Neptun

Azi mi-am tratat nevasta c-o ciorbă de pește și-o vulpe de mare la cherhanaua unde, deși mergem mai rar în ultima vreme, suntem încă obiecte de inventar … sau mascote, mai degrabă … După, facem un raid anchetă prin stațiunile din preajmă, să vedem ce a mai crescut.

Deși m-am născut în Constanța, eu nu pot spune că mi-a plăcut Mamaia. De fapt, în vacanțele de vară, locul unde făceam plajă era stabilit de comunitatea care era de aceeași vârstă la bloc … blocul era universul, deh, generația cu cheia de gât … Cât eram în generală, mergeam la plajă la Modern. Ne târam, în grup, pe Traian, lăsam valea portului la tribord, parcul cu cinematograf și statuie la babord, coboram pe lângă cinema Popular și gata, ajungeam deasupra plajei… de unde coboram pe unde altundeva decât pe lângă solar … unde trăgeam cu ochiu’ la cucoane despuiate cât să avem ce potoli în apă … ceata lu’ Pițigoi …

În termeni de plajă, liceul a însemnat Internaționalul din Mamaia. Rexul de azi. Tot liceul Mircea era acolo … troleu’ 41 … făceam aproape o oră până la plajă. Tenis cu piciorul, bazinul, cappuccino-ul de la Internațional sunt repere care au biruit în lupta cu timpul … Barul era în aripa din stânga … destul de scump, coadă mai niciodată. Mirosea a bine, mirosea a străinătate … Cafea, frișcă naturală și-un strop de alcool, nu știu ce puneau în cappuccinou’ ăla … Cum putea să-l cheme pe barman? Gigi Bar … Acolo era în fiecare vară. Brașovean. Odată sezonul terminat, îl găseai la Teleferic, în Poiană. În anii ’80, în alimentația publică, era o continuă transhumanță. Vara, la mare se completau efectivele cu brașoveni și iarna, la munte, se importau constănțeni … După douăzeci de ani … eram parlamentar cred, în Poiană la o întâlnire de partid. Dau să beau un cappuccino la Alpin. Din miros l-am simțit. O întreb pe fătuca de mi l-a adus … cum îl cheamă pe barman? De ce, nu e bună cafeaua? E extraordinară, da’ cum îl cheamă pe barman … Domnu’ Bar îl cheamă … Aproape că mi-au dat lacrimile … Schimbat, normal, dar nu foarte, barmanul tinerețiilor mele era la ultima stagiune înainte de pensie și proaspăt proprietar de pensiune pe undeva pe lângă Brașov. Omu’ politicos, a spus că parcă mă cunoaște, mă îndoiesc să-și aducă aminte de un puști de liceu mort să pară mai șmecher decât era … dar eu am rămas stupefiat de memoria gustului.

După liceu, a rămas și Internaționalul la orizont … în școala de marină vacanțele erau scurte și intense și trebuiau să fie musai ieftine … am evoluat la Costinești, în Beuri, Neptun … iar Costinești, iar Neptun și, ultima vacanță de 1 mai, imediat după Revoluție, la Scoica de Jupiter, că strigam în gura mare pe-acolo … cumpărați Zig-Zag, Iliescu acuzat de genocid …

Neptun a fost stațiunea care mie mi-a plăcut cel mai mult, de departe. A fost construită prin ’60, aerisită, verdeață multă, foarte echilibrată … avea de toate. Un concept fluent, terenuri multe de tenis, multe hoteluri cu piscine, club bazin, pentru nomenclaturiști, piscină acoperită cu acoperiș retractabil … superb. Știți ce era impresionant, domnule? Hotelurile erau albe … cum e normal să fie într-o stațiune de mare … bun, mai erau detalii de design, poate piatră, ici colo cărămidă aparentă, dar toate clădirile erau albe. Albe. Neopulente, adevărat, funcționalitatea anilor ’60, dar erau noi și curate. Și albe. Din ce îmi aduc aminte, eu nu cred că, fără pile, te lipeai de-o masă la Calu’ Bălan în anii ăia … Parcarea era plină de autocare, nordici foarte mulți, nemți … Polonezi călcai pe ei ca pe dude. Și pe poloneze călcai … mă rog. Veneau cu mașinile pline cu bișnițăreli și erau sufletul comerțului pe plaje …

Astăzi, Neptunul își păstrează o mică parte din farmecul de altă dată. Cred că este stațiunea cel mai puțin afectată de neam prostismul și dezmățul arhitecturii banului făcut repede și suprapus pe un fundament de întreprinzător post revoluționar. Cel mai puțin … să nu înțelegeți puțin, ci doar puțin în comparație cu dezastrul din alte părți. Mamaia este un proiect la fel de inspirat ca și turul pantalonilor primarului Constanței. Costineștiul a pierdut magnetul pe care-l avea pentru studenți … în anii ’80, dacă vedeai un cetățean peste 30 de ani în Costinești atunci ăla era primarul … acum este o mizerie tristă și de nereparat.

În Neptun parcă a mai răzbătut un rest de decență … Bun, terenurile de sport n-au scăpat, au fost primele sacrificate pe altarul nevoilor caselor de vacanță ale domnilor din București, cu bani, dar fără gust … termopane, case cu acoperiș ca la Râșnov, balustrade de inox sau fier forjat la balcoane … și mai ce? ah, culoarea … toate îți rup nervul optic. Verzi. Mov am văzut … ce să mai …

Hotelul Neptun închis și închis cred că rămâne fără câteva milioane în el … uite, Caraimanul unde stăteau gospodăriile de partid, ăsta cred că plutește încă … Decebalul, de unde-am căzut de la etaj cu curu’ drept într-un boschet țepos de mierea ursului … uite și complexul zice-se al lui Beinur, haiducul tătar al Mangaliei, vopsit în verde și termopane de bun gust. Galbene. Dezmăț, frate.

Se lucrează azi la Neptun și la Olimp. Se refac trotuarele, cu pavele, bordurile, locuri de parcare. E prima oară când văd undeva o oarecare gândire unitară. Pavele gri mai deschis și mai închis, se reface și rețeaua electrică … Bun, n-o să fie gata până se deschide sezonul, dar ce contează când restul e în paragină … Calul Bălan cade pe el, alături cresc două schelete de hoteluri mari … peste 200 de camere bucata, care se află într-un unghi ciudat, unul față de celălalt. Nu-mi dau seama pentru cine se construiește. Turismul de weekend nu are nevoie de mamuți hotelieri. Bani aruncați pe geam …

Eu nu știu cine e responsabil de circul în care s-a transformat țara asta. E simplu să gândești politic, să dai vina când pe o persoană, când pe alta …. E comod, adevărat, dar responsabilitatea e a tuturor, mă tem. Litoralul românesc s-a transformat, ireversibil, cred. În rău. Eu nu văd un singur lucru bun făcut anii ăștia caracterizați de domnia bunului plac în combinația cea mai periculoasă: cu prostia. Cu lipsa de educație.

Lipsa de viziune răzbate peste tot. Ce-am avut bun am aruncat cât am putut de departe. În sărăcia noastră atrăgeam. Eram un soi de Logan în turism. Nu veneau brokeri de pe Wall Street, adevărat, dar veneau turiști străini de nivel mediu. Și nu veneau puțini. Am pierdut toate astea. În loc nu am pus decât manifestările cretine ale unui strat emanat din aristocrația muncitorească a perioadei lui Ceaușescu. Azi am vorbit de Neptun, am vorbit de turism dar, schimbate câteva coordonate, au valabilitate Romania-wide.

Păcat. Păcat și de Neptun și de restul. Și de noi.

10 gânduri despre “Neptun

  1. Imi face placere sa iti citesc rindurile..Poate pentru ca ai talent de povestitor,sau mai sigur pentru ca avem acelasi fel de amintiri,dintr-o tinerete pierduta undeva ,intr-un trecut pe care acum l-am vrea cit mai aproape…..

  2. este unul din articolele care mi-a placut . Ai fost sincer , fara patos . cred ca te prind genul asta de articole , care emana caldura , bun simt .
    felicitari .

    1. Nah … e okay. Poti nimeri zile bune sau zile foarte bune. Ieri n-a fost dintre cele foarte bune … nu cazuse stavrid sau guvide sau hamsie. A fost foarte okay tot. Pe de alta parte, noi suntem subiectivi. Acolo ne-am casatorit, patronul ne e prieten. Merge si fara telefon, sunt convins.

  3. Neptunul ce are urat e si de inainte si dupa 89. Urate sunt hotelurile de pe vremea lui Ceasca cu nume montane, iar urate cladirile lui Mocea. Nu e urat deloc KM 0 cladirea de culoare verde daca la ea te referi. Cel mai frumos hotel e Decebal. N-am putut sa gasesc intrarea la proprietatea prezidentiala.

    1. Gusturile nu se discuta … Tot conceptul ala de la km 0 mi se pare kitch grețos. Sunt câteva construcții care merită toată atenția, în schimb. Proiectul Mediterraneo este de mare valoare, design și realizare. Intrarea în zona prezitențială este în dreptul intrării la restaurantul ambasador.

Lasă un răspuns

