Port ilegal de ouă …

Portul Constanța este subiectul zilei … Clasicizarea luptei de clasă purtate în văzul și, mai ales, auzul tuturor face ca portul Constanța să devină subiect dezbătut de analiști, de specialiști, de sindicaliști, de ctitori de opinie … ce mai, portul e pe buzele tuturor.

Am televizor în birou … de regulă e pe silent. Azi dimineață a câștigat dreptul la sonor când se discuta despre port, ocazie cu care descopăr cât de periculoase sunt cunoștințele puține … invitat fiind un șef de publicație, la întrebarea despre port, odată îl văd cum se lasă ușor pe spate, zâmbește larg de parcă portul ar fi fost subiectul tezei lui de doctorat și se lansează în niște platitudini de mare excepție … a, dar în port sunt interese majore, domnule … ei, nu serios, pe bune, băi Tândală? Ești chiar tare … în ritmul ăsta o să descoperi că apa-i udă … Cum, necum ajunge și la vamă și la produse contrafăcute și iar le amestecă până nu mai știe de unde a plecat … portu-i port, iar vama-i vamă, n-au legătură, relații, nici măcar o bună cooperare altundeva decât în conștientul copleșit de lupta televizată împotriva corupției netelevizate a departamentului nătărăilor asociați, mincinoși și incompetenți … dar ajungem iar la castravete … iar subiectul era altul.

Subiectul port este complex. Am fost director acolo, știu cum e. Am venit într-o perioadă grea și m-am descurcat … nu mi-a folosit, pentru că performanța nu a fost suficientă pentru a rămâne în funcție. Situația de astăzi este mult diferită față de momentul în care am preluat eu compania, mai sedimentată financiar, dar mai grea din mai multe alte considerente.

Nu aș vrea să intru în capcana de-a discuta cine are dreptate … directorul general … sindicatele … vreau să spun că eu cred că este un subiect artificial exacerbat, stadiu la care s-a ajuns într-o manieră de o inabilitate salutară … Cei mai mulți oameni din Administrația Porturilor care nu merg la lucru, de ceva vreme deja, nu au motiv real pentru a nu merge la lucru.

Culmea este că, acum 15 luni, actualul director a venit pe un orizont de așteptare salutar … De meserie manager de terminale, slujbaș pe afară, responsabil cu reforma și pe la alte companii din port, dom’ director avea toate șansele să facă ce trebuie. Oamenii care astăzi îl congratulează cu ouă și iaurt i-au zâmbit la început … mai ales când i-a scăpat de artefactele  conducerilor anterioare …  de andree, de tudorice sau de alte sinecurizde din companie … Timpul a trecut, iar reforma se anunța a fi necruțătoare … sucursale out, oameni concediați. Fie vorba între noi, reforma e pe undeva pe aici, n-a văzut-o nimeni, dar o teme toată lumea … Deci comunicare, varză.

Atitudinea … deh, aici nu sună bine ce se aude … Directorului general i se reproșează atitudinea. Că lumea se teme de el. Că vorbește urât cu angajații. Că a omorât un om din priviri. Că o doamnă a născut prematur după o întâlnire cu dom’ director pe culoare … Deși eu nu-l cunosc așa, asta nu înseamnă nimic. Lumea probabil are dreptate, chiar dacă n-or fi toate adevărate, există un deficit de atitudine din partea managerului, responsabil pentru climatul lucrativ la bordul companiei.

Eu cred că lucrurile puteau să decurgă altfel, adevărat. Eu cred că funcția de director general la o companie de stat are și nu are legătură cu managementul unei companii private. O companie națională, o autoritate are o fațetă publică importantă, maximizarea profitului nu este suficientă. Actul de management al unei companii naționale trebuie dezvoltat împreună cu sindicatele, chiar dacă sindicatele, în general, n-au avut un rol corect nici măcar față de proprii cotizanți. Iar sindicatul APC-ului a fost, mai întotdeauna, lângă conducere. Ultimul an a radicalizat atitudinea sindicală în administrație. Avea nevoie managementul de un sidicat proletarizat și scos în fața companiei pe ritm de butoaie exact cum avea nevoie de un furuncul în nas. Măsuri absolut de evitat … libera trecere, programul … agresivitatea gratuită, toate astea au creionat un climat de neîncredere accentuat și de note anterioare din cv-ul domnului director … și acolo a făcut așa … pe ăia i-a dat afară, pe ăilalți i-a împușcat în piața publică … o să ne omoare. Vai și iar vai.

Nimeni n-a ieșit să combată povestea asta … poveștile astea. Gogoașa s-a umflat peste măsură. Oamenii sunt speriați, vin vremuri grele, nimeni nu-i bucuros când află ca va fi pus la treabă chiar dacă știe că la muncă o bate-n cap … Și uite așa, toată lumea e în fața companiei … Toată. Cu tot felul de gânduri și temeri și atitudini. Am văzut o pancartă „PDL-ule ai pierdut 2300 de voturi” … Corect. A pierdut PDL și voturile ălora pe care i-a angajat în numele luptei politice, pe directivă de la partid? Că sunt, slavă Domnului … Și n-am auzit să fi existat un sindicalist care să spună directorului de atunci: Domnule, de ce angajați în criză și pe interdicție de la guvern? Când o fi să dea afară, cine-o să rămână fără loc de muncă?  Dar n-au zis … Lasă, zic acum … L-au făcut pe director sociopat, îl blesteamă, dau cu ouă în el …

Bun … fiecare cu lupta lui. În anul 2000 am dat afară vreo 40 – 50 de șoferi. I-am externalizat cu tot cu mașinile de unde furau benzina … E mult de povestit. Ei, în perioada aceea, prima mea soacră, venind în vizită de la București, are ghinionul să urce într-un taxi condus de un domn disponibilizat … care se apucă să-i spună de pățania cu satana aia de la port, cum avea el un loc de muncă adevărat și mai făcea și el un ghișeft, mai o piesă, mai un bon de benzină … dar a venit animalu’ ăsta și ne-a lăsat fără muncă … a intrat soacra mută în casă sub impresia dezvăluirilor proaspete. Așa că … nimic nou sub soare.

E un moment greu acum. Sincer, nici nu văd o ieșire. Problemele portului Constanța nu sunt astea … Portul n-are o strategie guvernamentală coerentă și integrată, statul nu-și protejează interesele, portul nu are un plan de dezvoltare, că master-planul JICA n-a folosit nici pentru șters la fund, că era cam gros … s-au externalizat activități care țin de siguranța navigației, orizontul portuar este inegal și dezechilibrat, agenții economici sunt tratați în mod diferit, iar resursa umană a administrației, proletarilor, că vreți că nu vreți, este sufocant de numeroasă. Bun, într-o companie națională, eficientizarea nu se face de pe azi pe mâine … întâi se blochează angajările, după se pensionează băftoșii care răzbat până la pensie, după aia se externalizează non-core business și încă alte acareturi … Toate trebuie să aibă ca stea călăuzitoare satisfacția clientului. Ce satisfacție să aibă un nene care vrea afaceri aici când plătește curentul electric cu 40% mai mult ca în afara portului? Cum ajunge nenea ăla aici? 370 km de Rhin – Maine costă jumătate de preț din costul a 64 km de canal ceaușist …

Vrem port și peste ani? Cool … atunci toate variabilele astea trebuie luate în calcul. Nu le ia nimeni, stați liniștiți. Viziunea integrată e departe … e nevoie de posturi pentru ai noștri. Cel puțin ăsta a fost răspunsul pe care l-am primit eu la inițiativele mele de deputat. Mai multă lume de pe la minister m-a și întrebat de ce-mi dau cu părerea … Resursa umană trebuie școlarizată și nu la UMC sau la alte tiparnițe de diplome … nu. On the job training, școală de meseriași, iar on the job … dar e greu, nu merge cu butoaie.

Am tot citit pe net despre contracte juridice și alte chestiuni dezvăluite de oamenii muncii. Or fi, nu zic nu … am rezervele mele. Problemele care vor ridica alte probleme sunt astea pe care vi le-am spus mai sus. Și le vor ridica cu siguranță, pentru că momentul ăsta este greu de depășit. Greu. Iar noțiunea de reformă este demonizată și demonetizată. Ce reformă să faci cu ouă-n freză? Asta e, dragilor. N-am crezut vreodată că instituția emblemă a Constanței va ajunge subiect de circ cu ouă și iaurt și blesteme și butoaie și pancarte. Se pare însă că imaginea mea despre această instituție și oamenii ei este nepermis de sentimental distorsionată.

10 gânduri despre “Port ilegal de ouă …

  1. Scuza-mi curiozitatea, dar chiar nu stiu: cum se numeste un director la o institutie atat de importanta ca Administratia Portului? Se scoate postul la concurs, interviuri si se alege un candidat? Se numeste cineva, de la minister? Care sunt criteriile? (Asa, in mare, doar pentru cultura mea generala.) Multumesc!

    1. Simona, e la latitudinea ministrului transporturilor. Ministrul poate tine cont de experienta, cv, recomandarea industriei sau de la partid. Director general actual a venit pe filiera industriei operatorilor portuari. Eu am aterizat de niciunde, fara nicio recomandare, pus de ministru. Majoritatea celorlalti au fost pusi pe linie politica.

  2. „Eu am aterizat de niciunde, fara nicio recomandare, pus de ministru.”
    Si cam cum vezi tu ca s-a intamplat asta? Au fost puse intr-o palarie biletele cu numele a 20 de milioane de romani si tu ai fost norocosul extras? 🙂
    Lasand gluma de-o parte, andreea aia de tine a fost adusa. Ca ti-a intors pupa si a trecut in dana dubla cu banias dovedeste doar cat te pricepi la oameni.
    Si revenind la glume: nu te mai vaita de numirea unora cu zero experienta in domeniu. Recte venirea lui Marcu de la casa de numarat bani la port. Tot atata experienta aveai si tu in domeniu cand ai aterizat la MI.
    Fost-am clar? 😉

    1. Miaunel … Nu s-a tras la sorti. Eram inspector conventii interne si internationale la Inspectoratul Navigatiei Civile, in concediu fara plata, imbarcat si intre voiaje. Pot elabora pe ce considerente am ajuns acolo, dar asta nu se va intimpla in acest raspuns. Sunt primul care spune ca a fost o conjunctura care mi-a determinat cariera ulterioara. Pina nu demult, consideram ca a fost o conjunctura pozitiva. Acum, parcurgind ultimul segment al deja fostei mele cariere, nu mai sunt asa de sigur …
      Pe domnisoara de care ati pomenit nu adus-o eu, nu am angajat-o eu. A venit pe considerente de vecinatate cu sefa personalului din institutie si a fost una dintre primele persoane angajate de Mircea Marcu. Si ca tot pomeniram de Marcu, pot sa va spun ca nici macar n-a fost foarte rau, ca director general … Adica nu-i pot imputa vreo decizie dusmanoasa la adresa portului, ca in cazul altora, cu mult mai multa experienta.
      Cit despre ce mi-a intors mie domnisoara … Motivele si in ce dana a acostat … Hm, as prefera sa pasez oportunitatea de a vorbi despre aceste teme.
      Da, priceperea la oameni nu este vreo mare calitate a mea, nu din cauza domnisoarei al carui comportament a fost mai mult decit previzibil, ci din multe alte cauze.
      As raspunde pe tema experientei zero la MI, dar cred ca devin prea serios explicind ceva cuiva care are adresa muie@pdl.ro

  3. Nu vrei sa mai scriu aici, nu mai scriu. Dar chiar nu cred ca trebuie sa te legi AZI (adicatelea dupa vreo doua luni de vorbe) de adresa mea de mail.
    Faptul ca multi v-ar vrea in furci azi (cand comisioanele au ajuns la un halucinant 60%) nu cred ca te mira.
    Dar stai fara grija: eu nu pentru AZI am o scarba suverana fata de PD. Ci de prin 2000.
    „Esti cel mai bun, Petre”. Prietenii stiu de ce!
    PS „Clasicizarea luptei de clasă” este o expresie fara noima. Lupta de clasa se CRONICIZEAZA. Dar ai o scuza. Esti inginer. Ca si mine.
    Care o fi insa scuza mea de incerc sa pastrez oarece decenta?!

    1. Dom’ inginer … Eu ma bucur ca discutam aici, in contradictoriu, fie si pentru beneficiul micilor corectii ale istoriei gresit arhivate. Referirea la adresa de mail a fost in ideea ca e greu de schimbat parerea cuiva atit de categoric against … Cit despre partid … Eu am intrat din convingere in acest partid iar astazi, desi nu mai sunt acolo, ma doare chiar sincer parcursul prezent, lipsa de reactie, atitudinea, etc. Bun, MAI. La MAI am ajuns in virtutea fisei postului … experienta in management, asumarea actului de comanda intr-un sistem ierarhic, inca militarizat in comportament, dedicatia demonstrata cu alte ocazii si, nu in ultimul rind, aroganta, chiar daca aparent nu se numara printre calitati … In consecinta, domnule inginer, m-ar bucura sa mai scrieti aici. Chiar daca sunteti printre purtatorii de furci, faceti parte dintr-un soi pe cale de disparitie in Romania: sunteti logic si va exprimati corect gramatical … Clasicizarea luptei de clasa a fost o figura de stil, pe bune … conflictele se cronicizeaza, dar lupta de clasa e un concept mult mai generos, merita mai mult …

  4. S-ar putea sa ajungi un fel de Nastase doar pentru ca ai fost de alta parte a baricadei. Sau crezi ca mascarada aia in care procurorul cazului ajunge si judecatorul lui este un proces onest?
    Si au si astia polite de platit. Si de scos tapi ispasitori rapid. Dehhh… plebea are nevoie de sange la schimbari de regim.
    Maria Antoaneta poate confirma. Sau macar capul ei din Museul Figurilor de Ceara. 🙂

    1. Domnule … Dosarul este o mascarada penibila, adevarat. Pe de alta parte, eu sunt un nimeni in ploaie … N-am potentialul mediatic al lui Nastase. Plasarea mea ca tap ispasitor pentru nimic arunca in derizoriu absolut orice. Pe de alta parte, nimic nu-i imposibil si este foarte posibil sa aveti dreptate. Asa cum au putut sa insceneze mizeria asta, se poate orice. Ramine sa vedem ce se intimpla, oricum nu am ce face, nu?

Lasă un răspuns

