Gâlceava surzilor …

Săptămâna trecută am fost invitat la o întâlnire a celor implicați în educația de marină: școli, Centrul de perfecționare, Autoritatea Navală și Asociația Agențiilor de crewing. Cred că am fost invitat în calitate de președinte al Ligii Navale Române și nu de director de programe la Centrul de perfecționare, așa că am să am un ton … prezidențial în această postare.

Asociația Agențiilor de Crewing din România este, în fapt, industria. Oamenii de acolo sunt, în mare parte, reprezentanți ai unor armatori și/sau operatori care își extrag resursa umană pentru echipajele navelor lor din mult dezbătutul sistem de învățământ românesc.

Întâlnirea a fost necesară, nu neapărat plăcută. A fost, de fapt, o discuție între două părți care nu aveau un subiect comun. Unii, reprezentanții industriei, au punctat nește chestii. Cum ar fi:

  • nivelul din ce în ce mai scăzut al absolvenților instituțiilor de învățământ de marină din România. Este imposibil să faci învățământ de marină cu scutire de frecvență (părere unanimă minus UMC);
  • depărtarea de marină a instituțiilor de învățământ presupuse a livra educație de marină, în condițiile în care aproximativ 80% din corpul profesoral al sus-menționatelor instituții nu au avut legătură cu această meserie … cu alte cuvinte, oamenii predau ceea ce nu au știut vreodată cu adevărat …
  • ignorarea cererii de instituțiile de învățământ. Adică … pe piață e nevoie de mecanici. Bun, deci noi pregătim mulți puntiști. Mi se pare normal, ne caracterizează …
  • românii sunt europeni, deci scumpi … în schimbul acestui preț, trebuie calitate.

Dacă răspunsul Academiei Navale a fost unul care a invitat la dialog, cel al Universității a încins spiritele … concluzionând:

  • adevărat, este posibil ca nivelul absolvenților să fie din ce în ce mai scăzut;
  • adevărat, situația de astăzi nu se compară cu cea din anii ’80 când Institutul de Marină era vânat de absolvenții de la cele mai bune licee din țară, iar nivelul celor care promovau examenul de admitere era extrem de ridicat, similar cu al celor de la Aeronave, Energetică, Automatică etc … Astăzi, marina a devenit destinație a celor proveniți din periferia liceală;
  • adevărat, studenții nu vin la școală, dar muncesc: unii sunt ospătari, barmani, paznici de noapte etc …
  • adevărat, majoritatea profesorilor n-au nicio treabă cu marina, dar așa este legea învățământului;
  • adevărat, e nevoie de electromecanici, dar studenții vor punte … așa că, fuck off …
  • adevărat, românii sunt scumpi și nu prea mai au calitate. Asta e, ce să facem? Micșorați salariile …
  • Universitatea Maritimă va continua acest model de business.

După cum se vede, discuția a fost deosebit de interesantă. Știți care e contextul? Dacă nu știți, vă spun eu …

Este un enorm surplus de capacitate pe piață … Multe nave, tonaj excedentar. Nu neapărat că lipsește marfa. Nu. Sunt prea multe nave. De exemplu, din flota globală de Panamax-uri, 25% au stat la ancoră luna trecută … Așa s-a observat o revigorare a ratelor navlurilor. Armatorii de vrachiere așteaptă recoltele din vară pentru a spera la o echilibrare a costurilor, dar în același context … cei cu flote de peste 20 de nave vor fi nevoiți să își țină parte din vapoare trase pe dreapta.

Știți … experiența ultimelor milenii de transport maritim ne-a învățat că există o relație direct proporțională între nave și echipaje … Adică … e surplus de nave atunci va fi surplus de echipaje. Viitorul sună … hm, nu neapărat alarmant, dar măcar demn de a ne azvârli în câteva analize pe termen mediu și lung.

Cu o asemenea atitudine a UMC eu nu văd acest viitor analizat corect. Sunt convins, școala trebuie să-și scoată banii, dar nu cu prețul sacrificării calității. Pe termen lung, așa ne îngropăm. Orice absolvent de-al nostru care află la vapor că cercul are 390 de grade face România de râs și ridică un semn de întrebare asupra ofițerilor de marină români. Probabil că, așa cum mi-a reproșat un prieten prezent la întâlnire, și noi facem greșeala să-i comparăm pe copiii ăștia cu noi, care altă treabă decât să mergem la școală nu prea aveam … Lumea se schimbă. La noi. La alții, am văzut că nu prea se schimbă. Școala e școală, iar școala de marină e dictatură și nu plimbare pe bulevard.

Cam atât azi. M-am enervat iar.

Nota redacției: gâlceavă = ceartă zgomotoasă, aprinsă (DEX 1998) … asta așa, dacă e cineva din periferia liceală care se aventurează să citească ce scriu eu pe aici și nu găsește titlul în fondul de cuvinte pe care îl utilizează în mod curent.

Anunțuri

21 de gânduri despre “Gâlceava surzilor …

  1. Nu este vina UMC sau a altor actori din sistemul educational de marina! Este vina celor care ii acrediteaza si le permit sa functioneze.

    Este de altfel vina celor care ii testeaza, ii evalueaza din punct de
    vedere al competentelor si le inmineaza cu facilitate si cu o bunavointa suspecta Brevetele de Ofiteri!

    Acolo trebuie actionat. sub

    1. Este vina și a UMC și a celorlați. Și a celor care îi lasă cu promoții de mii de oameni când nu le pot asigura practica. E vina noastră, a meseriașilor, care ne uităm ca proștii, deși nu suntem de acord. Asta înseamnă că nu suntem atât de meseriași, de fapt … Așa că … la luptă, tovarăși …

  2. Excelenta analiza Dom` Comandant! La cursuri, din ce in ce mai multi absolventi de UMC, ma intreaba cum ar putea sa-si gaseasca un loc de munca in port… iata un alt efect al educatiei prost dimensionate – supra oferta de forta de munca ieftina pe un sector complementar, care culmea, in conditiile transferului costurilor in lanturile moderne de aprovizionare ajunge sa aiba interese contrare celor purtate de liniile de transport maritim.

  3. Eu am mai spus-o intr-un comentariu: cum de UMC-ul este „de stat”????????? Alta aberatie a democratiei romanesti… Ca sa spui tu, institutie ce formeaza caractere ca nu te intereseaza calitatea ci doar cantitatea…

    Domnule comandant, cred ca nu ne va ajunge o bere…

  4. Din cate stiu eu si Academia Navala de Marina are frecventa redusa … pe de alta parte este foarte adevarat ca nu mai este calitatea ce a fost odata, chiar imi aduc aminte melancolic de vremurile de mult apuse cand te duceai la scoala cu un singur scop : sa inveti ! Dar Ceausescu a murit, asa ca acum copii se ghideaza dupa modele foarte prost alese. Si cum ar putea fi altfel, general vorbind, cand media promoveaza doar incultura, parvenismul si averile celor cu 4 clase. Trecand peste ceea ce stim deja, ma gandesc ca totusi, daca exista vointa, chiar si cei care fac la frecventa redusa pot invata si deveni buni … cu adevarat buni. Chiar daca sistemul de invatamant este in cadere libera, totusi nu trebuie sa ponegrim si pe cei care vor sa invete. Allan Bloom spunea ca educaţia este mişcarea din întuneric spre lumină, deci rezolvarea pe care o vad eu acum nu este inchiderea institutiilor sau promovarea acestui „razboi” intre institutiile de acelasi fel (procedeu care de altfel dureaza de mult timp la noi si care din pacate este vazut ca un comportament normal) ci incurajarea si recompensarea tinerilor care exceleaza (procedeu care este aproape inexistent). Si nu ma refer aici la recompense banesti sau stiu eu ce mai poate debita capul unei minti bolnave, ci pur si simplu recunoasterea unui efort sustinut si al unui talent inascut. Metode exista si putem sa ne inspiram si din exemplele din lumea civilizata. Trebuie doar sa va ganditi ca bazele invatamantului se pun prin activitati care stimuleaza capacitatea de a concura si prin motivarea copilului de a castiga. Ma rog, am vorbit prea mult si nimeni nu are chef sa citeasca … problema la noi domnule comandant (asa am citit mai sus ca se adreseaza lumea, nu vreau sa ies din trend) este ca multi prea multi comenteaza la o bere asupra lucrurilor deja existente (ca sa se usuce gatul si sa intre mai multe beri) si prea putini fac cu adevarat ceva. Iar copii din exemple invata !!!

    1. Domnule … da, vremuri apuse. Gresim cind ne gindim la ele prea mult, se vede. Comparam ce si cum era atunci cu ce si cum este acum. Sunt perioade de timp, hm, necoplanare … Trebuie o strategie pentru zilele noastre. N-o avem. Trebuie sa facem rost de ea rapid ca altfel, n-o sa mai avem de ce sa o avem …

      1. Nu va echivocati va rog, nu am spus ca gresim cand ne gandim la vremurile apuse ci din contra, ar trebui sa investim timp si bani sa redevenim ceea ce am fost : o putere in invatamant pe plan mondial. Dar pana atunci, trebuie sa ajungem macar la normalitate :)))

      2. Da, ar trebui, sigur. Cine isi asuma strategia, cine isi asuma decizia politica de-a desfiinta invatamintul substandard, cine face managementul ansamblului, cine implementeaza la clasa? Cum? Nu stiti? Va spun eu. Nimeni. Prea multa munca, prea multe efecte negative directe si indirecte. Asa ca … pina una, alta … ne ducem in cap. Fara de normalitate.

  5. Invatamantul de marina trebuie readus sub cupola Academiei Navale, unde s-au format generatii de ofiteri de marina care ne reprezinta si ne-au reprezentat peste tot in lume cu cinste si profesionalism. Toti au injurat regimul semi-militarizat pe timpul studiilor dar se pare ca la varsta studentiei putina corectie si disciplina nu strica vietii pe mare. Poate nu sunt eu un exemplu care sa scrie despre asa ceva dar iubesc marina si institutia care m-a format. Traditia de marina trebuie pastrata cu ajutorul nostru cei care muncim sau am muncit in bransa asta, cei care cu mandrie spunem si astazi ca suntem ofiteri de marina absolventi ai Institutului de Marina din Constanta.

    1. Bogdane, ba esti un exemplu foarte bun si ma bucura ca vezi lucrurile asa. Regimul trebuie sa fie strict, corect. Chiar daca am injurat atunci, acum ne prinde bine. Si, de fapt, ne prinde bine de ceva vreme. Ideea e ca daca nu stringem rindurile macar acum, in ceasul al doispelea, ne ducem de suflet, sa stii …

  6. Deci nu pot sa cred cat de amabil ai fost in exprimare. Ma rog, chestia cu „prezidentiabilul”, este o scuza… Invatamantul de marina este VARZA !!! Scoate pe banda rulanta absolventi care nu stiu regula de trei simpla sau care nu cunosc termenul in engleza pentru pupa, prova, babord sau tribord. Pot exemplifica, cunosc specimene ! Urmeaza apoi brevetul („scorul” din barfe e undeva intre 1000 si 4-5.000 de euro) si avem gata de ambarcare un profesionist pe care primul armator ti-l avioneaza dupa doar doua-trei zile de ambarcare.

    1. Corect, corect si iar corect … nu stiu de preturi sau altceva. Eu stiu ce ne intra noua pe mina la Ceronav. Din 18 buc de la UMC veniti la examinare GMDSS n-a promovat nici unul. Daca nu-i lasi sa copieze, la revedere, drum bun. Si-s multi, frate. Si agresivi. E mult de povestit. Ideea ca ne-au alarmat pe toti. Situatia asta nu mai poate continua.

  7. Indraznesc o propunere pentru cat de putina practica : exista trei societati, Coremar, Canal Sea Services si Black Sea Services cu o flota de peste 20 de remorchere. Mai sunt vreo 10-15 impingatoare care manevreaza unitati fluviale intre Constanta Nord si Sud. Poate ca, in baza unor contracte intre institutiile de invatamant si societatile de remorcaj, pot fi repartizati trei-patru studenti (atat cat sa nu incurce prea mult) la bordul remorcherelor, macar pentru o luna. Intr-un alt an de studii, unul sau doi studenti ar putea insoti pilotii la manevrele de sosire/plecare macar pentru vreo 20 de manevre pe care sa le noteze frumusel in caiete de practica, cu toate aspectele relevante ale fiecareia. Nu cred ca ar fi imposibil si personal cred ca chiar si putinul asta ar avea ceva impact

    1. Dane, practica la bordul navelor este reglementata de STCW, deci nu-i loc de manevra. Pentru a fi recunoscuta, studentii la punte trebuie sa aiba ambarcare minim 12 luni pe nave de minim 500 GRT. Pentru cei de la masina, imbarcarea minima e de 6 luni, la bordul unor nave cu motor de min 3000 KW, parca. Academia are Albastrosul ex Dej, nava de 8700 DWT, care ar satisface toate conditiile, partea cea mai prosta este ca nu e in exploatare, desi e apta de navigatie. Chiar si asa, n-ar fi suficienta, la ce cadenta de absolventi au scolile. Partea trista este ca nu exista o dimensionare corecta a cifrei de scolarizare … uite, in plin comunism, promotia mea de decretei, cea mai consistenta din istoria Romaniei, a dat examen pe cele mai putine locuri scoase de Institut intre 1970 si 1989 … la punte comert am fost numai 30. Atit a dictat Navromul. Iar Navromul avea toate in vedere … La sfirsitul celor 4 ani aveai cam de toate: practica marinareasca la Palazu Mare, voiaj cu un velier mare, Mircea, practica la Mangalia la nave militare, voiaj cu Neptun, stagiu un semestru, in ultimul an. Acum nu mai spune nimeni nimic. Si UMC scoate 500 de locuri la concurs, absolva toti, unii fara sa treaca pe la scoala, breveteaza 15% … restul barmani, ospatari sau in cautare de locuri de munca prin port, fara a sti nimic despre port. Iar nivelul, cu tot regretul, este jignitor de jos. Nu stiu citi invata, banuiesc ca sunt citiva, totusi. Asta e. Asa cum am spus mai devreme, asa nu mai merge. Nu stiu deocamdata ce trebuie sa facem, dar asa nu se mai poate.

  8. Nu practica obligatorie ceruta de STCW pentru brevet o aveam in vedere ci o instruire practica, minima, de bun simt, cat sa stie studintele ce serviciu de pahare este potrivit pentru a servi apa de tanc.

    1. Am inteles acum, scuze. Problema e aceea sesizata de toata lumea: scolile se indeparteaza de marina. Corpul profesoral este responsabil pentru cultura indusa, nu numai pentru materiile predate. Toate trebuie sa respire a marina, vocabular, mod de comportament, asumarea raspunderii, pasarea raspunderii … toate fac parte din bagajul nescris cu care un ofiter aflat la inceput de cariera trebuie sa se prezinte la ambarcare. In acest moment, bagajul este mega usor … n-are mai nimic in el. Sau are … tupe, aroganta, dezinteres. Dar astea nu cintaresc … Iar in acest moment nu exista cine sa cladeasca bagajul. Asa zisii profesori de marina se infoaie intre ei acolo, oameni care au navigat putin sau, majoritatea, deloc, predau materii de stricta specialitate. Ce rezultat sa iasa de acolo? Unul prost.

  9. Problema sistemica nu poate fi rezolvata prin polemica. Si din pacate, avem de-a face cu o problema sistemica. Unul din personajele din conducerea UMC intreba la intamplare studentii ce parere au cu privire la proaspat inaugurata cladire a facultatii de electromecanica din incinta Bazei Nautice. Ghinionul domniei sale a fost acela de a-mi adresa si mie aceasta intrebare. Raspunsul meu a fost: arata bine pentru o facultate de matematica, dar nu trebuia sa va deranjati! Vizibil „deranjat” personajul in cauza m-a intrebat: de ce spui asta, esti anul 1? I-am raspuns ca nu are importanta anul in care sunt, ci ceea ce are importanta este faptul ca aceasta noua cladire, nu are nimic din din ceea ce ar trebui sa aibe o facultate ce se pretinde cu un nivel „european” de pregatire. Extinzand discutia, i-am explicat distinsului domn ca o facultate tehnica este, prin excelenta, o scoala profesionala de nivel superior, iar cei cativa absolventi de facultati de acelasi profil din afara tarii pe care am avut onoarea sa-i cunosc, mi-au adus la cunostinta un sistem total diferit de a „face carte” fata de sistemul romanesc, cel putin in privinta facultatilor cu profil tehnic: 80% din activitatile celor din strainatate sunt activitati practice, numai 20% sunt activitati teoretice, cel putin in anii imediat urmatori primului an: la noi, ma tem ca este exact invers. Fireste, nu m-am asteptat ca domnia sa sa inteleaga ceea ce se intelege prin activitate practica. Pentru unii dintre profesori, laboratorul inca mai inseamna o proiectie dupa care studentii iau notite. Asadar, domnule Mironescu, cred sincer ca va luptati cu morile de vant. Liga studentilor de la UMC, a repetat, in multe ocazii, aceleasi lucruri pe care le-am spus si eu mai devreme; dar cine este Liga studentilor de la UMC care isi permite sa puna sub semnul intrebarii modelul de invatamint din Romania in general si din UMC in particular?! Pai, sa vedem; din totalul studentilor care sunt inscrisi in aceasta Universitate, mai putin de 5% fac parte din Liga. Ceea ce ne conduce catre o concluzie destul de alarmanta: Miscarea studenteasca din Romania este pe moarte! De ce se intampla acest lucru?! Pentru ca studentul nu mai este de ceva vreme student; cum spuneati si dvs. multi au alceva de facut decat sa invete; au alte activitati mai importante” de realizat. Cred, domnule Mironescu, ca vom asista neputinciosi la un colaps al sistemului de invatamint romanesc fara precedent in istoria noastra; de asemenea, cred ca acel moment nu este foarte departe. Respect toti oamenii de buna credinta care incearca sa faca ceva pentru ca acest lucru sa nu se intample; din pacate, cred ca zarurile au fost deja aruncate; sa ne fereasca Dumnezeu, ca previziunile sumbre sa devina realitate. Va multumesc (in nume propriu) pentru interesul pe care il aratati cu privire la imbunatatirea acestui sistem; sper ca viata sa va ofere oportunitatea de a putea face ceva, pana nu va fi prea tarziu. Toate cele bune, si Paste fericit!

    1. Domnule … da. Aveti dreptate. Si imi pare rau sa dau dreptate celor care arata deficientele de sistem, dar asta e. Noua cladire de la lac este exact orice alta cladire. Nu are nicio virtute care s-o categoriseasca drept „de marina”… ca mai toate investitiile UMC-ului, de altfel. Pe de alta parte, de unde atitea sperante pentru marina cind oamenii de acolo nu au legatura cu marea. Ei transmit ce-au invatat … instalatii electrice, materii ingineresti si tot felul de alte nazbitii. Marea e ceva diferit. Aveti dreptate si cu laboratoarele si cu maniera de predat.
      Liga Studentilor si studentii … hm. Imi vin o groaza de flashback-uri acum. Liga Studentilor a fost infiintata de noi, promotia mea. Studentii din fostul institut de marina, amenintati de bacteri, n-au avut alta alternativa decit desprinderea si infiintarea unitatii de invatamint civil care este UMC-ul astazi. Eram oameni cu personalitate, cu foarte multa carte la baza, triati de examene si de viata in marina militara, oameni care ne-am permis sa scoatem un prim-ministru la tabla si sa-l punem sa semneze ceea ce am crezut noi ca-i bine atunci. Vazind ce a ajuns initiativa noastra am serioase dubii ca am procedat cum trebuie.
      Stiti … eu sunt a doua generatie de comandanti de cursa lunga. La nivel personal, chiar suntem datori acestei meserii. Ii datoram sprijin acum, cind este pe drumul spre o nemeritata disparitie. Orice lupta cu un sistem este grea. Daca am fi mai multi, ar fi mai putin grea. In orice situatie, eu ii dau inainte. Ma alatur in speranta dvs ca nu va fi prea tirziu. Va multumesc pentru mesaj si va doresc Paste fericit si multa sanatate.

  10. Hmmm! Cata filozofie…Se pare ca exista o mica obsesie in randul generatiilor mai in varsta, trecute de 35 ani privind invatatul. Pai in primul rand problema la noi nu este de pregatire, ci de lipsa posibilitatilor de a dicta pe piata muncii, adica sa ai vapoare care sa iti primeasca oamenii pentru stagii pe ele, asa cum au toate natiile vestice. Normal ca i se rupe de roman. Doar tin cu ai lor. Din puncul meu de vedere bazat pe interactiune cu cei din tarile „civilizate”, oameii aia sunt batuti in cap, 0 la cultura generala si alte lucruri necesare unei rationari coerente. Eu am terminat academia, facultatea militara in 2005. Pot spune cu modestie ca trec orice test daca invat putin. NU invatatul e problema, ci faptul ca noi invatam ani de zile, pe cand aia respecta codul STCW si fac un kkt de scoala de cateva luni axata EXACT pe ce ii intereseaza. Apoi avand nationalitatea CORECTA, ii angajeaza fara problema. Pe noi, natie considerata precum in anticihtate barbara, tigani, necivilizati, normal ca ne testeaza de dracii ne iau. Si cu ce folos? Sa se aplice zicala – daca ai noroc? Cum adica noroc, cand inveti ani de zile? DECI dragii mei, terminati cu invatatul asta. Toti trebuie sa invatam la fel, in aceasta UE in care noi ne cam luam la m**. Romanii au reusit tocmai prin diferenta enorma de inteligenta fata de acesti maimutoi staini, la care a nu te droga sau a face 12 clase este o performanta extraordinara…Asa ca nu mai blamati atat generatiile tinere, ei nu prea sunt vinovati. asa sunt indoctrinati de media! Toti am fost prostiti si dusi cu zaharelul. Numai bine…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s