România … fără poveste

Acu’ ceva vreme primesc o invitație la o televiziune. Ca să vorbim despre port. Portul Constanța. Că o echipă de la ei a fost pe acolo și a filmat niște cotinețe, niște chestii … și că să le explic eu. Okay. Accept cu plăcere.

Pe măsură ce ne apropiem de data cu pricina, care va să zică sâmbătă, mai 5, doamna realizatoare îmi postează pe timeline și promo-ul de facebook … Moştenirea lăsată de Anghel Saligny românilor a ajuns o grămadă mare de garduri şi coteţe în care nimeni nu ştie ce se întâmplă. Aşa se vede acum Portul Constanţa, maidan pentru meciul angajaţilor cu administraţia. Peste 200 de nave au disparut fara urma din flota română. Nu au ramas decat acuze si o justitie contradictorie. Povestea Portului Constanţa, a Navrom şi a navelor care nu au rămas decât în fotografie, toate spuse de Răzvan Ştefan şi Paul Spiroiu.

Invitatul emisiunii este Laurentiu Mironescu, fost secretar de stat în Ministerul de Interne!

Buun, deci vorbim și despre flotă … Foarte tare. Cum or fi scos cifra asta, 200 … cred că au dat cu zarul, la mai mare … în fine, vedem la emisiune … Pe subiectul flotă, eu n-am nevoie de pregătire, știu subiectul mult prea bine. Mai sun, așa, pe unul sau altul, cunoscători, mai mult ca să mă montez … cazul flota este o inepție atât de desăvârșită încât nu vă imaginați … o inepție excrement al unor tovarăși procurori și mediatizată goebbels-ian … adică o minciună care spusă suficient de des poate căpăta valoare de adevăr.

Okay … fac ceva efort să ajung la emisiune. Joi și vineri Balvanyos, la curs, sâmbătă dimineață ședință de Consiliu Director Național la Liga Navală în Constanța, după amiază la București … Ajung, stăm de vorbă la o cafea … Întrebări … de ce sunt garduri în portul Constanța … cine fură în portul Constanța … de ce se ceartă ăia pe acolo … Înțeleg că nu mai vorbim de Navrom. Păcat, spun … Vine și invitata permanentă, o doamnă pe care am mai vazut-o, am înțeles că e specialistă pe justiție, denea, ministerul de interne …

Intrăm în emisie … se pornește materialul. 16 minute, cică. Mă gândesc că trei sferturi din ăia de se uită la noi sunt deja cu mâna pe telecomandă să schimbe … Materialul curge patetic … Garduri filmate … portul vechi în care nu se operează, ubicuul Burlacu, secretarul general al sindicatelor din port face anchete, își dă cu presupusul, greșit, despre port, despre faciltățile portuare, despre codul ISPS … Burlacu a făcut un real progres, uite ce face funcția din om, în materialul ăsta mai are puțin și rescrie o convenție internațională care este lege globală din 2004. Pân’ să o rescrie Burlacu pe convenție, harșt, breaking news … iese noul ministru de finanțe după o întâlnire cu FMI, să spună că se măresc salariile și pensiile. Fii-mea se minunează pe i-chat că mi-am lăsat barbă … Se reia materialul … se termină. Un material care nu face justiție portului. Intrăm în direct, cică n-avem mult, că se face ediție specială și la revedere … aproape aceleași întrebări ca înainte de emisiune … de ce garduri și cine fură …  dau să spun că portul nu e chiar așa, că au filmat zona de nord în care nu se mai operează, că traficul a migrat spre adâncimile mari, care sunt în sud. Că amplasarea gardurilor este obligație … doamna invitată întreabă de directorul general și firma de pază .. nu prea au legătură una cu alta. Ideea care rezultă din întrebări e că special s-au pus garduri ca să se fure … mai primesc o retorică: dacă tot am fost la interne, de ce n-am oprit furturile din port … Mda … Fac o referire la Anvers, ce și cum e acolo … văd că stârnesc râsul și nu știu de ce, pe moment … doamna se gândea la domnul președinte, eu mă gândeam la mine, că acolo am făcut școala …

Emisiunea se termină. Moderatoare își cere scuze că m-am deranjat pentru douăj’ de minute și chiar nu are motive, nu-mi pare rău că am venit. Ne luăm la revedere … încep să primesc mesaje pe telefon … ai bătut atâta drum ca să bage breaking news – fii-mea, băi … ne-ai lăsat neterminați, aici, suntem cu tot neamu’ să ne uităm la tine – colegi din flotă … Plec nevorbit cu impresia sinceră că avem talentul, noi, ca români, să ne facem singuri rău … Acum, câteva lămuriri pe subiectele de mai sus:

1. Portul Constanța este un jucător important în industria portuară în Europa. Vă dau un exemplu … când eram director general, am avut ocazia să primesc cea mai mare navă care a operat până la acea dată în portul Constanța. Nava se numea SG Enterprise și era subiect al unui litigiu din cauza autorităților turcești care nu îi permiseseră să tranziteze Bosforul pe motiv de dimensiuni. Până să primească acceptul, după așteptare sud Bozca’ada, nava a fost instrucționată să procedeze spre singurul port din Europa capabil s-o primească .. adică Rotterdam-ul. Asta rezumă toată ghicitoarea: Constanța și Roterdamm-ul sunt capete de axă … Europa este hinterland-ul secundar atât al Rotterdam-ului cât și al Constanței, ne batem pentru aceeași zonă … cu Rotterdam-ul, cu Anvers-ul, porturi care trimit mărfuri inland Europa. Porția noastră e relativ mică, dar e ca-n politică, noi avem resort de creștere, iar ei nu … ei sunt limitați de competiție, de acces, de legislație, de congestia căilor de defluare … Noi … noi suntem limitați de propriile neajunsuri. Ține de noi dacă avem de gând să contăm, și mă refer la noi, la România și nu la portul Constanța …

2. Îmi este greu să vorbesc despre garduri … constatând ce mega-subiect a fost în emisiune, am să încerc … Gardurile sunt consecință a Codului ISPS care presupune controlul accesului persoanelor, echipamentelor, bagajelor, autovehiculelor, muștelor și melcilor în orice interfață navă – port, denumită convențional, facilitate portuară. Orice terminal este facilitate portuară. Nu pun garduri, nu operează. Oricine dorește să acceseze facilitatea portuară, fie echipaj, muncitori, piloți, căpitănie, alte autorități, oricine deci, se înscrie în procedură. Cere voie, intră. De-aia gardurile …

3. Munca la negru … Munca la negru e o problemă, adevărat. Trebuie un angajament serios patronat – sindicate ca să se rezolve acest aspect. Pe de altă parte, domnul Burlacu, fiind și jurist, ar trebui să sesizeze că cel mai tare argument împotriva muncii la negru este chiar Codul ISPS cu ale lui garduri … Accesul trebuie să fie controlat, oricine se află în terminal trebuie să aibă motiv … ce poate spune unul care lucrează în magazie? Sunt un vizitator la verișorul meu care este în echipaj și am pus mâna la fierătaniile astea? Echipă mixtă de control, APC, sindicate, poliție … găsești oameni acolo, firma de pază e responsabilă, iar operatorul portuar pasibil de expulzare de pe platformă …

4. Cine fură în port? Fură hoții, doamnelor și domnilor … Iar responsabili să-i prindă pe hoți sunt oamenii legii, adică polițiștii … n-are treabă Administrația porturilor cu cine fură …  Portul n-are treabă decât cu activitatea comercială internațională. Cu volumele de trafic. Cu navele care intră și trebuie să fie în conformitate cu legislația internațională relevantă … Cu serviciile portuare … Competitorii, celelalte porturi din zonă sunt un important factor pentru portul Constanța … Ce containere, ce prostii … mărfuri contrafăcute, cui îi pasă … E treaba poliției. În viziunea portului, un container e un container. Ce e în el, e treaba celor în drept.

Ar mai fi multe de spus … în concluzie, deși, aparent, m-am dus cam degeaba, nu-mi pare rău și chiar mulțumesc celor care m-au invitat, fie și pentru motivul că am văzut cât de puțin se știe despre ceea ce facem noi prin Constanța … pe vidul ăsta de informație reală, toate năzbâtiile prind … se fură, vai, vai … lumea amestecă portul cu gardurile cu hoții și vama și Angela Merkel care a sesizat că intră mărfuri contrafăcute prin Constanța. Așa, și? Intră prin toate porturile din Europa … și intră cam proporțional cu volumele de trafic, adică, în niciun caz nu suntem noi premianți … Peste 50% din bananele de pe piața românească sunt nefiscalizate, știați? Nu știați … Știți pe unde intră bananele astea? Pe la Anvers sau Hamburg … Eu zic să sesizăm armata stelară și s-o azmuțim pe Belgia și Germania … Cum spuneam, e mult de spus … și nu prea mai e treaba mea. O să sesizez, în scris, Administrația Portului Constanța apropo de aceste întrebări și despre percepția publică despre garduri și furturi și alte alea … Mi se pare normal să reacționeze. De fapt, cine știe … acum au alte treburi, cu toboșarii sindicali din fața companiei … probabil că n-o să reacționeze deloc.

Despre flota României și cele 200 de nave care ar fi dispărut … data viitoare … dacă nu, la Discovery, că la așa dispariție …

Anunțuri

4 gânduri despre “România … fără poveste

  1. Domnule Laurentiu, pentru toti cei care cred ca portul e o bagatela, pentru toti cei care cred ca flota s-a vandut numai din vina lui Basescu indraznesc sa amintesc ce spune o reclama: „…Eheee, mancatul asta nu-i asa cum crede lumea…”

  2. Nu e Gabi, asa este. Shipping-ul este cea mai inteligentă meserie din lume, te silește să fii alert și să înveți toata viața. Shipping-ul stă la baza celor mai mari averi din lumea asta. Porturile … asemenea. Din păcate, uite cum gândim noi … gardurile, cine fură … așa gândim, asta avem …

  3. Se poate naste o intrebare : de ce te apuci sa faci o emisiune daca stii ca subiectul nu-ti permite sa o si termini ?
    Portul Constanta poate fi subiectul unei emisiuni dar al unei emisiuni-serial, fiind atatea de zis incat cele 16 minute n-ar parea nici macar o caricatura.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s