Domnul Bălan

Luni am fost la înmormântare. Înmormântarea comandantului Bălan. Nu eram prieteni, eram asociați. Nici nu ne-am împăcat noi foarte bine vreodată. Mai ales în ultima vreme, fiecare avea câte ceva de reproșat celuilalt.

Ultima discuție cu dumnealui am avut-o vara trecută, când am încercat să pun un capăt parteneriatului nostru, ocazie cu care am văzut că o atare acțiune este imposibilă … prea multe și prea amestecate lucruri ne legau. Discutam ieri cu un prieten, fost coleg, care s-a exprimat foarte plastic: mai simplu scapi de-o nevastă decât de un asociat … Corect.

Am aflat de moartea lui sâmbătă, imediat ce Adunarea Generală a Ligii Navale s-a încheiat. Știam că fusese operat de câteva ori … ceva cu stenturi, cu artere blocate, nu mă pricep. Una dintre operații mersese aiurea, domnul Bălan rămăsese paralizat de la brâu în jos. Că ar fi făcut ocluzie sau ceva de genul … și-a murit.

Asta știam, asta știa mai toată lumea. În fapt, domnul Bălan a avut un cancer care a redus un om zdravăn ca o buturugă, la câteva zeci de kile …

Ultima dană înainte de cimitir o biserică de cartier, al cărei ctitor am aflat că a fost … Acolo lume multă. Cam toți foștii colaboratori de la Port, căpitănii, pe unde a mai lucrat. Foști colegi de promoție. Foști directori ai Navromului. Ceilalți foști asociați ai săi, actuali asociați ai mei … unul dintre ei, coleg cu mine în marea piesă de teatru TV înscenată de denea … Am avut grijă să existe cel puțin 40 de metri între noi, ca mizeriile și interpretările posibile să fie excluse … deși la gradul de neghiobie prezent în lume, orice tentativă pare a fi sortită eșecului … Nu de alta, dar ia uitați aici ce scrie o dăruită a presei locale:

Surprinzător, Bălan a stat, afaceristic vorbind, între doi mari inamici (cel puţin la nivel declarativ).

Bun, ce-a fost surprinzător aici, că eu nu reușesc să fiu surprins? Or s-o fi întâmplat cea mai mare descoperire jurnalistică ever … domnișoara a identificat singurii doi asociați din lume care nu se înțeleg, din moment ce-și permite, fără să verifice sau să întrebe pe cineva, să facă supoziții în coadă de pește … cel puțin la nivel declarativ …

Situația stă cam așa … Da, asociatul Bălan a fost liantul afacerii … și, ca să recunoștem, că merită, a fost și inițiatorul ei, omul care a adus primii clienți. Cu stilul lui mai … contondent, așa, a dus lucrurile cum le-a dus, iar firmele dau de mâncare la câteva zeci de angajați, sunt cu toate dările la zi și, una peste alta, facem ce-am învățat să facem, transporturi pe apă, adică. Fără clienți de la stat … asta ca să evităm vreo altă paranteză inteligentă și insinuantă pe viitor … Bălan, alături de al patrulea asociat, a reușit să depășească blocajul indus de conflictul dintre cei doi mari inamici care nu mai comunicam din decembrie 2009 … bun, acum din citatul de mai sus, observăm existența suspiciunii că marele conflict este la nivel declarativ și că, în viziunea autoarei, probabil că ne întâlnim ca amanții, la ceas de seară … o tâmpenie.

Viața profesională a domnului Bălan a fost o reușită. Pe unde-a fost, omu’ și-a văzut de treabă. Taciturn, fumând țigară de la țigară, cu poante abrupte de vapor … aici avea ceva din taică-meu care avea și el glume de-ți venea să intri în pământ … domnul Bălan a fost una dintre figurile portului Constanța. Sunt oameni din istoria acestei meserii al căror nume nu-l poți desprinde de port, de Navrom … Mulți au fost … Pistolea, Paul Dragomir, Corneliu Mironescu, Ianorescu, Radu Popica,  … Câțiva încă sunt. Sper să devin și eu, cu timpul … deși vremea modelelor din industrie a trecut … prezentul țintește alte calități pe care eu, recunosc, nu le am.

Domnul Bălan a intrat în rândul celor care au fost … De aici și vechea gardă a lumii noastre, venită să arate o ultimă forma de respect la bisericuța de cartier unde comandantul Bălan a acostat înainte să dea mola tot și să plece să nu se mai întoarcă.

Nu am avut super glume cu domnul Bălan. Și din vina lui, dar acum, mai mare mi se pare vina mea … am momente în care manifest o intransigență de neandertal, nefolositoare și neproductivă … intransigență generată de lucruri de doi bani. Îmi vine să-mi dau palme pentru ușurința cu care am aruncat epitete când ar fi fost mai înțelept să tac dracului din gură.

Acum … s-a dus, a fost. Rămân cu regretul că ar fi trebuit să apreciez mai mult din ce-a fost bun în parteneriatul nostru. Rămân și cu câteva învățăminte … Rămân și cu niște mulțumiri netransmise … pentru efortul făcut pentru a ține lucrurile pe linia de plutire.

Și rămân și cu o misiune, netransmisă, mai degrabă implicită … de-a ține elica în mișcare în ceea ce a constituit obiectul de activitate al domnului Bălan.

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

