Woody

Pe Woody nu-l chema Woody, îl chema Popescu. L-am cunoscut prin ’80 … Tatăl meu a făcut un voiaj scurt cu Hunedoara și de-acolo n-a plecat cu mâna goală … a plecat cu vreo doi, trei ofițeri, toți tineri, toți absolvenți cu numai doi, trei ani înainte … și toți au făcut parte din echipajele de pe Mărăști și Cozia, echipaje care au vânturat lumea, care s-au distrat, au făcut bani, au făcut de toate …

Woody era mic, slab, negricios, năsos și super haios … bucureștean. Totul la caterincă, era definiția pe două picioare a miștoului … Așa, categoria pană cum era el, jucase hochei de performanță pentru Steaua … lot național de juniori, tot tacâmul … De pe Hunedoara a ajuns, cu taică-meu Comandant, pe Mărăști, luată din șantier … au făcut câteva voiaje dintre care unul de 11 luni, sud cu nord, plus un arest de două luni la Liverpool … apoi Cozia, superbă navă, tot luată din șantier, alte câteva voiaje … Incredibil ce familie era echipajul ăla … Pătrățică, secund, Woody și Miciurin, ofițeri de punte … Mirsea șef mecanic, Toma Alimoș mecanic unu, Otto mecanic doi, Franzelă și Nadone telegrafiști … Aski nostrom … Marian Vanea, zis Garincha, fost fotbalist de divizia A la Farul, reprofilat marinar, re-reprofilat bucătar – ospătar …

Când vorbim de Navromul anilor ’80, cargourile mai mari de 8,700 însemnau relații de transport aproape standard, cu Orientul îndepărtat cu aterizare pe casă, sau cu marfă de nord continent și apoi casă … 4 – 6 luni de voiaj, cu marș lung, greu, musoni, aer condiționat mai subțire … erau voiaje pitorești și foarte bănoase … întoarcerea acasă era întotdeauna triumfătoare, ca revenirea din cruciadă … la Constanța sau la Dunăre, vaporul se umplea de familii, de copii, ne cunoșteam între noi, era o nebunie … Orice staționare dura de la câteva luni în sus, descărcare, așteptare navlu, încărcare … echipajul intra în ture lungi, 4 zile cu 8 sau cu 12 acasă … și poveștile și poantele erau la ordinea zilei … sau cum zic tăunii ăștia din presă, mai nou … era o distracție pe cinste … Îmi aduc aminte, prin ’85, Woody, fiind din inventarul navei, se ocupa cu scosul bufului, cu una, cu alta … destinatar de București era un arhitect, poreclit Bibone, băiat de super încredere dar cam naiv, așa … politicos, aristocrat de familie … e, și ce-i face al nostru, într-o staționare … îi spune lui Bibone, conspirativ, băi, Bib, vezi că scoatem deranjul în noaptea asta, fii pe fază, te sun să îți dau instrucțiuni … Bibone, la fel de conspirativ, în șoaptă: Gata, Toni, al tău sunt … Woody, în loc să-l instrucționeze pe Bibone, se apucă și-l sună pe săracu’ om din oră-n oră, de pe la 9 seara, toată noaptea … parcă-l aud pe Woody cum povestea: Alo … Da … Bună seara. Bună seara. Mă scuzați ca vă deranjez. Niciun deranj. Cu Fane, vă rog … Îmi pare rău, nu pot să vi-l dau. De ce? Nu stă aici, ați greșit … Mă scuzați. Nicio problemă. Bună seara … Bună seara … Asta la 9. Dar același dialog și la 10. Și la 11. Pe la 1, deja, nu mai era la fel de politicos … dar Bibone răspundea săracu’, el aștepta instrucțiunile, deh … toată noaptea a răspuns … La 6 dimineața, epuizat, răspunde Bibone și ce aude în telefon … Alo, aici Fane. M-a căutat cineva? Eu nu știu cum n-a făcut apoplexie Bibone …

Woody era neînsurat … la un moment dat, era cuplat cu o doamnă din București. Eu n-am cunoscut-o, dar am înțeles că avea cel puțin patruj de kile în plus față de consort … Grasa îi spunea Woody … i-a făcut și-un copil, insuficient pentru a o lua de nevastă … nu le avea pe-astea Woody, ciocănea în mai multe … scorburi, cu nasu’ ăla al lui …

Timpul a trecut. Taică-meu s-a debarcat, a ajuns la Istanbul șef de agenție Navrom. Woody tot pe mare … a fost și pe Baziaș-uri dar s-a întors mereu la Cozia, la cursă lungă … între voiaje, știindu-mă cu părinții plecați din țară, mai trecea pe la mine, ba pe acasă, ba pe la Institut … băi, ai nevoie de ceva, de orice, de bani, de un avort … pe mine mă suni … îl conduc odată la gară, mai erau 10 minute și pleca trenul, la casele de bilete coadă de nu-i vedeai capătul … dar ce, să se îngrijoreze cumva … Laurențiu, cheia spre bilet este biroul de informații, unde nu-i coadă … uite, cum rezolv eu acuma … val-vârtej o vrăjește pe cheferistă, râdea aia cu gura până la urechi … iese cu bilet clasa întâi, țantoș … plus numărul de telefon al domnișoarei de la ghișeu …

După alți 5 – 6 ani, plecăm în primul voiaj împreună … el secund, eu ofițer doi … m/n Târnăveni, voiaj de nord, era să ne tumbăm în Biscaya la întoarcere … cred că niciodată n-am fost mai aproape de moarte ca atunci … ajungem chiar de Crăciun, stăm vreo două luni, plecăm din nou … Woody se cuplase cu o navetistă cu care stătea la vapor și bea, cot la cot, tot ce-i cădea un raza vizuală … plecăm în al doilea voiaj, Les Sables d’Olonne și Nantes, porturi de descărcare … între Matapan și Pasero, doar ce urcasem în cart, aud țipete mai jos … Woody în criză, epuizare plus șpriț non-stop, a căzut, s-a lovit cu capul de cheson, și-a mușcat limba, era să moară … noroc cu Manfred, timonierul lui, că l-a găsit până să se înece cu propriul sânge …

A durat ceva să-și revină … drumul de dus, împreună cu ofițerul trei, i-am împărțit cartul, făceam 6 cu 6 … Manfred l-a îngrijit ca pe copii, își mușcase din limbă, nu putea să înghită … îi pasa fructe, cartofi … îi dădea să mănânce cu lingurița… După vreo săptămână fără băutură, începuse să aibă vedenii … a urcat la mine pe comandă să-mi spună ca am primit angajare Rotterdam pentru Istanbul … Da, domnu’ Toni, mișto la Rotterdam … mergem la oraș, mâncăm o prăjitură … i-am cântat în strună, ce era să fac …  N-a mai băut … voiajul ăla. Pe drumul de întoarcere și-a reluat cartul, n-au fost probleme … La întoarcere eu am rămas să dau examen de secund, parcă … Woody tot pe Târnăveni … și pe Târnăveni a rămas câțiva ani  până compania s-a dus în cap … a plecat la o companie străină, tot secund, și dus a fost … a murit în voiaj, prin Brazilia pe undeva, la nici 43 de ani …

Eram în voiaj la Damietta, Comandant pe Sammarina 4, ex-Simeria, când l-au înmormântat. Câteva zile nu m-am putut gândi la altceva decât la fața lui ieșind din biroul de informații … înfoiat și cu maimuța aia hlizindu-se de după ghișeu … Taică-meu n-a putut să meargă la înmormântare. Pur și simplu nu s-a putut urni din loc să meargă la înmormântarea lui Woody. Nici nu putea vorbi. Ne-a reprezentat mama … O ceremonie restrânsă, maică-sa, frate-su, copilul ajuns la vreo 10 ani, Grasa …

Asta-i povestea lui Woody, fiu risipitor al Navromului. Super băiat, super profesionist, iubitor de doamne și domnișoare și cam șprițangiu. N-am căutat poze cu Toni … Am găsit altceva, în schimb … O fotografie document, de la meciul de debut al lui Hagi, la FC Constanța, din septembrie 1982, de la Bacău … Se văd Petcu, Gache, Zahiu, Paul Costaș portar, Hagi, Caramalău, Mănăilă, Marian Vanea, Noadă Constantinescu, Buduru și Paul Peniu …

Marian Vanea, coleg de echipă cu Hagi la momentul ăla, devenit mare meșter bucătar pe nava Cozia, i-a făcut-o cadou tatălui meu, la împlinirea vârstei de 58 de ani. Dedicația de pe verso face toți banii … așa a fost viața noastră în Navrom … echipaje familii, oameni adevărați și cozonac …

2 gânduri despre “Woody

  1. Kaptan …. zii si de saracu’ Marian …… mare om , deosebit … am navigat impreuna … si mi a povestit de pe Cozia … era la primul lui voiaj cu Kaptan Tzuki care, l a trimis la frigider sa i aduca un seven up…. Vanea se duce si zice „Domn Comandant nu avem asa ceva!” iar Kaptan il intreaba „da’ ce avem bah??” …. si zice Marian „Domn Comandant avem doar SAPTE UP !!” 🙂 … Pacat ca asemenea OAMENI S AU PRAPADIT …..

Lasă un răspuns

