Resemnare humanum est …

Astăzi, stăteam de vorbă cu nașul numărul 1, coleg de insitut cu un an mai mare, la mecanici … fac precizarea, ca de fiecare dată, poate înțelege dacă citește cine bălărește că nu-s fin prezidențial … Deci, cum stăm noi de vorbă, îmi povestește omu’ cum maică-sa, fostă șefă, ulterior patroană de alimentara, a lucrat cu unii dintre angajații ei perioade extem de îndelungate, și 40 de ani în cazul unora … și ghici ce? Ăia o furau cel mai tare.

Vă sună familiar? Mie, în mod cert, da. Mi s-a întâmplat de mai multe ori ca oamenii care, la un moment sau altul, mi-au datorat foarte mult, să fie primii care să se dezică de mine sau să mă faulteze, sau să mă fure.

Dar chiar așa stând lucrurile, să mor dacă m-am învățat minte. Acum, vorba aia, oamenii foarte deștepți învață din greșelile altora, ăia deștepți învață din greșelile lor … la ce categorie mă aruncă pe mine afirmația de mai sus, eu, care n-am învățat nici din greșelile mele? Probabil categoria tembelilor irecuperabili.

Aparte de dilema proprilor greșale, ca să spun așa … modul ăsta de comportament este oare o caracteristică a poporului nostru, este ceva din noi sau ceva ce ne-a indus anii de comunism? În sensul că proprietatea este a întregului popor, întreprinderea este a noastră, deci și a mea, nu? Atunci, dacă tot e și a mea, de ce să nu bag eu mâna, când se poate… Iar subconștientul n-a făcut pasul odată cu transferul de proprietate … poate mulți consideră același lucru și la patron … că pot să subtilizeze câte ceva, să bârfească sau să comenteze, că pot munci oricât, dar sub 8 ore iar pretenții … cât pentru 16, că pot să-și dorească aceleași lucruri ca patronul, deși nu au parte de același stress, sau de aceleași responsabilități sau de același nesomn … Mulți nu realizează, dacă fură, să zicem, de la o societate, sunt două variante mari și late, sunt prinși, la un moment dat, sau societatea dă faliment. În ambele variante locul de muncă dispare …

Cât despre ceea ce se întâmplă în afara locului de muncă … Întotdeauna am fost obișnuiți noi, românii, să considerăm rece, distant, modul de comportament occidental. Deși, fac o paranteză, unde am trăit eu un an, în Belgia, am avut parte de mai multă căldură și amabilitate dezinteresată decât în toți anii mei de cetățean român la el acasă. Dar nu, pentru noi, occidentalii sunt reci, sunt distanți, n-ai cum schimba o vorbă… sau n-ai cum schimba o vorbă în timpul de muncă? Sunt distanți, nu te ajută … nu te ajută pe tine, dar poate ajută comunitatea, nu? Sunt oamenii foarte sus pe scara socială care prestează muncă pentru comunitate, pentru asociații de handicapați, pentru organizații care ajută grupul, nu individul … ajută pompierii, ajută asociațiile de căutare și salvare pe mare, ajută strânsul gunoaielor, al pet-urilor, ajută dependenții de droguri, bolnavii terminali, paralizații, etc. Oamenii se implică și mișcă societatea înainte, dar sunt reci și distanți. Pentru noi, care așteptăm ajutor de la unul și de la altul, pentru a-l putea bârfi ulterior mai bine. Mai coroziv. Mai murdar.

Destul de des în ultima vreme, mai ales de când am văzut pe propria-mi piele cât ești de lipsit de apărare în fața unui mecanism al statului condus de oamenii momentului, destul de des, deci, ajung la concluzia că am pierdut meciul cu țara asta… că, poate, îmi doresc ceea ce nu se poate realiza, că principiile sunt aplicabile doar în filme. Cu cine stau de vorbă, oameni ai generației mele, oameni triați de examene, oameni care au învățat și care și-au dorit să facă bine, vorba lui Gică Hagi, toți spun cam același lucru. Și asta este cel mai periculos. Resemnarea oamenilor cumsecade, că ăilalți … mulți și n-au nicio boală …

Concluzie, neconcluzie, eu nu mă resemnez, doar am spus mai sus că sunt irecuperabil.

Și încerc să mă gândesc cum ar fi un început, măcar, de rezolvare a dilemelor de mentalitate pe care le are românul. Și mă gândesc și mă gândesc. Și cred că ar trebui să ne gândim mai mulți.

 

 

13 gânduri despre “Resemnare humanum est …

  1. Dragul meu prieten, te indrepti cu pasi repezi catre antropologie culturala si studiul mentalitatilor. Stiu ca ai deja un doctorat, dar te invit si la al meu. La cum scrii, iti va placea, desigur. Si abia atunci vei intelege, desi te suspectez ca ai facut-o deja, ca unei istorii parcurse, in cea mai mare parte, fara memorie, fara respect pentru carte, cu vocatia tradarii si a supravietuirii nu putea sa-i fie suficient doar un secol de recuperare culturala si demnitara, parcurs intre 1840 – 1945. Ce-a fost dupa aia, cativa stim: 50 de ani de capac si inca 22 de tunel. De fapt, tu ce vrei? Ai sansa sa fii un evoluat, mostenitorul unei traditii pastrate cu demnitate si te plang ca-ti cad laturi in cap? Ai doua optiuni: ori te stergi, ori te cari.

  2. 1840-1945. Ce cultura? ce demnitate?. Asasinati 6 prim/ministri, alungat din tron Cuza ca un talhar, coruptie nerusinata, porcairi cumplite in Parlament, injuraturi ordinare in presa …. dezordine morala la puterea a 100-a. Au fost si lumini, si oameni mari, dar viata social-culturala era amestecata si tulbure!! Dupa 45 punem etichete, sabloane. Au fost multe rele dar si cateva bune. Se invata ceva carte, erau toti saraci si ceva, ceva mai cinstiti …. de frica. Frica pazeste bostana. Doamna doctor e in stratosfera. Sa consulte sociologii culturii care au scotocit prin mizeriile societatii. La noi, ca la noi… Dar la altii si mai dihai. Esentialul e abscons. Ce se vede e oglinda stramba. Sa nu ne resemnam. George P.

    1. Pai … aveti dreptate, dar si doamna doctor sustine acelasi lucru. Ca am fost varza si n-aveam cum ne vindeca in timpul vietii noastre. Mai avem o generatie de asteptat, daca nu doua. Si eu sunt de aceeasi parere despre anii de comunism, multe rele dar si citeva cinstite, daca nu bune, scoala fiind trecuta la pozitiv.

    1. Culta… e un fel de-a spune. Au fost pasoptistii, a fost Cuza, au venit nemtii regi, s-a mai cernut societatea. Dar… una peste alta, asta e. Suntem asa cum suntem dintotdeauna iar puseele de demnitate au fost rare si, mai degraba, accidentale. Si acum avem pretentia sa stam drepti… de la cine, mama naibii…

  3. I wonder if the newspaper quoting huge chunks off this particular blog asked your permission to do it. They quote the writing but not the fact that they „talked” to you. Most of my friends still in Romania tell me about the sickness promoted through media for the last years – no values, no ethics, no rules. Same for the society.

    While my heart is with you for the injustice that you suffer, I have to keep reading all your blogs, because you give me such a reality-check. I don’t want to be part of THAT Romania, in any way… I only want to come, see my friends and family, eat the bacon and sausage, spend my money visiting museums and admiring the nature, art and culture… and run the hell out of there.

    1. Thank you for the kind words, Simona. The press, is … well, is the outcome of this country, good and bad, I cannot say what comes first. The injustice is going to be put away, I am sure of that. The paper has the permission. I am interested in my word being spread. And this is the just the first part, television comes next. I cannot stay doing nothing while my name is covered with … with.

  4. Doct esti, manca-t’as… Si zi asa: resemnare… humanum est. Care-i adevarul? N-ai stiut „resemnare” in latina? Sau ti-a dat cu zecimale traducerea in romana la „humanum est”?
    Dar dehhhh… „furculition” nu moare. Doar e preluat de alte generatii in alte forme.

    1. Stimate domn, a fost o figura de stil … Sa nu ma suspectati ca nu sunt in stare sa pun un titlu, asa cum eu nu va suspectez ca sunteti motan incaltat. Pe de alta parte, se pare ca e vina mea daca, citindu-mi blogul, ati ajuns la matura concluzie ca sunt doct sau imi da cu zecimale vreo traducere. Asta e, am sa incerc sa-mi ridic necontenit nivelul. Va invit sa-mi urmariti eforturile in continuare si primesc smerit orice admonestare.

Lasă un răspuns

