Geppetto … un alt gen de editorial.

Știți cine era Geppetto, nu? Geppetto era tatăl lui Pinnochio, păpușa de lemn care prinde viață odată ce termină cu năzbâtiile și minciunile pentru care în creștea nasul … Povestea cu care am crescut cu toții.

Pentru mine, Geppetto era George Petre. Așa îi spuneam în sinea mea. De la GP … George Petre era amicul meu și al Adrianei, soția mea, era redactorul șef al revistei Marea Noastră, era contraamiral. Începând cu 27 februarie 2012, George Petre era. Din 27 februarie Geppetto nu mai este și asta e tare rău.

Ne-am ciondănit de zeci de ori. Eu nerăbdător și cu gura mare, el echilibrat, avocatul diavolului în disputele pe temă de Ligă sau de revistă sau de una, sau de alta. Domnu’ amiral, pe cine mai interesează, domnule, ce-a scris ăla, că, în nouăsuteșaizeșidoi, pe comanda navei lui de opșpe metri, l-a căcat un pescăruș pe șapcă, domnule … Păi pe el îl interesează … Pe pescăruș nu-l căutăm, poate îl interesează și pe el … Domnule amiral, nu mai primiți, domnule, articole copiate de pe net, domnule … irosim timpul dumneavoastră și ce spune ăla n-are relevanță. Dar, omul a studiat, a cercetat, a tradus … Păi, a tradus cam prost. Domnule Comandant, a muncit, a tradus … De astea discutam. Pe unii îi acceptam cu toții, pe alții îi cenzuram, pe alții îi cenzuram de tot.  Nu a existat învingător, cred că vă imaginați … sau a fost unul. Rezultatul. Marea Noastră. Că nu era a mea sau a lui. Era a noastră.

Este incredibilă minuțiozitatea pe care am văzut-o în toate. Mi-a dat la întors câteva articole. Latitudinea nu se scrie cu 0 în față, că nu este mai mare de nouăj de grade. Ce, e paralela 045? Poate să fie și paralela 145? Am lăsat-o așa. Avea dreptate. Domnu’ Comandant, am pus pe hartă coridorul de securitate la articolul cu pirați … nu se poate. Și care-s gradele, care-s minutele … Nu pot să dau BT. Și nu dădea BT. BT, adică bun de tipar. Ia, punem mâna, căutăm … alea-s gradele, ăsta-i coridorul … toată lumea mulțumită, bingo, gata beteul.

Geppetto scria de vreo 17 ani la Marea Noastră. Ani de zile. Muncă de sisif, caută articole, caută subiecte, filtrează aminitirile din cătănie de amintirile de viață, transcrie, caută poze, pune-n pagină, milogește-te de unul, de altul să sponsorizeze tiparul, stai pe la uși de directori, înghite mojicia unora, bucură-te când unii se rup de banii de o masă mai simandicoasă și ajută acest produs care încearcă să refacă un spațiu unic, al marinei române. E greu de refăcut … greu. Viața a luat-o pe drumuri nebănuite altădată … Flote naționale nu mai sunt, România nu mai are nave comerciale iar alea militare … sunt cum sunt. Școlile produc pe stoc, în jur de cinșpe la sută dintre absolvenți ajung ofițeri de marină. Restul? Vând cartele la Orange. Dacă nu la Orange, la Cosmote … Vorbeam deunăzi, pe facebook, cu un fost student, care-mi scria că marea nu-i de el. Serios? Senzațional. Că nu găsește de muncă în țară, că e greu … Da. Este. Viața extrauterină este foarte complicată. L-am sfătuit să lase prostiile, să se apuce de mers pe mare, să vadă lumea, să câștige bani și să lase visele de afaceri în România, unde baletezi între evaziune fiscală și șpăgi la toate gărzile și autoritățile și administrațiile încercând să cumperi ieftin și să vinzi scump … Cei mai tineri trebuie să-și dorească să meargă pe mare … să iubească marea. Cum s-o iubească? Cu școli de marină care abundă în materii tehnice, de proiectarea roții cu țepi invers, școli care produc absolvenți care nu deosebesc o baliză de o baba … Oameni care vin la marină să iasă specialiști în nimic.

Asta-i viața la care am ajuns în numai douăzeci de ani de lipsă de minte. Marea Noastră încearcă să urle că mergând pe acest drum în continuare, o să ajungem navigatori pe bălțile și lacurile județului. Dacă plouă … Agendă de dezvoltare greșită, investiții aiurea, rezultate cantitative. Viitorul? Faliment garantat.

Marea Noastră încearcă să refacă povestea prin care un băiat, sau mai nou, chiar și-o fată, ajunge să se îndăgostească de mare, de vapoare, de bărci … și ajunge să călătorească peste mări și țări. Asta-i ipoteza. De aici, trebuie ca statul, doritor a întreține această îndeletnicire, să preia băiatul sau fata într-un sistem de învățământ care să-i întrețină dragostea față de mare,  să-i șlefuiască ceea ce s-ar putea denumi caracter, să-i certifice un standard de competență care să ne facă mândri, să-l trimită pe mare, în flota lumii și să se bucure de taxe si de banii cheltuiți în România, când se întoarce de pe mare. Simplu, nu?

Se întâmplă asta? În niciun caz. Nu e nimeni interesat ca băiatul sau fata să iubească marea, sistemul de învățământ de marină este dat peste cap, nu interesează pe nimeni ce standard de competență capătă absolventul. End of story.

Geppetto avea harul și capacitatea și energia și caracterul și dragostea față de mare și altruismul necesare însăilării poveștii. Și dorința de a schimba. Acest om, la 77 de ani, a dovedit o capacitate de adaptare la nou cum eu nu am văzut sau auzit … lucram cu el la fel cum am lucrat cu, aproape, toți colaboratorii mei … pe mail. Mi-a transmis ultimul okay pe un articol duminică noapte, la 11 … cu 10 ore înainte să moară.

Iar de murit, a murit cu prova în vânt, trăgând pentru misiunea de reprezentare a culturii marinărești până-n ultimul moment. Și a murit la cincizeci de metri de ultima sa comandă, fostul Liceu Militar de Marină … Iar vertebrate din țara asta, pentru al cărei pavilion a tras o viață, l-au ținut în stradă, să ajungă subiect de audiență la marile ziare locale.

Toți cei din redacția Marea Noastră ne punem întrebarea cine o să-l înlocuiască. Ne punem, eu un fel de-a spune, că toți avem exact același răspuns … Nimeni. Geppetto este de neînlocuit. Poate, cu un efort consistent, 3 – 4 dintre noi am putea suplini parte din ceea ce acest om de aproape optezeci de ani a oferit cu atâta eleganță. Parte. Echilibrul, poveștile, hazul lui vor rămâne ingrediente de neînlocuit, de care ne vom aduce aminte cu un zâmbet trist. Și tristețea nu vine numai din faptul că a dispărut un om foarte valabil, pentru că toți o să ajungem pe pasa de ieșire din această viață, dar din urmă, nu vine nimic în schimb. Nimic. Sau, mă rog … nimic să merite menționat.

Așa că … voiaj bun, domnule Amiral. O să ne fie greu, dar sper să ne descurcăm, să nu ne facem de râs, că n-ați merita ca ce ați iubit atât să ajungă subiect de mișto. Asta e …

Iar acum … eu ar fi trebuit să corectez ce-am scris și să-l trimit pe mail lui Geppetto. Pentru BT … care ar fi sosit, după ce m-ar fi corectat cu roșu, ca la școală … aici e bine, aici, nu, aici nu se înțelege … închei aici sperând că, dacă am greșit vreundeva, mă veți înțelege că citiți primul articol fără beteul prietenului nostru George Petre.

6 gânduri despre “Geppetto … un alt gen de editorial.

    1. Aveti perfecta dreptate, domnisoara. Ne-au atacat si n-am ripostat… iar acum, aflati sub ocupatia vertebratelor, ne miram ca nu mai putem respira sub dovezile cotidiene de comportament agresiv, penal sau lipsit de respect.

  1. Nu exista pe lume nimic mai trist decât acela de rosti numele unui mare om, trecut la cele vesnice si de la care nu mi-am putut lua, din pacate, ramas bun. Abia astazi am aflat trista veste, domnule Mironescu… Am avut onoarea sa servesc Marina Militara, sub comanda Amiralului Petre George, timp de mai bine de patru ani, in Liceul Militar de Marina „Alexandru Ioan Cuza”. Un profesionist desavarsit, de exceptie as putea spune, inzestrat cu o inteligenta sclipitoare si cu o putere de munca iesita din comun. Si cate si mai cate nu s-ar putea spune despre un asemenea om. Acum toate sunt zadarnice. Totusi nu-mi vine sa cred! Dati-mi voie sa il consider plecat intr-un mare mars, asteptandu-l, parca, sa revina… Din pacate, este un mars de care nu va scapa nimeni dintre noi. Odihniti-va in pace Domnule Amiral, deoarece aveati nevoie de atata odihna! Dumnezeu sa va aiba in paza!

Lasă un răspuns

