ăla de la DNA la tribunal … degeaba spune domnul Mironescu că nu mai avea influență. Noi știm că avea. Noi știm. Cine noi, nu s-a precizat în poveste … el și ăla care l-a navlosit, probabil. De abia aștept să ajungem să vorbim de navlu.

  3. Acu pe bune daca stia raposatul tau tata ce sharpe veninos incalzeste la sin si ce-ti va inscena sharpele cu clopotei tzie……. Sau poate raposatul tau tata stia dar avea sarcina sa-i slefuiasca coltzii veninosi lui TRUST IN MEEEE !!!!!!!
    Am uitat cum il chema pe sarpele din Cartea junglei dar privirea este exact a lui CHIORU ……….Ametzesti daca-i privesti direct in ochi .

    1. Nu mi-a inscenat presedintele, ca banuiesc ca la el va referiti. Am avut misiunea reformarii unui minister neschimbat de prea multa vreme. Reforma doare, sistemul reactioneaza, loveste pe cei care ii doresc schimbarea. M-au gasit pe mine. Nu m-a aparat nimeni din cei care aveau datoria s-o faca, m-a aparat nevasta. Singura, in fata tuturor … cine-s tuturor? Politicieni cretini, ziaristi analfabeti si idioti si agresivi si asa mai departe … Eu am fost idiot ca m-am bagat … asta e, acum e past tense. Stiti ce-i mai trist? E ca daca m-ar pune cineva la aceeasi treaba, probabil as face exact la fel.

  4. Vad ca inca mai ai sentimente bune pentru Chioru.
    Greseala ta e ca ai vrut sa o iei pe drumul scurt si in politica.
    Te-ai bagat la PDL pentru ca-l aveai pe jupinu acolo.
    Poate nu te-a lucrat el la faza cu deneau , poate chiar te-a ajutat sa scapi din belea …..
    Stii , am citit pe blogul tau o expresie care mi-a placut ,ca ieseai scheunind de la dusuri de rusine……… acum cred ca se potriveste aceeasi expresie
    doar ca ai iesit din politica tot scheunind …….. motivul e cam acelasi …..nu o aveai cit trebuie……
    Era o vorba din orice om poti sa faci marinar, dar din marinar nu mai poti sa faci om.
    Si eu am probleme cu adaptarea la uscat am momente cind as pleca pe mare dar datele problemei mele sunt diferite.
    In locul tau as pleca intradevar vreo 2-3 ani pe o nava adevarata asa cum sunt astea acum si nu inecatorile alea care ne-au marcat noua tineretea.
    Astia din politica romaneasca nu se mai fac bine never ever
    forever , o bag si eu cu engleza ca cica e intelectual, mergi frate pe un vapor mare cu un echipaj competent, citiva prieteni ca am vazut ca ai si gata . Te-ai bagat cu PDL-ul si te-ai umplut de
    bogdaproste…….Norocul tau e ca ai meserie buna pe tine esti cit de cit ok cu caracteru te cunoaste lumea in Constanta si te-au primit inapoi asa ranit impuscat in picior cum ai venit de la Bucuresti dupa faza cu dosarul deneau.
    Ce sa-ti mai zic nu vreau sa dau sfaturi ca cica nu e bine si ma injuri dupa aia ca ai facut cum am zis eu.
    Dar cu PDL-ul sa faci tu reforme in Romania ????
    Mai era un coleg ,prieten de-al tau Mircea Banias il stiu din liceu
    era cu 2-3 ani mai mic si avea un par cret mare ca nu-i statea fesul in cap.
    Voi a-ti fost folositi de Chioru ca unelte de lucru.
    Pai cu voi a vrut marele reformator sa faca ordine in Romania
    si cind a avut impresia ca a-ti bagat si voi degetul in borcanul cu miere v-a saltat cum salti pestele din apa ……….
    Erati jalnici sincer la TV si tu si Banias , inspirati mila….
    Mila pentru ca stiam ca Chioru nu iarta pe nimeni …..
    Pe voi v-a iertat dar cred ca aveti poza lui in portofel ca sa nu-l uitati cite zile ve-ti avea….
    Banias s-a retras si el de la dusuri tot scheunind ..
    Cica e independent……. Treaba voastra faceti cum vreti sunteti baieti mari de acuma dar sa stai in politica romaneasca , inseamna ca ori e rentabil , ori i-ti place .
    Sanatate , mai vorbim , scuze pentru tonul mai de dojana
    eu te invat de bine pentru ca am un big picture despre Romania , nu ca as fi eu un destept dar vad Romania mai de departe , chiar de foarte departe si ca la orice pictura depinde
    unde te afli. Eu sunt travers bine cu Romania ……. si politica romaneasca Bafta

    1. S-o iau in ordine:
      1. N-am vrut s-o iau pe drumul scurt in politica. Cind am intrat eu in PD, partidul avea 5% … ce sa profiti si cum sa scurtezi ceva dintr-un partid de 5 procente ..
      2. N-am intrat pentru ca era jupinul acolo … am intrat pentru ca mi-a spus jupinul …
      3. Nu m-a bagat el, sigur, in belea. Nu m-a scos pentru n-am iesit, inca.
      4. Expresia a fost plastica … hahaha … era vorba de un domn, seful de promotie care, gratie … cirmei, isi transformase numele din Senciuc in Senciuca … la momentul lucraturii eu eram out din politica, iar principalul responsabil a fost domnul de care ati pomenit, cret si cu fes. Nu mai elaborez ca dau in altceva …
      5. Treaba asta cu folositul este destul de vaga. In definitiv, toata lumea foloseste pe toata lumea. Eu am raspuns chemarii la MAI plin de bune intentii si simtindu-ma dator, intr-un fel. Am crezut in proiectul reformei de care am vorbit. N-am fost singurul care a crezut asta. Singur am devenit abia in momentul in care m-au lucrat tovarasii … Nu trebuia sa se intimple. Asta a fost.
      6. Degetul in borcanul cu miere? Pardon … eu nu am bagat niciun deget, nicaieri. Ba dimpotriva, eu am adus mierea. Daca cititi ce scriu eu pe aici, aveti sansa sa va convingeti ca, pentru mine, latura materiala conteaza destul de putin … săltarea mea n-are legatura cu niciun borcan.
      7. E posibil sa fi fost jalnic, la TV, stimate domn. Posibil sa fi inspirat si mila, nu contest. N-am fost obisnuit sa ma scuz sau sa ma explic. N-am avut de ce, pina acum. E posibil sa fie un rol nou pentru mine si sa fi aratat ca curu’ … My bad …
      8. Aveti dreptate cu plecatul pe mare. Deocamdata, nu pot iesi din tara, sunt consemnat, am interdictie. Am folosit timpul asta sa ma pun la punct, am brevetul valabil si, odata restrictia ridicata, plec fara regrete sa ma vindec la cap. Doi, trei ani. Asa e.
      9. Din politica eu am iesit din 2008, noiembrie. Am crezut ca pot dovedi cite am in cap la MAI. Si-am dovedit cit am fost de tolomac. Deci politica, miere, rentabil … astea pentru mine nu se aplica. Eu vreau sa contez. Sa las ceva in urma. Sa onorez numele pe care l-am primit, parintii, scoala. Asta am dorit. Inca doresc. Trebuie sa dau zoaiele jos de pe mine, de pe noi. Nu stiu cum, nu in politica. Se poate si altfel, gasesc eu o cale.
      10. Poza in portofel, iertat, razbunare, uitat … astea-s teme de manele, nu de discutat cu mine.
      11. Nu e nicio problema cu tonul. Imi face placere sa stam de vorba.

    2. Si am uitat … Aveti dreptate cu primitul inapoi. Lumea a fost alaturi de mine. Cam toti. De fapt, toti. M-au sprijinit, au stat linga noi, ne-au ajutat cam tot timpul, nu ne-au stigmatizat si am putut sa depasesc momentul. Cind am iesit, marturisesc, eram varza emotional. Varza. Dar … cu lumea linga noi, am putut sa stau in plutire. N-am cuvinte sa multumesc tuturor.

  5. Omule, eu nu am cerut sa-mi dai mie socoteala , am zis si eu niste vorbe cam cum m-am priceput si cam cum am vazut eu problema de aici de departe unde m-am autoexilat .
    Am urmarit povestea voastra cu mascatii cu incarcerarea, apoi lui Banias i-a dat drumul mai repede ca avea Chioru nevoie de votul lui in Senat.
    Oricum o mangla ceva vroiau ei sa faca Banias cu motoarele alea supraevaluate.. si cu maimuta aia curentata de Boagiu care a facut facultate de constructii la 30 de ani si de atunci numai ministra sta.
    De la tine nici nu stiu ce au vrut si ce a continut dosarul si nici nu ma intereseaza.
    Dovada ca Romania nu e condusa bine este starea economica actuala .
    Basescu conducea bine nava Biruinta pentru ca avea echipaje bune alese pe sprinceana si in general ch-mate the best.
    Practic la petroliere ch mate e cheia .
    Basescu cu ochiul lui de sticla cred ca nu si-ar mai trece nici testul de timonier acum.
    Daca te intereseaza pot sa-ti povestesc cum si-a piredut ochiul Basescu., dar cred ca stii si tu …………nu e de lauda.
    I-mi pare rau ca ai interdictie de parasire a Romaniei .
    Sper sa se rezolve si sa te linistesti .
    Am zis ca erati jalnici la TV ca oricine arata jalnic cu catuse si cind da inerviuri pe la televiziuni.
    Toate cele bune si un voiaj bun care sa cicatrizeze ranile din politica.

    1. Domnule, cu Banias nu stiu ce-au vrut sa faca si chiar nu ma intereseaza. Dosarul meu e o chestie incropita in graba. Dintr-un motiv sau altul au vrut sa ma extraga de acolo. Motive sunt ceva, ca erau deja in fata pustii niste obiceiuri … calendarul reformei era destul de clar si underway. Au lovit in ala care desena pe tabla pasii urmatori. Rechizitoriul este pe Facebook la Adriana dar o sa-l incarc si aici ca sa vezi comedie. O labareala cu trafic de influenta dintr-o functie pe care n-o aveam. 17 pagini, din care 15 sunt niste stenograme. La finele materialului spune ca n-aveam influenta, de fapt. Nici nu stii cum sa te aperi. Mizeria e vizibila de pe luna. Pe procurorii care au fabulat, si vorbeste lumea ca nu pe gratis, s-a declansat inspectia judiciara a CSM. Un cacat. Asta a fost.

      Nu ti-am dat socoteala, dar ti-ai dat cu presupusul si ti-am raspuns. Interviuri am dat pentru ca lumea trebuie sa stie. De-aia am facut si blog, de-aia il mentin constant în trafic. Vreau ca sa se stie in timp real abuzurile si mizeria. Pentru mine blogul este un instrument de lucru care ma ajuta … si imi da un feedback apropo de ce-am facut in viata pina acum. Si, spre surprinderea mea, pentru un politician care a trecut si prin arest, imi da pe plus.

      Sper sa se cicatrizeze, da. Iti dai seama ca ne-a facut varza puroiul asta din denea. Nevasta-mea a intrat intr-o spirala de probleme de sanatate venite pe fond nervos, fii-mea a ratat intrarea la Mircea cu 7 sutimi ca a zbircit ce-a fost mai simplu la matematica. Eu am stat pe picioare. Deocamdata.

      Nu mai am nicio ambitie politica whatsoever. Ba chiar am inceput sa am si simbete libere. Si duminici. Incredibil … Cind o sa plec pe mare ma fac bine de tot. Si din orice pozitie, din orice stare de agregare, eu sau ultimul membru al familiei mele vom avea grija ca cele doua animale identificate pina acum sa plateasca. Conform legii, in timp, in bani, profesional, nu ma intereseaza.

  6. Bine d-le , vad ca esti pe picioare.
    Cu Banias daca nu stii , i-au facut inregistrare TELEFONICA cei de la SRI cind vorbea maimuta aia de Boagiu referitor la niste motoare navale vechi produse la Resita si care trebuiau exportate fictiv in Guineea sau Nigeria unde chipurile urmau sa fie montate la o fabrica de ciment. Vrajeala.
    Au aparut inregistrari audio cum ca Boagiu era disperata si spunea catre Banias sa opreasca sau sa intoarca motoarele din rada ca deneau a intrat pe fir si citez CRETINII AIA AU VORBIT asa s-a exprimat ministresa. O japzitza dupa parerea mea dar dupa parerea lui Chioru o bunaciune. Apropo cauta pe GOAGAL ,,,cu cuvintele cine este tatal copilului lui Boagiu …… si vei afla lucruri noi.
    Imposibil sa nu stii chestiile astea ca le stiu eu de la 7000 km distanta de Ro.
    La fel intreaba unul din comandantii din promotia 1976 de ce are Chioru ochiul scurs si la fel vei afla lucruri noi. Ai posibilitatea ca am inteles ca esti la CERONAV acum .
    Du-te pe mare vre-o 10 ani ca esti tinar inca si peste 10 ani poti sa stai la Ceronav , acolo e Cimitirul Elefantilor ca si la platformele maritime . Eu nu am putut intra nici colo nici colo.
    De aia am plecat dincolo.
    Ai grija de nevasta si copil ca asta e toata averea.
    Fiica ta sa inteleaga si sa invete iar acum cu facultatile nu e o problema. Ai bani face facultatea unde vrea.
    Bafta , numai bine

  7. Cind am vazut ca astia au vindut flota de 300 de vapoare , sa plec in voiaj pe nave straine nu mi-a placut cum suntem priviti .
    Apoi teama mea ca se poate scufunda nava cu mine si ramine familia deascoperita financiar m-a facut sa iau decizia sa emigrez
    Nu e nemaipomenit aici dar sper la o pensie decenta pe care in Ro nu as fi avut-o . Am cunoscut pe mai multi colegi de-ai tai cel care a folosit chesonul pe post de WC cred ca este T . A . –
    initialele numelui am stat in bloc cu el . Baiat bun dar nu stie sa bea.
    Frate-su care cred ca l-a invatat multe despre marinarie putea sa-l invete si sa bea fara sa se imbete . Frate-su e mult mai tare si cu meseria si cu scoala vietzii……….Doar stii cind venea si-l caftea pe ala micu in dormitor la Institut …. sa nu mai faca restante
    Numai bine sanatate ai grija de tine si de familie .

Lasă un răspuns

