Niște precizări…

Mărturisesc, sunt surprins de interesul pentru materialele pe care le-am postat pe blog… Despre flotă, despre cele 5 minute de la Realitatea TV, din seara zilei de 4 octombrie… Am fost surprins câți cunoscuți s-au uitat deși eu nu am spus nimănui că apar. Să nu ne îmbătăm cu apă rece… interesul televiziunii cu pricina nu se datorează vreunei dorințe de-a restaura adevărul. Nu, nu… S-a datorat potențialului de circ mediatic al subiectului care ar fi putut fi agățat, încă o dată, de președintele României. Dacă tot vorbim de vapoare, dacă tot vorbim despre falimentul întreprinderii de transport maritim a României, de ce să nu dăm noi în președinte, e ofițer de marină, comandant… și cine vorbește de vapoare… uite ăsta, anchetat penal pentru corupție și tralalala…

Și dacă n-a mers în emisiune, se rezolvă în mediul electronic… Deși materialul este cât se poate  de tehnic cu putință, tot se-mburică un nătărău să scrie pe inpolitcs că ar fi fost făcut praf și pulbere mitul comandantului Băsescu. De necrezut…

Și acum precizările:

  • Postarea de pe blog este, în fapt, un articol publicat încă din iulie în Marea Noastră, revista oficială a Ligii Navale Române al cărei președinte sunt. Articolul face parte din campania susținută de Liga Navală Română în vederea protejării industriei maritime și portuare din România, a resursei umane românești, din aceste sectoare de activitate. Subiectul a fost fixat de echipa redacțională și aprobat de conducerea Ligii în decembrie 2010;
  • Flota maritimă comercială a României a fost produsul statului comunist, construită pe banii întregului popor, pe o strategie particulară statului comunist și nu pe principiile economiei de piață. Ea nu putea rezista decât în contextul, absolut particular, al României lui Ceaușescu. Precizez asta, pentru că au fost și alte state comuniste care au investit în nave, dar au făcut-o respectând un complex de norme comerciale, financiare și tehnice care au îndulcit tranziția la o economie de piață, post 1989;
  • Câteodată, gândesc cu voce tare la embrionul unei flote de stat care, dezvoltată și privatizată, sau parțial privatizată, să repună România pe harta shipping-ului mondial. Aberez, credeți-mă. Nu se justifică. Economic, uman, dacă vreți. În cele mai multe din cazurile industriilor piețelor extrem de concurențiale, proprietatea de stat a generat pierderi enorme. Părerea oamenilor din shipping, din organisme europene, este aceeași. Navele n-au ce căuta în proprietatea statului. Noțiunea de „flotă strategică” era un concept care să justifice masiva subvenționare a enormelor cheltuieli generate de flotă, pe vremuri…

Mi-aș permite să trag următoarele concluzii:

  • Povestea flotei maritime comerciale este povestea economiei României. Că s-au numit Tractorul, Roman, Sidex, Întreprinderea de motoare grele Reșița, industria mineritului, Republica, 23 August și multe altele, întreprinderile de stat au îngenunchiat odată lăsate fără subvenția masivă a bugetului de stat. Toate, fără excepție. Și toate, fără excepție, puteau aduce mai mult țării. N-am fost pregătiți pentru concurență, pentru muncă asiduă, n-am fost pregătiți pentru multe…
  • În paginile revistei Marea Noastră nu mi-am permis să scriu, dar pe propriul blog o s-o fac și promit că este prima și ultima mențiune cu iz politic: dosarul Flota a fost o făcătură. Din punct de vedere strict tehnic, dosarul este o inepție sinistră. Întocmit la ordin politic, a produs enorme prejudicii unor oameni și familiilor lor. Unii dintre ei au fost arestați, umiliți și supuși unor abuzuri de neimaginat într-un stat de drept. Tuturor acestor oameni, colegi cetățeni, le datorăm scuze.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s