The Company Men

Oamenii companiei este un film. Pe scurt: în America anului 2010 se întâmpla, ca mai oriunde în lumea asta,  o recesiune. Un conglomerat de business-uri ajunge să taie la greu, sectoare de activitate, investiții, oameni. Pentru a rezista recesiunii. Și uite-așa, eroul în jurul căruia s-a construit filmul, Ben Afleck, rămâne fără muncă. La 37 de ani, doi copii, o nevastă scoasă din producție, Porshe, ipotecă de aproape 1 milion de coco, omu’ e năuc și șomer. De la șef de departament în vânzări ajunge ajutorul de tâmplar al cumnatului său, Kevin Costner, care-l angajează de milă pentru sor-sa, nu că ar fi avut nevoie de un guler alb, jmecher și îngâmfat. Familia nu-i face vină pentru situația în care au ajuns, îl înțelege și-l susține. Directorul financiar al firmei rămâne și el, la aproape 60 de ani, fără slujbă, indiferent de cât a muncit și s-a umilit s-o păstreze. N-apucă să fie susținut de familie că se sinucide.

Filmul te face atent. Te face să te pui în șosetele eroilor. Pentru că se poate întâmpla. Sumbru în prima parte, se termină oarecum optimist, deși optimismul începe după înmormântarea contabilului. Tommy Lee Jones, și el șomer de lux, dat afară din poziția de director executiv dar și mega-acționar decide, după ce-l porcește pe președintele executiv autor al redimensionării și al vânzării conglomeratului, să-și investească proaspăt dobânditul capital într-o afacere care să-i întoarcă pe toți la origini, la business-ul originar: construcția de nave.

Așadar, filmul se termină într-o manieră constructivă … te lasă să crezi că oamenii își vor reveni, totuși … că-n America se mai pot construi nave.

În realitate lucrurile nu stau chiar așa. Filmul a fost turnat în șantierul naval Fore River, închis în 1986. Poziționat pe coasta de est a Statelor Unite, șantierul a fost unul dintre actorii principali ai celui de-al doilea război mondial, contruind un cuirasat, zeci de crucișătoare și distrugătoare și alte zeci de submarine. Chiar și așa stând lucrurile, recunoștința n-a bătut contabilitatea, construcția de nave a migrat, ca mai toate pe lumea asta, în China, iar Fore River a ajuns locație de filmat parabole și nu maternitate de vapoare. Ce-i foarte interesant e că la un moment dat, aparem și noi, România, în destinul șantierului naval Fore River. Vă întrebați cum? Imediat … În anii ’70, Fore River ajunsese să construiască nave LPG, enorme la vremea aceea, ca și azi, de fapt. Avea în dotare a doua macara din lume, Goliath, construcție ce-a intrat în peisajul șantierului încă mai mult de 20 de ani după ce șantierul a încetat să mai producă. E, și vine anul 2008, când macaraua ajunge … unde ajunge, unde ajunge? Ajunge în România, la șantierul naval Daewoo din Mangalia. În 2010 când a fost turnat filmul, cred că rămăseseră deja fără macara.

Bun, macara, nemacara, filmul e chiar de văzut. Mesajul pe care-l transmite e unul extrem de puternic. Eu l-aș pune vizionare obligatorie pentru românii care-și închipuie că poți să-ți cumperi pe credit tot felul de trăznăi și, dacă rămâi fără bani, înjuri guvernul, președintele sau pe oricine altcineva. Filmul arată familia adăpost, familia care se strânge în jurul motorului rămas fără aer în turbină și familia care nu mai e familie … familia care mai avea nevoie de un prag pentru a se destrăma. Filmul schițează nevoia pentru un alt mod de viață, mai pragmatic. Resetat la nevoile esențiale.

E un film bun, fără îndoială. Mă îndoiesc că ar prinde la noi, poporul bemveu, poporul care își dă întâlnire la mall, poporul care ar fi în stare să-și poarte hainele pe dos ca să se vadă eticheta. Cine nu se recunoaște în ultima frază va înțelege mesajul, cu siguranță…

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s