Puțină politică

Interesant momentul de azi … ieri, azi, zilele astea. Eu nu mai am nici poziția politică și nici informația în timp real, deci sunt chibiț, care va să zică.

Din poziția mea de chibiț, dar cu experiența ultimilor ani, pot să spun următoarele:

Îmi aduc aminte o discuție în Biroul Permanent Județean al Partidului Democrat întâmplată acum vreo 2 ani … se discuta despre presiunea permanentă a membrilor de partid pentru locuri de muncă … mă mănâncă în fund să spun că și noi suntem la fel de vinovați ca întreaga clasă politică din România, că ne-am angajat rude și vecini și obligații în aparatul de stat și de-aia suntem în situația în care suntem. Președintele de-atunci, cu care eram în conflict a întors-o ca să mă arate cu degetul auditoriului ca pe ăla care spune că nu trebuie să ne ajutăm membrii de partid care muncesc și se sacrifică pentru partid … asta în condiția în care noi eram în conflict tocmai pentru că, din poziția sa de președinte la județ, girase numirea în funcții a unor tovarăși care n-aveau nicio legătură cu partidul și efortul politic al membrilor în alegeri sau pe unde-a fost nevoie.

Ce spune ghicitoarea asta … păi v-o explicitez eu acum. Problema principală a Partidului Democrat a devenit, de câțiva ani, că mai înainte nu era, calitatea slabă a resursei umane, atât în ceea ce privește lower managementul, cât și desprinderea de realitate a upper managementului. Pe parcursul mandatului politic al partidului au răsărit lideri locali de-o calitate execrabilă, profesional sau moral, oameni nerecomandați de mai nimic în afara unui culoar de oportunism, promovat de ceva, de cineva pe baza a nimic corect. Liderii ăștia au creat pe orizontală impresia că se poate orice, generând prozeliți de aceeași factură. Pe verticală în jos au făcut jale amară prin numirile politice la îndemână … neavând respect față de valoarea profesională, oamenii numiți în funcție le-au fost oglindă … gata de orice mai puțin menirea funcției tocmai ocupate. Iar pe verticală în sus … au negociat potențialul organizației în propriul beneficiu, apărând alături de tot felul de proiecte care mai de care mai dubioase, baletând plini de importanță cu votul lor, fără să aibă un imput constructiv față de mai nimic.

Eu am o impresie oarecum corectă a actului administrativ în țara asta. Guvernarea PDL a urmat un traseu relativ coerent, menit să reducă din costurile administrative pe care statul nu le mai dovedea. Pe acest traseu s-au întâmplat alte o groază de lucruri incorecte, incoerente, arogante, neplăcute al căror efect cumulat l-am văzut cu toții duminică seara. Majoritatea lucrurilor incorecte, incoerente, aroganțe and shit a fost cauzată tocmai de calitatea execrabilă a resursei umane proptită în posturi de upper management sau emanată de la nivelul local și promovată de lower management. Mai niciodată numiților nu li s-a fixat bariera inferioară de performanță … break-even-ul funcției. Domnule, de azi ești secretar de stat. Ai de făcut asta și asta și asta, iar dacă se întâmplă asta și asta, pui cheile de la birou pe masă și pleci de pe planetă … Din păcate, astfel de lucruri s-au întâmplat NU.

Eu nu cred că România are mai mult de 150 – 200 de instituții la care managementul să nu scadă sub nivelul de excelență. Cred că două sute-i mult. Uite, unul din exemple e Portul Constanța. O entitate comercială care este responsabilă pentru 80% din volumul mărfurilor care intră prin țară, o entitate care dă direct și indirect de mâncare pentru aproximativ 70.000 de cetățeni ai județului Constanța. Bun, nu? E, și Portul Constanța ce tratament are din partea guvernului PDL? Păi am văzut … directorul și-a luat ouă în cap … activitatea a fost blocată peste două luni, iar toată lumea a pierdut. Sub mandat PDL, din păcate. Și instituțiile bulversate de management sărman, clientelar și chiftelar sunt mult mai multe.

Iar lumea n-a mai putut, pur și simplu. Nu neapărat din cauza crizei, nu cred asta în ruptul capului. Nu … din cauza suficienței și aroganței manifestate de lideri. Domnii lideri nu și-au înțeles menirea, sunt convins. Prestația partidului s-a dovedit eminamente politică fără să așeze profesionalismul în centrul viziunii politice. Mandatul politic trebuie să plece de la un adevăr economic, profesional, administrativ, de la bune practici … Miezul ăla îl ambalezi în adevărurile politice care te definesc și gata programul politic …. și cum, necum, mori să-l duci la îndeplinire.

Dar … unde-i miezul … Miezul? O gogoașă arogantă și lipsită de sens. Știu programul pe transporturi. O tâmpenie sinistră … de așteptat, oarecum. Saltul de la nimic în ploaie până la lider al mini-cosmosului a fost prea mare, mult prea mare, în cazul celor mai mulți dintre cowboy-ii PDL. Hai să recunoaștem … toți au mers în siajul Cotrocenilor.

Eu am avut norocul să-i fiu subordonat direct președintelui. Cât mi-a fost șef, aveam cam 10 minute de dirigenție o dată la două săptămâni. Mă asculta. Înțelegea până să termin propoziția … Nu mi-a dat niciodată vreo indicație cum să fac într-un caz sau altul. Mi-a dat un singur telefon, să mă întrebe de o situație punctuală. A fost cel mai bun șef pe care îl puteam avea. Nu aveam a mă teme decât de propria-mi prestație. Pe acest subiect mi-am și luat un șut în cur de m-a ars noada vreo trei săptămâni … dar nu exista camarilă, șef de cabinet, secretară sau șofer care să bage strâmbe.

Mie mi se pare incredibil cum încrederea și ajutorul constant al președintelui a ajuns ca un bolovan pentru PDL … în fapt, părerea mea este că e o lipsă de bărbăție a conducerii partidului care se ascunde sub lipsa de popularitate (la care a contribuit din plin) a președintelui pentru a-și scuza performanța la guvernare …

Boc … hm, nu-l cunosc pe Boc, am schimbat câteva cuvinte în anii mei de politică. Vorbea lumea că are bun simț și că face diferența între bine și rău. O fi … în cazul meu n-a fost valabil. În seara de 23 mai 2011, când eu eram proaspăt arestat, iar televiziunile vuiau, domnul premier era invitat la un sfântul Constantin … Interpelat pe subiectul Mironescu s-a exprimat textual: a, dar am văzut dosarul. Nu e nimic acolo. Ah, bun așa … Secretarul general al Ministerului de Interne, responsabil de procesul de reformă în administrație, punct distinct în programul politic al guvernului tău, este arestat fără motiv, cu încălcarea tuturor procedurilor posibile …  iar tu, șeful de guvern, stai la sfântul Constantin și te dai interesant … ba după aia, le Realitatea TV, te mai și bâlbâi și te faci de căcat pe acest subiect.

Dar … stați așa. Am spus că am fost arestat fără motiv? Greșit. Am fost arestat exact pentru procesul de reformă demarat în minister … iar asta a fost doar începutul procesului de extragere a PDL de la guvernare… aș putea continua pe acest subiect, dar n-are rost. Ducă-se. Să-și ia pizdulicile alea în fața cărora se dădea balenă în polonic pe la guvern, pe acolo și să se concentreze pe borduri, pe canalizare, pe anveloparea blocurilor la Cluj, acolo.

Boc n-a știut cum să reacționeze în momente de criză. Ce să facă, pe cine să convoace, unde să se poziționeze.

Nu mă pot abține să nu fiu curios la ce se întâmplă zilele astea în partid. Învingători în locale sunt puțini. Falcă, Scripcaru, Hava … care mai e acolo. Cu tot respectul pentru efortul lor de a câștiga în fața tsunami-ului propriei noastre neputințe, n-au față de lideri naționali, n-au anvergură. Cu potențialul ăsta te naști și ți-l și construiești … Uite, Mazăre … aparte de țopârlănismul afișat tocmai că e numitorul comun al majorității românilor, Mazăre a încetat să fie lider local. Noi n-avem un Mazăre. N-avem nici un sfert de Mazăre.

Am avut șansa unui băiat deștept care să coaguleze ce-a rămas din PDL și să mai ia și de la alții … Ungureanu avea potențial, n-avea multe altele care ar fi trebuit furnizate de echipă. De echipă, da, cu două amendamente: să existe o echipă, iar aia să fie bine-intenționată …

Or ce bine intenționată … Bursa de Valori București mai avea puțin și-o dădea pe față, mergeau în pasul ștrengarului de bucurie … Dintr-un potențial lider a ajuns un luat la mișto … premierul de 78 de zile. Ce să faci cu o atare carte de vizită …

Așa că … sunt curios ce se întâmplă, da.

3 gânduri despre “Puțină politică

  1. Să încep cu sfârşitul… băiatul deştept pe care l-am stimat şi eu s-a dovedit ori născut prea devreme, ori neadaptat la condiţiile de temperatură şi presiune. Ce e sigur, comunicarea (şi publică şi cu echipa) a lăsat mult de dorit. Probabil că nu a reuşit să se dezbare de ultima sa fişă de post unde doar el punea întrebări.
    Despre clientelă… îţi aduci aminte că te rugam să nu nominalizaţi un anume personaj. Ai fost unul dintre puţinii care ai avut curajul şi bunul simţ să răspunzi cu subiect şi predicat: îl sprijină X pentru că soţia domnului a muncit în campania electorală. În decursul timpului am mai avut discuţii cu câţiva foşti colegi de-ai tăi de partid şi primeam răspunsuri impersonale: aşa vrea partidul !!! Reacţia mea era grobiană: Băi ! Voi faceţi mişto de mine, cine e partidul ăsta, n-are nume şi prenume, n-are CNP, nu aveţi curajul să vă asumaţi o decizie (proastă spre foarte proastă) ? Ce bine era dacă acceptai rugămintea mea…..Nu mai ajungeai la MAI, nu te mai arestau, etc, etc, etc. Da’ tu, Batman, Batman…
    P.S. Discuţia la care fac vorbire a rămas deocamdată destinată viitoarelor memorii pe care va fi să le scriem, şi tu, şi eu (ăla care te seacă cu voinţa Domnului să mă lase cu virgula înainte şi după şi, eu sunt inginer nu filolog)… aşa că nu dezvolta…

  2. Cand esti, esti. Si eu sunt tot inginer, dar nu invoc asta ca o scuza.
    Virgula nu se pune (din acelasi motiv) nici inainte de „etc”.
    Da’ ce are a face. Omul are pareri. Se enrveaza cand n-ai rabdrea sa i le citesti din motive de gramatica, negandind ca este exact in postura unuia care pretinde ca stie o geniala reteta culinara, dar nu stie exact cat se tine la cuptor sau cantitatile precise. Sub scuza, evidenta, „stii, eu sunt inginer”

Lasă un răspuns

